• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Jennie med ie
    Anonym (B) skrev 2014-08-12 15:11:30 följande:
    Jag menar den adopterades riktiga föräldrar kallas för biologiska föräldrar och inte genetiska, är det fel av media att skriva så?
    De adopterade barnens ursprungliga föräldrar ÄR som sagt i regel deras biologiska så nej det är inte fel att skriva så, eftersom inget embryo skapat av ena kvinnans ägg placerats i en annan kvinnas livmoder är biologisk mamma och genetisk mamma samma person.
  • Anonym (B)
    Jennie med ie skrev 2014-08-12 15:18:33 följande:

De adopterade barnens ursprungliga föräldrar ÄR som sagt i regel deras biologiska så nej det är inte fel att skriva så, eftersom inget embryo skapat av ena kvinnans ägg placerats i en annan kvinnas livmoder är biologisk mamma och genetisk mamma samma person.

Okej då hänger jag med, man särskiljer enbart vid äggdonation mellan de två begreppen. Bra att veta. Tack för förklaringen
  • Anonym (OMG)
    Anonym (B) skrev 2014-08-12 15:11:30 följande:
    Jag menar den adopterades riktiga föräldrar kallas för biologiska föräldrar och inte genetiska, är det fel av media att skriva så?
    Lyssna: hos mannen är det bara en som kan bidra med allt det biologiska, inkl. genetiken. Inga spermier tas ju från en man för att sedan utvecklas inuti en annan.

Men en kvinna kan vara gravid med embryon skapade av sina egna ägg och bidrar då med hela biologin, inkl. genetiken.... eller så kan hon vara gravid med embryon skapade av en annan kvinnas ägg, och då bidrar hon inte med gener men däremot övrig biologi genom att barnet utvecklas i hennes kropp, tar del av hennes föda och livsstil, delar blodomlopp med henne, får antikroppar från henne o s v. Hon är då biologisk mamma till barnet hon bär men är inte genetisk sådan, utan det är den andra kvinnan.

I princip samtliga kvinnor som adopterar bort sina barn tillhör den första kategorin och därmed finns det ingen annan kvinna som kan göra anspråk på benämningen biologisk mamma.
  • Anonym (OMG)
    Anonym (B) skrev 2014-08-12 15:30:25 följande:
    Okej då hänger jag med, man särskiljer enbart vid äggdonation mellan de två begreppen. Bra att veta. Tack för förklaringen smile1.gif
    Eller vid andra tillfällen då kvinnan bär på ett embryo vars gener kommer från en annan kvinna. Som t ex vid en viss typ av surrogatmödraskap. I de flesta fall bär ju en gravid kvinna på sin genetiska avkomma så det finns ingen anledning att skilja definitionerna åt.
  • Anonym (B)
    Anonym (OMG) skrev 2014-08-12 15:32:56 följande:

Lyssna: hos mannen är det bara en som kan bidra med allt det biologiska, inkl. genetiken. Inga spermier tas ju från en man för att sedan utvecklas inuti en annan.

Men en kvinna kan vara gravid med embryon skapade av sina egna ägg och bidrar då med hela biologin, inkl. genetiken.... eller så kan hon vara gravid med embryon skapade av en annan kvinnas ägg, och då bidrar hon inte med gener men däremot övrig biologi genom att barnet utvecklas i hennes kropp, tar del av hennes föda och livsstil, delar blodomlopp med henne, får antikroppar från henne o s v. Hon är då biologisk mamma till barnet hon bär men är inte genetisk sådan, utan det är den andra kvinnan.

I princip samtliga kvinnor som adopterar bort sina barn tillhör den första kategorin och därmed finns det ingen annan kvinna som kan göra anspråk på benämningen biologisk mamma.

Jag förstår principen vad gäller äggdonation. Undrade bara nu när man särskiljer biologiska föräldrar och genetiska föräldrar om det även gäller vid tex adoption, att man nu ska börja kalla de riktiga föräldrarna för genetiska föräldrar. Men fick svar att nej de föräldrarna fortsätter man kalla för biologiska föräldrar. Det var bara den frågan och undran jag hade!

Men tack för ditt svar!
  • Anonym (doh)
    Anonym (B) skrev 2014-08-12 17:18:32 följande:
    Jag förstår principen vad gäller äggdonation. Undrade bara nu när man särskiljer biologiska föräldrar och genetiska föräldrar om det även gäller vid tex adoption, att man nu ska börja kalla de riktiga föräldrarna för genetiska föräldrar. Men fick svar att nej de föräldrarna fortsätter man kalla för biologiska föräldrar. Det var bara den frågan och undran jag hade!

