Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lavish skrev 2015-06-06 08:24:14 följande:

Här blir det inga fler barn. Totalnej från sambon och jag känner nog också att jag trots allt kan nöja mig med två. 

Alla gör ju som dom vill, men dom jag känner som fått barn jättetätt verkar ha haft det kämpigt. Man hinner liksom aldrig komma tillbaka och hinna bli "sig själv" mellan. Å andra sidan verkar barnen roa varandra bra för det mesta några år senare. 

Exakt så blev det för oss. En 19månaders, en nyfödd, nyköpt hus med renovering, sambo med övertid på jobbet osv.. vi hade en REJÄL svacka där då vi var på väg att gå ifrån varandra. Vi hann varken med oss själva eller varandra. I efterhand kan man ju fundera på hur bra idé det var att köpa hus just då liksom..

Idag, 5år senare, har ju de äldre barnen ENORM glädje av varandra. Men jag skulle aldrig orka ha så tätt mellan igen.. nu njuter jag av bebistiden på ett helt annat sätt. Ingen "första-barnet"-oro och inget kaos som det blev med nyfödd och så litet storasyskon. Sörjer fortfarande att det är sista barnet och mår stundtals väldigt dåligt när jag tänker på att jag aldrig får uppleva det här igen. Men nej, fler barn blir det inte.
  • septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-06-06 09:24:41 följande:

Har en kollega som har 10 månader mellan sina första två barn (båda fullgångna). DET är lite crazy. 

Här blev lillan tre månader i förrgår, nu är ju första nyföddtiden slut och det känns lite sorgligt då det inte blir några fler. 

Eftersom jag inte alls varit lika ivrig och på om att få se varje utvecklingssteg som jag var med sonen så har jag inte försökt locka henne med leksaker på flera veckor, men nu senaste dagarna har jag provat och då har hon gärna tagit en babyleksak, viftat med, smakat på och flyttat den mellan händerna. Verkar också hålla henne lugn en liten extra stund. Så det kan ju vara värt att börja prova för er som har svårt att få barnet att ligga själv. 
    Selina har verkligen upptäckt sina händer senaste veckan. Hon kan ligga rätt länge i gymmet och spana på leksakerna och fäkta.. och så är ju händerna ständigt i munnen (med resultatet att hon blir ÄNNU mer blöt). Sen har hon fortfarande stunder/dagar då det absolut inte går lägga ner henne utan att hon halvt får panik.. men det är ju helt normalt:)

Ligga på mage gillar hon inte än.. och om hon väl ligger på mage vill hon inte gärna lyfta huvudet. Däremot är hon väldigt stabil i nacken när vi håller henne upprätt så jag försöker att inte oroa mig :)
  • septemberbarn08
    SMA87 skrev 2015-06-06 12:11:34 följande:

Tog du hormonspiral eller koppar? Är du nöjd eller har du känt av några "symtom"?

Jag känner mig verkligen inte riktigt stabil psykiskt ännu efter allt som hänt de senaste månaderna så är lite rädd att ta något hormonbaserat... Jag mådde väldigt dåligt sista 2 månaderna i graviditeten och tampades med det i början efter förlossningen. Det försvinner ju liksom inte över en natt... Sedan kom det ikapp mig att vi faktiskt fått en dotter också. Nu känner jag drygt 10 veckor senare att jag börjar vara med på banan igen men jag har fortfarande lite återfall då och då, dock lindriga och säkert vanliga för att nyss ha blivit förälder.

Jag är 28 men min man är 38 så kanske inte så kul för honom att vara för gammal. Men när vi träffades för 8 år sedan var han inte klar för att skaffa barn så för hans del har det nog inte gjort så mycket att vi väntade 8 år...

Men som sagt jag har stor respekt för att det verkligen inte är lätt att få barn. Har flera vänner med många år av missfall, IVF osv bakom sig innan det lyckas få barn...

