Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Kurona skrev 2014-12-19 11:16:44 följande:

Jo väldigt många verkar vara rädda nu för tiden, jag förstår inte alls deras rädsla, vi har sån galet bra sjukvård i Sverige! 

Jag var precis som dig när jag väntade sonen, inte det minsta rädd jag såg fram emot det faktiskt!

Snitt behöver inte vara bättre än att föda vaginalt, vilket många verkar tro. Jag blev akutsnittad på grund av att min son hade syrebrist, han hade navelsträngen fyra varv runt halsen och lyckats knyta en knut på den. Jag hade värkar i tio timmar innan jag rullades ner till operationssalen. 

Mitt snitt var knappast smärtfritt. Jag var sängliggande i två dygn efter då jag förlorat så mycket blod och när jag väl fick hjälp att ta mig upp så förlorade jag ännu mer blod och höll på att svimma. Sen så tog läkningen rätt så lång tid och det var hemskt besvärligt. 

Maken fick hämta mat åt mig medan jag låg i sängen och hade ont i hela kroppen för att jag inte kunde ta mig ur den, då berättade han om andra par som han hade sett komma från förlossningen och de mammorna var redan uppe och gick, medan jag enbart kunde lämna rummet i rullstol. Vi blev kvar i fem dygn på BB. 

Det jag försöker förmedla är att det finns skräckhistorier om båda sätten, men folk verkar tro att snitt är mycket smidigare. Jag hoppas verkligen att jag får föda naturligt den här gången, värkarna var smärtsamma men otroligt häftiga! Att få barn är det häftigaste jag har varit med om. 

Man blir så otroligt stark under en förlossning! Se fram emot den, var inte rädda, ni får ju träffa era små bebisar efter allt svettande och alla tårar! 

Ja usch, mitt första snitt blev jag ihopsydd galet, fick sårinfektion, kunde inte ens gå bort till neonatalen och kuvösen där sonen låg. Utan var lika kass som du beskriver. Kunde typ ed nöd och näppe ta mig till toaletten. Andra gången glömde de ge mig smärtlindrig och jag fick såldes bara narkos men inget smärtstillande, frukansvärda plågor att vakna upp till. Min ena axel hade vridits illa så armen hängde i några veckor.
    3e gången var helt ok fast min nacke fick stryk + en framtand vid intuberingen. 4e gången allt ok och jag var uppe på benen ganska omg och mådde toppen.

Inför kommande gång så utgår jag från att det kommer gå bra men ibland kommer känslan av obehag över mig. Dock ingen rädsla. Men som sagt, snitt behöver verkligen inte vara en dans på rosor.

• Lejonhierta
    JhjärtaK skrev 2014-12-23 16:30:02 följande:

Alltså nu blir jag trött!

Min bm är i vanliga fall bra men nu har hon eller läkaren på mvc virrat till det ordentligt! Jag var sjukskriven 50% tom den 21/12 och allt var frid och fröjd men när jag träffade min bm i förrförra veckan så bad jag henne att meddela läkaren att jag skulle bli 100% sjukskriven fr.o.m. den 17/12. Inga problem och hon lovade att skicka det nya läkarintyget till mig på posten då jag måste ge det till min arbetsgivare.

För det första så hade jag idag inte fått det nya läkarintyget så jag fick ringa mvc och be dem att skriva ut en kopia och sen åkte jag dit och hämtade den. När jag nu läser intyget så har en annan läkare än den jag träffat sjukskrivit mig 100% men inte fr.o.m. den 17/12 utan fr.o.m. 21/12 och bara tom den 11/1-15. Dvs inte ens en månad! Och jag har ju inte jobbat sen i onsdags så har missat 1,5 dags fullt arbete. Jag hoppas och tror att min arbetsgivare tycker att det är ok att jag registrerar de 12 timmarna som arbete men det känns jobbigt att behöva ringa min chef dagen innan julafton och be om en sådan sak

Sen hade jag faktiskt trott att de skulle sjukskriva mig fram till födseln för det är knappast att det kommer att bli lättare att jobba om 3 veckor.

Ja en jäkla soppa helt enkelt!

De skriver sällan mer än 14-21 dagar per gång, så gjorde det på mig de första 3-4 gångerna innan jag fick en månad och efter det tröttnade läkaren och sjukskrev mig till bf, men det har med kraven från FK bland annat. Tror inte du får bekymmer sen i januari. Här mailar de in alla sjukintyg direkt till FK så du kan gå in via dina sidor där med elegitimation och hämta ut intyget om du inte skulle få tag på bm eller så. Annars gäller faktiskt muntlig sjukskrivning till arbetsgivaren och du ska kunna visa upp intyget innan din sjukperiod gått ut, så du behöver inte panika med att få in pappret till arbetet samma dag, sålänge du vet att läkaren mailat in det till FK. Här gör alla vårdgivare det i mitt landsting.
  • Lejonhierta

Tycker inte alls om färgerna de har nu på kappahl, ja flera andra också. Jag vill ha färgglada kläder även till flicka. Kan konstatera att nu då vi väntar en tjej så är det oftare jag hittar det finaste till pojk, dvs lite tuffare och inte så puttinuttit, men då jag fick sönerna så tyckte jag typ allt gick i marinblått. Suck

• Lejonhierta

Jag har sned livmoder, så alla mina barn har legat åt höger och tryckt på revbenen, ganska oskönt må jag säga.

jag har tre pyttebristningar sedan tidigare graviditeter och peppar peppar ta i trä inte fått några fler än. Åderbråck kom lite smått med tredje barnet och blev rejält vid fjärde, så oroat mig lite, men denna gången är det inte hårrem än det jag har som icke gravid. Dock sitter mina högt upp dvs insida lår. Den ena börjar uppe i vagina och man kan följa det en rejäl bit. Ett sitter djupt inne i låret och det syns inte men kan göra ordentligt ont emellanåt.

