• mammaSöt

Första året med våra Augusti barn!

Fortsättningstråd från BF Augusti- 10 veckor kvar

Hej!

Här kan vi som vill fortsätta dela erfarenheter, bilder, ställa frågor och bara "prata" utan inblandning från Facebook Flört

Det spelar ingen roll om det är ditt första eller åttonde barn utan alla är välkomna hit!

Börja gärna med en presentation av dig själv {#emotions_dlg.flower}
    Förslagsvis
    * Namn * Vart du bor * När babyn kom - samt en liten presentation av honom/henne
    *Eventuella syskon * Förlossningen om ni vill dela med er * Frågor ni har till andra föräldrar
  • Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!
  • Halley

Nu när min lilla dotter kommit så hoppar jag in här.

Ellis föddes i lördags (16 Aug) med kejsarsnitt efter att mina värkar inte var starka nog vid en igångsättning (efter att vattnet gått). Vi mår bra nu men bestämde oss för att stanna en tredje natt på BB så att snittet får läka lite och jag kan känna mig lite mer rörlig innan hemfärd. Försöker komma igång med amningen och är lite smårolig eftersom dottern minskat 7% i vikt på två dygn. Har fått instruktioner om att amma minst var 3 timme för att få igång mjölken ordentligt och få upp lillan i vikt igen. Hon vägde 4 004 g när hon föddes och är 52 cm lång, så det finns lite hull på henne från början i alla fall. Hur mycket minskade era bebisar i vikt

som mest?

De två första nätterna var hon vaken kl 00-03, så vi får se hur det går inatt.

Detta är mitt första barn. Brukar kallas för Halley, är 33 år och bor i Södertälje. Så inte så långt från Tullinge

• mammaSöt

Grattis till ELLIS!!! Mina barn har gått ner olika i vikt men allt under 10% är normalt säger de på neo :)

• Halley
    mammaSöt skrev 2014-08-19 06:36:40 följande:

Grattis till ELLIS!!! Mina barn har gått ner olika i vikt men allt under 10% är normalt säger de på neo :)

Tack

Ja, jag är säkert extra nojig ibland. Speciellt som det är första barnet. Nu gillar hon i alla fall att ligga vid mitt bröst, så det löser sig säkert snart.
  • Mossy
    Halley skrev 2014-08-19 06:49:59 följande:
    Tack

Ja, jag är säkert extra nojig ibland. Speciellt som det är första barnet. Nu gillar hon i alla fall att ligga vid mitt bröst, så det löser sig säkert snart.
    Miranda gick ner de 10 %. Så vi fick stanna på BB ett extra dygn och sen har vi gått på extra kontroller på BVC första veckorna. Jag hade ingen mat till stackarn. Nu får hon ersättning och börjar bli en riktigt rund och go bebis.

Imorgon börjar inskolningen för stora grabben på förskolan. Han har fått byta förskola då den han gick på har stängt då de ska bygga en ny förskola där. Känns lite nervöst både att ta med bebisen till förskolan med alla bakterier mm och sen hoppas jag ju att grabben ska trivas och få nya kompisar.
  • Halley
    Mossy skrev 2014-08-19 11:03:59 följande:

Miranda gick ner de 10 %. Så vi fick stanna på BB ett extra dygn och sen har vi gått på extra kontroller på BVC första veckorna. Jag hade ingen mat till stackarn. Nu får hon ersättning och börjar bli en riktigt rund och go bebis.

Imorgon börjar inskolningen för stora grabben på förskolan. Han har fått byta förskola då den han gick på har stängt då de ska bygga en ny förskola där. Känns lite nervöst både att ta med bebisen till förskolan med alla bakterier mm och sen hoppas jag ju att grabben ska trivas och få nya kompisar.

Tack för svaret.

Ja,.nu fick vi också stanna på BB en extra natt - verkar inte heller ha så mycket mat. Men nu är vi på gång med ersättning som kompletterar var tredje timme. Får hoppas att hon gått upp lite i vikt igen när hon ska vägas imorgon.

Går det bra med inskolningen?
  • pmb

Grattis till Ellis! Dotterns gick inte alls ner mycket o hade redan börjat gå upp i vikt när vi åkte hem efter två nätter, det är andra barnet och jag slutade amma så sent som i höstas så kroppen började fixa fram mjölk direkt. Minns inte hur mycket sonen gick ner men han hade gulsot också så han var lite trött dessutom..

Jag jobbar i Södertälje!

Först var tanken att jag skulle sköta inskolningen med Alma på armen men nu är det sagt så att sambon tar de tre dagarna, sen får jag ta resten. Jag är nervös för hur det ska gå, sonen trivdes aldrig riktigt på förra dagiset. Känns som att alla vi känner har barn som älskar dagis.

