Vill ha ett barn till efter 40+! Häng på du som oxå har de planerna, alla trådar verkar ju mer eller mindre döda i denna kategori... :-)
Hej mowgli och välkommen!
Läste om dig i presentations tråden och blev glad (förstå mig rätt) av att träffa fler i liknande situation. Jag menar., vi verkar sammanlagt ha kämpat i liknande motvind och tidsperspektiv. Det är många år utan plus och kan inte låta bli att undra hur du har hanterat det under åren. Antar att du är lika målmedveten som jag och vägen dit ändå blev värt mödan då man äntligen fick det där lilla knytet i famnen :)
Det måste vara extra tufft att även behöva tampas med att vara gravid om man äntligen får ett plus. Hur gick det för dig senast när du var gravid? Blir nästan gråtfärdig över att tänka på hur många får kämpa för att få denna fina upplevelse medansvar andra får och föder barn som om det är den enklaste och naturligaste saken i världen. Som du säger, man kan inte låta bli att grubbla.
Nu till det du undrade "om jag (el någon annan som blivit gravid) upplevde ägglossningen/mencykeln annorlunda den gången som ni faktiskt blev gravida? Dvs kändes äl tydligare? Hade ni mer äl-sekret? Mer sex? Någonting som ni upplevde annorlunda?"
Jag har under åren som vi försökt känt och upplevt ägglossningen och cykeln olika. Ibland starkare och ibland mindre. Även ÄL-sekretet har varierat utan någon skillnad på resultatet.
Månaden innan jag blev gravid nu hade jag mer ÄL-sekret och kraftigare känningar vid ÄL än den cykeln när jag plussade. Vi fick som vanligt fixa och trixa dom kvällarna för att få till det men vi körde på som vi brukar göra den veckan var månad. Fokus på varannan kväll men plus i kanten om vi orkar mer ;) däremot hade jag ju under juni, juli och augusti lagt om min kost och det i sig fick mig att må bättre generellt sett. Vi hade ju som plan att återföra ett fryst ägg och inför det skulle jag köra tre månader för att värma upp livmoder, få mer blod och cirkulation. Jag har alltid varit kall om näsa, händer, fötter och frusen av mig. Så jag är verkligen glad att jag påbörjade den resan i mitt liv, nu behöver jag inte alltid ha ull underkläder eller benvärmare längre ;) jag funderar på varför den svenska sjukvården saknar inblick eller intresse för övernationell medicin. Varför salongen under de åren vi gick på utredning eller försökte med dyra ivf att kanske är det så att ägget inte trivs i livmodern? Men som dom säger så kan det ju vara slumpen oxå att det tog sig nu och då vet vi ju inte vad det va som gjorde det. Jag måste ändå säga att det är underbart att få dela tankar, idéer och stötta samt ge/få hopp från er andra i dessa trådarna.
Kram och en fin helg till er alla