Jag har samlat en hel del vätska och kan plötsligt på bara nåt dygn öka ett-två kilo. Har stödstrumpor konstant i princip.

foglossningar från helvetet men vet att de är värre än normalt pga min bindvävssjukdom. Igår havererade hela kroppen typ och jag hade så ont så jag tjöt.. skulle ta mig upp ur soffan och det kraskade till i vänster fog rejält så sambon hörde det och nu hänger inte benet med riktigt. Här redan kryckor sedan en tid.

Livet känns rätt surt, skriver på sista stora hemtentan på min utbildning men kommer inte bli klar i tid pga smärtorna och att jag inte kan sitta längre stunder, äter även citodon och paraflex mot värken och kramperna så huvudet är inte på topp heller. Känns surt när examen är om två o en halv vecka....

• Lejonhierta
    JhjärtaK skrev 2014-12-26 15:01:18 följande:

Och så har man åkt på förkylning nr 7345 den här hösten (känns det som iaf, i verkliga tal förkylning nr 4 kanske ). Seg slemhosta i kombination med rethosta, lovely! Blir hostan lika illa som vid luftrörskatarren tänker jag fasiken kräva cociliana för jag pallar inte att hosta så mycket igen. Min hals har inte läkt helt från förra omgången märker jag nu dessutom, bläh!

Hoppas hoppas att jag är bra till nyår! Och helst innan dess för vi tänkte åka till Ullared och inhandla lite smått och gott till bebisarna och jag kan inte delegera ut det på maken, då får vi inte köpt hälften av det vi behöver typ

Någon som har en bra inköpslista att dela med sig av inför vårt besök?

Hade också tänkt ta en ullaredstripp men den verkar brinna inne nu pga mitt mående. Nåväl, jag planerade köpa amningskudde, nappflaskor, att lägga på lager så länge, babysitter, sängkläder och lite vanliga babykläder. Det mesta har väldigt bra priser, men hört en del som blivit besvikna över klädutbudet till baby...
  • Lejonhierta

Min mage idag v29+2. Undrar hur jag ser ut om två månader, har ju ändå höga bäckenbältet på mig som både stöttar upp och håller in magen...

• Lejonhierta
    pink76 skrev 2014-12-28 10:19:56 följande:

Hur känner ni av den lilla så här sent i graviditeten. Jag börjar bli lite orolig då han inte sparkar o bökar som han brukar.

I natt har jag nästan inte kunnat sova alls för jag inte kände något av honom under kvällen o natten.

När jag väl sov så hade jag hemska mardrömmar om den lille.

Min lilla har sovstunder då jag inte känner av henne på flera timmar, sen kanske en liten knuff och rätt vad det är så går hon igång rejält. Här noterat att här hon riktiga zumbapass ena dagen så är det oftast mycket lugnare dagen därpå.

Det sägs väl att man helst ska känna något litet 5-6 gånger per dygn. Sedan ska man ju inte glömma att det är olika hur man känner, dels hur barnet bärs/ligger men också var moderkakan är placerad då den fungerar som stötdämpare.

Min ogillar om jag sitter och böjer mig framåt eller ligger på sidan men mot magen dvs då det blir lite trångt. Då klagar hon. Du kan också prova att dricka ett till två glas iskallt vatten ganska fort, då brukar de reagera, något barnmorskorna ger här om de vill se lite fart på ct-kurvan vid kontroll... Här du inte kännt nåt då eller du är extremt orolig tycker jag du ska ringa förlossningen och be att få komma in o kolla. Annars är det ju så att det börjar bli lite trångt för bäbisen i magen nu och då ändrar sig mönstret också lite....
  • Lejonhierta

Nyss utkommen från ultraljud för kontroll av moderkakans läge, den ligger fortfarande som total föreliggande placenta praevia vilket innebär nytt ultraljud om två till tre veckor, då ska de kolla om det kan vara en placenta accreta.. bad henne viktuppskatta bäbisen då jag tappat vikt sista tiden men den bedöms väga 1800gram så kan räkna med 4kg vid bf. Känns snopet då mina fyra tidigare barn legat på 3,1...

• Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-12-29 19:25:41 följande:

Just det, vi fick hem vagnen idag! En Brio Go Next från Babyland.se. Tyvärr fick vi två högerframhjul och inget vänster, så jag skulle maila chassinummer och så skulle de skicka ett nytt. Tur att vi är ute i så god tid.

Vår har anlänt till Malmö idag, skickades för en vecka sedan så för att passerat några länder och ed tanke på julhelg så har det gått fort. Antar den levereras senast fredag då vi har hemleverans. En TAKO Laret blir det för vår del..
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?