Kpax skrev 2014-11-08 04:54:13 följande:
Jag är i vecka 24, och i förrgår vet jag med mig att jag lyfte för mycket tunga saker på jobbet. Det gjorde aldrig ont i magen, men det var jobbigt och på natten fick jag skitont i svanken och i svanskotan. Nu har jag lite lite ont (öm kanske är ett bättre ord) mitt fram på magen, 5cm under naveln
Som en muskelsträckning.
Nu blev jag nojig. Kan jag ha skadat bebisen? Eller moderkakan (den ligger i framvägg)?
Jag har inte haft sammandragningar eller någon blödning, men jag tycker att jag känt bebisen mindre sen lyften. Lite är jag dock ganska säker på att jag känt.
Alltså, föregås så här sena missfall alltid av smärta och blödning eller förekommer MA?
Och är det någon som hört från en pålitlig källa om man kan orsaka skador på bebisen genom lyft eller fysisk ansträngning, eller är det bara smärta i sin egen kropp man orsakar?
Det ska inte vara farligt att lyfta tungt. Jag har lyfter upp till 35 kilos paket flertalet gånger om dagen och drar pallar upp till ett ton. Det har jag pratat med bm om och det ska vara ofarligt, men kroppen säger att det är jobbigt. Framförallt ryggen blir helt slut framåt slutet av veckan, men även muskelfäste på magen känns. Jag jobbar nämligen med att köra distributions lastbil i stan. Jag klättrar ur och i lastbilen ca 50 gånger om dagen, och kör ut 60-110 paket och upp emot 30 pall om dagen. Sen kan jag få hämta in lika mycket också. Plus lastning och lossning av långtradare inne på jobbet.