• Halley

Idag hade hon gått upp ungefär 200 g jämfört med igår, så vi fick åka hem från BB. Alltså, jättebra med stöd från förlossningspersonalen och på BB för min lilla familj, men gud vd härligt att få komma hem igen efter 5 dygn

Förstår om det är mycket att ta hand om med både inskolning och en liten bebis. Hoppas ni kan få avlastning av parterners eller liknande när det behövs.

Pmb, tack! Och ja, världen är liten. Eller, Södertälje är i alla fall ganska litet

• mammaSöt

Tänk va snabbt man vänjer sig vid att inte vara gravid och att ha de små utanför magen! Vanilja är 2,5 vecka och har en given plats i familjen. Amningen känns rutin och vardagen lunkar på med skola och förskola för de stora barnen. Känner inte av snittet nu mer än vid berörning av ärret som ömmar. Vill så gärna börja träna men ska vänta till slutet av november vilket känns avlägset! Promenader är såklart ok men hon gillar inte riktigt att åka vagn så det blir inte dagligen.

Ont i magen har hon på kvällarna ibland. Ska ta bort lök, paprika, grädde och snask ur kosten en vecka och se om det blir bättre.

Vikten är ostabil, går ner ibland och upp en annan dag. Hur har ni det med vikten efter förlossningen?

Verkar som avslaget är på väg bort. Inte blödit något senaste två dygnen men vet av erfarenhet att det kan komma tillbaka när som helst. 

• auapower
    mammaSöt skrev 2014-08-23 11:51:51 följande:

Tänk va snabbt man vänjer sig vid att inte vara gravid och att ha de små utanför magen! Vanilja är 2,5 vecka och har en given plats i familjen. Amningen känns rutin och vardagen lunkar på med skola och förskola för de stora barnen. Känner inte av snittet nu mer än vid berörning av ärret som ömmar. Vill så gärna börja träna men ska vänta till slutet av november vilket känns avlägset! Promenader är såklart ok men hon gillar inte riktigt att åka vagn så det blir inte dagligen.

Ont i magen har hon på kvällarna ibland. Ska ta bort lök, paprika, grädde och snask ur kosten en vecka och se om det blir bättre.

Vikten är ostabil, går ner ibland och upp en annan dag. Hur har ni det med vikten efter förlossningen?

Verkar som avslaget är på väg bort. Inte blödit något senaste två dygnen men vet av erfarenhet att det kan komma tillbaka när som helst. 

Ja det är ju nästan att man saknar bulan ibland Flört här har jag kommit in i vardagen lite mer också, sambon har jobbat i en vecka som faktiskt har funkat bra, så orolig jag var över att ha två barn hemma! Men startar jag bara Loves cd-spelare på hans rum och sätter mig i fåtöljen i hans rum och ammar så blir han nöjd Glad Jag kan knappt förstå att Viggo redan är 2 veckor gammal!

Jobbigt med ont i magen för de små! Här har Viggo reagerat på choklad med lite utslag på kinden och ont i magen, ska man inte ha cravings under graviditeten? Nää efter funkar ju också verkar det som Flört men det är ju bara att avstå så länge. Hoppas det funkar att avstå någonting för dig!

Jag står sedan en vecka tillbaka på inskrivningsvikten, men där står jag still.. det är ingenting jag klagar över, jag vet att jag är lyckligt lottad som haft en så "enkel" viktresa, men man hade ju kanske önskat en viktnedgång på ytterligare ca 10kg (är inte jättesmal sedan innan) men den resan startas kanske om ett tag? Går ut och går varje dag, dock bara 10-15 minuter då jag känner att kroppen inte riktigt mäktar med mer just nu..
    Avslaget har någon konstig rutin hos mig, under morgonen (ca 03-11) är det knappt någonting i bindan alls, mellan ca 11-18 är det lite mer, men inte oroväckande mycket, men sen, mellan 18-03 kommer det ganska mycket blod i avslaget.. Jag har läst mig till att det kan bero på överansträngning av magen och tunga lyft, ja stora sonen väger ju säkert 12-13kg och han bär jag runt på ibland om eftermiddagarna när jag är ensam hemma om han slår sig, gnäller och så.. även när han ska nattas bärs han till sängen, så det är väl säkert det gissar jag på, men oj vad jag längtar efter att avslaget ska försvinna!!
    **
  • Halley

8 dagar sedan snittet och jag vill också komma igång och röra på mig. Barnmorskan tycker att jag ska vara försiktig med att köra runt med en tung barnvagn. Så jag får börja med turer som inte har så mycket backar tror jag. Eller gå lite längre när min man kan följa med och ta vagnen. Har satt upp ett mål att springa ett 10 km lopp på nyårsafton - lättare att motivera mig med ett mål

Har ingen aning om var jag ligger viktmässigt, men svullnaden över magen är i alla fall på väg åt rätt håll. Blir lätt besatt av att väga mig om jag har en våg, så jag har helt enkelt ingen.

Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!