• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-01-31 16:06:29 följande:

Jag sover också som en kratta, kan vara okey fram till 2-3 men sen är jag vaken:( känns som att man är grinig och sur hela dagarna!

Jag FÖRSÖKER verkligen njuta av varje dag. Kan få panik när jag inser att det bara är 7 veckor kvar, sen får jag ju aldrig mer uppleva det här och känna sparkar, spänningen osv. 7 veckor är ju INGENTING och så fort bebis är ute vet jag att jag kommer känna mig tom och ledsen för att det är över. Lika mycket längtar jag förstås efter att få se vad som gömmer sig i magen, få träffa den nya familjemedlemmen, jag längtar till förlossningen (sjuk som jag är) och jag längtar efter att få börja använda allt vi köpt;)

Det är lite blandade känslor men nu börjar jag tycka att det är segt. Dagarna sniglar sig fram och jag kommer inte på något att göra för att få dagarna att gå. Hade jag kunnat virka hade jag gett mig på en barnvagnsmobil men jag har faktiskt aldrig virkat något i mitt liv. Fattar inte att jag slapp undan det momentet på syslöjden, haha:)

Sparkarna tycker jag om, men förutom det tror jag inte jag kommer sakna att vara gravid. Det är ju så olika, men jag känner inte att det här är min grej riktigt. Jag hade gärna fått tvillingar nu så jag fick två till priset av en :P
  • Kpax
    sommarstad skrev 2015-01-31 17:53:57 följande:

Jag har fått bristningar på bröst och mage. Det stör mig inte så mycket så jag har inte tänkt så mycket när och hur de dök upp. Men det känns som de kom helt plötsligt men jag hade inte så koll. De på magen kan jag inte ens se om jag inte står framför en spegel då de hamna långt ner. 

Jag har som sagt inga problem med bristningar. De kommer att bleka och de kommer dessutom vara ett minne/bevis att jag burit på ett barn i nio månader. Värre är det med de många hudbristningar som jag har på låren, de fick jag när jag var i tidiga tonåren. Men idag syns de knappt så inte ens de bryr jag mig om.

Som min underbara make säger "det är ändå ingen som tittar på dig"  Det han menar är att alla fel och brister hos mig själv är det bara jag som ser och skulle nån annan se så skulle de inte bry sig. 

Det är sant. Aldrig att jag haft åsikter om bristningar på andra, det märker jag väl inte ens. :)
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-31 20:30:46 följande:

Förra graviditeten fick jag massor med bristningar på brösten, sytrådstunna i mängder. Dom kom typ över en natt och efteråt bleknade dom väldigt snabbt, men huden var ju som den var... Inte direkt fast och spänstig :)

Jag fick aldrig några på magen så där har jag ingen erfarenhet.

Jag tycker mig ha sett missfärgningar på magen, som röda små märken, fast svaga. Kanske början till bristningar, eller något helt annat :)
  • Kpax
    Sparv15 skrev 2015-02-01 00:06:57 följande:

Läser att många hade en dålig dag igår, så även jag. Var yr och trött så efter jobbet vid 4 la jag mig och gick inte upp förrän i morse bortsett från några toabesök. Undrar hur man ska orka jobba några veckor till. Ska prata lite med bm på måndag när jag ska dit igen. Idag har jag mått lite bättre och faktiskt lyckats sy lite.

Tror att slemproppen börjat lossna lite men hoppas att det dröjer ett tag innan bebis vill titta ut. Det är min sista graviditet och det har gått så fort vill ju njuta också.

Apropå bristningar så bleknar dom ju som tur är så dom har aldrig stört mig, mina bröst efter amning är en annan femma som jag aldrig kommer att vänja mig vid helt.

Ja, det är ju mycket som kan ändras i kroppen. Jag hoppas att jag kan ta det med ro, se hur fantastisk kroppen är, och nästan känna stolthet i förändringarna. :)

Jag säger det igen: Jag är så glad att jag slutat jobba. Ibland känner jag mig lite lat och värdelös, men jag fixade inte mitt jobb alltså. Det gick inte. Det är inprogramerat att jag ska vara duktig och kämpa, så jag är till och med lite nöjd över att vägra vara duktig! :)
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-02-01 04:32:50 följande:

zzzzzzzzzzzz.... jaha... dags att vakna klockan 04.00 tydligen. Det är GULD att ha en bäddad gästsäng att krypa ner i när det inte går att sova vidare i den gemensamma märker jag!

Sparv15: måste du jobba så länge som du tänkt då? Det sliter ju enormt på en nu! Jag är så glad över att bara jobba 3,5 dagar till, hade inte pallat mer! Kommer att ha 27 dagar till BF min sista arbetsdag men gör inte mycket vettigt när jag är där, plus att jag har 1,5 timme till jobbet enkel väg så känns lite jobbigt bara att åka dit också. Kanske hade resonerat annorlunda om jag jobbat i närmsta stad.

Nähe, dags att försöka somna om i gästsängen nu då!

