Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-02-10 15:29:55 följande:

Jag har hört talas om det där att om vattnet går så ska man typ lägga sig ner och ringa ambulans.

Men det var aldrig någon som sa det till mig när jag väntade min dotter. Hon var aldrig mer än ruckbar. Inte ens vid igångsättningen sa dom nåt om det och då var hon fortfarande bara ruckbar...

Någon särskild anledning till att ringa ambulans när vattnet gått? För är det en vanlig graviditet här så får man gå 48 timmar hemma innan man åker in om inte värkarna satt igång.
  • LillLouise84
    Trollunge85 skrev 2015-02-10 16:20:11 följande:

Visst har de. Ibland funderar jag på om han ens är medveten om att jag är gravid alltid. Som i helgen. Vi hade strålande sol på söndagen och jag åkte iväg och handlade och sa att han kunde komma på något att göra under dagen. Hans förslag när jag kom tillbaka var: Vandra på Söderåsen... Ja om jag hade kunnat gå långa sträckor utan att få ont... så vi gick en promenad i byn hemma istället så att vi när som helst kunde avbryta om jag blev för trött. Men snällt av honom att tro att jag är precis som vanligt när jag som alltid kunnat gå dubbelt så fort som honom nu går hälften så snabbt.

Vi har kommit överens om att vi bara kommunicerar via sms just nu men ringer jag så ska han svara oavsett vilket möte han befinner sig i för då är det dags. Vet dock inte om han satt den på ljudlös men gissar att han kommer inte ha den på det så fort vi kommer in i mars. Än så länge är det ju ändå 41? dagar kvar (tror jag ligger två dagar efter dig) och då känns det inte lika troligt att jag skulle ringa.

Jag vill mest att han har telefonen på för förra gången låg jag nära hf pga högt blodtryck och lite protein i urinen sista månaden och det innebar många extra resor till förlossningen.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-02-10 16:49:36 följande:

Det var det där som Kpax skrev om ifall vattnet går och bebis inte är fixerad så kan navelsträngen trilla ner och det stryper väl syretillförseln.

Men som sagt har jag bara hört att andra fått det sagt till sig, min BM sa aldrig nåt om det. Kpax BM hade väl nu sagt att hon måste sätta sig ner och ringa förlossningen i så fall.

Det har aldrig någon bm ens nämnt. Och dottern var inte fixerad
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-02-10 19:11:52 följande:

Jag var tvungen att googla marsbarn (men blev inte klokare på varför de skulle vara livligare) men hittade en artikel som handlade om att årets vanligaste födelsedag är 22 mars - som även är min bf. Men hellre att han kommer 22 mars än fem dar senare - på min födelsedag. Det är nog inte kul att dela födelsedag med sin mamma. Hellre med rekordmånga anonyma svenskar.

Årets vanligaste födelsedag alltså. Jag som har bf 21. Ca 9 månader efter midsommar, säger lite om vad svenskar gör på midsommar och första semesterveckan
  • LillLouise84
    Mimipig skrev 2015-02-10 19:15:03 följande:

Wow! Det är nära! Hur pålitligt känns tul? Jag har hört så många rykten om fall som inte stämt alls. Känns det trovärdigt, du som har varit med "på riktigt"?

Jag fick göra tul med dottern och hon uppskattades till ca 3.5 kilo och en vecka senare kom en 2940 gram tung tjej.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-02-11 06:29:55 följande:

Hatar när det rasar från taket på nätterna och man halvt får en hjärtattack! I år rasade det dock under dagen igår så vi slapp bli väckta av det åtminstone:)

Inatt har jag varit vaken med sonen som haft ont i benen (återkommande problem hos honom). Vi har masserat mest hela natten och gett alvedon, stackarn. Nyss ringt skolan och sagt att han är hemma idag.. snacka om att det känns som att man bara kommer med ursäkter för att ha honom hemma men idag var det verkligen nödvändigt!

Åh vad segt det är när barnen är vakna på nätterna. Jag somnade 23.30 ca och upp och kissade under natten och sen vaknar jag av dottern ligger och sjunger 5.30. Nu är hon täppt i näsan och lite gnällig. Det är så jag funderar om jag ska behålla henne hemma. Jag är så trött på att hela familjen blir sjuka hela tiden. Livrädd att hon ska dra hem magsjuka.
  • LillLouise84
    Nixe skrev 2015-02-10 20:53:10 följande:

Mitt hb idag hamnade på inte så imponerande 97 :-/ förklarar ju varför man är så trött och konstant förvirrad på jobbet iaf. Fyra arbetspass kvar nu (eller fem med en kursdag nästa vecka) men sen är det vila och järn som gäller. Känns ju lite sådär att ligga lågt i hb när man ska snittas. Tips på järnrika maträtter som inte innehåller inälvor? Förutom broccoli och blodpudding ;)

Stod och fixade med en liten en i v 35+2 idag, precis en vecka före min bebis. Har fortfarande sjukt svårt att föreställa mig att min bebis är i samma storlek, haha! Väldigt abstrakt, tror poletten trillar ner när det är bf :)

Ta järntabletterna med ett glas apelsinjuice det sista du gör innan läggdags, det är rekommendationen jag fått från blodgivningen för att snabbast möjligt få upp järnvärdet.
  • LillLouise84
    Misty W skrev 2015-02-11 15:50:59 följande:

Jag har aldrig funderat på det? Finns det nån anledning till varför eller har det bara blivit så?

Ifrågasätter inte nu utan bará nyfiken :)

Man ska alltid ha bältet så nära kroppen det går annars hinner kroppen röra sig innan bältet fångar upp en och då kan inre skador uppstå. Bältet ska sitta hårt över höften och inte på magen, och så nära kroppen det går.

Vi har köpt en miniåkpåse till bilstolen som gör att bebisen kommer klara sig med en varm mössa ut till bilen och sen öppnar man bara åkpåsen när det blivit varmt i bilen. Till dottern hade vi en tunn vår/höst åkpåse i bilstolen det var suveränt. Nu blev det en vinteråkpåse.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-02-11 20:51:47 följande:

Ajajaj! Idag har jag haft sammandragningar av helt annan karaktär än tidigare. Kände av 3st tidigare i eftermiddag som verkligen gjorde ONT, helt annat än förvärkarna jag haft hittills. Men det lugnade sig som sagt efter bara 3st.

Nu började det igen för en stund sen, hunnit få 5st på 20min med samma smärta som tidigare. Verkligen inte som alla andra förvärkar.

Hoppas det lugnar sig igen snart!

Du får ta det lugnt så bebisen stannar där inne ett tag till.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-02-11 21:40:23 följande:

Oj, det låter ju lite skumt att dom känns på ett annat sätt, det sägs ju att när det är på riktigt så känns det. Jag har ju fött barn innan så man tycker ju att jag borde veta :) Men för mig känns förvärkarna inte alls som sist, men för mig är det inte kopplat till sammandragningar utan bara som jävlig mensvärk.

Jag har egentligen "nyss" fött barn inte ens två år sedan, men mycket av förlossningen känns som en dimma. Jag kommer mest ihåg de riktiga värkarna, de var som om någon hackade in en yxa mellan ryggkotorna och vred om.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?