Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-03-19 16:04:32 följande:
    Åh, stort grattis!!! Skönt att allt gått och fortsätter gå bra. Har du fått mjölkstopparmedicinen?? Jag fick ju inte det så det blev ju lite jobbigt, men det är på tillbakagång nu :)
    Nej ingen medicin då jag ville ge råmjölken och allra helst slippa medicinen då den ökar risken för förlossningsdepression vilket jag ändå har ökad risk för. Dels pga att jag fick det med dottern och dels pga att de är tvillingar.

Mjölken har inte runnit till än men höger bröst (där de mjölkade ur råmjölken) har börjat ömma så den kommer väl snart.

Vad är dina bästa tips på att underlätta? Bara stå ut med urstinna bröst eller handmjölka ut lite?
  • JhjärtaK
    Sparv15 skrev 2015-03-19 16:23:53 följande:

Åhh, grattis jhjärtak! Får lite flashbacks men själv så upplevde jag det så mycket lugnare den här gången men tror att mitt val att amma båda var det som ställde till det.

Ja herregud, hade jag ammat dessa så hade det nog varit ett enda stort kaos här just nu! Lite sämre sömn inatt då töserna har gnytt en hel del men har fått lite sömn nu på förmiddagen och snart kommer dottern hit och skall få hälsa på sina småsystrar, längtar
  • JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-03-19 16:39:57 följande:

Nu är lilleman snart två dygn och mjölken börjar rinna till, vilket innebär för mig som är jättekänslig för hormonförändringar att jag gråter för allt och har konstiga tankar och känslor... Nån mer som har det så? Hur länge håller det på? Till exempel tycker jag jättesynd om storebror fast eg har han ju fått det finaste man kan få - ett syskon.

Fick samma hormonpåslag imorse så grät en hel del. Tredagarsgråten blev tvådagarsgråten för mig med Tänkte också på dottern så dina tankar där är ju helt normala. Det kommer att kännas bättre när hormonerna stabiliseras lite.
  • JhjärtaK
    ebe91 skrev 2015-03-20 17:30:38 följande:

Jag känner mig så äcklig med det här jäkla avslaget... Även om jag duschar känner jag att det inte riktigt blir rent då jag har så ont där de fick sy (klipptes några cm så blev ju en del stygn...). Igår var första dagen jag inte tog maxdos av både panodil och ipren och nu är det 12 dagar sen förlossningen, hur länge ska man egentligen behöva ha såhär ont? Kan inte ha vanliga trosor då kanten skaver i underlivet, utan måste ha typ boxervariant (med halvlånga ben). Bindan skaver dessutom, o jag kan typ inte torka mig när jag kissat (får "badda" lite försiktigt)... Har även problem med att sitta. Blääää. Känns dessutom som om jag aldrig kommer våga ha sex igen... En bm hjälpte mig på BB att se underlivet mha en spegel, o då tyckte jag dock att det såg okej ut. Men det lilla jag vågat känna efter nu gör mig livrädd...

Usch så jobbigt! Men se till att du ändå smärtlindrar dig ordentligt för man läker bättre om kroppen inte spänner sig pga smärta (har jag hört iaf och det låter ju vettigt).

Ditt underliv ser säkert finfint ut även om det inte alls känns så. Att ha sex igen kommer du att ha så småningom men känn dig inte stressad för det. Det kommer när det kommer, kanske om några veckor eller så känner du inte för det förrän om några månader. Och båda alternativen är lika ok och lika vanliga.

Avslaget försvinner som tur är efter några veckor så då kan du skippa den skavande bindan iaf. Men boka en tid hos din bm (eller på sjukhuset) nu innan efterkontrollen och förklara hur ont du har och så kan de dessutom se om det är något specifikt stygn som skaver extra mycket och isf åtgärda det.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-20 19:58:31 följande:

Idag känner jag mig rätt ledsen. Det är väl för sent för baby blues egentligen? Det har ändå gått 11 dagar. Jag saknar min sambo och livet vi hade innan bebisen. Jag är trött och känner mig otillräcklig, och de här känslorna gör mig rädd och ger mig otroligt dåligt samvete.

Jag älskar ju den här lilla korven, och ångrar ingenting. Men det känns tungt redan nu, och det borde jag inte tycka.

