Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Skumbollen skrev 2014-12-01 15:10:31 följande:

Suck, här är en till vars plånbok ekar...var hos tandläkaren idag och givetvis hade jag mitt första hål på ett decennium som måste lagas innan jul... Det gick inte att avgöra hur dyrt det skulle bli heller, det får bli en skön suprise. Eftersom jag är föräldraledig sedan september 2013 och har sedan dess klarat oss på hälften av min vanliga inkomst så har ju den buffert vi hade långsamt minskat till typ nada...

Bil, tandläkare, värmepanna etc. Det är verkligen sura pengar...

Här med,  sjukskriven och mycket utgifter, vi köpte ju nytt hus för ett år sedan och investerat en del i det förstås med en del ändringar, byte av värmesystem osv + bilar som krävt sitt osv. Känns verkligen surt.
  • Lejonhierta

Ja men ja hurra vilken toppenmånad. Min ersättning strular = fått ungefär halva inkomsten mot vad jag är van vid. Dottern fyller år idag och blev peppar peppar väldigt nöjd över samtliga paket :) och sambon hinner inte mer än åka till jobbet så ringer han och låter lite skärrad, då har han smällt ett rådjur bara 3,5 km hemifrån, rejält kan jag säga. Så pass att han inte kunde få upp förardörren. Den andra bilen står uppallad i garaget och väntar som sagt var på reservdelar för 10 000:- och givetvis kom halva leveransen i torsdags medan den andra inte är skickad ännu = går inte sätta ihop då samtliga grejer ska monteras mot varandra.

Nåja, huset står kvar, jag kunde kravla mig ur sängen i morse, så det finns hopp om det ;)

• Lejonhierta
    snö 81 skrev 2014-12-02 09:02:53 följande:
    Usch vad obehagligt! Tur att din man mår bra i alla fall!
    Ja han var nog mest lite chockad, inga andra blessyrer alls. Fick möte av två bilar och sen pang, så ren tur att rådjuret som kom från vänster iallafall väntade med att hoppa upp efter de två bilarna, så det inte blev en seriekrock. Glad att inte barnen var med.. Och att det inte var en älg. Något snopen då jag just fick reda på att självrisken är 4000:-, känns som hittat ;)

• Lejonhierta
    laila88 skrev 2014-12-02 14:48:02 följande:

Här är det en bra dag, som börjat oroligt. Stod å baka till sent på kvällen igår sen städa jag undan och var inte klar fören mot 1. Efter alla kvällsbestyr då skulle jag gå å lägga mig och det fullkomligt rinner ner för benen. Helt säker på att det är fostervatten, eftersom jag torkade upp med hushållspapper och det var rejält mycket och helt vattnigt. så ringde in i morse och fick komma in.

Dom kollade med ultraljud, både på magen och vul och allt var stängt, mycket fostervatten, sen mätte hon och kollade allt annat på samma gång noga :) Så fick se min lilla bebis en extra gång nu :) och en bild fick jag också

Slutsats, Sjukt hur vattniga flytningar kan bli! och vilken mängd. Man slutar aldrig förvånas över hur konstig kroppen är då man är gravid :)

Fast man ska åka in. En bekant till mig vars förstfödde hade krupp var uppe en natt och han var så dålig att de skulle åka in till barnakuten. Innan de kommer iväg så börjar det rinna. Hon ringer då förlossningen som nonchalerade henne. en hon gick dit medans maken gick till barnakuten. Detta var i februari, hon skulle ha i juni. Det var vattenavgång! Så det blev ilfart i ambulans från Växjö till Lund. De lyckades stoppa det hela till april, då barnet föddes... Så allt gick ju hyfsat bra, vad resultatet kunde blivit om hon inte stod på sig den natten vill man ju helst inte fundera över.
  • Lejonhierta
    niobit skrev 2014-12-02 21:52:27 följande:

Var hos BM igår och läkare idag. Sjukskriven graviditeten ut pga komplikationer och stress på jobbet. Jobbar med barnavårdsutredningar. Är ganska stor om magen i v. 24 men låg längst ner på kurvan. Har bara gått upp 2,5 kg också. Känns iof som 25kg ;) Var inte riktigt redo på att bli sjukskriven så länge så idag snurrar tankarna. Gillar ju mitt jobb men fattar att jag inte kan hålla igång så som jag gjort. Ändå svårt att koppla av!

