• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-04-09 08:26:54 följande:
    Jag som tyckte det kändes som att S växte varje gång hon åt men tyckte samtidigt det var märkligt att alla kläder fortfarande såg så stora ut. Inte så konstigt när hon ännu är 240g UNDER födelsevikten liksom. Storlek 50 är fortfarande lite som ett tält på henne:/

Här har våra drömnätter tagit slut förstås. Tidigare sov hon ju 5-6timmar första passet och sedan typ 3-4timmar till när hon ätit. Nu när jag bara ammar från ena bröstet äter hon med max 2timmars mellanrum dygnet runt. Hade ett liiitet sår kvar på vänster bröst som nästan var läkt och som inte gjorde ont längre men nu när det bröstet ALDRIG får vila börjar det bli värre förstås:(

Försöker pumpa så ofta jag hinner på höger bröst men det är helt omöjligt att pumpa på det bröstet samtidigt som hon äter på det andra.. så matstunderna tar nu dubbelt så lång tid mot förut PLUS att jag ska tvätta och smörja bröstet efteråt och rengöra pumpen. Och så äter hon tätare som sagt så det känns som att jag inte gör annat än mixtrar med mat och bröst. Vissa stunder vill jag bara ge upp och ge henne ersättning:(
    Förstår att det är jobbigt med amma, pumpa, rengöra osv. Vi hade samma när vi låg på neo... Först skulle det ammas, sen skulle han ha ersättning i sonden, sen skulle jag pumpa, o rengöra sakerna... Detta skulle göras var 3e timma och varje omgång tog mellan 1,5-2 timmar. Men det var det värt! Kämpa på så länge du orkar! Skickar några styrkekramar :)

Och för att spara på vänster bröst tipsar jag om amningsnapp, det hade jag de dagar jag blödde om bröstvårtorna. Finns på apoteket!
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 10:26:03 följande:
    Har en napp hemma men det funkar tyvärr inte alls:( dels upplever jag att det gör MER ont att amma med den och sen verkar hon inte förstå hur hon ska äta med den. Vill inte riktigt suga tag och blir jättearg för hon verkar inte få ut något.

Om bara såret på högersidan ville läka så jag kan börja amma som vanligt igen (även om jag tydligen måste amma oftare när hon inte går upp tillräckligt). Vet inte hur många dagar jag ska ge det innan jag vågar lägga henne till det bröstet igen. Som det är nu är jag ju helt låst hemma i soffan eftersom jag antingen ammar eller pumpar.
    Måste du pumpa höger bröst varje gång du ammar? Har för mig du skrev att du ammade en sida åt gången i vanliga fall, och var 3e timma? Isåfall brukar du ju amma höger bröst var 6e timma, så kanske räcker o pumpa varannan-var tredje gång? Så du får lite tid till ngt annat iaf... Sen kanske det går att stötta upp med ersättning nu de dagar du tvingas pumpa och slänga bröstmjölken, för att få lite längre mellanrum så även vänster bröst får vila.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 10:49:15 följande:
    Jo innan var det varannan gång men eftersom jag redan hade nog lite mjölk på höger sida var jag redan i behov av att pumpa/amma fram mer. Funderar på att ge varannan gång från vänster och ge ersättning varannan gång så vänsterbröstet får vila. Får se dock om hon godkänner flaskan.. försökte ge henne det jag pumpat ut nyss (som inte var blodblandat) men hon vägrade:(
    Okej, kämpa på! Så jobbigt när det strular.. Förut tog man ju för givet att ett spädbarn iaf skulle ta flaska, tänk så mycket man lärt sig redan.
  • ebe91

Efter två kvällar i rad med hysteriskrik var B sitt vanliga snälla jag igårkväll igen. Vi satt som på nålar o bara väntade på att han skulle skrika, men icket! Skönt, då kanske det bara var ngt tillfälligt. Han åt kl 22, 03:30 o 6:30, nu har han precis ätit igen o denna gång struntade jag i att lägga tillbaka han i spjälsängen så nu ligger vi bara o myser :)

• ebe91

Men skjut mig. Såg precis att Bosses 3-åriga kusin har magsjuka, och vi träffade henne senast igårkväll. Hon höll dessutom i honom o bar hans tutte. Fan fan fan. Nu håller jag tummarna att det inte blir ngt. Den där ungen är fan alltid sjuk (inte igår då såklart!).

• ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-04-10 17:00:54 följande:

Idag pendlar jag mellan hopp och förtvivlan.. Har idag testat amma från det såriga bröstet, men med amningsnapp. Det funkade suveränt! Kände att YES, nu är vi tillbaka på banan igen.