Jag hoppas verkligen att det bara är en tung dag, jag vill bara vara 100% glad över att jag äntligen har min underbara bebis här!

Är det någon annan som känner igen sig?

Baby blues kan sitta i ett tag men tycker att du skall ringa din BVC-sköterska och boka in ett möte och få svara på de frågorna som gör att du blir skattad enligt MADRS-skalan.

Jag kan definitivt känna igen tankarna om att jag saknade mitt och makens tidigare liv när vår dotter kom. Jag till och med tyckte att hon hade förstört mitt liv i mina mörkaste stunder (trots att jag älskade henne) MEN jag drabbades ju också av en förlossningsdepression och det önskar jag ingen.

Säkert är det en dålig dag men bättre att ta det säkra före det osäkra och slå BVC en signal. Se till att vara snäll mot dig själv, ät något gott som du är sugen på och be sambon att ta lillen och gå och ta en riktigt lång dusch och ta hand om bara dig en liten stund. <3
  • JhjärtaK
    Cymi skrev 2015-03-21 19:14:47 följande:
    Jag skrev att jag äter min medicin som jag äter, inte ville amma, va rädd för att spricka och så, lite info om mig som kunde va bra att veta och att jag inte ville ha bedövning. Om du vet vad du vill ha eller inte ha kan du skriva det :)
    Grattis först och främst till sötnosen!

Iom att du inte skall amma, tänker du ta tabletter eller inte? Jag tog inga tabletter så nu är brösten sprängfyllda och gör så in i helvetes ont! Vill bara att mjölken skall försvinna men ville inte ta tabletterna då de medför ökad risk för förlossningsdepression.
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-03-21 20:28:26 följande:
    När tycker du (och ni andra som har barn sedan tidigare) att det blev lättare eller svårare att ha bebisar och barn?
    Jag tyckte att det blev lättare och lättare efter 6 månader och när hon var året var det betydligt lättare och det blir bara bättre och bättre (med vissa svackor såklart )

Tror att jag tyckte att det blev lättare runt 6 månader då jag inte längre var totalt bunden vid dottern pga amningen. Amningen kändes också så mycket lättare när den inte längre var ett måste utan mer ett val. Ammade sen henne tills hon var 19 månader vilket var fantastiskt
  • JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-03-21 22:31:50 följande:
    Vi har också skrikfest på kvällarna, man blir aningens trött! Tillslut däckar han av utmattning och sover sen som en prins under natten.
    Skrikfesten låter mindre kul men nätterna desto bättre

Det här med två bebisar på en och samma gång är inte det lättaste kan jag säga. Första natten hemma delade vi upp mellan mig och maken men det blev verkligen inte bra. De båda ville äta hela tiden och kom inte till ro däremellan så inatt sov vi tillsammans allihop och jag tog ena tjejen och maken tog andra och så gjorde vi som så att när en vaknade så väckte vi den andra också och gav båda mat samtidigt vilket fungerade kanon! De åt bara tre gånger med 3-4 timmars mellanrum. Dock kan maken sova igenom så mycket mer av deras ljud än vad jag kan så inatt får det bli öronproppar för mig så får maken väcka mig när det är dags för mat om jag inte vaknat själv redan (vilket jag säkert har, jäkla hormoner )
  • JhjärtaK

Inser att jag inte har en chans att läsa ikapp idag med hörselkontroll men stort grattis till er som fått era små och ni som väntar kämpa på! Det är verkligen värt det när de kommer ut!

• JhjärtaK
    Trollunge85 skrev 2015-03-29 08:49:30 följande:

En fråga. Måste det ha kommit råmjölk ur brösten under graviditeten för att man ska kunna amma? För jag har inte fått några droppar alls som jag märkt och jag vill väldigt gärna amma (trots allt besvär ni andra verkar ha nu i början) smile5.gif Är inte avskräckt än men lite orolig att jag kanske inte har någon mjölk.

Jag läckte inte en droppe vare sig med dottern eller med dessa två och hade määäängder med mjölk till dottern så oroa dig inte. Denna gången ammar jag inte men mjölken rann till ordentligt även denna gång så du behöver inte oroa dig
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?