Men tack för ditt svar!
    Det finns ingen anledning att skilja det åt vid adoption eftersom det inte FINNS nån annan som kan vara biologisk förälder. Helt givet-
  • Anonym (B)
    Anonym (doh) skrev 2014-08-12 17:57:36 följande:

Det finns ingen anledning att skilja det åt vid adoption eftersom det inte FINNS nån annan som kan vara biologisk förälder. Helt givet-

Okej, jag tänkte kanske för mycket så det blev fel. Men tack alla som har förklarat
  • Anonym (Biologiska)
    Haskel skrev 2014-08-12 09:37:39 följande:

Vem tror du fick äggen då... någon "random" kvinna som bara gick förbi avdelningen???

Kvinnan som "fick" äggen var väl sannolikt i exakt samma sits som den andra kvinnan. En kvinna som gjort allt för att försöka bli gravid, men misslyckats. Nu lyckades hon med hjälp av IVF.

Tror du på fullaste allvar att en kvinna i hennes sist "bara gör abort"?

Abort kan även minska chanserna att bli gravid ännu mer i framtiden.

Kvinnan gick 3 månader, i tro om att det var hennes egna ägg. Efter 3 månader upplevde hon sannolikt att de kommande barnen var hennes.

Jag kan även upplysa dig om att barnet/barnen dött, om hon gjort abort. Man hade alltså INTE kunnat sätta in de aborterade fostren i "den rätta kvinnan".

Kvinnan som födde barnen hade inte skrivit på något papper som "surrogatmamma". Hon var på kliniken för att bli inseminerad, vilket hon också blev. Hon är därmed barnens mamma.

Man får faktiskt också donera både ägg och spermier till behövande kvinnor/par. Vem/vilka blir föräldrar till de barnen?

Så klart jag fattar att abort hade dödat blivande barnen men då hade barnen inte blivit drabbade av detta vem som ska ha dom efter att sjukhuset gjort fel ! Tycker ändån ett fel är begått och sjukhuset får rätta till felet.
  • Anonym (B)
    Anonym (Biologiska) skrev 2014-08-12 20:55:16 följande:

Så klart jag fattar att abort hade dödat blivande barnen men då hade barnen inte blivit drabbade av detta vem som ska ha dom efter att sjukhuset gjort fel ! Tycker ändån ett fel är begått och sjukhuset får rätta till felet.

Oj men då hade de liksom drabbats av döden vilket borde vara miljoner, biljoner ggr värre!
  • Anonym (..)
    Haskel skrev 2014-08-12 09:37:39 följande:

Vem tror du fick äggen då... någon "random" kvinna som bara gick förbi avdelningen???

Kvinnan som "fick" äggen var väl sannolikt i exakt samma sits som den andra kvinnan. En kvinna som gjort allt för att försöka bli gravid, men misslyckats. Nu lyckades hon med hjälp av IVF.

Tror du på fullaste allvar att en kvinna i hennes sist "bara gör abort"?

Abort kan även minska chanserna att bli gravid ännu mer i framtiden.

Kvinnan gick 3 månader, i tro om att det var hennes egna ägg. Efter 3 månader upplevde hon sannolikt att de kommande barnen var hennes.

Jag kan även upplysa dig om att barnet/barnen dött, om hon gjort abort. Man hade alltså INTE kunnat sätta in de aborterade fostren i "den rätta kvinnan".

Kvinnan som födde barnen hade inte skrivit på något papper som "surrogatmamma". Hon var på kliniken för att bli inseminerad, vilket hon också blev. Hon är därmed barnens mamma.

Man får faktiskt också donera både ägg och spermier till behövande kvinnor/par. Vem/vilka blir föräldrar till de barnen?

Men nu var det ju inte ägg som blev placerade i kvinnan utan två embryon och det är både mamman och pappan som bidragit med ägg och spermier till embryona.

Paret har rent kasst blivit bestulna på sina embryon.

Och det är paret alltså både mamman och pappan som vill ha sina tvillingar.

Klart dom ska ha barnen!

Kvinnan som fött barnen bör få hjälp och ersättning för det hon gått igenom, men jag anser inte att de är hennes rättighet på något sätt.

Redan när hon kände första sparkarna visste hon ju att barnen inte var hennes genetiska eller biologiska eller vad ni nu vill kalla det.
  • Bebelle

Usch vilken hemsk situation. Utifrån barnperspektivet är det givet att barnen skall till de föräldrar vars ägg och spermier skapat dem. Tänk att växa upp och veta att i samma stad finns den man och kvinna som gått igenom hormonbehandling, äggplock osv och som har längtat efter mig och som jag helt och hållet delar gener med och så får jag inte ha dem som mamma och pappa. Jag får bo med två andra personer bara för att kliniken gjorde fel. Nej hörni, tänk på barnen istället för på de vuxna!

Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?