Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Mildamilda skrev 2015-04-04 15:32:59 följande:
    Känner igen mig... Sminkade mig för första gången idag! Men känns ok ändå. Nattliga svettningar klarar jag mig dock utan...
    Ännu inte sminkat mig sen förlossningen (18/3), känns bara jobbigt att behöva tvätta bort det på kvällen typ
  • JhjärtaK

Pissdag idag. Tjejerna har varit osynkade och mycket mer missnöjda vid vakenhet än innan. Svärföräldrarna på besök och jag tycker att det är påfrestande trots att de verkligen vill väl och hjälper till med storasyster

A har blivit en riktig kräkbebis och hon kräks från och till i upp till 2 timmar efter att hon fått mat. Oftast bara lite åt gången men minst en rejäl kaskadspya per dag

Sömnbrist på det också, jippi...

• JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-04-05 11:10:33 följande:
    Förstår dig! Vi är på besök i svärföräldrarnas stuga och jag längtar hem till lugn och ro!! Lilleman skickades runt från famn till famn hela dan igår och jag hade typ ångest. Kanske överreagerar men tycker ändå det är jobbigt med mycket folk runtom... Sen om man blir ifrågasatt tex "ska han äta igen"?? Då känner jag att jag blir så irriterad jag är hans mamma liksom...
    Ja man är så känslig för minsta kommentar känner jag! Och det är skönt med lugn och ro! De åkte hem idag så imorgon är det bara vi fem i familjen här hemma, skall bli skönt att inte behöva "passa upp" (även om svärföräldrarna verkligen gjorde sitt bösta för att jag inte skulle behöva göra det så blir det ju ändå så ibland).

Och visst är det jobbigt med "runtskickandet", tyckte det var superjobbigt när storasyster var född. Denna gången så är det inte lika mycket fokus på bebisarna iom att vi har storasyster som skall få uppmärksamhet av alla som kommer och besöker.
  • JhjärtaK
    Cymi skrev 2015-04-05 13:46:25 följande:

På tal om avslaget, idag har jag haft typ

"mensvärk" från och till, hade lite eftervärkar efter förlossningen men de gick över första veckan, har gått två veckor nu, nån mer som känt molvärk?

Ja, hade så för några dagar sedan och det är snart 3 veckor sedan förlossningen. Inte alls speciellt skönt
  • JhjärtaK
    Cymi skrev 2015-04-07 03:46:18 följande:

Jag har lite problem med flaskor, vi provade först Tommie tipee men de rann för fort så köpte mam och de rann inget i början men nu har det börjat rinna hysteriskt så undrar om det är hon som försöker dricka för fort. Men är det nån av er som har flaska helt eller delvis som har ett märke som inte rinner för er?

Vi har mam antikolik och de funkar bra. Droppar lite men inga mängder alls.
  • JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-04-08 08:59:37 följande:

Här har vi haft en skit natt. Jag är så arg på mannens syrra så jag kan explodera. På påskafton var det nämligen familjemiddag hos mannens föräldrar och hans syrra var så klart där och var ordentligt förkyld, ändå var hon med och lagade maten också för att hon äter bara det hon själv lagat. Hon var så krasslig så hon somnade i fåtöljen efter middagen. Så klart delade hon med sig av förkylningen så vi alla är nu rejält sjuka, även våran lille på två veckor är riktigt sjuk. Jag har suttit med honom i knät hela natten för han är så snorig att han har svårt att andas.

Hade vi vetat att hon var sjuk hade vi aldrig åkt dit.

Är han riktigt täppt trots att du sköljt med saltlösning och snorsug så kan man i undantagsfall ge näsdroppar för äldre barn men då "halvera" dropparna.

Vi har varit förkylda alla fem men som tur var så blev C och A inte så jättedåliga. Och vi fick det via dagis så ingen att skylla på såsom du. Riktigt dålig stil av henne!
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-04-09 20:32:12 följande:
    Ja hade jag vetat att det verkligen kan hjälpa hade jag absolut provat, trots att jag tycker det är rätt äckligt:P

Längtar förövrigt tills Selina kommer upp i 3,5kg så vi kan börja prova bärselen. Hon är ju bara nöjd när hon är hos mig så det hade varit grymt om hon kunde uppskatta den. Står dock på kartongen att den är från just 3,5kg och jag antar att det har med ryggen att göra så vill inte testa innan
    Du kan använda selen trots att hon inte väger 3,5 kg. Det fick vi veta av vår BVC-sköterska när dottern hade kommit. Trivs hon inte i den så lär ni märka det.
  • JhjärtaK
    Trollunge85 skrev 2015-04-09 21:35:04 följande:
    Jo du har rätt. Även om jag vet att han är skrikigare på nätterna tär det jättemycket. För jag vet inte vad jag ska göra. Det är som han behöver närhet och mat men inte alltid samtidigt. Dock är det så mycket enklare under dagtid känns det som. Men det kan vara solen som ger mig den energi jag behöver. Har dock fortfarande problem att komma till ro och sova mitt på dan så jag ser inte fram emot nattens drabbningar.
    Jag tycker att nätterna känns värre just för att man SKA sova då och vet att alla andra gör det. Det blir liksom både fysiskt och psykiskt jobbigt.

