Inlägg från: LillLouise84 |Visa alla inlägg
  • LillLouise84

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2014-11-02 11:39:02 följande:

Nej, just smärtan ser jag inte fram emot. Men jag ser fram emot att tackla den på ett annat sätt. Nåt jäkla badkar ska jag inte i, det var hemskt att sitta som en strandad val i ett badkar och ha värkar.

Jag vill också att det ska starta på naturlig väg denna gång, och det har jag bestämt att det ska göra ;)

Jag hoppas mycket sköter sig utan att behöva ligga på förlossningen och vänta. Många pratar om hur det startade och det vill jag också uppleva.
  • LillLouise84
    Kpax skrev 2014-11-02 10:35:08 följande:

Jag undrar också över olja! Har för mig att jag hört att mandelolja ska vara bra, annars finns det väl speciell olja som är till för gravidmagar, men då är frågan hur mycket man betalar för namnet :)

Mandelolja använde jag förra gången och fick lite bristningar fram till v 36 sen sista 4 veckorna bara exploderade bristningar fram
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2014-11-02 19:49:39 följande:

Jo, jag vill också uppleva det - att det startar av sig själv hemma.

Min syrra gick 16 dagar över tiden med första barnet och det ville inte komma igång av sig själv. Andra gången fick hon dagen innan BF med en naturlig start hemma.

Det är mitt hopp om att andra gången inte behöver vara samma som första...

Precis samma tankar här.
  • LillLouise84

Åh jag blir så trött på att vara gravid ibland. Jag älskar att vara ute bland folk och gruppträning, innebandy och lite gym det är typ mina enda intressen. Jag umgås med kompisar när jag tränar, resten av tiden går till jobb, familj och hem. Men nu börjar kroppen säga ifrån ordentligt. Jag fick plåga mig igen jobbet i fredags och ikväll spelade jag innebandy. Efter innebandyn så duschade jag och la mig på soffan och sen kom jag inte upp. Maken fick hjälpa mig upp och leda mig. Det är svanken som skriker utav smärta

• LillLouise84

Jag var på mitt andra rul idag. En manlig läkare som var så noggrann, 40 minuter tog det och vi köpte inga bilder eftersom det var mest sudd.

• LillLouise84

Det börjar komma mycket gravidkrämpor nu om man läser i tråden, men det hör väl till när nästan alla passerat halvtid. Själv ligger jag på soffan med ryggskott, det började i torsdags men jag jobbade torsdag och fredag i alla fall. Sen hade jag semester i måndags för rul och nu sjuk tisdag och onsdag för ryggen. Nu i två dagar har jag åkt till simhallen efter frukost och simmat 500 meter för att mjuka upp kroppen och igår åkte jag till sjukgymnasten efter simningen för att få akupunktur. Äntligen börjar jag känna mig lite som en människa igen.

• LillLouise84

Är det någon mer än jag som känner lite nu att veckorna springer iväg? Jag kom på mig själv att snart är det v 22 och just nu glömmer jag ganska ofta att jag är gravid. Jag springer och släpar och drar på jobbet, inte ens alla kollegor vet att jag är gravid än. Jag jobbar bara utomhus och har en stor varm täckjacka som magen inte syns i, så jag döljer det inte med flit utan använder våra jobbarkläder

• LillLouise84
    Kpax skrev 2014-11-08 04:54:13 följande:

Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln

Som en muskelsträckning.

Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?

Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.

Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?

Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?

Det ska inte vara farligt att lyfta tungt. Jag har lyfter upp till 35 kilos paket flertalet gånger om dagen och drar pallar upp till ett ton. Det har jag pratat med bm om och det ska vara ofarligt, men kroppen säger att det är jobbigt. Framförallt ryggen blir helt slut framåt slutet av veckan, men även muskelfäste på magen känns. Jag jobbar nämligen med att köra distributions lastbil i stan. Jag klättrar ur och i lastbilen ca 50 gånger om dagen, och kör ut 60-110 paket och upp emot 30 pall om dagen. Sen kan jag få hämta in lika mycket också. Plus lastning och lossning av långtradare inne på jobbet.
  • LillLouise84

Wihoo äntligen v 22. Nu börjar det bli dags för gravidförsäkring och söka graviditetspenning. Om min kropp håller så länge så har jag 10 och en halv vecka kvar att jobba. Någon mer än jag som ska söka graviditetspenning?

• LillLouise84
    Kpax skrev 2014-11-09 09:51:20 följande:

Jag tänker också göra det!

Tanken var att jag skulle jobba januari ut (bf 5/3), men tillbringa sista månaden i kassan istället för i köttdisken. Sedan blev det prat om att kanske sitta i kassan sista TVÅ månaderna eftersom jag är så pass stor och klumpig redan nu. Men nu senast pratade chefen om att ha kvar mig på färskvarorna januari ut, men lösa det så att jag inte behöver plocka något tungt. Bara beställningar, flöden, datum etc.

Men jag känner efter den här veckan att det inte kommer funka. Jag behövermycket hjälp redan nu, och det är inte försvarbart att dubbelbemanna typ 20h/v. Jag tycker inte alls om att sitta i kassan, och i perioder har jag haft riktigt ont i svanskotan och inte kunnat sitta på stolar, så jag är rädd att det blir värre längre fram.

Kanske vore det bättre om jag gick hem så tidigt som möjligt, så frigörs mina timmar...

Jag måste räkna på hur mycket pengar jag förlorar, och prata med min chef om en bra lösning. Men jag skulle isf kunna gå efter julhelgen (före jul är otänkbart med mitt ansvarsområde).

Du ska alltså jobba till v 32? Hur kom du fram till den gränsen?

Graviditetspenning får man söka ifrån 60 dagar innan bf och fram till 10 dagar innan bf. Så var det i alla fall för två år sedan. Annars får man plocka föräldradagar eller bli sjukskriven.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?