• mammaSöt

Första året med våra Augusti barn!

Fortsättningstråd från BF Augusti- 10 veckor kvar

Hej!

Här kan vi som vill fortsätta dela erfarenheter, bilder, ställa frågor och bara "prata" utan inblandning från Facebook Flört

Det spelar ingen roll om det är ditt första eller åttonde barn utan alla är välkomna hit!

Börja gärna med en presentation av dig själv {#emotions_dlg.flower}
    Förslagsvis
    * Namn * Vart du bor * När babyn kom - samt en liten presentation av honom/henne
    *Eventuella syskon * Förlossningen om ni vill dela med er * Frågor ni har till andra föräldrar
  • Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!
  • Frida8311

Hej.

Jag heter Frida och är snart 31 år, den 8/8 kom vår tredje lille kille till världen. Han ska heta Mateo och vägde 2792g och va 49cm när han föddes 8 dagar för tidigt. Dom stora killarna heter Nicolas, han är född i Augusti 2005 och Dante som är född i Januari 2008.

Förlossningen gick bra men snabbt och vi åkte hem efter en halv dag. Bröderna är så otroligt stolta och vi får otroligt bra hjälp av dom ;)

På dagarna är dom stora i skolan och jag och Mateo kan mysa på soffan ;)

• hillevie90

Hej! Jag hoppar in här jag med!
    Hillevie heter jag och bor i Dalarna. Den 29/8 kom våran lilla pojke Jason, 3300gr och 50 cm lång. En vecka över tiden gick vi men det var det värt! Då vattnet gick redan tidigt på morgonen den 27/8 så fick vi inte åka hem direkt efter förlossningen utan vi fick lov att vara kvar i två dagar. Det kändes lite jobbigt först men tiden gick fort ändå.
    Nu efter snart en vecka hemma så känns allt jättebra. amningen funkar som den ska (måste dock börja amma med amningsnapp för att han ska få ett ordentligt tag, men kan ta av den efter en stund). Precis som för pmb så kan lilla Jason också bajsa grönt. Detta hade ingen talat om för mig att bajset kunde vara grönt (visste att det kunde skifta i färg men att det kunde vara sååå grönt hade jag ingen aning om), vilket resultera i en nervös nybliven mamma som googla (vilket man inte ska göra!!!). men efter ett samtal till bb så var jag lugn igen då dem förklara att det kan bli så då bebisens mage inte ställt in sig som den ska ännu.

vad gör ni på dagarna? Är ni mammalediga?
    Jag har valt att fortsätta plugga. Pluggar på distans till förskolelärare vilket än så länge funkar bra då Jason är så pass liten och lugn :).

Hoppas allt funkar bra för er andra med!

• pmb

Jag är hemma föräldraledig om dagarna. Måndagar o fredagar har jag min tvååring hemma också, men efter igår känner jag mig som en dålig förälder som önskar att han gick mer på dagis. Han har tröttnat på att bebisen får så mycket uppmärksamhet, och han testar oss konstant... Och jag vill inte låta bebis ligga och skrika i panik. Så jobbigt. Får bli en runda på stan i helgen o köpa lite nya leksaker och pyssel så det går att avleda honom. Någon som har några tips som en tvååring kan älska? Och vet nån om tvåårstrotset går över nån gång, eller blir det bara treårstrots efter det här?

• Julie303

Julie här och är 36 år och bor i Stockholm. Den 28/8 fick vi vårt första barn, detta efter 35 timmar försök till igångsättning och sedan akutsnitt, Lilla Alice på 3190 gr och 50 cm. Fortfarande ganska ont i magen, men det ska väl bli bättre för varje dag :)

Alice är än så länge en ganska nöjd bebis som gärna är nära och ofta vill ammas.

Amningen verkar Ha kommit igång nu, men tycker det är svårt att veta.

Någon som både ammar och ger ersättning via flaska? Vi hat peppat lite koppmatning, men det är ju ganska pyssligt att få till när liten är frustrerad.

• Halley

Julie303, blev också snittad efter misslyckad igångsättning. Är drygt 3 veckor sedan och börjar läka ihop rätt bra. Fast tycker allt det kunde gått lite snabbare

Matar min lilla bebis 1-2 gånger per dag med ersättning. Speciellt på kvällen eftersom det känns som att hon sover bättre då. Matar alltid efter att först ha ammat och med en sådan där flaska som ska efterlikna arbetet som bebisen går göra när den ammar (finns bl a på apoteket). Koppmatning var ju inte så lätt

• BabyBlues85

Lillen kom 20/8, allt har gått bra och han är så underbar lillpojken =) Första dagen utan maken hemma idag, lite tomt såklart... Amningen flyter på och man lär känna nya familjemedlemmen lite mer för varje dag Hjärta

• Mossy

Har tänkt skriva flera gånger men alltid något som kommer ivägen. Miranda är idag 7 veckor. Lite konstigt för det känns som om hon vart här hos oss mycket längre.

Hon börjar bli mer och mer en person. Känslan när man får ett leende och hon "pratar" med en är fantastisk. Så sött!

Hon är så annorlunda mot sin bror när han var liten. Oftast nöjd, sover i sin spjälsäng och större delen av nätterna. Hennes storebror som idag är snart 5 år ville helst sova på oss. Var vaken på nätterna och sov på dagen. Skillnaden är stor.

Idag har hon nästan inte velat sova någonting medans igår så sov hon nästan hela dagen. Har era bebisar också en dag av varje?

Nä nu ska jag laga lite middag då jag tror att hon somnat nu.

• auapower

Hej tjejer!
    Jag har bokat lokal för namngivelse nu, i november, men vad ska man bjuda på?
    Har inte riktigt ekonomin för catering, blir ca 40-50 gäster... vill att det ska vara hyfsat enkelt att laga men gott och det ska inte se billigt ut fast gärna så billiga inköp som möjligt?

Vad ska ni bjuda på vid dop/namngivelse?

**
  • Mossy

På sonens namngivning hade vi gjort sallad. Va ca 80 personer som kom. Nått annat som man kan göra är ju paj. Kan ju förberedas innan och är oftast gott. Eller om man gör nån slags buffé. Kanske italienskt med en pastasallad, parmaskinka, kyckling och tex mozzarella med tomat.

Vi kommer ha namngivning även för Miranda. Vet inte riktigt när ännu men får väl ta tag i detta.

Svar på tråden Första året med våra Augusti barn!