SvanE skrev 2015-05-09 09:50:28 följande:
Något tips på hur man får bebis att somna om på natten? Försökt lägga ner direkt när han domnat vid bröstet, liggamma funkar sådär för han får dåligt tag och blir så mest missnöjd. Vaknar och bökar runt massa om han ens somnar efter maten :/
I början ammade jag tills hon somnat och la sedan bara ner henne men det funkar inte längre. Dagtid somnar hon antingen vid bröstet och sover vidare där eller så somnar hon i vagnen/bilstolen. Någon enstaka gång kan hon somna när hon ligger i babysittern men då måste hon vara LAGOM trött och inte ÖVERtrött. På nätterna numera liggammar jag så hon inte behöver flyttas. Tack och lov funkar det att liggamma den här gången, med sonen gick det inte alls. Skulle det inte funka nu skulle jag vara tvungen att sitta upp hela nätterna. Hon äter inte lika mycket på nätterna nu heller, antagligen för att jag aldrig behöver plocka upp henne när hon vaknar. Hon behöver ju liksom bara gapa så är tutten där och då somnar hon om efter bara lite snuttande:) brukar dock byta sida efter typ halva natten (och passa på att byta blöjan) för att inte något av brösten ska bli för spänt.
Tycker det funkar bra på nätterna nu. Hon är lite täppt i näsan än och när vi bytt sida behöver hon äta lite längre för att somna om och då blir det svårt när hon inte kan andas ordentligt och tappar taget hela tiden.. men utöver det kan jag inte klaga:)