ebe91 skrev 2015-03-20 17:30:38 följande:
Jag känner mig så äcklig med det här jäkla avslaget... Även om jag duschar känner jag att det inte riktigt blir rent då jag har så ont där de fick sy (klipptes några cm så blev ju en del stygn...). Igår var första dagen jag inte tog maxdos av både panodil och ipren och nu är det 12 dagar sen förlossningen, hur länge ska man egentligen behöva ha såhär ont? Kan inte ha vanliga trosor då kanten skaver i underlivet, utan måste ha typ boxervariant (med halvlånga ben). Bindan skaver dessutom, o jag kan typ inte torka mig när jag kissat (får "badda" lite försiktigt)... Har även problem med att sitta. Blääää. Känns dessutom som om jag aldrig kommer våga ha sex igen... En bm hjälpte mig på BB att se underlivet mha en spegel, o då tyckte jag dock att det såg okej ut. Men det lilla jag vågat känna efter nu gör mig livrädd...
Usch så jobbigt! Men se till att du ändå smärtlindrar dig ordentligt för man läker bättre om kroppen inte spänner sig pga smärta (har jag hört iaf och det låter ju vettigt).
Ditt underliv ser säkert finfint ut även om det inte alls känns så. Att ha sex igen kommer du att ha så småningom men känn dig inte stressad för det. Det kommer när det kommer, kanske om några veckor eller så känner du inte för det förrän om några månader. Och båda alternativen är lika ok och lika vanliga.
Avslaget försvinner som tur är efter några veckor så då kan du skippa den skavande bindan iaf. Men boka en tid hos din bm (eller på sjukhuset) nu innan efterkontrollen och förklara hur ont du har och så kan de dessutom se om det är något specifikt stygn som skaver extra mycket och isf åtgärda det.