Jag har vaknat i rimlig tid (7) två dagar i rad nu, jätteskönt! Fast middagslur är inte dumt det heller :)
  • Kpax
    Smulan 89 skrev 2015-02-01 13:03:06 följande:

Håller med. Tycker också just det är det jobbigaste. Skrev i mitt förlossningsbrev att jag tycker att det är väldigt jobbigt, så på mig kände de inte så ofta.

Vad är det som är obehagligt? Gör det ont, eller känns konstigt jämfört med en vanlig gynundersökning eller cellprovtagning (vilket är de enda liknande undersökningar jag varit med om)?
  • Kpax

Idag har jag mer sammandragningar än vanligt, och ganska mycket molvärk i magen. Inte så skönt, men välkommet ändå eftersom jag ser det som ett steg närmare bebisen! :)

Idag har vi skruvat ihop spjälsängen, och ja, jag måste nog sy ett spjälskyddsöverdrag. Det satt inte speciellt bra... Jag skulle även vilja fixa lite fina saker, en mobil och lite dekorationer, taklampa, matta och sånt. Det får nog bli en vända till Ikea här i veckan.

• Kpax
    Smulan 89 skrev 2015-02-01 13:49:13 följande:

Det är obehagligt och gör ont. Vid min första förlossning var de hårdhända, så det gjorde väldigt ont...

Har bara gjort en vanlig gynundersökning i mitt liv. Min första och den blev jag tvingad till av min barnmorska, så jag har dåliga erfarenheter av den typen av undersökningar. Cellprov har jag inte gjort. Har bara avbokat dessa.

JhjärtaK skrev 2015-02-01 14:10:39 följande:

Det är obehagligt, mer än en vanlig gynundersökning men det är mest för att man samtidigt har värkar. Sen så tycker jag att det gjorde lite ont också då de måste komma långt in i slidan med fingrarna för att nå att känna :-/

Okej. Jag har inga problem med vanliga gynundersökningar, men vi får väl se hur jag upplever det här. Jag vill gärna veta hur öppen jag är, så jag kommer ge det ett par försök i alla fall, sen får vi se om det hamnar i förlossningsbrevet i en eventuell kommande graviditet. :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-02-01 16:14:23 följande:

Nu behöver jag lite råd och hjälp.

Jag har haft problem med magkatarr i flera år som lite då och då fräter upp magsår om jag inte bromsar det med mediciner.

Har testat Omeprazol men de spydde jag som en gris av tyvärr. Fick Esomeprazol som fungerade bra, använde dessa ganska lång period.

Nu har min magkatarr kommit tillbaka i och med att allt trycks uppåt. Halsbrännan och de sura uppstötningarna får mig att må illa också.

Pratade med läkaren i tisdags som skrev ut Esomeprazol igen. Hon är ganska noga med att inte skriva ut vad som helst nu när jag är gravid och sa även nu att denna skulle vara okey. När jag skulle hämta ut medicinen i onsdags ville dock inte hon på apoteket sälja dem till mig utan tyckte jag skulle prova Losec istället (som jag förstår är i princip samma som Omeprazol?). Tagit fjärde tabletten imorse och upplever inte ett dugg förbättring. Däremot reagerar magen idag och jag mår sååå illa.

Vill inte fortsätta med Losec nu och vet inte om jag vågar ta Esomeprazol när apoteket typ sa "ja det är ju upp till dig om du vill riskera något". Samtidigt vet jag hur jävulskt dålig jag blir om magkatarren går för långt:(

Vad gör jag? :(

Läkarens råd trumfar väl apotekets? Apotekspersonalen avrådde mig från att köpa Omeprazol, men det är vad min barnmorska rekommenderade mig, så jag använder dem ändå.

Jag förstår inte varför apotekspersonalen inte ville sälja dem när din läkare ordinerat dem, jag trodde inte de gick emot läkare.
  • Kpax
    Smulan 89 skrev 2015-02-01 15:53:56 följande:

Jag blev igångsatt med båda, så det blev några undersökningar, eftersom jag var där ifrån start. Den första var innan de satte igång mig och sen med jämna mellanrum. Första förlossningen tog 24 tim, så då hann de känna några gånger. Det var därför jag tog upp det i brevet till nästa gång och kommer göra det till denna gång också.

Sist drog inte min livmoder ihop sig, så de fick känna en del i samband med att moderkakan skulle ut. När den kommit ut, så blödde jag massor, så när hon skulle känna om det fanns rester, så tryckte hon in fingrarna så långt att hela handen kom in (som vid fisting) - ont som fan =(

Detta är inte standard såklart, utan för att kolla att hela moderkakan var ute, eftersom det blödde så mycket. Jag hamnade på operation så de fick stoppa blödningen, men det var lite läskigt och gjorde ont. Hoppas jag slipper detta den här gången.

Har kompisar som inte tycker att undersökningen av tappen gör ont alls, men jag tycker det. Det är ju olika.

Åh fy! Hoppas jag slipper bli fistad, känns inte som min kopp te även om man nu är uttänjd i det läget :S
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?