Kram på dig. Är också sjukskriven resten av grav. Aptråkigt och mentalt lite stressigt.
  • Lejonhierta

Ja väger 66.4 kg nu så gått upp ganska exakt 10 kg, har dock en massa vätska så räknar med att vara på noll igen ganska fort efter förlossningen. Är i v 27. Denna ökning ligger inom normalspannet för mina 4 tidigare graviditeter ( som legat mellan 8-16 kg i ökning, jag har tappat allt ganska fort).

Och nu har mina bröst börjat läcka.. tyckte det kunde väntat lite :/

• Lejonhierta

Var hos bm igår v 26+4. Inga spännande nyheter mer än att mitt hb vägrar öka trots dubbla järntabletter så det verkar stabilisera sig på 102. Vågen visade på att jag gått upp tio kilo, samlar vätska. En del prat om mina foglossningar och att jag enligt bm ska använda kryckor med betoning på ska. I övrigt var det amning på tapeten och det blev ett kort samtal, tja jag har tänkt att amma och det lär väl bli som med övriga ungar, inget jag oroar mig över. Ny tid inbokad första veckan i januari, innan dess ett ultraljud i mellandagarna för att se moderkakans placering... Thats it..

• Lejonhierta
    Nixe skrev 2014-12-13 09:53:03 följande:

Förresten, är det någon som vet hur man gör om man väntar på ett snittdatum? Om man nu inte får ta ut graviditetspenning tio dagar innan beräknad bf och framåt så måste man ju justera ansökan om man får ett snittdatum en vecka innan bf? Usch vad trög jag känner mig...

De räknar på bf, så man tjänar lite på att bli snittad. Men det är ju inga garantier på att en vaginal förlossning inte heller kommer tidigare än bf. Så det behöver du inte oroa dig för.

jag har bf 11/3. Men min gravidpenning är beslutad gälla fram till 1/3 sen vet jag att jag kommer bli snittad bara några dagar senare. Inget de justerar i efterskott på kassan.
  • Lejonhierta

Jag har inga bekymmer med att raka benen -bra med att ha den där bindvävssjukdomen som gör mig överrörlig. Däremot så skramlar ju alla leder pga foglossningen i kombo med bindvävssjukdomen så har förbaskat ont. Däremot är det svårt att raka bikinilinjen, för jag ser ingenting, så det blir att gå på känn, men rakar gör jag -för min skull.

Annars så går jag in i v 29 imorgon och tiden sniglar sig fram, har jätteont och kan knappt gå. Utöver foglossningarn har jag en massa vätska i ffa benen och är även svullen under fötterna
    Har beställt barnvagnen så den dimper in efter jul och nyår. Vi har ju valt att köpa vår utomlands.
    Dagens klipp -eller impulsköp, (mest för barnens skull) är billiga testers erbjudande om clear blues ultraljudsdoppler så man kan lyssna på hjärtljuden, för 29:- istället för 299:.-

Så nu är det inte så mycket kvar att fixa
    aningskudden, skötprodukter, flaska + ersättning (rysligt bra att ha hemma då man bor på landet). Köpte även en ny Micro i veckan då den gamla varit pajj sen ett år, men nu vill jag kunna värma min lunch aningens snabbare än annars -ja eller då bäbisen fötts i varje fall.

• Lejonhierta
    laila88 skrev 2014-12-18 22:53:20 följande:
    Jaa kanske är så här med då. Både snart tio år sen ja fick barn sist och nu med en förstagångs pappa. Så vi hamnade ju under båda kriterierna för att få gå igen.
    Så har jag det också, mitt yngsta barn fyllde precis 9 oh barnet jag väntar nu är in sambos första, men här är ingen föräldrautbildning som när jag gick med mitt första barn för 15 år sedan, utan de erbjuder 3 öppna föreläsningar, men sambon tycker det kan kvitta...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?