• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-01-30 07:39:10 följande:

Missade andra delen

Min mor syr överdragen. Hon gjorde ett till dottern och det är avtagbart men dessa två skall sys fast eftersom vi ändå aldrig tagit av det på dotterns

Dotterns så sydde hon knapphål och drog igenom spjälskyddets egna snören genom dem och sen var det "öppet" nedtill men hon sydde fast små snören rätt tätt på överdraget som knyts så att skyddet sitter fast. Det har funkat fint

Denna gång syr hon på egna fästband på överdraget, klipper bort dem på skyddet och syr sedan igenom allt längs med övre och nedre kanten samt en vertikal genomsyning i varje hörn också. Iom att både skyddet och överdraget tvättas och torktumlas innan så kan vi senare tvätta det helt om det behövs.

Sy knapphål orkar jag inte lära mig i det här tillståndet, men det lät som en smart idé!

Alternativ två låter enklare och stabilt, och väljer man något lite neutralt borde man ju inte tröttna. Vi får se om jag orkar ta tag i det, tack för tipsen!
  • Kpax
    Astilbe skrev 2015-01-30 07:42:58 följande:

Vilken natt! Vaknar av att min man väcker mig och säger att jag blöder jättemycket. Så jag får panik och rusar upp på toa men ser ingenting. Visade sig vara min man som har drömt och pratat i sömnen. Själv har jag inte sovit på två timmar efter det adrenalinpåslaget...

Men gud! Vilken jäkla grej, tur att han bara drömde :S
  • Kpax
    laila88 skrev 2015-01-30 09:39:34 följande:

ÅHH, Nu blev vårt namn som vi haft nästan bestämt i över ett år förstört! Bebisens pappa sa vårt tänkta namn till sin syster som TOTALT sågade det :( Så nu blev han påverkad av henne. Jag blir så himla arg och besviken!! Det är INTE ok att säga dåliga saker om baby namn som man bestämt :(

Jag försöker säga till honom att alla namn går att göra fula rim eller retning med, men verkar inte riktigt bita.

Dom själva har valt namn på top 10 på namntoppen. Skulle aldrig få för mig att säga något dumt om deras val. Men dom var ju smarta nog att hålla tyst tills deras barn kommit.

Från och med nu har jag satt yppningsförbud på våra namnplaner så han inte säger nå mer som blir förstört :(

Tänker dock inte ge upp "mitt" eller vårat namn så lätt, det är ju vad vi tänkt oss från första början och vad vi kallat bebisen i magen nu.

Åh vad jag avskyr när folk gör så! Jag har en kompis som uppenbarligen inte gillar vårat alternativ "Josefin", men älskar "Elsa". Nu ligger ju Elsa etta på namntoppen, och det känns rätt trist tycker jag. Men vad fan, man kan ju inte anpassa sig efter en kompis eller en blivande moster! De vänjer sig.

Min kille är också känsligare för andras åsikter än jag är. Manlig grej? :)
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-01-30 11:53:46 följande:

Folk lägger sig i för mkt!

Idag har jag en skit dag med maxat hormon påslag! Jag vill gråta, skrika, sparkas,slåss, krypa upp inågons famn, dra täcket över huvudet & aldrig mer gå upp igen!

Har ni dessa dagar? Känns nästan som ångest. Vill vända mig ut & in, vara ensam men samtidigt känner jag mig ensamast i världen! Jag gillar inte att tappa min kontroll så här, när man inte ver vad som är fel.

Om ni har sånna här dagar, vad gör ni?

Jag försöker vara ensam och gråter en skvätt, då brukar det släppa. Ibland hjälper det om jag tröstar mig med något gott att äta. Det jag VILL göra är slåss, vansinnesköra motorcykel och supa mig skitfull. Men så får man ju inte bete sig...
  • Kpax
    Misty W skrev 2015-01-30 13:39:38 följande:

Haha.. Supa sig full har jag velat ett par gånger denna graviditet. Sugen på mojitos & cava! Det konstiga är att jag inte dricker varken mycket eller ofta annars ;)

Man är lite mer annorlunda än vanligt helt enkelt.

Har ni nån craving?

Jag hade nog bara i början. Då levde jag på apelsiner, mandariner, fanta & julmust.

Nu får jag bara ett sug på nått och när jag väl ätit det så kommer nån ny grej. Så just nu är mitt måste en riktigt bra köttbit, helst grillad, med lyxig "hemmagjord" pommes & en grym bea. Måste va från en restaurang inte gjort här hemma. Utan vill gå på nått steak house.

Jag har inte haft någon sån där rolig grej som man hör om, typ murbruk eller saltgurka med kolasås.

