Inlägg från: septemberbarn08 |Visa alla inlägg
  • septemberbarn08

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

ebe91 skrev 2015-05-07 15:14:57 följande:

På tal om dop, mamma var förbi idag och antog att vi skulle döpa Bosse, men nej. I min släkt är alla döpta, jag var på 10 dop på 10 år vilket fått mig att hata dop. Och mina föräldrar är skiljda, så jag skulle behöva bjuda båda sidorna (såklart) vilket skulle resultera i närmare 40 pers + sambon familj (betydligt mindre) och sen vänner. Finns inte, jag orkar inte ens tanken på att anordna ett dop. Sambons familj är inte döpta, så han är ju inte heller intresserad av det. Sen är jag (hemskt nog...) så kräsen så jag vill inte ha massa doppresenter jag sen inte vill ha framme/använda osv... Nog jobbigt med kläder som vi redan fått som jag inte tycker om...

Haha ja det där med presenter är väl inte alltid så kul. Oftast vid dop är det ju tusen "min-första-tand"-askar och broderade tavlor och skit. Fast vi brukar vara så ohyffsade och ÖNSKA oss saker. När de andra barnen döptes fick de tex nya bilstolar av svärföräldrarna. Inte helt fel;)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-05-08 10:01:13 följande:

Varit ute på en halvlång promenad, 4 km, med dottern. Hon cyklade och jag kunde gå i snabbt tempo med vagnen. Känns som helt rätt beslut att skaffa syskon med långt mellanrum!

Jag har testat bäggedera.. 19mån mellan de första två och 5år mellan tvåan och trean. Ser för- och nackdelar med bägge alternativen. De äldre två är världens bästa vänner och är hur tighta som helst (vi tvingas skilja på dem ibland för att de lätt blir för beroende av varandra annars). Men nu med trean känner jag att det är grymt skönt att de äldre är så stora att de klarar sig rätt bra själva, och dessutom har varandra att leka med:) när storasyster var bebis var ju storebror fortfarande så liten så då hade vi syskonvagn (och jag var utan körkort). Jäklar vilken kondis jag hade då! Syskonvagn i uppförsbacke och oplogade trottoarer liksom!;) nu får jag också jobba på kondisen när de äldre cyklar bredvid och det blir mer pw än en vanlig promenad:)
  • septemberbarn08
    Cymi skrev 2015-05-08 16:04:30 följande:

Jag har värsta dygnet hittills. Lucy var vaken mellan 11 och halv 4 inatt, vakna halv 5 igen och skulle äta, åt sen 7.45, och 12, efter det har hon inte sovit och nu är kl 4, vill bara lämna bort henne just nu känner jag

Selina har också haft en vakendag (vilket hon iofs har rätt ofta numera). Sen kl.5.30 imorse har hon inte sovit mer än någon minut här och där. Nu var hon totalt slut så hon somnade i min famn för några minuter sedan. Hoppas hon kan sova en stund nu så hon blir lite piggare:)
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2015-05-09 09:38:17 följande:

Jag vet inte, men vill gärna veta!

Jag gissar att du ska se till att du inte har en muskelseparation innan du tar i för hårt med magmusklerna. Själv är jag mest orolig för bäckenbotten, och skulle absolut inte våga mig på squats med vikt, marklyft och liknande i dagsläget. Känner inte alls att jag är stabil!

En muskelseparation borde man väl kunna se/känna själv? Eller? För jag märker inget konstigt med magmusklerna:) jag är också mest rädd för det här med bäckenbotten och framfall. Brydde mig inte så mycket om det efter de andra två förlossningarna men nu är jag mer rädd om min kropp:) jag ska på efterkontrollen på tisdag så jag ska fråga om det här med träning då.
  • septemberbarn08
    SvanE skrev 2015-05-09 09:50:28 följande:

Något tips på hur man får bebis att somna om på natten? Försökt lägga ner direkt när han domnat vid bröstet, liggamma funkar sådär för han får dåligt tag och blir så mest missnöjd. Vaknar och bökar runt massa om han ens somnar efter maten :/

