Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

tovemaja skrev 2015-05-15 14:03:25 följande:

Folke har låtit som en gris sedan födseln och vid tvåmånaders kontrollen sa läkaren att det är vanligt att små bebisar har mjukt brosk vilket gör att det låter som de grymtar :) men om det är ett "nytt" ljud för Selina kan jag förstå om det känns lite läskigt. När har du BVC-tid? Kanske kan fråga vid läkarkontrollen?

Ja det är ju helt normalt att små spädbarn är täppt i näsan men inte såhär.. hon kan alltså inte äta alls för att hon inte får luft. Och att det kom i samband med att sonen var förkyld tyder ju ännu mer på att det inte är ett "normaltillstånd".

Någon bvc-tid har vi inte på länge. Tror det är vid 4v och 6månader man träffar läkare här, annars är det bara bvc-sköterskorna och från dem får jag nog inte mycket hjälp:( avvaktar under helgen som sagt och annars ringer jag vc på måndag
  • septemberbarn08

Knipkulor, är det något ni testat? Det finns väl olika storlekar och tyngder, hur vet man vad man ska köpa egentligen? Och hur ofta/länge har man den/de inne?

• septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-05-16 01:01:33 följande:

På tal om vaccin. W fick rota-vaccinet i fredags i förra veckan, då sex v gammal. Han fick inga biverkningar. Skönt!

Undrar också vad det är för vaccin?
    LillLouise84 skrev 2015-05-15 22:39:47 följande:

Men vid tre månader är det väl första vaccinationen? Då är väl läkaren med? Jag har för mig att vi fick vaccinationstid vid midsommar till vår lille.

Är rätt säker på att det bara är sköterskorna som ger 3månadersvaccinet här. Kan ha fel men har inget minne av att vi träffade läkaren vid 3månader när de äldre barnen var små.
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-16 08:31:21 följande:

När han väl kom hem, vid midnatt, efter endel tjat från min sida var han dyngrak... Känner mig bara så irriterad o besviken, är rätt mycket jag är missnöjd med just nu, tycker han allmänt är en latgris också. Ofta känns det som att han prioriterar typ att se när folk streamar dataspel, se sina 47 olika serier, fiska osv före sonen. Självklart tycker jag att han ska göra annat också än o vara med oss, men inte alltid före sin son. Sen klagar han på att han inte kan trösta sonen de få gånger han har honom, men han känner ju inte sin son. Ne, han kan sitta vid datorn 3 timmar varje kväll medan jag nästan får fråga om lov för att gå o duscha, o då gör jag det när Bosse är nöjd och glad.

Är det ert första barn? Minns när jag var föräldraledig med första barnet och sambon hintade ibland att jag hade det så bra som var LEDIG. När han sen hade semester när sonen var 10 månader så skulle jag börja jobba lite extra. Det var inte så roligt tyckte han för då fick ju inte han vara ledig på sin semester:P No shit, menar du att man inte är ledig när man är hemma med barn? DÅ först insåg han att dagarna med en liten inte direkt innebar sovmorgon, tid framför tvn, tid att duscha/gå på toa när man ville osv.. DÅ först förstod han att det är väldigt mycket pusslande för att få dagarna att gå ihop och hinna allt när man har en liten att tänka på och att man är väldigt låst till sov-/mattider och inte bara kan dra på affären huxflux när man känner för det. En väldigt nyttig erfarenhet och han har aldrig klagat över att han måste jobba medan jag är föräldraLEDIG efter det:)
  • septemberbarn08

Inatt har vi sovit betyyydligt bättre än igårnatt, antagligen tack vare nässprayen jag fick tag på igår:) somnade 21 (hade sovit mest hela dagen så jag trodde natten skulle bli kaos), åt lite snabbt vid 00 och vid 03. Blöjbyte, nässpray och käk kl.4 och sen sov vi till 6.30 :) känns som en skön start på dagen:)

Mindre trevligt var det när jag insåg att ännu ett plagg i storlek 50 måste läggas bort nu:( hon har den bodyn på sig idag men sen får jag nog lägga undan den för det var lite småtight att knäppa den:( vilken sorg!

• septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-05-16 20:16:39 följande:

Oj, duktiga killar! Vi är inte ens nära här vad jag har sett :D

Vi är inte heller ens i närheten.. men det beror ju mycket på att hon väääldigt sällan vill ligga själv. Svårt att öva på sånt när man är i famnen liksom;)
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-05-17 23:16:58 följande:

Så stillsamt det varit här idag! Jag har varit tyst för Folke har gnällt och tjurat i två dagar... Var dock en Gullunge innan dess.

Minipig: vet inte tyvärr..

Hur ser det ut för er alla med sprutor nu? Är 10 dagar till Folkes vaccination och jag är så nervös!

Vi får vid 3månader så vi har drygt en månad kvar. Här är det också två sprutor, en i varje ben. Det är något som ändrats sedan äldsta var liten, han fick bara en spruta nämligen:)
  • septemberbarn08

Jag vägde mig igår, 50.1kg.. verkar ligga mellan 50.0 och 50.2.. vill ju gärna upp till 55kg innan jag blir nöjd.

Vi bor i hus med tre sovrum på övervåningen (och toa), på nedervåningen har vi badrum, kök, vardagsrum och "lekrum". Tanken är att lekrummet ska bli vårat sovrum men vi måste dit med dörrar först så vi kan stänga om oss;) vårat sovrum ska äldre dottern få ta och hennes nuvarande rum blir Selinas. Det blev renoverat för 2 år sedan, nytt golv, en fondvägg med ljusrosa tapet med små får på och resten av vägarna är målade i samma rosa färg som basen på tapeten. Börjar kännas lite "barnsligt" till femåringen men blir ju perfekt till Selina och känns skönt att slippa göra om det rummet:) ska dock bli kul att göra om lekrummet till vårat och vårat till femåringen:)

• septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-05-18 12:44:03 följande:

Promenerade in till stan idag, tar ca 55 minuter, bara för att gå en annan runda än den vanliga. Tage behövde även en ny mössa så jag passade på att gå in på Åhléns och fixa det. Och såklart så går man ut därifrån med mycket mer än en mössa :)

Skyndade mig att ta bussen hem nu innan jag hinner shoppa ännu mer, haha

Jag avundas er som har så nära till affärer! Vi har inte en enda affär med barnkläder i närheten och beställa är ju faktiskt inte lika kul. Å andra sidan är det kanske bra så jag inte handlar ihjäl mig fullständigt;)
  • septemberbarn08
    Mimipig skrev 2015-05-19 00:16:19 följande:

Sedan igår är Walters bajs grönt, mörkgrönt. Annars är det gult. Jag har googlat mig fram till att de vanligaste anledningarna är 1. Infektion i kroppen (han är hes, så det är möjligt) 2. Att han äter för mkt av den första tunna mjölken och inte fått i sig den feta som kommer sen. (Jag har inte börjat amma på nåt nytt sätt) Någon annan med erfarenhet av plötsligt grönt bajs? (Och han har fått jätteont i magen med pruttar på tvären och skriker som en galning, stackarn) det lär bli En lång natt....

Det enda jag läst är att det antingen beror på någon infektion eller att mjölken passerar för snabbt genom tarmarna..

Hoppas ni fått sova något inatt och att det onda gick över för honom
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?