Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Lejonhierta skrev 2014-08-27 18:56:18 följande:

Min gravidmage... Chefen asgarvade igår då hon såg mig. Hon hade läst att jag har stor mage för att vara v 12 men inte så här stor. Väger nu 60 kg och är 171 cm lång, så det är verkligen bara mage....

Chefen har alltså haft semester och eftersom min ena brukare dödshotat mig sen jag kom tillbaka från semestern så var jag ju tvungen att berätta för ett par veckor sedan via mail. Hade tänkt vänta tills igår, men det gick ju inte av säkerhetsskäl som sagt var. Och tja det är ju inte så att jag kan neka att jag är gravid precis.....
  • Lejonhierta

Jaa den känns lite väl stor. Om man tänker att jag nu har D-kupa i bh så får man lite förhållande i stl till magen. Jag som normalt är en liten C -stor B. Så enklast att beskriva är nog: att jag svällt ut haha

• Lejonhierta
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 20:34:28 följande:
    Du kan få ett havandeskapsintyg av bm i v 20 tror jag det är. Sen skickar du det tillsammans med ett brev där du beskriver en vanlig dag på jobbet. Tror även din arbetsgivare ska skriva ett brev vad du gör på dagarna. Då skriver du också hur många lyft och hur tungt eller farligt ditt jobb är. Man får tidigast 60 dagar före bf och fram till 10 dagar före bf. Sista 10 dagarna är det föräldradagar som gäller. Om jag inte minns fel så får man ta av föräldradagar sista 60 dagarna om man behöver vara hemma. Annars är det sjukskrivning som gäller under graviditeten, men det kan vara svårt att få sjukskrivning sista 60 dagarna eftersom man får ta av föräldradagarna.

Så mitt tips är sök havandeskapspenning, får du det så får du och din arbetsgivare känna er för hur länge du kan jobba. För får du det beviljat så skriver du bara på från och till datum du vill ha ut havandeskapspenning.

Hoppas du förstår mitt babblade. Lycka till
    Nej det är inte bara att skriva ett brev. Det ska göras en risk/konsekvensanalys om det ska gå rätt till. Sedan är det så att om arbetet anses vara så pass skadligt för din hälsa redan nu och arbetsgivaren inte har möjlighet att omplacera dig till mindre skadligt arbete så kan det istället bli fråga om en avstängning. Denna kan ske när som helst under graviditeten. Det är då försäkringskassan som står för ersättning till den avstängde i form av graviditetspenning dvs samma som du normalt kan ansöka om 60 dagar innan (heter ej havandeskapspenning längre).

Är ju själv mitt uppe i eftersom jag utsätts för muntliga och skriftliga mordhot pga graviditeten från en av mina brukare samt att vi har några till som är våldsamma. Så nu sitter jag och knapprar på datorn bredvid chefen dagarna i ändå så hon kommer ikapp, efter det blir det nog så att jag kommer bli avstängd då det inte finns mer sysslor att göra.
  • Lejonhierta
    Villhaenbebbe skrev 2014-08-27 21:23:30 följande:

Å jäklar vilken fin kula du fått lejonhierta :)

Här kommer en bild på min hitills; jag är i vecka 11 och förmodligen så är det mest tarmar, men det är lite mysigt ändå :) :)

Hoppas ni inte tycker bilden är "för vågad" haha..

Di mage är inte så dum den heller :)
    Ser att du har samma vid troskanten som jag -att trosorna börjar blir tajta i linningen på magen, jätteobehagligt tycker jag, särskilt då de börjar rulla ner sig om jag böjer mig framåt.
  • Lejonhierta
    LillLouise84 skrev 2014-08-27 21:46:21 följande:
    Jag har ett väldigt tungt arbete och min förra graviditeten så räckte det med brev ifrån mig och arbetsgivare. Jag blev omplacerad i v 15 till lättare arbete men som fortfarande är väldigt tungt (skillnaden var att jag alltid kunde ta hjälp av någon, istället för att helt ensam mitt i natten stå och slita med tunga lyft). Jag fick graviditetspenning från vecka 33 eftersom jag sökte det.
    Oj, vad skönt. Vi har en jätteprocedur...
  • Lejonhierta

Fick minsta möjliga risk på KUB, något förvånande med tanke på min ålder. De kunde inte använda blodprovet pga den döda tvillingen. Men de valde att beräkna både med och utan och fick samma resultat 1:20 000.

• Lejonhierta
    Skumbollen skrev 2014-08-28 17:35:05 följande:

Vad skönt! Jag fick fixat ett kub idag men ändå behålla fvp tiden oavsett siffrorna, fick komma och lämna blod direkt. I vilka veckor skall ul göras? känns så skönt att inte behöva bestämma nu på momangen ang fvp och siffror på kub utan kan ta det när det närmar sig.

KUB görs fram till slutet av v13, inte efter 12+6 om jag fattat rätt. Rutinultraljud görs i regel i v18-20. Här är vanligast i v. 19. Fvp görs från v 14 vad jag fick till mig. Men vi erbjuds inte Fvp om KUB visar bättre än 1:200 och vi fick ju det bästa man kan få. Och sambon vill i detta läget absolut inte ta risken. Vi har ju redan förlorat den ena i denna grav och kostnaden totalt för oss att få till den här graviditeten är drygt hundratusen kronor då vi gjort ivf privat.
  • Lejonhierta
    Mimipig skrev 2014-08-28 23:27:07 följande:
    Hm. Jag ska göra kub i v 14. Undrar om bm har räknat fel då?
    nää bara jag som var snabb oh räknade baklänges, fram till v 14 går det :) Så du är i rätt ram.
  • Lejonhierta

[quote=73897892][quote-nick]Lejonhierta skrev 2014-08-30 13:35:22 följande:[/quote-nick][/quote]

Solotvillingen, tittar man strax nedanför och till vänster om huvudet så ser man änden på den andra fostersäcken som den förlorade tvillingen ligger i.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?