I början ammade jag tills hon somnat och la sedan bara ner henne men det funkar inte längre. Dagtid somnar hon antingen vid bröstet och sover vidare där eller så somnar hon i vagnen/bilstolen. Någon enstaka gång kan hon somna när hon ligger i babysittern men då måste hon vara LAGOM trött och inte ÖVERtrött. På nätterna numera liggammar jag så hon inte behöver flyttas. Tack och lov funkar det att liggamma den här gången, med sonen gick det inte alls. Skulle det inte funka nu skulle jag vara tvungen att sitta upp hela nätterna. Hon äter inte lika mycket på nätterna nu heller, antagligen för att jag aldrig behöver plocka upp henne när hon vaknar. Hon behöver ju liksom bara gapa så är tutten där och då somnar hon om efter bara lite snuttande:) brukar dock byta sida efter typ halva natten (och passa på att byta blöjan) för att inte något av brösten ska bli för spänt.

Tycker det funkar bra på nätterna nu. Hon är lite täppt i näsan än och när vi bytt sida behöver hon äta lite längre för att somna om och då blir det svårt när hon inte kan andas ordentligt och tappar taget hela tiden.. men utöver det kan jag inte klaga:)
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2015-05-09 10:21:22 följande:

Ja, det känns ju märkligt att hon missat det, men det kanske är svårt att se. Jag minns att jag tyckte att hon var väldigt snabb, hon bara kollade en sekund och sa att jag var hel. Som jag ser det så är det sprucket i typ två lager bak mot rumpan, men yttre mellangården är ju hel. Sen så ser det ut som att jag har en extra uppsättning blygdläppar runt öppningen. Sorry för detaljerade beskrivningar :)

Men som sagt, tur jag har efterkontroll på måndag!!

Hur känns en muskelbristning på insidan?? Lät obehagligt :(

Jag är också lite orolig för framfall.. för första gången sen förlossningen kände jag efter i förrgår hur det kändes där nere. Känns inte som det brukar eller som det "ska" och även fast det bara var ett finger jag kände efter med väldigt försiktigt gjorde det väldigt ont. Jag vill inte ta en spegel och titta, det gör mig nog bara mer orolig. Ska ju på efterkontrollen på tisdag så jag lär ju få veta då:/
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2015-05-09 15:11:28 följande:

Idag är en stor stor dag! Varit på möhippa i annan stad och totalt borta från Folke (som är10 veckor) 11 timmar! Maken har honom och vi har pumpat massa förebyggande och jag hat pumpat idag och har kylbag med... Jobbigt när jag åkte men har gått så bra idag! Faktiskt njutit av att vara "ensam" och hängt med på roligheter med massa tjejer.

Min man tog även första delen av natten så jag sov ostört mellan 22.30-04! Wow! Nu sitter jag på tåget hem och längtar efter killarna!

Vad härligt för dig, och säkert för grabbarna också som fick lite tid med varandra:) jag är så nervös av mig den här gången att när sambon sa för någon timme sen att han gärna vill gå ut med Selina SJÄLV i barnvagnen snart så knöt det sig i magen på mig. Skitlöjligt, jag vet.. vad kan hända under en kort promenad egentligen?
  • septemberbarn08
    ebe91 skrev 2015-05-09 16:06:28 följande:

Oj, själv har jag skickat iväg sambon på barnvagnspromenad från start, så jag kunnat duscha i lugn o ro eller ta en powernap :)

Ja jag fattar inte vad som är fel med mig. Hade det varit första barnet hade det kanske varit LITE mer förståeligt men med TREDJE barnet? Blir så sjukt stressad av att vara ifrån henne! Och samtidigt känner jag förstås emellanåt att det är rätt jobbigt att inte ha en sekund för mig själv..
  • septemberbarn08

I vanlig ordning motsatt problem här.. la in så exakt jag kunde i en app, vad jag åt igår och kom enligt den upp i 2900 kalorier.. men då hade jag ändå inte lagt in allt godis jag vräkte i mig. Det var en ganska "normal" matdag för mig. Samtidigt visade den att jag rört mig och gjort av med bara typ 100 kalorier (sen får man förstås lägga till en del eftersom jag inte direkt bär telefonen med mig under allt spring och plockade här hemma). Så jag får med andra ord i mig galet mycket kalorier och gör inte av med särskilt mycket.

Vägde mig igår och hade gått ner 0,1kg. Fattar inte! Tar jag in mer än jag gör av med borde jag gå UPP, inte ner! Tröstlöst!

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?