Sedan finns de ju dem som lyckas fem gånger på fem år(!) fick jag se på Facebook för några månader sedan...

Vad har ni andra valt för P-medel? Eller vad rekomenderar ni till en ammande mamma som är superkänslig för hormoner?...

Jag valde p-ring nu. Har haft det tidigare också och för mitt humör funkade det perfekt, har annars lätt blivit deprimerad av hormoner. Att jag slutade med det sist var bara för att min mage inte tålde det. Hoppas det funkar bättre den här gången. Har inte hämtat ut dem än eftersom jag vet att jag isf drar igång mensen när jag har den "ringfria" veckan.
  • septemberbarn08

Ikväll gjorde jag mig nog osams med svägerskan är jag rädd:(

Förutom de två bilderna jag lagt ut här i tråden på Selina har jag inte lagt ut en enda bild på henne, inte på Facebook och inte på instagram. Har även varit hård mot min mamma och sagt att hon inte får lägga ut någon bild.

Ikväll var sambons syster och hälsade på och träffade Selina för första gången och en halvtimme efter att hon for låg en bild ute på hennes Facebook. Kändes som ett slag i magen :(

Jag vill ju inte ha bilder ute.. tycker att dom i våran bekantskapskrets som vill/behöver få se henne får väl hälsa på. Många är ju istället bara nyfikna av sig och följer en bara därför och då vill jag inte dela med mig av bilder på henne.

Skrev ett pm åt henne och bad henne, vänligt, att ta bort bilden.. det var inte så populärt!

Jaja..

• septemberbarn08
    Lavish skrev 2015-06-06 22:01:03 följande:

Det är ju inte som att jag inte har tusen söta bilder på mina barn som jag själv skulle lägga ut om jag tyckte det var en bra grej med bilder på dem på facebook, det borde ju folk begripa kan man tycka. 

Exakt det jag menar! Jag har hur mycket fina bilder som helst på henne som jag SKULLE kunna lägga ut men jag har ju liksom valt att hålla dem för mig själv. Kände mig lite övertrampad och ledsen för att jag inte själv fick välja om/när en bild skulle hamna på fb/instagram.

Hon tog bort bilden iaf men det var som sagt inte glada miner. Jag ids ärligt talat inte bry mig..
  • septemberbarn08
    pink76 skrev 2015-06-07 10:13:47 följande:

Hur sover era små bebisar nu på natten?

Min lilla prins hade en dryg vecka av väldigt bra nätter. Hans första period sov han från läggning vid 8-9 tiden till ca kl 2-3. Det var otroligt skönt. Men nu vaknar han med nästan 2 timmars intervaller hela natten. Det är otroligt jobbigt.

Jag har funderat på om jag ska ge honom något tillägg för att få honom mättare o därför sova lite längre. Men det kanske inte är där som problemet ligger. 

Hur gör ni? Ger ni något tillägg innan läggning eller behöver ni inte det?

Selina somnar oftast vid 19-20tiden. Brukar oftast sova rätt hårt då. Hon hade ju tydlig dygnsrytm redan i magen och vart helt stilla vid 22 varje kväll och det har hittills inte varit några problem för henne att skilja på natt och dag sedan hon föddes, även om det är ljust dygnet runt nu. På nätterna är det ju helt tyst så då kan jag förstå om hon inser att det är natt men på kvällen är det fortfarande livat (syskonen bullrar och tvn är igång osv). På dagen sover hon oftast bara 30-45min åt gången i min famn men så fort klockan blir 19 eller 20 somnar hon ordentligt och sover hårt, trots att de är lika ljust och lika livat som under dagen. Hon verkar förstå att det är kväll och dags att somna för natten :)

