• mammaSöt

Första året med våra Augusti barn!

Fortsättningstråd från BF Augusti- 10 veckor kvar

Hej!

Här kan vi som vill fortsätta dela erfarenheter, bilder, ställa frågor och bara "prata" utan inblandning från Facebook Flört

Det spelar ingen roll om det är ditt första eller åttonde barn utan alla är välkomna hit!

Börja gärna med en presentation av dig själv {#emotions_dlg.flower}
    Förslagsvis
    * Namn * Vart du bor * När babyn kom - samt en liten presentation av honom/henne
    *Eventuella syskon * Förlossningen om ni vill dela med er * Frågor ni har till andra föräldrar
  • Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!
  • Mossy
    mammaSöt skrev 2014-08-14 14:57:38 följande:

Ni med syskon, upplevt svartsjuka än? Min treåring var knäckt första två dygnen och vägrade ens titta på babyn, men älskar henne nu och det går väldigt bra! min 1,5 åring blir sotis just när jag ammar. då vill hon själv ligga och gosa och vara "liten". Gärna med en flaska välling.

Ingen svartsjuka här ännu. Han är tycker nästan om henne för mycket. Vill pussa, krama och hålla hela tiden. Sen är ju han snart 5 så det är nog en stor skillnad mot en 1,5-åring.

Fast han börjar bli väldigt rastlös här hemma. Ska bli skönt för oss alla när han får börja förskolan igen nästa vecka. Ny förskola eftersom hans tidigare har flyttat. Tycker det är lite nervöst! Hoppas han får nya vänner och så.
  • Mossy
    Nea skrev 2014-08-14 11:14:40 följande:

Jag heter Linnéa och är 28 år. Bor i Uddevalla (så inte så långt från dig Mossy) :)

Jag och min fästman fick vårt första barn den 4/8, nio dagar innan BF (13/8). Vaginal förlossning och jag tycker att allt gick bra!

Vi fick en liten kille som vi valt att ge namnet Devin :)

Hittills en lugn liten kille, vilket han var redan i magen.

Det bästa som hänt oss! <3

Jag jobbar på Skatteverket i Uddevalla, fast nu är jag ju föräldraledig! Så det är inte så långt!
  • auapower

Hej, härligt med en fortsättningstråd!
    Viggo kom i lördags, helt sjukt att det snart är en vecka sedan!!! Han var 3400g tung och 52cm lång.
    Storebror heter Love, han är väldigt avundsjuk just nu när jag ammar, men annars går det bra! Dock har han lite problem med att förstå vad "försiktigt" är, men det förvånar mig inte, han är ju bara 14 månader!

Är det någon mer än jag som har svårt för knipövningarna?? Jag slarvade jättemycket med dem efter Love, men denna gången känner jag att jag måste öva, men jag vet inte om jag gör rätt? Någon som har tips om hur man lättast ska knipa? Jag kniper strålen på toan, det är ju steg ett, men utan att kissa vet jag inte om jag kan knipa? Hur ska man ligga för att det ska bli så enkelt som möjligt?

**
  • mammaSöt

Jag satt som du och funderade på det här med knip idag. alla säger så olika! När avslag och allt lagt sig är det nog lättast med knipkulor? så behöver man inte tänka så mkt?

På återkontrollen går barnmorskan igenom hur man kniper och kollar om man gör rätt. man ska "lyfta" underlivet utan att knipa med rumpan har jag lärt mig. kan vara lite nära inpå förlossningen dock... Så kapa kisstrålen duger nog såhär i början, tror ni inte d?

• hellen75

Våran son Charlie föddes 5/8 med planerat snitt, ( pga 2 tidigare snitt och grav diabetes) var beräknad till 12/8.
    Han vägde 3410g och 52cm lång.
    Vi var kvar 48tim på BB.
    Charlie har 6 stycken äldre syskon.
    Han äter, sover och bajsar/ kissar mestâ?ºï¸
    Hans 2 minsta systrar på 5 och 2 år vill hålla och pussa på honomð???

• mammaSöt

Hur sover era sötnosar?? Min har börjat vara vaken på natten mellan ca 01-03.30 hon som sovit superbra första veckan!!! Hon har börjat kräkas dessutom kanske hör ihop, blir hungrigare såklart när hon kräks?!

• Mossy
    mammaSöt skrev 2014-08-18 08:42:39 följande:

Hur sover era sötnosar?? Min har börjat vara vaken på natten mellan ca 01-03.30 hon som sovit superbra första veckan!!! Hon har börjat kräkas dessutom kanske hör ihop, blir hungrigare såklart när hon kräks?!

Liten sover typ hela dagarna och vill äta massa på nätterna. Vissa nätter varannan timme. I natt bara två gånger. Hoppas det fortsätter åt det hållet. Hon har inte haft nån lång vakenperiod på natten ännu. Hoppas man slipper det! Sonen var länge vaken om nätterna. En period var han vaken ca 2 timmar per natt. Det var riktigt jobbigt! Hoppas din bebis bestämmer sig för att sova på natten mammaSöt!

Miranda är idag 3 veckor och börjar bli en liten rund bebis. Skönt för mammahjärtat när viktuppgången var haltande i början. Nu får hon det hon behöver iallafall trots att jag inte ammar.
  • pmb

Trevlig tråd!

Vi fick en liten Alma 10 augusti. 3895 g tung och 50 cm lång, med den vikten slog hon storebror med ett halvkilo. Men så låg hon också kvar två veckor längre, det har nog med det att göra.

Tvååriga Vidar tycker lillasyster är jättefin men tvåårsperioden är ju inte helt lätt. Han testar oss, skriker och kastar saker. Så mycket spring i benen så han kan inte ens vara still när han äter. Inskolning till nytt dagis börjar nästa tisdag, jag hoppas verkligen han trivs så han kan vara där kanske 5 timmar om dagen 4 dagar i veckan. Så man får lite tid att lära känna nytillskottet bättre.

Alma sover och äter mest. Jag har väldigt mycket mjölk så det är lite klurigt, men det blir nog bättre när hon blir äldre och kan äta mer, för som det är nu är jag proppfull hela tiden och har fått blockamma, för kör jag varannat bröst exploderar jag nog.

Hon är lite svår att lägga ner, hon bara vaknar, jag får plocka fram sjalen o bli bra på att använda den tror jag. Hur sover ni, bebis i egen säng eller med er?

• pmb

Ja, o presentationen då:

Pernilla heter jag, fyllde 31 i helgen. Bor i Tullinge som ligger strax söder om Stockholm.

• Fröken K

Åh vad hos små bebisar alla har fått!!! Vi har nedräkning till fredag och vårt KS och att vi äntligen ska fp träffa bebis!!!

Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!