Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Yllraz skrev 2014-09-09 18:09:05 följande:

Åh tiden går så fort den här gången! När jag väntade O gick allt i slowmotion! Veckorna gick såååå långsamt och det kändes som om de första 12 veckorna aldrig skulle passera.

I morgon är det inskrivning och vi går in i vecka 12! Galet! Fantastiskt! Hoppas vi får datum för KUB snart. Efter det kan jag lugna mig helt ;)

Det är samma här, med första satt jag nog och läste på gravidappen typ dagligen och måttade med fingrarna hur stor den var just då. Nu insåg jag att jag typ missat v 13 trodde typ jag var i v 12 men jag går visst in i v 14 typ i morgon.
  • LillLouise84
    Kurona skrev 2014-09-09 20:01:38 följande:

Jag köpte också järntabletter idag, fick hem ett brev från min BM som berättade att jag hade ett väldigt lågt värde. Så jag började omgående, enligt hennes anvisningar.

Jag diskuterade det här med järntabletter för någon vecka sen med min goda vän som utbildar sig till farmaceut (apotekare) och hon berättade att det inte är bra för människor att börja ta järntabletter utan en läkares åsikt, då blodet blir tjockare av järnet när man kanske egentligen inte behöver ta det och det gör det mer trögflytande, vilket givetvis inte är bra. 

Hon hade dock inte läst så mycket om graviditet ännu och var osäker på vad som gällde för gravida. 

Du kanske kan slå en pling till din barnmorska och höra med henne vad hon tycker, innan du börjar ta?

Jag har tagit någon enstaka järntablett när jag varit som tröttast. Men jag är blodgivare i vanlig fall så jag får järntabletter när jag ger, som jag ska äta till nästa givning. Och nu var det inte så länge sen jag gav så jag hade kvar att äta. Bm tyckte att det var ett bra initiativ, jag har bra värde nu men tar typ en tablett i vecka.
  • LillLouise84
    Pojkmamma01 skrev 2014-09-09 21:06:57 följande:

Ska man äta Folsyra hela graviditeten? Min Bm sa att jag kunde sluta efter v 12 ?

Folsyra äter man för att minska risken för ryggmärgsbråck tror jag och det är fram till v 12 det bildas. Sen spelar det ingen roll. Man brukar få en broschyr från bm med vilken mat och inte som bör ätas, där tror jag det står om folsyran. Jag har ätit fram till nu v 13 men nu har jag bara några tabletter kvar och sen köper jag inte fler.
  • LillLouise84
    Tussludd skrev 2014-09-11 07:34:27 följande:

Ni som lagt ut magar är verkligen superfina! Min mage ser mer ut som om allt fett trillat över byxkanten. Verkar vara mest tarmar som kommer uppåt. :) har ni något tips på var man kan köpa bra mammabyxor och om det är någon särskilt att tänka på?

Jag använder hms jeans och har även köpt en jeanskjol och shorts från hm. Tröjor har jag både från hm och laredoute. Förra graviditeten köpte jag en gravidklänning från hm som var så grymt stor, fast jag var höggravid växte jag aldrig i den.
  • LillLouise84

Nu känns det som jag har kommit in i spökveckorna, v 14 nu. Illamåendet har lugnat sig, inte helt borta men nästan så jag överlever utan postafen. Tröttheten har också blivit bättre och i natt fick jag sova en hel natt utan kisspaus. Men tuttarna däremot har blivit mer beröringskänsliga och jag känner ett fladder titt som tätt.

• LillLouise84

Fy tusan för migrän och gravid. Jag hade migrän en dag för någon vecka sen men det gick som tur över. Jag har också hormonell migrän i vanliga fall men slipper undan graviditet än så länge. Jag brukar annars alltid ha migrän andra mens dagen

• LillLouise84

Min mage är enorm. Jag har varit dålig på att äta typ hela graviditeten hittills bara varit sugen på gorbys piroger och godis. Nu har jag gått upp ett kilo men ser ut som femton kilo :-P. Men nu är jag hungrig, skulle kunna äta en häst eller två.

• LillLouise84
    Kurona skrev 2014-09-15 23:00:41 följande:

Jag har börjat få dille på apelsiner, men kan inte äta bakverk, sötsaker, dricka saft eller dricka eller äta fet mat. Kanske är rätt så bra ändå? Har inte ätit pizza på en månad minst... haha!

Men jag får ibland sug på knäppa saker som korv med bröd, något jag vanligtvis knappt äter... xD

Apelsiner levde jag på förra graviditeten, fyra apelsiner om dagen typ. Plus apelsinfestis och färskpressad apelsinjuice. Jag har inte ätit eller druckit apelsin sen dess. Jag har haft en riktig sötperiod men jag hoppas det ger sig. Kring v 7 nu ville jag bara äta coleslaw, förra graviditeten var det jordnötter. Nu är det isbergssallad och gorbys piroger, vilket inte tillhör min vanliga mat. Sen har jag börjat med äggröra till frukost då jag är så sugen på det.
  • LillLouise84

Jag har känt i en vecka eller två nu. Bebisen gör sig påmind när jag gör någon rörelse så att det blir trångt åt magen. Tex igår hängde jag ut genom bildörren för att se vart jag backade med släpvagn, då började det sprattla.

Igår umgicks jag med flera släktingar som alla pratade om bebis hit och bebis dit. Sen var vi ute och käkade och magen blev stor och hård så jag masserade den. Det såg min lilla dotter på 15 månader och hon är som en papegoja just nu, så efter maten idag klappade hon sig på magen och sa "bebbe". Hon förstår ju inte men jag sa säkert det igår och det härmar hon såklart.

• LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-09-18 06:25:03 följande:

Har du också börjar få sammandragningar? Jag känner av det dagligen och tycker egentligen att det är lite tidigt för det redan...

Det var inte riktiga sammandragningar utan som en blandning av sammandragning och att magen liksom blir sprickfärdig när jag ätit. Jag ser höggravid ut redan nu.

Vi har väl bf samma dag? Jag tycker att det känns som min livmoder är uppe vid naveln redan, kan det vara så? I så fall har den växt grymt mycket sista tiden.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?