Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-01-31 16:06:29 följande:

Jag sover också som en kratta, kan vara okey fram till 2-3 men sen är jag vaken:( känns som att man är grinig och sur hela dagarna!

Jag FÖRSÖKER verkligen njuta av varje dag. Kan få panik när jag inser att det bara är 7 veckor kvar, sen får jag ju aldrig mer uppleva det här och känna sparkar, spänningen osv. 7 veckor är ju INGENTING och så fort bebis är ute vet jag att jag kommer känna mig tom och ledsen för att det är över. Lika mycket längtar jag förstås efter att få se vad som gömmer sig i magen, få träffa den nya familjemedlemmen, jag längtar till förlossningen (sjuk som jag är) och jag längtar efter att få börja använda allt vi köpt;)

Det är lite blandade känslor men nu börjar jag tycka att det är segt. Dagarna sniglar sig fram och jag kommer inte på något att göra för att få dagarna att gå. Hade jag kunnat virka hade jag gett mig på en barnvagnsmobil men jag har faktiskt aldrig virkat något i mitt liv. Fattar inte att jag slapp undan det momentet på syslöjden, haha:)

Det är min andra och sista graviditet, och jag vill inget annat än att det ska ta slut snart. Illamående från dag ett och jag får ont i sidan på magen om jag går längre än en km, så har det varit större delen av graviditeten. Jag är i vanliga fall iväg och tränar upp till fem gånger i veckan om tiden finns, så jag är sur och grinig bara för att jag inte kan dra iväg och åka mina 15 km skidor nu när det äntligen är snö.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-02-01 16:14:23 följande:

Nu behöver jag lite råd och hjälp.

Jag har haft problem med magkatarr i flera år som lite då och då fräter upp magsår om jag inte bromsar det med mediciner.

Har testat Omeprazol men de spydde jag som en gris av tyvärr. Fick Esomeprazol som fungerade bra, använde dessa ganska lång period.

Nu har min magkatarr kommit tillbaka i och med att allt trycks uppåt. Halsbrännan och de sura uppstötningarna får mig att må illa också.

Pratade med läkaren i tisdags som skrev ut Esomeprazol igen. Hon är ganska noga med att inte skriva ut vad som helst nu när jag är gravid och sa även nu att denna skulle vara okey. När jag skulle hämta ut medicinen i onsdags ville dock inte hon på apoteket sälja dem till mig utan tyckte jag skulle prova Losec istället (som jag förstår är i princip samma som Omeprazol?). Tagit fjärde tabletten imorse och upplever inte ett dugg förbättring. Däremot reagerar magen idag och jag mår sååå illa.

Vill inte fortsätta med Losec nu och vet inte om jag vågar ta Esomeprazol när apoteket typ sa "ja det är ju upp till dig om du vill riskera något". Samtidigt vet jag hur jävulskt dålig jag blir om magkatarren går för långt:(

Vad gör jag? :(

Skit i apoteket vad de säger. De skulle inte sälja losec till mig för att jag var gravid, för det var inte något de rekommenderade utan jag skulle ha bara Novalucol tyckte hon.
  • LillLouise84

Gnäll gnäll gnäll.

Men fan vad less jag är på att vara gravid! Illamående 24/7 sen dag ett, magkatarr, halsbränna, svamp, konstant näsblod (sen flera månader tillbaka), trött och det trycker neråt. Idag har jag verkligen funderat hur jag ska fixa att ha två barn. Dottern har sen en vecka tillbaka influensan, så hon är trött, gnällig och klängig. Jag som inte orkar med mig själv ens.

• LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-02-01 19:06:10 följande:

Äntligen tog jag mig i kragen och sydde ett babywrap till babyskyddet. Blev faktiskt nöjd vilket var oväntat tanke på alla svordomar i början ;) Makens gamla nallebjörn fick ställa upp som modell.

Snyggt!
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2015-02-01 19:42:00 följande:

Minns att jag grubblade över samma sak när jag väntade tvåan. Sonen var 1år och 5månader och fick öroninflammation, skrek konstant och var vaken hela nätterna i typ tio dygn.. Och det var två månader kvar till lillasyster skulle komma. Kunde för allt i världen inte begripa hur jag skulle fixa att ha en nyfödd tillsammans med ett till barn. Men det går ju;)

Väldigt lik min nuvarande situation då. Sju veckor kvar till bf och en 1.8 år gammal dotter som är krasslig. Allt brukar lösa sig. Men när jag inte orkar med mig själv så har jag ett humör som en björn som blivit väckt mitt i vintern.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2015-02-02 07:52:06 följande:

Alltså shit vilken mensvärk jag har. Vaknade av det nu på morgonen för en timme sen ungefär och det sitter liksom i hela tiden. Ibland tar det i och gör extra ont, lite som värkar gör, men när det "släpper" har jag fortfarande kvar samma mensvärk?!

