• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kpax skrev 2015-03-20 19:58:31 följande:

Idag känner jag mig rätt ledsen. Det är väl för sent för baby blues egentligen? Det har ändå gått 11 dagar. Jag saknar min sambo och livet vi hade innan bebisen. Jag är trött och känner mig otillräcklig, och de här känslorna gör mig rädd och ger mig otroligt dåligt samvete.

Jag älskar ju den här lilla korven, och ångrar ingenting. Men det känns tungt redan nu, och det borde jag inte tycka.

Jag hoppas verkligen att det bara är en tung dag, jag vill bara vara 100% glad över att jag äntligen har min underbara bebis här!

Är det någon annan som känner igen sig?

Jag känner liknande, saknar att bara ligga sked med sambon. Bara vara han o jag... Samtidigt ångrar jag mig inte ett dugg, våran son är det finaste vi har. Det är nu man förstår hur viktigt det är att man är trygg i sin relation, att vi kommer att hitta tillbaka till varandra när vi fått en vardag igen. Man får helt enkelt anstränga sig lite mer nu för att ha någon romantik i vardagen, påminna varandra om att man behöver närhet.
  • ebe91

Haha, hör ett "faaaan" från badrummet. Sonen har (för andra gången ikväll) pinkat och bajsat på pappan vid blöjbyte! Tillåt mig skratta lite i smyg :D. Nu ska jag gå o hjälpa han o städa undan allt ;)

• ebe91
    sommarstad skrev 2015-03-21 10:40:31 följande:

Imorse grät jag av utmattning. Soben gade legat och ätit/snuttatspå bröstet sen halv 2. Hade väl slumrat till lite men inte slls gått den sömnen jag behövde. Blev inte bättre när han var ilsk på morgonen för att han tappat bröstet. Maken fick ta honom och försöka lugna ner honom. Sen la vi oss igen och då lunde han äta lite och somnade sedan gott. Fick också ro att sova lite till men känner mig ändå helt matt nu på morgonen. Vi ska testa med napp snart men jag vill vänta till efter nästa vägning som är på måndag.

Napp har verkligen räddat mig från allt för såriga bröstvårtor. Innan förlossningen var jag helt inställd på att avvakta med napp tills amningen fungerade 100%. Men, så blev det inte! Bosse hamnade ju direkt på neo kvällen han kom, och när jag kom in till han på morgonen låg det en napp bredvid honom i sängen... Stack till i magen på mig, men amningen i kombination med napp har funkat super! Tydligen hade han ett stort sugbehov på natten o eftersom han låg i c-pap fanns ju inte möjligheten att snutta på mitt bröst, sen har jag hört att personalen på neo är mer givmilda med napp än personalen på BB, här iaf :)
  • ebe91

Åh vad less jag blir på sambons vänner. De ville komma förbi ikväll och kika på Bosse, vi bestämde kl 19 oså kommer de kl 21? Visst att det är lördag, men jag är sjukt trött på kvällarna o behöver tid för att förbereda o varva ner på kvällen. Så efter 15 min social tid med dom har nu jag o Bosse gått in o lagt oss i sovrummet, väste mellan läpparna att sambon fan får se till att de inte stannar hur länge som helst. Vi bor i en 2a, och jag kan inte stänga dörren helt till sovrummet för då blir katterna tokiga... Hans vänner har tidigare aldrig haft vett o gå hem, o att de inte ens fattar nu när vi har spädbarn kommer väl inte som någon större överraskning.

• ebe91
    Mimipig skrev 2015-03-21 22:29:40 följande:

Ni som inte har samma efternamn som er partner - vad ger ni barnet för efternamn? Jag och min man har olika, ganska unika efternamn och vi är inte ense om hur vi ska göra. Även om det inte är optimalt tycker jag att barnet bör få bådas efternamn. Rättvist. Dubbla efternamn är ju inte tillåtet sen 1982, så ett av efternamnen får bli mellannamn då, och det som klingar bäst i rad är att mitt efternamn blir mellannamn, vilket känns lite tråkigt ändå, för jag har för mig att mellannamn inte förs vidare. Min man vill att vi bara ska ge ett efternamn och att det blir synd om pojken om han ska behöva dras med två. Hur resonerar ni som också har olika?

