• Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?
  • Haskel
    Chrysabelle skrev 2014-08-11 11:42:19 följande:
    Det är fortfarande inte samma sak. I det här fallet har det befruktade ägget satts in i en annan kvinna. De har inte gett tillåtelse till det, de har inte haft samlag med personerna, det har gjorts ett fel.

Fast jag förstår att du inte inser skillnaden. Du är helt besatt av att män ska ha större rättigheter än vad kvinnor får.
    Likheten är uppenbar.

Den biologiska mamman har enbart EN ENDA koppling till barnen. Nämligen halva genuppsättningen. EXAKT som i fallen med en man och en kvinna.

Det kvittar som sagt hur spermier hamnar i en kvinna. En man är ansvarig för sina spermier.
  • Anonym (Biologiska)
    Anonym (Linn) skrev 2014-08-11 11:53:48 följande:
    Absolut, och det är också där "barnets rätt till sina biologiska föräldrar" väger tyngre än kvinnan som bar barnen väger in tycker jag. Måste också vara fruktansvärt för de biologiska föräldrarna att veta att deras ägg/biologiska barn getts bort till någon annan.

Däremot bör kvinnan som bar barnen kompenseras både ekonomiskt och med hjälp att bli gravid igen samt ev psykologhjälp.

Även om det är hårt anser jag att barnens rätt till sina biologiska föräldrar väger tyngre.
  • Anonym (Diskutera mera)
    Haskel skrev 2014-08-11 12:01:20 följande:
    Likheten är uppenbar.

Den biologiska mamman har enbart EN ENDA koppling till barnen. Nämligen halva genuppsättningen. EXAKT som i fallen med en man och en kvinna.

Det kvittar som sagt hur spermier hamnar i en kvinna. En man är ansvarig för sina spermier.
    menar du nu den genetiska mamman?
  • Haskel
    Anonym (Diskutera mera) skrev 2014-08-11 12:13:14 följande:
    menar du nu den genetiska mamman?
    Ja
  • Notetur Nomen
    Haskel skrev 2014-08-11 11:36:22 följande:
    Du talar nu om missbrukande eller sjuka kvinnor.

På vad sätt är det relevant i diskussionen?
    Så, du får dra helt obskyra jämförelser men inte jag?

Du snackar om kvinnans rätt till sin kropp, när frågan är barnets rätt till föräldrar/föräldrars rätt till sitt barn.
  • Anonym (Hellas)

Jag är inte avundsjuk på domaren i Italien.

Sett ur barnens perspektiv tror jag att det är bäst att de lämnas över till de genetiska föräldrarna. Det är säkerligen lättare att växa upp med sina genetiska föräldrar men ha blivit född av någon annan än att växa upp med den som har fött en och samtidigt veta att ens genetiska föräldrar så gärna velat haft en.

Sett ur kvinnans som födde dom perspektiv är det ju fruktansvärt att ta ifrån henne barnen. Har man inte varit gravid själv är det kanske svårt att förstå vilken anknytning man får till sina barn redan i magen. Det är inte så enkelt som att bara säga att "det är inte mitt barn" när det ligger när inne och sparkar och att man sen kan lämna det i från sig som vilken present som helst man har köpt.

Vilken tragedi för alla inblandade!

• Anonym (Biologiska)
    Notetur Nomen skrev 2014-08-11 12:22:26 följande:

Du snackar om kvinnans rätt till sin kropp, när frågan är barnets rätt till föräldrar/föräldrars rätt till sitt barn.
  • Anonym (Linn)
    Anonym (Hellas) skrev 2014-08-11 12:29:59 följande:

Jag är inte avundsjuk på domaren i Italien.

Sett ur barnens perspektiv tror jag att det är bäst att de lämnas över till de genetiska föräldrarna. Det är säkerligen lättare att växa upp med sina genetiska föräldrar men ha blivit född av någon annan än att växa upp med den som har fött en och samtidigt veta att ens genetiska föräldrar så gärna velat haft en.

Sett ur kvinnans som födde dom perspektiv är det ju fruktansvärt att ta ifrån henne barnen. Har man inte varit gravid själv är det kanske svårt att förstå vilken anknytning man får till sina barn redan i magen. Det är inte så enkelt som att bara säga att "det är inte mitt barn" när det ligger när inne och sparkar och att man sen kan lämna det i från sig som vilken present som helst man har köpt.

Vilken tragedi för alla inblandade!

Å andra sidan tycker ju enormt många att surrogatmödraskap skall tillåtas.

Du glömde även en part och det är de biologiska barnlängande föräldrarna vars efterlängtade barn riskerar att ges bort till någon annan helt främmande.

Om vi skall hårdra det kan jag tycka att 2 parters lycka (barnets och dess föräldrars) lycka går före ett enskilt pars lycka jämfört med om man gjort tvärtom då 2 parter förlorat på det.
  • Litet My
    Notetur Nomen skrev 2014-08-11 12:22:26 följande:

• Anonym (Hellas)
    Anonym (Linn) skrev 2014-08-11 12:41:23 följande:
    Å andra sidan tycker ju enormt många att surrogatmödraskap skall tillåtas.

Du glömde även en part och det är de biologiska barnlängande föräldrarna vars efterlängtade barn riskerar att ges bort till någon annan helt främmande.

Om vi skall hårdra det kan jag tycka att 2 parters lycka (barnets och dess föräldrars) lycka går före ett enskilt pars lycka jämfört med om man gjort tvärtom då 2 parter förlorat på det.
    Ja, jag är kluven till det där med surrogatmödraskap också. Men om det skulle funka så är det väl för att surrogatmamman varit medveten om situationen hela tiden och varit inställd på att lämna ifrån sig barnet på ett helt annat sätt än kvinnan som födde tvillingarna i det här fallet.

Fast det där med lycka är ju väldigt svårt att veta - vi har ju ingen aning om hur lyckliga barnen skulle bli med de respektive föräldraparen. Bara för att ett par är genetiska föräldrar och uppenbarligen har längtat efter barn så behöver de ju inte nödvändigtvis vara de som kan göra de här två barnen lyckligast.
Svar på tråden Äggen gick till fel par, vad tycker ni?