Sen äter hon kanske 2-3 gånger under natten. Har ärligt talat ingen koll efterom jag ligger med tuttarna framme hela natten och bara prickar in tutten i munnen på henne när hon vaknar och det gör jag halvt sovandes;) hon äter sällan särskilt länge då heller efterom hon inte vaknar till så mycket. Snuttar en stund och somnar om rätt fort. Vi behöver aldrig byta blöjan på nätterna nu heller:)

Det är bara näsan som ställer till det just nu och gör att hon bökar en del på morgonsidan men äter gör hon bara 2-3gånger.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-06-07 21:17:54 följande:

Jag hade förresten vägningsdag igår och kan bara konstatera att det står stil. Vägde 66.6 för två veckor sedan, 66.1 förra veckan och 66.0 nu igår. Undra om det är avsaknaden av promenader den senaste tiden som är boven i det hela?!

Jag vägde mig också igår, gått ner 7hg och nu är jag under 50kg :( Förstår inte varför, tycker jag vräker i mig mat och godis ju. Ville ju verkligen hålla mig över 50-strecket. Hoppas det vänder uppåt igen!
  • septemberbarn08
    Mildamilda skrev 2015-06-09 16:36:06 följande:

Nån mer bebis som börjat dregla?

Selina har gjort det flera veckor nu, håller på att driva mig till vansinne! Trodde inte det kunde bli värre än det var med äldre dottern men där hade jag fel. Får byta dreggellapp stup i kvarten och hon känns ändå alltid blöt.

När äldre dottern var liten (och upp till hon var typ 2 år) hade hon stora sår under hakan för att hon ständigt var så blöt. Än är Selina inte röd men då smörjer jag med Bepanthen varje morgon i förebyggande.. och byter haklapp så ofta som möjligt. Mer än så kan jag ju inte göra.
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-06-10 00:05:58 följande:

Japp! För ett par veckor sen började han göra bubblor och tugga på nävarna. Även tummen har slunkit in några ggr i munnen.

Selina verkar bli en tumsugare faktiskt. Inte ens de där napparna jag beställde för tre veckor sedan som ni tipsade om fungerar. Däremot ligger hon gärna med tummen i munnen och är rätt nöjd. Har tom hänt ett par gånger nu att hon somnat själv i gymmet med hjälp av tummen, vilket är helt otroligt då hon aldrig somnat utan bröstet förut:)
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-06-10 06:42:11 följande:

Folke blir också tumsugare! Har helt slutat med napp men hittat tummen... På gott och ont! En napp kan man ju ta bort, svårare att ta bort en tumme :) men en tumme tappas å andra sidan aldrig bort!

Inatt hade Folke en kanonnatt och sov massor.,. Men vad händer med mig då? Jag ligger klarvaken och kan inte sova alla! Sovit MAX 4 timmar och Max 2 sammanhängande. Detta blir en lååååång dag! Är dessutom själv hela dagen och kvällen..

Hur har ni det?

Vår lilla ploppa sov 5,5 timmar första passet inatt! Hon strular alltid vid 3-4tiden och somnar om lagom till larmet går igång 5.30. Jag är så vansinnigt glad att det är sista skoldagen imorgon och att vi slipper kliva upp på morgonen efter det. Känner mig så jäkla trött idag!

Hunnit med lämning på skolan kl8 , fika med äldre dottern (som visar rätt tydligt att hon saknar tid med mig) på konditoriet, besök hos mina föräldrar och en promenad. Ja, Selina var förstås också med på fiket men sov i vagnen så jag fick lite egentid med storasyster!

Sambon fyller 40 idag så jag ska väl hinna fli undan lite här hemma innan det dyker upp besök. Sonen ska hämtas på skolan också förstås. Och magen känns orolig på det.. antar att det är all stress och trötthet plus att jag går på helspänn och väntar på att den där jävla magsjukan ska besöka oss. Vet att ett barn kräkts på skolan förra veckan men ingen i sonens klass verkar ha åkt dit (än)! Vill bara ta mig igenom den här veckan och njuta av en lång och förhoppningsvis frisk sommar sen!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?