Inlägg från: tovemaja |Visa alla inlägg
  • tovemaja

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Villhaenbebbe: låter mega jobbigt! Vad har ni för avlastning?

Ebe: kul att fler planerar att ha barnen hemma! Vi tänker likadant. En liten liten stund i livet man har möjligheten. Gissar på att vi skolar in Folke på fsk januari 2018. Alternativt båda barnen samtidigt augusti 2018.

Kpax: mår Frank fortfarande som en prins? Inga magbesvär än? Skönt!! Det är ni Janne

• tovemaja

Oj! Skickade visst! Skulle stå... Det är ni banne mig värda efter förra kolik-misären!

Ang. Kläder så har Noa ulloverall i i selen och åkpåse i vagn. Folke kommer att ha fodrat regnställ och fodrade gummistövlar vid väta och overall med vinterkängor (2 olika) i vinter. Ärvd overall så jag vet inte vad märket är.

Själv har jag vindjacka nu och termobrallor och dunjacka senare.. Bor på landet så behöver inte se snygg ut :)

• tovemaja
    Kpax skrev 2016-10-04 00:55:33 följande:
    Igår och idag har Frank haft rätt mycket magknip. Nu sitter jag uppe med honom i soffan för att sambon ska slippa bli väckt av TVÅ barn (Josefin har vaknat säkert fem ggr per natt senaste veckan). Jag är inte alltför hoppfull just nu, tror vi åkte på en till kolikbebis :(
    Å nej! Men ni har kanske diverse "knep" att ta till vid det här laget eller? Dock tycker jag verkligen veklingen att ni borde slippa magontet denna gång.

Förresten, Folke vaknar också på nätterna. Inte långa uppvak men ändå så att man själv vaknar till för att han vill ligga nära/ha napp/hållanhand/krafsa. Så detta med att sova ihop har vi lagt ner. Jag och Noa campar för jämnan i gästrummet. Sömn får prioriteras före allt annat :)
  • tovemaja
    ebe91 skrev 2016-10-04 08:13:35 följande:
    Ja, även om det är jobbigt vissa dagar så försöker jag njuta av att ha båda hemma. Hade inte lillasyster fötts hade ju Bosse gått på förskolan nu, så han har ju egentligen väldigt tur som slipper och får vara hemma ytterligare iallafall ett år. Förskolan vi har sökt (typ 200m från där vi bor) är väldigt poppis och svår att få plats på, men det är lättare att komma in på höstterminen än vårterminen, därför jag sökt från hösten. Skulle vi ha turen att få plats där blir han ju 15-timmarsbarn, men frågan är hur mycket han ens skulle vara där. Men då betalar jag ändå för platsen OM vi nu har tur att få där.
    Har också sökt en väldigt populär fsk till Folke och OM han kommer in (tidigast nästa höst) så vore det oklokt att inte ha honom där litegrann eftersom det är så lång kö och vi då har syskonförtur när det väl blir dags för Noa att börja.

Har ni annan avlastning?
  • tovemaja

Hur mår ni gänget? Själv har jag just kommit hem från familjeresa till Tyskland. Det GICK att flyga med 2 barn under 2 på Ryanair flyg :) yeeey! Var dock otroligt skönt att komma hem igen.

Folke fick sin första kompis där! När vi umgåtts med jämnåriga tidigare har det varit en del konflikter eller bara likgiltighet från minst ett håll. Men med denne tyske lille kille var det kärlek från första ögonkastet :) vem behöver språk liksom?

• tovemaja

Louise: låter som en toppenidé att kolla upp blödningar som inte känns normala. Hoppas de upphör nu med uttagandet av spiralen. Läskigt! Själv tänker jag sätta in en minispiral 20:e. Hoppas inte samma händer mig!

Vi tänker nog också på sterilisering om några år... men det känns oerhört definitivt och jag drömmer ju om en sladdis om ett par år... hoppas bara maken ändrar åsikt!

• tovemaja

Ebe: det jag kan tänka mig att ändra är väl tv-tittande då blått ljus inte är bra innan man ska sova. Annars kanske ni kan testa att han bara tar en tupplur på dagen, typ 20 min?

Kul med syskonfotografering! Det kommer vi också att göra ihop med kusinerna om ca 1 månad. Var så kul med fina bilder förra året.

Kpax och Ebe: är grymt avundsjuk på att era barn sover! Folke vaknar fortfarande mellan 3-10ggr/natt och har gjort det jämt. Kan absolut inte somna själv även om läggningen alltid går fort (ca 5-10 min). Får vara tacksam för att Noa sover som en prins än så länge. I natt vaknade han för amning 1 gång bara, kl 05. Somnar om direkt efter.

