• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-02-01 18:15:15 följande:

Ja egentligen känner jag också att läkarens ordinationer går före apotekets råd. Hon på apoteket sa att studier gjorts på djur och där har medicinen INTE påverkat foster. På människor har inte nog med studier gjorts för att man ska kunna säga att det är helt ofarligt.

Det var mycket folk bakom mig när jag var dit och då kändes det lite pressat när hon sa "jag bestämmer ju inte vad du ska ta, det är upp till dig. Men jag vill upplysa dig om riskerna och sen får det vara på ditt ansvar om du vill utsätta sig för de riskerna". Tack liksom!

Jag fick Primperan under min senaste graviditet pga kraftigt illamående och det rekommenderas ju INTE till gravida alls. Men läkaren resonerade som så att det gjorde mer skada för mig att inte ta tabletterna och inte kunna äta. Det är lite samma nu, fast den här medicinen är inte lika farlig. Tanken är ju inte att jag ska "riskera något" utan mer att tabletterna ska göra någon nytta.

Tror det blir ett nytt besök på apoteket imorgon. Måtte hon inte ge mig dåligt samvete igen:(

Ja man blir ju sjukt osäker när de säger så, men jag hade köpt dem när läkaren okejat det!
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-02-01 19:06:10 följande:

Äntligen tog jag mig i kragen och sydde ett babywrap till babyskyddet. Blev faktiskt nöjd vilket var oväntat tanke på alla svordomar i början ;) Makens gamla nallebjörn fick ställa upp som modell.

Åh vad fint! Det grå tyget är fleece va? Vad är det med stjärnor? Är det bara att googla beskrivning?
  • Kpax

Tack för tipsen, jag blev riktigt sugen på att sy nu igen! Ska passa på att köpa tyg till babyfiltar också tror jag :)

• Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-01 20:07:41 följande:

Men åh om jag bara haft nån tygaffär i närheten så hade jag också velat sy ett par såna byxor. Är ju inte lika lätt att beställa tyger när man inte kan känna på materialet.

Nej verkligen inte, jag vill också gärna känna :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-01 21:23:52 följande:

Men jag blev inte helt övertygad om att jag fixar det när jag läste beskrivningen... Mudden är nog det enda jag kan få till utan problem ;)

Jag blev lite förvirrad av alla byxbitar, men om man sprättar upp ett par byxor borde man ju få max fyra bitar (förutom muddar), och märker man dem kan det ju inte vara så svårt att klippa ut likadana och få ihop dem rätt... Nu har jag inga byxor jag vill klippa sönder, så jag får väl försöka rita av i så fall, och kanske provsy av någon gammal t-shirt.

Det borde gå att göra utan sömmar på utsidan av benet också, men jag vet inte om det blir lättare eller svårare.
  • Kpax
    Sparv15 skrev 2015-02-01 22:11:36 följande:

Här är en beskrivning på hur man syr en byxa steg för steg. Hittar dock inget bra mönster när jag letar på nätet.

gekko-attsyengecko.blogspot.se/2008/06/att-sy-en-byxa.html

Vilken bra beskrivning! Mönstren får jag inte upp, den första av hennes läknar verkar inaktiv, och på den andra fattar jag inte vad jag ska leta efter eftersom det bara är små detaljbilder att klicka på för att ladda ner en pdf. Men det kan ju bero på att jag sitter med mobilen nu.

Haremsbyxan är jag jättenyfiken på, men den sidan verkar inte visas korrekt i mobilen, jag kommer bara så långt att jag ser övre halvan av bilden på byxorna, kan inte scrolla ner och inte klicka mig vidare. Surfar du på dator?
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-02-02 10:51:46 följande:

Nä jag är väl inte heller orolig om det drar igång för babyns skull, 34+0 imorgon, men jag ska ha snitt så det vore inte så bra om det hinner komma igång för mkt innan jag fattar vinken ;)

Måste bara fråga om det va hör inne någon rekommenderade tommee barnnessesär? Vilket apotek var det ni köpt det? Mitt apotek här (tillhör apoteksgruppen) hade inget sånt.

Det var här inne, men mitt apotek har den inte heller. Den finns online www.babyland.se/tommee-tippee-ctn-healthcare--grooming-kit

Jag tänkte beställa den, men nu funderar jag på om jag ska köpa lösa grejer istället.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-02-02 11:21:26 följande:

Kollade på innehållet och jag som har köpt lösa grejer istället har inte lagt ut 299:- totalt på det jag köpt. Nu har jag iofs inte köpt någon kam, men det klarar man sig utan lääänge om man inte får en extremt hårig unge.

Jag beställde alla bebisprylarna på Apotea.se

Misty W skrev 2015-02-02 11:22:23 följande:

Tack! Jag tror nog oxå att jag köper lösa saker.. Jag gillar inte den typen av nässug, vill ha en näsfrida.

Vilken termometer använder ni/har ni köpt?

Jag känner inte heller att vi behöver kam. Jag var skallig läääänge, och även om min sambo har mycket hår nu har han inte sett så lurvig ut på bebisbilder.

Nässug vill jag nog ha, men jag väntar med det, mitt shoppingsug har lagt sig, och det är väl ingen panikgrej.

Jag läste att örontermometrar är lite svåra på bebisar eftersom deras hörselgångar är så trånga, så jag kör på rumptermometer nu i början.

Jag skulle köpa Alvedon till bebisar efter en rekommendation jag läst någonstans, men de var rekommenderade från tre månader, så jag struntade i det och ska fråga barnmorskan.

Tvål struntar jag i, och kör på någon olja (man fick både något tvålaktigt och en liten olja i Liberoväskan). Antagligen funkar det minst lika bra med rapsolja, mandelolja eller kokosolja som ju inte innehåller mineralolja, men jag ska kolla upp det för säkerhets skull.
  • Kpax

Vi kommer att ha bebisen i framsätet till att börja med, så att man kan åka iväg själv och ändå ha koll på henne. Men eftersom jag läst att mittenplatsen bak är säkrast finns väl tanken att montera stolen där när vi fått kläm på det där med bilåkning.

Jag tänker alltså att risken att jag blir en sämre förare pga stress av bebisen är större än risken med att sitta fram istället för bak.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?