Inatt har jag haft en relativt bra natt medan maken har haft en pissnatt med bebis som vägrat att komma till ro på riktigt ända sedan matningen vid kl 01 tror jag. Sedan så väckte jag honom också med mitt snarkande någon gång där innan nästa matning :-/

Han är tyvärr dålig på att sova på dagarna men får hoppas att han kan vila lite sen iaf om jag tar bebisarna.
  • JhjärtaK
    Nixe skrev 2015-04-11 13:21:51 följande:

Kul att tråden lever vidare tycker jag :) en fråga till er, när vågar man ge sig ut med bebisen i lokaltrafiken? Buss och tunnelbana känns som läskiga smitthärdar och Adam är bara 3,5 vecka men det kanske bara är jag som är fjantig?

Jag tog med storasyster på tunnelbanan när hon var tre veckor gammal vid exakt den här årstiden. Tänkte att de ändå ligger rätt så skyddat i vagnen så tänkte nog aldrig på smittriskerna faktiskt. Denna gången är jag desto oroligare dock och har ännu inte åkt kollektivt eller gått i köpcentrum med småtöserna men det är nog för att jag på något sätt ser dem som mer "sköra" iom att de är tvillingar och "skulle" varit prematura och små mm mm. (Vilket de inte var, föddes i vecka 39 och vägde knappt 3 kg var)
  • JhjärtaK
    Smulan 89 skrev 2015-04-11 18:50:33 följande:

Skulle blivit igångsatt den 9/4 kl 09, men värkarna började vid midnatt samma dag, så vi kom in med värkar kl 08:30 den 9:e =) 
    3 tim efteråt, kl 11:34 kom vår dotter. En stor tjej på 5040 g och 55 cm lång. Vi kom hem idag och mår bra. Jag fick en rejäl blödning även denna gång på ca 2,5-3 liter, men mår ganska bra nu.

Grattis till dottern! Härligt att du repar dig också, måste varit tufft att förlora såpass mycket blod. Hade du gravidförsäkring extra via TH så tänk på att du får ersättning vid större blodförluster.
  • JhjärtaK
    Lavish skrev 2015-04-11 21:14:28 följande:

Sitter och firar att jag klarat första kvällen ensam med barnen. Min sambo har åkt för två veckors utbildning i Skåne, vi har ju vetat det länge och jag har fasat för hur jag ska klara det. Han kommer hem nästa helg eftersom vår son fyller fyra och ska ha kalas då men annars måste jag fixa allt själv. 

Har varit mest orolig över hur jag ska lyckas fixa middag och läggning av sonen inom rimliga tider med lillasyster som har sån kolik och sitter klistrad på mig, oftast illvrålande.

Ikväll gick det i alla fall, även om jag inte hann med att göra sallad till maten och även om sonen inte var färdiglagd förrän 20.30 vilket kommer vara oacceptabelt sent när han ska upp till dagis dagen efter. Känns ändå som en seger att det gick överhuvudtaget, och utan att lillasyster förstörde hans läggning med skrik! 

Får väl se om det går lika bra de kommande dagarna... 

Starkt jobbat! Somnar sonen själv eller behöver du vara i samma rum? Vår största dotter på 3 år vill att man ligger i hennes säng när hon somnar så vete sjutton när jag skall klara av att lägga alla tre på egen hand. Hoppas att hon kan återgå till att somna själv när första chocken av att fått syskon lagt sig.
  • JhjärtaK

Här tjorvar magarna men ingen kolik (än iaf, peppar peppar!) men de låter så jäkla mycket och högt på nätterna att det är svårt att sova själv. De liksom krystar/harklar sig hela tiden. Gör även så under matningarna vilket gör att de inte suger och får således inte i sig särskilt mycket . Inatt var det max 3 timmar mellan matningarna mot tidigare 3-4. Tummen ner! Och de kröker rygg och viftar och har sig efter maten också så att det står härliga till... Varför kan de bara inte äta lugnt och stilla??

• JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-04-15 18:26:19 följande:

Ni som har mer än ett barn förtjänar en applåd! Jag kan för mitt liv inte förstå hur ni orkar, hatten av!

Haha, tackar

Men måste ändå säga att det är tuffare att bli mamma för första gången än vad det är att få syskon, även om det råkar bli två syskon på en och samma gång

Man är så mycket lugnare andra gången (tycker jag) vilket gör en jäkla skillnad.