Samtidigt går jag med den där ständiga gnagande oron att vikten inte ökat ordentligt. Har sms-kontakt med en hjälpmamma som menar på att minsta lilla hon typ rör sig så ska jag lägga henne till bröstet, hon ska i princip inte ens hinna vakna. Det SKA tydligen vara så att amma, att man ska vara klistrad i soffan med bebisen hängande i bröstet.. och DÄR kom min ångest tillbaka som jag kände när jag ammade de äldre barnen:( jag har ju två äldre barn att ta hand om, ett hus som åtminstone behöver LITE städning ibland, jag behöver duscha, äta och få gå på toa! Jag klarar inte av att känna att jag ska vara en vandrande matfabrik!

Hittills har det varit så tydligt när hon velat äta och när det varit gnäll över något annat. När det varit hunger har inget annat dugit. Annars går det trösta med blöjbyte/närhet/värme. Ska jag nu tolka ALLT som hunger lägger jag ner!

Vet varken ut eller in. På ett vis känner jag bara för att ge henne flaskan och på ett vis känner jag att jag fortsätter amma som tidigare, när hon visar att det är mat hon vill ha, och avvaktar tills nästa vägning på onsdag.

Och som ytterligare en käftsmäll var jag dum nog och ställde mig på vågen igår trots att jag lovat mig själv att låta bli. Ännu 1,5kg bort och nu är jag ett halvt kilo från startvikten:( fy fan säger jag bara!

Du vet själv vad som är bäst för ditt barn! Förstår att du inte vill vara enbart en matmaskin, så mata när du tror att det är mat hon vill ha. Vi har mat-dagar o sov-dagar hos oss, idag har verkligen varit en mat-dag då det gått mellan 30 minuter - 2 timmar mellan matningarna, men jag har accepterat att VISSA dagar får vara så.
  • ebe91

Åh, håller på att bli tokig. Efter att ha haft en underbar unge i en månad har ngt hänt. Han kan skrika från lunch till kväll, med endast få uppehåll då han kan vara helt normal eller lite gnällig. Inte varje dag, ibland skriker han bara 2-3 timmar på kvällen o ibland är han sitt gamla jag hela dagen. Han bajsar o pruttar som tidigare, upplever det inte som att han har ont i magen heller. Det enda som hjälper när han blir sådär hysterisk är att bädda ner han i vagnen och gågågå, eller packa in han i bilen o köra en sväng innan man ställer sig på en parkering med bilen igång (stänger man av bilen börjar han åter skrika..). O direkt när vi kommer hem från prommis eller bilåkande börjar skrikfesten om... Sover hela nätterna gör han utan problem med en amning vid 3-4 tiden. Står just nu på ica-parkeringen och funderar seriöst på att själv ta en tupplur med bilen igång bara för att få lite energi så jag orkar med kvällen...

• ebe91

Jag hoppar på viktutmaningen med er! Har 6 kg kvar att gå ner, även om jag skulle nöja mig 5kg :) Började äta nyttigare redan förra veckan, och enbart godis på helgen (i lagom mängd). Tipsar verkligen om chiapudding, supergott! O man kan äta med en hand ;) Har dessutom kunnat klämma mig i 2 av mina jeans, så nu har jag lite mer kläder att ta av från garderoben ;) det enda som är jobbigt är att behöva anpassa kläderna så det går någorlunda lätt o amma :b

• ebe91
    tovemaja skrev 2015-04-15 10:46:07 följande:

Kul! Då är vi några stycken! Rätta mig om jag missat någon.. Ebe, snö, madelia, sommarstad, trollunge och lilllouise!

Låter det lagom med mål på 0,5kg /vecka för er också? Tänker att man rapporterar vikt en gång i veckan om det känns ok samt peppar varandra i tråden med bra mat och hur man rört sig. Jag kommer även skvallra på mig själv när jag inte gör som tänkt :)

0,5kg känns vettigt för mig! Väger 60 blankt nu, brukar väga ca 54kg så har jag tur är jag på min idealvikt om 12 veckor då! ;)

Jag har fördelen att inte tycka om fika speciellt mycket, äter jag bullar, kakor etc beror det oftast på hunger o inte sötsug! Godis har mer varit min grej, fast egentligen inga mängder.. O mest choklad, men det verkar lilleman få ont i magen av så det undviker jag. Min största last är faktiskt hårdbröd, med jäääättemycket smör på... Men nu har jag bestämt att max 2 hårdbröd/dag, haha! O dom njuuuter jag av varje morgon med smör, kokt kalkon, en halv avokado o lite flingsalt;) ne, nu ut på en prommis! Försöker gå varje dag, mest bara för att få tiden att gå :)

Nu kör vi tjejer!
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-04-15 17:26:47 följande:

Varit på 1-månadskontroll med läkarbesök idag. Tage vägde 4410 g och var 55 cm lång. Han har alltså ökat 1470 g och 7 cm på 1 månad. Kollade i boken från när dottern var liten och hon hade samma ökning som helammad bebis som vad Tage har på ersättning.

Jag har 1-månadskontrollen imorgon (han är dock 5,5v) så ska bli spännande o se längd o vikt :) är över 2 veckor sedan han vägdes, o då vägde han 4350 så frågan är om vi spräckt 5 kg nu :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?