Inlägg från: Mimipig |Visa alla inlägg
  • Mimipig

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Cymi - grattis till Lucy! Vad tyckte du om att hamna på BB Sophia? Jag har valt Danderyd men är inställt på att bli skickad någon annan stans. Just Sophia är jag lite rädd för, eftersom de saknar nödvården (eller vad det heter när det plötsligt går riktigt åt helvete) och då måste skicka en i ambulans till Karolinska. Men min granne födde där och lovordade Sophia. Och min graviditet har varit helt normal, så risken för behov av megaakutvård är väl minimal...

• Mimipig
    Kpax skrev 2015-03-21 09:45:09 följande:

Idag bröt jag återigen köpstoppet. En Ergobaby 360 med spädbarnsinlägg, typ 1600kr (har redan förträngt).

Jag tror på den här rackaren!

Helt rätt! Jag är också sugen på att köpa nåt - vet bara inte vad. Jag fick hem min gördel igår i alla fall. Det ska bli intressant att se om det var en god eller onödig investering.
  • Mimipig
    Cymi skrev 2015-03-21 14:59:56 följande:
    Jag tyckte det var bra, lugn trevlig personal. En kunde va lite snäsig, den enda som ville få mig att amma fast jag inte vill, all annan personal har varit urgullig. Jag har ju inget att jämföra med så är kanske samma på alla men man fick va ensam med bebis nån timme innan mätning och vägning, sen flytta till familjerum. De har varit hjälpsamma och svarat på frågor och min man får helpension för 500/dygn som på sthlm där vi skulle va så det gillar jag :) nä det jag har att påpeka isf är att det inte kunde accepteras av alla att jag inte vill amma, men det finns ju alltid nån sån. Och att vi fick fråga om när mätning vägning och flytt till familjerum sker, jag vill ha koll på allt så hade velat att de gav lite mer info, och berättade mer om fasen man var i, typ nu är det ca så här långt kvar tills bla bla och då händer det här, typ. Men totalt, 8.5/10 hittills, tror jag känner mig lite besviken för att jag inte fick det bb jag valt när jag varit där på deras info kväll och aurorasamtal så kändes som att de hade mer koll på mig, men jag hade ju en kopia på födelseplanen iaf
    Ah, tack för det utförliga svaret. Jag har försökt tänka att jag är beredd på vilket sjukhus som helst, men nu insåg jag att jag nog visst har gått och ställt in mig på mitt val. Ska försöka tänka om, ja det är väl kö på trappan överallt i Sthlm i dessa tider.
  • Mimipig

Hjälp: Förlossningsbrev. Jag har inte skrivit något. Tänkte att jag ändå inte har några speciella önskemål, så det kan kvitta, men nu börjar jag bli fundersam. Ni som fött - hade ni några extra lyckade önskemål med, eller något ni önskar att ni skrivit? Och ni andra med såklart?

• Mimipig
    ebe91 skrev 2015-03-21 21:45:28 följande:

Åh vad less jag blir på sambons vänner. De ville komma förbi ikväll och kika på Bosse, vi bestämde kl 19 oså kommer de kl 21? Visst att det är lördag, men jag är sjukt trött på kvällarna o behöver tid för att förbereda o varva ner på kvällen. Så efter 15 min social tid med dom har nu jag o Bosse gått in o lagt oss i sovrummet, väste mellan läpparna att sambon fan får se till att de inte stannar hur länge som helst. Vi bor i en 2a, och jag kan inte stänga dörren helt till sovrummet för då blir katterna tokiga... Hans vänner har tidigare aldrig haft vett o gå hem, o att de inte ens fattar nu när vi har spädbarn kommer väl inte som någon större överraskning.

Jag hade också blivit vrålirriterad. Kan inte din sambo bara säga "jag trodde ni skulle komma vid sju, nu hinner vi tyvärr inte hänga så länge, jag är helt slut och måste strax i säng förstår ni".
  • Mimipig

Ni som inte har samma efternamn som er partner - vad ger ni barnet för efternamn? Jag och min man har olika, ganska unika efternamn och vi är inte ense om hur vi ska göra. Även om det inte är optimalt tycker jag att barnet bör få bådas efternamn. Rättvist. Dubbla efternamn är ju inte tillåtet sen 1982, så ett av efternamnen får bli mellannamn då, och det som klingar bäst i rad är att mitt efternamn blir mellannamn, vilket känns lite tråkigt ändå, för jag har för mig att mellannamn inte förs vidare. Min man vill att vi bara ska ge ett efternamn och att det blir synd om pojken om han ska behöva dras med två. Hur resonerar ni som också har olika?

• Mimipig

Tack för tips kring förlossningsbrev! Jag skrev ett mkt kort i punktform nu ändå.

• Mimipig

Tove S - jäkla skit då att mitt efternamn kommer först i bokstavsordning och att maken har varit riktigt gullig och omhändertagande under hela graviditeten. ????

• Mimipig

SvanE - åh, stort grattis till lillkillen! Skönt att höra att det går även utan att vara utvilad. Ligger själv vaken efter en kass natt, men idag är bf och jag måste kniiiiipa till ikväll eftersom maken är bortrest hela dagen. Men när han kommer hem sent ikväll blir det champagne och kanske en färdknäpp. Då är jag redo för leverans!

• Mimipig
    Trollunge85 skrev 2015-03-22 06:43:28 följande:
    Vi har samma dilemma. Jag känner båda med mitt som mellannamn och mannen tycker bara sitt dvs ett efternamn. Hans är betydligt ovanligare och vi var överens om att hans fick efternamnsplatsen men vi har inte kommit överens om huruvida mitt ska vara med eller inte. Eftersom mina syskon gjort likadant som jag tänkt (förstår inte hur vi lyckas hitta annorlunda efternamn på vår partner allihopa) så tycker jag att jag har bevis på att det funkar medan han ser bevis på att många läser mellannamnet som efternamn och därmed borde vi bara ha ett så det inte blir missförstånd. Så vi kommer nog inte vara överens förrän papperna ska skickas in.
    Jag hade hoppats att det nya namnlagsförslaget skulle ha trätt i kraft 1/1-15 som föreslaget. Jag tror jag ska bli en jobbig medborgare i veckan och ringa runt och höra vad som kommer gälla framöver - tex om det blir tillåtet att lyfta mellannamnet till efternamnsstatus i efterhand för sonen i så fall, om han vill sen. Så himla dum lag som den är nu, det är väl inte konstigt att man vill få möjlighet för alla i en familj att heta samma, utan att det betyder att alla tar pappas efternamn punkt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?