Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-06-01 10:00:39 följande:

Haha! Blev så nyfiken vad det var för band du pratade om så var tvungen gå o undersöka vagnen, och visst hade vi sånna band också men det har vi helt missat! Vi har burit i handtagen istället ;) jag kunde då kardborra ihop dom, men det var ganska tajt.

Går det alltså bra att bära i handtagen? Blir det inte klumpigt?
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-06-01 10:25:54 följande:

Går att bära men vagne är ju så tung framtill (pga sufletten) så tror jag föredrar o bära i handtagen/fästet där man klickar fast vagner i chassin.

Ja, var det inte det du menade med handtagen? Alltså själva fästet? Jag har alltid burit i de där banden men de är som sagt svåra att få tag på när man ska klicka ur korgen.
  • septemberbarn08
    sommarstad skrev 2015-06-01 14:23:04 följande:

Vi har en emmaljunga edge som vi köpt begangnat. Årsmodell är jag osäker på, men tror det är den är från 2010. Den har myggnät i sufletten men inte solskydd, vilket jag tycket är väldigt synd. Vi är iaf väldigt nöjda med vagnen. Den tar sig fram överallt och då har vi testat skogsvägar med mycket rötter och leriga stigar. (Maken har en förmåga att välja testa nya stigar som inte alltid är de bästa för en barnvagn. Vilgot är mindre nöjd över sin fars påhitt och brukar ge onda ögat när det skumpar för mycket ).

Vagnen är ju väldigt stor så när man ska handla mjölk i närbutiken gäller det att man inte får möte i nån av gångarna ;) Tycker dessutom att den är lite tung att få in i bilen. Annars tycker jag bara att den har fördelar. :)

Det där solskyddet var då inget att hurra för så det behöver du inte sakna! Funkar endast om solen är precis rätt framför vagnen, lyser den från sidan hjälper ju inte det där skyddet ändå:(

Emmaljunga är i regel stor och otymplig och det är därför många väljer bort den. Det är ju våran tredje Emmaljunga nu och jag tycker väl också de är stora och lite väl tunga ibland MEN, de är stabila (till skillnad från andra "nättare" populära märken). Dessutom är det en jäkla kvalitet (finns förstås undantag). Därför blev det en Emmaljunga igen:)
  • septemberbarn08

Fy fan, idag känns det inte bra alls! Som ni vet är ju Selina täppt i näsan (5v och 2dagar nu och ger sig inte). Ringde vc igår och har tid imorgon eftermiddag.

Nu tycker jag nästäppan blivit sämre de senaste dagarna, låter som hon får kämpa ihjäl sig för att kunna andas:( idag är hon dessutom inte alls sig lik. Hon bara sover och sover.. vaknar och gråter men så fort jag lägger henne till bröstet somnar hon. Behöver inte ens lägga henne till bröstet egentligen, flera gånger idag har hon somnat bara jag lyft upp henne, händer ALDRIG annars.

Vill inte ringa 1177 eller vc i onödan då jag faktiskt fick första lediga läkartid som fanns. Klart att det går åka dit akut men vad ska dom göra idag som inte kan vänta till imorgon? Samtidigt har jag den där hemska gnagande oron och känner att det är inte som det ska:(

• septemberbarn08
    Mullan skrev 2015-06-02 13:39:27 följande:

Klart att du ska ringa! Bättre att ringa en gång för mycket än en gång för lite! Lyssna på magkänslan!

Använder ni nässug?

Vi har hittills testat bröstmjölk, näsdroppar och nässpray (saltvatten i sprayform alltså). Nässugen har vi också testat men det verkar inte vara så mycket snor som är problemet utan mer att det är svullet och täppt.. låter åtminstone så när hon andas. Bröstmjölk och sprayen funkar visserligen någorlunda bra men bara tillfälligt..

Nu har hon sovit två timmar och sover än.. då vaknade hon bara för att jag klädde henne och somnade direkt när jag satte henne i bilstolen. Hade sovit två timmar innan det också och bara vaknat korta stunder och somnat om så fort jag lyfte upp henne!
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-06-02 19:52:30 följande:

Usch vad jobbigt med dålig liten. Hur har det gått?

Hon blev lite piggare på kvällen men då hade hon ju också sovit större delen av dagen. Inatt har hon varit täppt i näsan igen så läkartiden i eftermiddag behövs! Jag ville inte ringa och få någon akuttid igår för då vet jag att det blir en snabbundersökning eftersom vi är där på en tid som egentligen inte finns. Då ville jag hellre vänta till idag och så hoppas jag att de undersöker henne ordentligt. Inte bara lyssnar lite på andningen och säger att det är helt normalt och skickar hem oss.