De första månaderna efter att storasyster hade kommit så var vi HELT säkra på att några fler barn skulle det verkligen INTE bli men det blir så himla mycket lättare när de blir äldre och de blir en person som man älskar över allt annat så då kan man inte motstå att försöka få en till
  • JhjärtaK
    septemberbarn08 skrev 2015-04-18 12:36:19 följande:
    På BB "varnade" dom för 3månadersfasen. Annars har jag hört att både 3v och 6v är tillväxtfaser. Dottern blev 3v i onsdags och hon är också klistrad vid brösten och precis som du skriver är det lättare att acceptera när jag vet att det är helt normalt och något övergående.. Annars hade jag nog gett upp och gett flaskan för fy tusan vad påfrestande det är att vara napp dygnet runt. Nu tänker jag mer att "ja, det är ju såhär det ska vara" och då känns det helt okey:)
    Tillväxtperioder och utvecklingssprång är inte samma sak utan boken handlar om bebisarnas mentala utveckling och hur de kan bete sig när de är inne i ett sådant utvecklingssprång
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-04-18 16:19:25 följande:
    Jag är inte i närheten av att få på mina ringar - någon som har tips på hur man blir av med vattnet i kroppen?
    Bara vänta ut det tyvärr

Jag får precis på mig mina ringar men vågar inte ha dem på för då skulle jag säkerligen inte få av dem efter bara en liten stund!

-16 kg sedan förlossningen men fortfarande 9 kg kvar till min önskade vikt.
  • JhjärtaK
    Lavish skrev 2015-04-25 15:01:05 följande:
    Jag bekymrar mig inte alls för promillehalt vad gäller bröstmjölken. 

Överhuvudtaget tycker jag faktiskt att alkoholkonsumtion och moderskap har varit en icke-fråga för mig (däremot finns ju alltid andra som har åsikter åt det ena eller andar hållet.) 

Det är sällan jag är intresserad av att dricka så mycket att jag blir berusad, och de gångerna jag vill det är ändå tillfällen när barnen inte är med. Ett eller ett par glas kan jag ta vid en middag med vänner även om ungarna är med. Mer än så är jag egentligen bara sugen på om jag t.ex är på krogen eller vuxenfest. Ser inte själv något problem med att ta 3-4 glas då jag har barnvakt eller de är med sambon och hunnit nyktra till innan jag ska ha hand om barnen. 

Känns som att dagarna när man drack mer än så och blev mer än salongsberusad är förbi fram tills barnen blir äldre. Inte så mycket för att det vore olämpligt som att det bara inte är värt att dra på sig den baksmällan om man ska upp dagen efter och orka vara en okej mamma till två skrikande och eventuellt snoriga och bajsiga ungar liksom. 
    Haha, precis så resonerar jag också. Inte värt att bli bakfull då chans till sovmorgon är lika med noll och det är krävande nog att ta hand om barn när man inte mår dåligt

Här blir det kanske ett glas vin till middagen någon gång i veckan. Sen när småtösernas kolik har lagt sig skall vi fira med en flaska champagne har vi sagt men det är ju säkerligen minst två månader tills dess.

På måndag skall jag ut och äta lunch med bebisarna själv för första gången. Är nervös redan nu men skiter det sig totalt är det ju bara att åka hem igen.

På tisdag har jag efterkontroll med min bm (som jag saknat sedan förlossningen då jag träffat henne minst varannan vecka sedan vecka 12), skall bli härligt att träffa henne och få visa upp de små hon har lyssnat på i magen
  • JhjärtaK
    Lavish skrev 2015-05-07 11:34:11 följande:

Hur tänker ni andra angående badkläder?

I år tror jag att jag får kapitulera och ha baddräkt, som jag inte haft sen jag var barn. Inte så mycket för att jag blivit tjock och sladdrig, gissar att folk ändå inte bedömer en på samma sätt som en 19 åring när man 30 år gammal dyker upp med en bebis och ett småbarn på beachen.

Men jag är ju helt tigerrandig på magen en bra bit upp över naveln och än så länge är det rejäla breda bristningar i en skrikig lila kulör. Det ser faktiskt helt vansinnigt ut, tror inte folk kommer att kunna låta bli att glo på det även om de kanske sympatiserar med orsaken. 

Men samtidigt vill jag inte köpa en baddräkt som jag inte kommer kunna ha sen om jag förhoppningsvis går ner sen. En bikini är ju lite mer anpassningsbar, baddräkten ska ju sitta tight på magen. 

Jag har köpt baddräkt, inget annat skulle kunna få mig till stranden då min mage ser förjäklig ut nu efter tvillinggraviditeten, mycket hud som hänger och sladdrar tyvärr. Blir det inte en bukplastik i framtiden så lär Jah aldrig använda bikini igen med största sannolikhet kan jag säga. Sen så skall man inte sola ärr (bristningar är ärr) så införskaffa en baddräkt, de är ju rätt mycket stretch i så även om du går ner några kilon till så lär den nog inte sitta löst så länge du inte köper en alltför stor storlek.
  • JhjärtaK

Någon mer än jag som fortfarande kissar en hel del på nätterna? A och C är ju ändå 8 veckor snart så det borde inte vara vätska sedan graviditeten tycker man. Tror någonstans att jag "vant" kroppen vid att kissa dygnet runt så nu när tjejerna äter på nätterna (två ggr) så behöver jag alltid kissa och det är rejäla mängder också. Skumt detta!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?