Vete tusan vad detta är för nåt...

Det är väl förvärkar som visar sig. Jag har hört från många att förvärkarna blir värre för varje barn, likaså ska eftervärkarna bli värre. Jag känner mycket mycket mer den här gången än förra.
  • LillLouise84
    Misty W skrev 2015-02-02 10:51:46 följande:

Nä jag är väl inte heller orolig om det drar igång för babyns skull, 34+0 imorgon, men jag ska ha snitt så det vore inte så bra om det hinner komma igång för mkt innan jag fattar vinken ;)

Måste bara fråga om det va hör inne någon rekommenderade tommee barnnessesär? Vilket apotek var det ni köpt det? Mitt apotek här (tillhör apoteksgruppen) hade inget sånt.

Det var jag som rekommenderade det. Apoteket hjärtat kör med tommee tippee, jag tror även barnens hus hade det.
  • LillLouise84
    Misty W skrev 2015-02-02 11:32:22 följande:

Nu har jag 1000 ganska onödiga frågor om nån känner för att svara..

- vilken termometer använder ni?

-vad har ni köpt/ska köpa som tvål till babyn? Barn olja eller nått annat?

- vilka blöjor kommer ni att använda?

Jag har gått på BVCs rekommendationer, rumptermometer från apoteket och ingen tvål utan bara olja. Bebisar luktar inte illa utan klarar sig med bara olja första året.

Vi kör på pampers bebisblöjor då vi tyckte de funkade bäst till dottern när hon var bebis. Men sen för större barn föredrar vi libero.

Magdroppar eller minifom köper vi sen om det behövs.
  • LillLouise84
    sommarstad skrev 2015-02-02 20:28:54 följande:

Jag har börjat fundera kring barnförsäkring. Vi har gravidförsäkring idag via Trygg Hansa (den som kostar) men inser att nu när det närmar sig att vi måste nog börja fundera på barnförsäkring också. Mina funderingar är just nu:

Jag tycker det är svårt att jämföra försäkringar. Nån som har tips på nån bra sida?

Jag har hört att det är jättesvårt att byta försäkring sen när man gjort sitt val, vet ni om det stämmer? 

När tecknar man barnförsäkringen? 

Hur tänker ni kring detta och ni som har barn sen innan hur valde ni försäkring?

Jag har i hela mitt liv varit försäkrad i Trygg-hansa själv och deras gravidförsäkring ska vara bäst så det blev den. Så dottern ringde jag bara och ändrade Gravidförsäkringen till barnförsäkring. Fördelen med den Gravidförsäkringen är att skulle det vara något fel på barnet så får man ändå skaffa barnförsäkring. Annars kan det vara trassligt har jag läst.
  • LillLouise84
    Tussludd skrev 2015-02-02 21:36:52 följande:

Jag hittade den här sidan när jag kollade upp både gravid och barnförsäkring. (Bankforsakring.konsumenternas.se )I min mening blev trygg-hansa bäst både på gravid och barn. Har dock alla andra försäkringar i Länsförsäkringar och hade gärna haft dem nu också, men de var riktigt dåliga på detta tyckte jag.

Det går att byta försäkringsbolag längre fram, men allt som kan ha hänt innan den nya försäkringen börjat gälla undantas oftast. Tex om ditt barn har ett ärr så får du inte ersättning för det om skadan skett innan du bytte bolag. Just ärr kanske inte spelar någon roll, men större saker kan vara tråkigt att inte få med i den nya försäkringen.

Av samma anledning tänker vi teckna barnförsäkringen så fort vi kommer hem från BB för att allt som uppkommer efter det ska täckas av försäkringen.

Jag hittade mina egna försäkringspapper när jag städade för ett tag sen och läste att i min egen livförsäkring så är mina barn skyddade under den de första 6 månaderna av sitt liv. Likaså är Gravidförsäkringen i 6 månader efter barnets födsel har jag för mig.

När jag ringde in och ändrade dottern från gravid till barnförsäkring så frågade tanten på Trygg-hansa om jag anmält mig själv. Jag hade noll koll, men det visade sig att om jag anmälde att jag legat på förlossningen och BB och hur många dygn så gick det ut försäkringspengar för x antal nätter. Jag fick ut ca 1500 för 5 nätter på förlossningen/bb. Det var en glad överraskning för mig som är så dåligt insatt.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?