Jag hade en period när jag åt otroligt mycket citrus, men det gick över när tungan sa ifrån. Annars blir jag sugen på samma saker som vanligt, fast suget är mycket starkare. Inte så att jag skulle få för mig att åka och handla sent på kvällen, men jag bakar ofta nu för att jag är sugen, det gör jag aldrig annars.
  • Kpax

Jag älskar rött vin, och längtar tills jag får dricka det igen. Nu har jag inte ens smakat, det känns meningslöst att smaka om jag inte får ett helt glas, och så mycket vill jag absolut inte dricka nu. Tror säkert inte att något skulle hända, men det skulle inte vara gott när det inte känns okej. Har också provat alkoholfritt, och håller med om att man hellre kan köpa någon juice isf .

Min barnmorska rekommenderade att jag skulle ta ett glas öl eller vin för att underlätta amningen i början. Så lite blir till ingenting i mjölken, och avslappningen gör att mjölken rinner till lättare menade hon på. Jag får se hur det känns när det är dags.

Apropå cravings kom jag på att jag senaste dagarna ätit mjölk med havregryn rätt många gånger. Så sjukt gott! Är även sugen på Special K, måste väl vara kolhydrater eller nåt?

• Kpax
    Mimipig skrev 2015-01-30 16:34:41 följande:

I julas vaknade jag en morgon med ont i en axel. Pappa skrämde mig med frozen shoulder, men jag tänkte att det går över. Det har det inte gjort. Idag var jag på läkarbesök, enda anledningen att jag tig tag i det är pga att jag ska bära bäbis på armen snart. Tur det, det var en inflammation som hette duga. Fick kortisonspruta och ev blir det operation senare, efter förlossning, pga för trångt mellan axel och arm. Nu har bedövningen släppt och det gör så satans ont! Står och vinglar i tunnelbanevagnen med min foglossning och skitarm som inte går och hålla sig fast med och ingen erbjuder mig att sitta. Massa dumma kvinnor (faktiskt) som skyndar sig att tränga sig in förbi mig och sno platser så snart någon reser sig. Jag är för långsam för att tävla. Skitfolk.

Åh vad jobbigt med axeln! Och jag fattar inte att folk är så jävla ohyfsade, så är inte jag uppfostrad.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-01-30 18:15:06 följande:

BM besök idag... SF måttet ligger på 32, strax under medel alltså och vikten har stått still i två veckor. Viktigast av allt, hen har fixerat sig!!!

Nästa besök är i v.38, om två veckor.

Jag vägde mig idag, och jag hade inte heller gått upp tror jag (jag har redan glömt vad det stod), hurra!

Fan vad gött att hen fixerat sig, min ligger ju med rumpan ner, och ligger hon kvar så den 10 /2 blir det vändningsförsök, och drar förlossningen igång tidigare eller om vändningen misslyckas blir det kejsarsnitt. Undrar om de planerar snitt tidigare för att hindra att det drar igång?
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-01-30 19:15:19 följande:

När jag ammade min dotter drack jag kanske 0,5-1 glas vin nån enstaka gång. Men första gången jag smakade pyttelite vin kräktes min dotter en ordentlig laddning och då blev jag rädd att det var på grund av vinet, men jag hade inte ens druckit ett halvt glas så det omöjligt ha varit det.

Nu ska jag ju inte amma alls så jag har bestämt att jag ska fira bebis hemkomst med ett glas vin, utan att behöva oroa mig för mjölken.

Jag hade också firat med vin om jag inte skulle amma! Så fort jag orkade i alla fall! Ser fram emot att dricka sangria i sommar, jag blandar den skitsvagt och tycker det är så gott och läskande. :)
  • Kpax
    JhjärtaK skrev 2015-01-31 04:41:09 följande:

Planerat snitt (om bebisen inte vänder sig) läggs oftast i vecka 39+ numera. Drar det hela igång innan dess så blir det istället ett "akut" planerat snitt. Dvs det går oftast lika lugnt till som ett vanligt planerat bara att det sker en annan dag.

Hoppas bebisen är medgörlig och vänder sig, av sig själv eller under försöket. En kompis till mig gjorde de vändningsförsök på och det gick toppen och hon sa att det knappt kändes obehagligt ens så tummen upp

Ah, tack :) Är det mindre risk (chans!) att förlossningen drar igång tidigare om bebisen ligger i säte och inte kan fixera sig? Eller har fixering ingenting med resten att göra?

Jag läste om vändningsförsök igår, på gott och ont. Och upplevelsen verkar variera väldigt. Jag är inte så rädd att det ska göra ont, jag är rädd att bebisen ska bli skadad eller superstressad. Men de verkar ju hålla koll både under vändning och en stund efteråt, och ingenstans läste jag att något barn dött eller skadats. Hoppas det beror på att det aldrig hänt ;)

Läste även att vändningsförsök oftast görs i v 36-37, jag kommer att vara i 37+4 när jag ska tillbaka på kontroll, och då får jag tid för vändning någon gång efter det. Iofs är våran bebis inte så stor, så det kanske inte spelar någon roll med de där dagarna.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?