Hon sov som sagt nästan hela dagen igår, har sovit hela natten (men grymtat och haft sig förstås). Hon hann inte ens vara vaken en timme, nu sover hon i min famn igen. Visst, det är klart hon är trött på dagen när hon sover dåligt på natten men det är väl ändå inte okey.. så ska hon väl inte behöva ha det:(
  • septemberbarn08
    LillLouise84 skrev 2015-06-03 11:45:08 följande:

Jag hade aldrig någon babyblues. Men nu är det fan i mig nära. Den senaste månaden har tvååringen haft magsjuka, uvi, misstänkt uvi och utredning för uvi. Jag har opererat bort halsmandlarna, fått en infektion i handen och äter antibiotika och för att toppa det så är hela familjen tokförkyld. Så nu har magen pajat pga antibiotikan, så magkatarr och illamående, plus mensvärk efter att satt in spiral igår. Och jag har inte sovit på tre nätter pga täppt näsa på både mig och lilleman.

Det positiva är att jag äntligen gjorde gyndelen av efterkontrollen vid insättning av spiralen. Bm sa att jag hade då ingen risk för framfall, så jag misstänker att livmodern satt väldigt högt. Det var skönt att höra.

Usch! Blev trött bara av att läsa det där! Hoppas ni kryar på er allihop! <3
  • septemberbarn08

Läkarbesöket avklarat.

På positiva sidan kan jag nämna att hon gått upp 700g på 3v och väger nu 5090g, 10v gammal:) känns bra att hon går upp så fint i vikt men skrämmande att vi är över 5kg nu.. hjälp!!

Angående nästäppan blev det precis som jag trodde, fick ingen hjälp alls:( blev nästan dumförklarad av läkaren som sa "vad är det du är rädd för egentligen? Hon kommer ju inte direkt sluta andas bara sådär".

Ja, va fan? Det är väl PRECIS det jag är rädd för! Sen tyckte han att ja det är klart det är jobbigt för oss föräldrar att vara vaken på natten men så kan det va, inget att göra åt. Visst tycker jag det är jobbigt att inte sova bra men det är väl för tusan inte DET jag ville ha hjälp med. Det är ju HENNE det är synd om, det är ju HON som får kämpa för att andas och som blir slut av att inte sova i ordning.

Suck!

• septemberbarn08

Enligt läkaren igår blir en bebis inte så påverkad av att vara täppt i näsan, det LÅTER tydligen mer än vad det är jobbigt och därmed är det bara vi föräldrar som "lider" av det.

Idag skulle jag vilja ge den läkaren en käftsmäll. Efter kl.2 inatt har jag varit vaken med en ledsen tjej som fäktat med armarna i ren förtvivlan för att hon knappt fått luft! Jag hatar att ligga bredvid och höra hur svårt hon har för att andas! Och att sedan höra en läkare dumförklara mig för att jag är rädd att hon ska sluta andas och dö!? Idiot!

Borde man ringa och be att få en second opinion? Få träffa en annan läkare? Eller blir man stämplad som knäpp och hysterisk då?

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-06-04 09:28:51 följande:

Jag upplever att Josefin blir irriterad och frustrerad när hon är täppt, varför skulle hon inte bli det? Det där att de inte bryr sig tycker jag låter gammaldags, ungefär som när man inte trodde att spädbarn kände smärta.

Hur gör du med nässprayen/näsdropparna? Jag läste någonstans att man skulle ta rejält för att spola ur näsan, och jag tyckte Josefin blev bättre när jag tog ungefär en centiliter istället för nån droppe i varje näsborre.

Vi använder bara Physiomer numera (sprayen). Det är rätt mycket som kommer ur en spray från den flaskan så jag tror inte jag vågar ge mer än vad som står. Det hjälper som sagt men bara en kort stund och nattetid känns det ju fruktansvärt att reta upp henne med det en gång i timmen. Visst går det, bättre det än att hon inte ska kunna andas, men när ska ungen få sova ordentligt då? Och när ska JAG få sova?

Är bara så less nu.. förkylningar och andra smittor får man ju räkna med att bebis åker på, speciellt med äldre syskon som drar hem skit från skola och dagis. Men nu har hon ju varit förkyld snart 6v och det börjar kännas lite hopplöst:( hörde på skolan igår förresten att det börjat gå magsjuka där IGEN nu så sonen är hemma idag och imorgon. Vill verkligen inte att Selina får något sånt nu när hon ändå inte är pigg! Nästa vecka har sonen bara 4 dagar kvar innan skolavslutning så jag har inte hjärta att hålla honom hemma den veckan.. får hålla tummarna att han klarar sig och att amningen skyddar Selina lite!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?