Vi valde att sonen skulle få sambons efternamn, dels för att han har ett jätteovanligt o jag ett vanligt men också för att den dag vi gifter oss har jag tänkt ta hans efternamn istället (av samma anledning som jag just sa iofs :D)
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-03-22 09:04:18 följande:
    Jag hoppas på det, ett plötsligt pådrag vid ett lämpligt tillfälle, tex måndag morgon efter en natts god (harkel) sömn. Önskescenario.
    Hade ju inte heller några direkta känningar innan, en o annan sammandragning men inget som gjorde ont. Startade 1 på natten efter 1 timmas sömn, o förlossningen varade i 18 timmar så jag var vaken alldeles för länge i sträck. + att efter förlossningen satt jag någon timme på neo o hälsade på sonen. Så mitt tips är verkligen sov så mkt det går inför förlossningen, natt som dag!
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-03-23 08:55:18 följande:

Gud vilken kass dag vi hade igår. Josefin var ledsen och sov väldigt korta stunder innan hon ville okynnessnutta (fan att hon inte vill ha napp...). Det var bättre i natt, hon sov, om än lite oroligt. Matade 22, 3 och 5.30.

Idag ska vi till BVC, första bilutflykten och första dagen sambon jobbar. Ska bli intressant, hehe :)

Dagens problem: vad har man på sig efter en graviditet, innan man kommer i sina vanliga kläder? Jag har gått ner 12 kg på två veckor, och har alltså lika mycket kvar (minst). Ska man verkligen behöva lägga pengar på kläder man inte kommer kunna ha om ett par månader?

Håller med om att det där med kläder är jättesvårt nu... Jag gick upp 16 kg, efter en vecka hade jag tappat 8 o nu en vecka senare har jag fortfarande kvar 8kg så gissar att jag måste anstränga mig lite för att få bort dom ;) jag kör på mina gravidjeans om jag ska någonstans. Kan ha mina vanliga tröjor utan problem men har alltid amningslinne under så man slipper visa dallermagen när man ska amma bland folk. Ska vänta någon vecka innan jag köper nya jeans, tänkte köpa de billigaste på hm. O sen förhoppningsvis tar man sig i sina gamla vanliga jeans någon gång i framtiden ;)
  • ebe91
    Vikkan333 skrev 2015-03-23 17:35:05 följande:

Jahapp då har jag kommit hem från hinnsvepning och det gjorde minst lika ont som jag kom ihåg det. Tappen var 2 cm och mjuk. Bebis beräknas väga ca 3100 gr men hade bra med fostervatten och fint flöde i navelsträngen. Fick ligga med ctg 1 ½ timme för bebis var så aktiv och hade höga hjärtljud men när h*n väl somnade gick de ner till sina vanliga 150 och vi fick åka hem.
    Så nu kan ni väl snälla hålla tummarna att det kommer igång inom något dygn. 

Håller tummar o tår att det sätter igång nu! :)
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-03-24 07:35:51 följande:
    Är då avundsjuk! Fattar inte vad grabben håller på med? Han sover nästan 3 timmar i streck första passet men sedan vaknar han VARJE timme?? Som mest blir det 1,5 timmar men oftast en. Suck! Han sover i sitt babynest halva natten i alla fall.sovit bättre än igår! Alltid något!

Ni som liggammar, hur gör ni med rapningen? Folke somnar ju oftast mitt i en amning och det känns fel att väcka honom då... Men å andra sidan får han ont i magen och kräks då istället.. Så kluven.
    Jag liggammar men rapar honom inte då, inte alltid jag rapar honom när jag sittammar heller. Han har oftast några rapar på lager, men har bara spytt 1 gång o det var då jag råkade vika honom dubbel när jag skulle knyckla in han i babyskyddet direkt efter att han ätit... Det är just det jag tycker är så praktiskt med liggamning, att han somnar under tiden o att jag inte behöver flytta honom mer.
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-03-24 19:44:14 följande:

Behöver lite input. Vi är bjudna på dop nästa helg. Då är lillen 3 veckor. Känns lite tidigt att ha med honom i större folksamlingar. Eller hur tänker ni?

Samtidigt är det vår nära väns dotter som ska döpas och hon betyder jättemycket för både mig och maken.

Som det ser ut just nu åker maken själv på dopet men jag känner mig ledsen över att missa det. Konstigt egentligen då vi inte tänkt att döpa våra barn då ingen av oss är kristen. Det känns som att jag missar allt just nu. Förra helgen var det ett födelsedagskalas som maken gick på men jag stannade hemma för att ta hand om lilleman. Jag visste ju om att skaffa barn innebar förändring men jag hade ingen tanke på att det bara skulle "drabba" mig i början.

Jag var ju min fasters begravning när sonen var 8 dygn, var också orolig då det var minst 60-70 pers där men han fick ligga i sin vagn eller i min/sambons famn. Även på fikat efteråt fick han ligga i vagnen (han sov nästan hela tiden). Som någon skrev här uppe, bebisen behöver ju inte gå från famn till famn, o sen kan man ju åka hem när man tycker att man fått nog :) kan alltid skylla på bebis ;) men tycker absolut du ska fara om du vill! :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?