Inlägg från: JhjärtaK |Visa alla inlägg
  • JhjärtaK

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Nu har jag missat typ tio sidor så ni får ursäkta om ni skrivit till mig och jag inte svarat!

Som ni vet så vaknade jag vid 02 igår och kunde inte somna om. Halvsomnade vid 05.30 ca men vaknade vid 06.15 igen för att gå upp och kissa, kom nästan ingenting men när jag gick tillbaka till sängen så började det göra fruktansvärt ont i min rygg! Jag kände igen smärtan från förra graviditeten och visste att det inte var värkar eller så utan antagligen hydronefros, IGEN! Dock var smärtan på vänster sida vilket förvånade mig (livmodern lutar åt höger rent anatomiskt så man får det oftast på höger njure).

Efter en liten stund gjorde det iaf så vedervärdigt ont att jag ringde förlossningen och de sa att jag skulle komma in. När jag kom in till antenatalen var de jättegulliga för de såg ju hur ont jag hade (japp, jag grät) och jag fick lägga mig ner och läkaren tog mig först av alla. Hon kunde se att ena njuren var lite påverkad men iom att det inte är deras specialitet så skrev hon en remiss till röntgen för att de skulle göra UL där.

För att göra en lång historia lite kortare så konstaterade röntgen att båda njurarna var påverkade, den vänstra mer än den högra, men att de inte var allvarligt förstorade så slipper dränage och fick åka hem på eftermiddagen men skall tillbaka imorgon för uppföljning. Fick smärtstillande på morgonen vilket hjälpte och sen avtog smärtan nog mycket pga att jag bara låg ner och vilade på höger sida.

Det är kul att vara gravid nästan jämt ;-P

• JhjärtaK
    LillLouise84 skrev 2015-02-26 10:53:49 följande:
    Men då är det väl ändå ett antal dagar kvar till snitt så du har tid på dig att bli frisk smile1.gif
    Absolut, men risken att de kommer tidigare är rätt hög iom att det är tvillingar. Drygt hälften av alla tvillingar föds innan 37+0 och idag är jag 35+1 så varje dag nu är rätt "spännande" kan man väl säga dessutom har jag påverkad tapp vilket också (kan) tala för att de vill ut tidigare men vi får se

Känns som att förkylningen iaf har gått in i ett nytt stadie nu. Riktigt snorig, tyvärr inte rinnsnuva än men iaf annorlunda
  • JhjärtaK
    Mildamilda skrev 2015-02-26 15:03:37 följande:
    Jag har BF 25/3. Jag är inte så orolig. Jag fick göra TUL förra grav också. Det känns lite mysigt att få se den lille en gång till innan man får se den IRL. Undrar hur mkt man ser? Vi vet inte vad det är, vågar man titta?
    När de är så stora så är det inte mycket man ser i taget kan jag sägs . En profil kan man få in, ett lårben eller en buk i tvärsnitt

Kolla bara bort när de mäter lårbenet så lär du inte se vad det är under övriga mätningar som är huvudet och bukens diameter
  • JhjärtaK

Bm idag och allt såg fint ut

Tv1: 135 i puls

Tv2: 140 i puls

Sf-mått: 40 cm! (v 35+1)

Hb: 130!! (Gött! Känns som det inte gör lika mycket om man förlorar lite blod då under förlossningen)

Bt: 115/60

Blodsocker: 4,1

Sen är hon så himla härlig också! Nästa träff blir den sista (förutom efterkontrollen då) och det känns riktigt sorgset

• JhjärtaK
    snö 81 skrev 2015-02-26 15:30:54 följande:
    Jag fick lämna lite blodprover förra veckan för att kolla att det inte fanns några tecken på Hf då blodtrycket hade gått upp så pass mycket. Och efter det fick jag veta att jag hade ett hb på 132!! Äter en tablett varannan dag. Förra graviditeten låg jag under 120 hela tiden och då åt jag två tabletter per dag :-/
    Så olika graviditeter kan vara för en och samma person

Jag äter två tabletter per dag denna gång då det skall bildas dubbelt så mycket blod. Sen kommer de behöva lägga snittet genom moderkakan då jag har den i framvägg vilket leder till lite högre risk för blodförlust så ett bra järnvärde inför förlossningen känns toppen!
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-02-26 16:46:55 följande:

Jag har fått starka mensvärksliknande smärtor längst ner i mage/underlivet sen i fredags. De hänger inte ihop med sammandragningar - som jag också fått fler och starkare senaste veckan - utan är fristående. Någon som vet vad den där mensvärkssmärtan är för något? Känns igen?

Förvärkar eller växtvärk kanske? Jag tolkar min mensvärk som en kombo typ
  • JhjärtaK
    Mimipig skrev 2015-02-26 20:57:41 följande:

Lite glädjande statistik - årets rs-virus är på väg ner enligt Folkhälsoinstitutets senaste veckorapport. phpDFa5g430595.jpg

Gud så skönt! Är riktigt orolig för rs denna gång då mina ju kommer lite tidigare än fullgångna plus att vi nu har dottern som går på förskola och kan dra hem både det ena och det andra. Så tummen upp för en tidig peak och att det minskar snabbt!
  • JhjärtaK
    Kpax skrev 2015-02-26 22:56:15 följande:
    Måste man ha 3 värkar a 1 minut inom 5 minuter för att få åka in? Det låter ju jättetätt!
    Skit i den regeln skulle jag säga. Mina blev aldrig regelbundna och har flertalet vänner vars värkar inte blev det heller så de blev "nekade" att åka in och när de väl åkte in för att de inte stod ut med smärtan mer så var de öppna 10 cm och kunde inte få någon smärtlindring.

Jag själv åkte ju in för en "kontroll" och lämnade bb-väskan hemma för jag skulle bli hemskickad (pga icke regelbundna värkar) men det visade sig att jag var 5 cm öppen så hemskickad blev jag då inte
  • JhjärtaK
    SvanE skrev 2015-02-26 22:39:35 följande:

Någon av er omföderskor som slemproppen gått delvis för ist för allt på en gång? Har troligen fått en liten avlossning ikväll men verkar vara så otroligt olika på om det lika gärna kan vara många veckor kvar eller om det faktiskt kan vara på gång tidigare än så. Någon som varit med om liknande eller är i liknande situation nu?

Jag märkte aldrig av att min gick med dottern, kanske gick den på förlossningen?
  • JhjärtaK
    Misty W skrev 2015-02-27 19:12:36 följande:

Ok, tack! Inget jag tänkt på heller.

Men hur funkar det vid kejsarsnitt? Klipper inte dom direkt?

På mig klipper de direkt men det är ju för att jag väntar två st som dels delar moderkaka och dels måste de snitta genom moderkakan då den ligger i framkant långt ner. Hur det är med enlingar vid snitt vet jag faktiskt inte.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?