• tovemaja

Skulle satt in minispiral idag men det gick ta mig tusan inte. Satan avskära slemhinnorna är vid helamning! Får bli minipiller ett år tills jag slutar amma... :(

• tovemaja

Vilken underbar ålder våra kids är i nu! Folke härmar i princip allt vi säger, pratar, busar, gosar, skriker och dansar dagarna i ända! Njuter av denna roliga ålder!

Hur går det för er andra som fått småsyskon efter era mars-15 barn!

Jag har sedan 2 veckor landat i verkligheten som tvåbarnsmamma utan förskola eftersom min man började jobba 1 november.

Hittills går det över förväntan men man känner helt klart att man har mindre tålamod och lite dåligt samvete varje dag.

• tovemaja

Hej mina vänner! Kul att höra ifrån er! Vi har det bra men allt är galet intensivt hemma! Försöker njuta för jag ääääälskar grabbarna och vet ju hur snabbt allt går. Men tappar humöret minst 1 gång per dag. Ofta är Folke den det går ut över tyvärr!

Inga vettiga rutiner här :) men det förväntade jag mig heller inte med två små stollar under två! Noa får följa i Folkes tempo och enda schemalagda är en timmes vagnpromenad när båda barnen sover. Enda viset jag får båda att sova samtidigt. Sista veckan har båda somnat imman 21 men räknar inte med att det fortsätter så.

De är fina mina killar! Folke älskar fortfarande sin lillebror! Noa sitter längre stunder i sin barnstol och får smaka en lillfingertopp av allt vi äter ( minus bladgrönsaker och honung förstås). Noa visar mer temperament nu plötsligt och reagerar starkt när jag lämnar rummet.

Ang. Potta så körde vi ju ec/babypottning med Folke vilket funkade kanon för honom. Det har resulterat i att han är blöjfri nu utom på natten. Vi kör samma koncept på Noa.

Jättekul att ni sparkar igång tråden igen!

• tovemaja
    ebe91 skrev 2017-01-13 06:09:29 följande:

Igår var tredje dagen med potträningen, Bosse sa till en gång att han behövde gå på pottan och det hände en olycka (tror dock det var mitt fel då han stängt in sig på lilltoan och stod och lekte mer kranan - tog för länge innan jag uppfattade att han ropade på mig). Nya tag idag! Tror detta kommer gå finemang :)

Tovemaja: här sover barnen oftast omlott, gör mig inget då jag får "egentid" med vardera barn istället. Bosse sover max 1 timma och Alma sover 2-3 gånger per dag, oftast 45 min åt gången och sista efter middagen någon gång. Men de sover bra nattetid istället! Alma flyttade in till sitt rum för knappt en vecka sedan, och sover oftast 21-08 med en flaska kl 2-3 (ammar väldigt lite, och då bara dagtid). Bosse sover 21-07 och då oftast utan uppvak (kan någon gång behöva ge han tutte och lägga han på kudden då han rullat ner till fotändan).

Låter som en dröm! Båda mina barn vaknar massa... Folke mer än Noa.
  • tovemaja
    ebe91 skrev 2017-01-13 15:40:15 följande:
    Ja, alltså... vi är rätt bortskämda med sömn kan jag tänka mig... har inte alls varit speciellt jobbigt sen Alma föddes, men jag märker att hon kräver mer och mer stimulans om dagarna men samtidigt får hon massa uppmärksamhet av Bosse också. Inte upplevt någon tvåbarnschock iaf!
    Ingen tvåbarnschock här heller, är ju ettan som strulat mest. Tvåan är rena barnleken :)
  • tovemaja

Nämen grattis till plus! Finns inget bättre än barn tätt ju :) verkligen Jättegrattis!

Själva orkar vi inte en trea nu dock! Har ju barn födda 15 och 16. Jag hoppas på en sladdis om 4-5 år om vi kan. Min man är dessvärre nöjd med "bara" två.

• tovemaja
    KarinIngrid skrev 2017-05-23 09:29:33 följande:

BIM på torsdag och än så länge inte tillstymmelse till tecken på Mens... ! Hoppas hoppas det gått vägen denna gång!

Julian är så söt, det är några mammor på dagis som har gravidmagar så de har pratat lite om det där, med bebis i magen och så. Så nu har Julian börjat klappa mig på magen och säger. Bebis där mamma..
    ja snart så .. hoppas jag!!!

Heja! Hoppas på plus!
  • tovemaja
    KarinIngrid skrev 2017-06-26 16:39:11 följande:

Äntligen ska sonen få bli storebror!!!!
    Om allt går vägen. Har precis plussat!
    Enligt mens blir bf 3 mars! Så Julian hinner bli nästan 3 år då!
    Kan inte riktigt ta in det än!!

Stort grattis! 3 år mellan "ska" ju vara det bästa enligt experter (Hallin).
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?