Inlägg från: Lejonhierta |Visa alla inlägg
  • Lejonhierta

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Hanna1989 skrev 2014-08-17 23:48:30 följande:

Flög till Stockholm idag och min kompis sa att jag inte skulle gå igenom den där "ramen" "kroppsscanningen" i säkerhetskontrollen så gick vid sidan av efter att ha pratat med personalen, åkte med jobbet och alla vet ju absolut inte om att jag är gravid så det blev lite stressigt att hinna före alla andra, på hemvägen får jag satsa på att halka efter tror jag. Men detta hade jag ingen aning om?? Någon mer som hört om detta?

Ang sushi så har jag ätit det en gång : ) berättade att jag var gravid och hon försäkrade mig om att det givetvis alltid var färskt och det var säkert för mig. Vårt stamställe så litar på dem till 100 % däremot kött är sååå tråkigt att äta nu när allt måste vara helstekt, då kan det kvitta..torrt ju.

Har lärt mig hantera illamåendet genom att alltid ha med mig yoghurt, fil, frukt el macka och äta så fort det smyger sig på så försvinner det : )

Är nog ingen fara, jag knatade genom scanningen både inrikes och utrikes då jag var höggravid förra gången. Samt vi har scanning på mitt jobb som vi måste passera ett x antal gånger per dag. Både vid in och utsläpp. Inget som gravida förbjuds eller undanhålls.
  • Lejonhierta

Är i v 12. Blev avstängd från jobbet i förrgår pga av den uttalade hotbilden mot mig. Känns sådär, så nu får jag pilla med lite andra arbetsuppgifter men inte vara på arbetsplatsen. Rynkar på näsan.
    Blir KUB på torsdag nästa vecka. Illamåendet har lagt sig nästan helt men halsbrännan hälsar på istället. Vågen står rätt stilla och gjort sen start. Fortfarande trött och humöret åker bergodalbana och sambon tycker jag är väldigt vass. Rejält med foglossningar samt ryggvärk men det är även relaterat till min bindvävssjukdom och jag kan ju inte äta samma smärtstillande som tidigare.

Har även ett läkarbesök inbokat via bm om en månad pga min grundsjukdom. Tycker livet går långsamt.

Dagens roligast: en god vän och tillika kollega samt studiekamrat (både jobbar och studerar heltid) ringde igår och beskrev sitt mående och jag sa att du är säkert gravid (de slängde ppillerna i juni) och jajjamän efter att hon köpt ett gravtest igår kväll kom ett mms med ett tydligt plus. Roligt för som det låter på henne när hon beskriver så är hon nog längre gången än vad hon tror och ligger således exakt en månad efter mig. :) Nåja det lär tiden utvisa, men roligt med lite glädje i allt annat som upplevs negativt just nu.

• Lejonhierta

Jaha

Fick remiss nr 2 till bälte igår mot mina gigantiska foglossningar. Blir ett högt denna gången -liknande en korsett. Och idag har jag fått urinvägsinfektion. Livet är bra härligt! -NOT

• Lejonhierta
    laila88 skrev 2014-08-23 09:18:04 följande:

Du kanske kan köpa såna och sy dit en mudd likt sån som är på gravidbyxor?

Om jag ska fortsätta va gravid och fortsätta min utbildning i vanlig ordning så kommer nog jag måsta göra nån egen gravidbyxa. Finns inte direkt flamskyddade gravidbyxor, som man måste ha om man ska svetsa..

Men du, svetsning och graviditet hr jag för mig inte är top noch. Är inte min bransch, men är skyddsombud och det kliar lite i bakhuvudet att om man har sådana  jobb så blir man omplacerad. Kolla med skolan OCH med skyddsombudet skolan har alt med facket eller arbetsmiljöverket.
  • Lejonhierta
    Lejonhierta skrev 2014-08-23 12:37:36 följande:
    Men du, svetsning och graviditet hr jag för mig inte är top noch. Är inte min bransch, men är skyddsombud och det kliar lite i bakhuvudet att om man har sådana  jobb så blir man omplacerad. Kolla med skolan OCH med skyddsombudet skolan har alt med facket eller arbetsmiljöverket.
    http://www.svetsaratt.se/svetsaren/gravida-svetsare

http://www.prevent.se/Amnesomrade/Halsa/Graviditet-och-amning/Risker-for-dig-som-ar-gravid/

Gjorde en snabbsökning på nätet.... Menar inte att oroa dig utan att om ni inte har diskuterat det, förebygga ev. risker.
  • Lejonhierta
    KarinIngrid skrev 2014-08-26 09:06:39 följande:

vi ska göra KUB också, har ultraljuden den 11:e sept.
    jag fyller 36 snart så min BM tyckte att det var självklart att jag skulle göra det.

jag är jättenervös för resultatet. vi har pratat igenom det hemma och om vi får bättre siffror än 1:300 så ska vi inte gå vidare med fvp
    eftersom fvp i sig har 1 på 100-200 risk för missfall så tänkte vi som så att om risken är större för missfall vid fvp än vad kubtestet visar så känns det inte rimligt.
    Så nu hoppas vi på fina höga siffror!

I Växjö har de satt gränsvärde på KUB på 1:200 och bara om man är under det så får man göra fvp.
    Vi är osams jag och mannen, jag vill göra fvp, han vill göra KUB. Så det blir KUB i övermorgon. Jag är 39 år.
  • Lejonhierta
    KarinIngrid skrev 2014-08-26 09:15:11 följande:
    Men då kan ni ju börja med KUB och får ni då lägre siffror gå vidare med fvp.
    varför gör du hellre fvp än KUB?
    håller tummarna för att ni får bra siffror i övermorgon!
    Du får svar på fler avvikelser än på KUB. Jag har dessutom en ärftlig progressiv bindvävssjukdom.
  • Lejonhierta
    KarinIngrid skrev 2014-08-26 10:07:59 följande:
    aha ok, det var absolut intem eningen att kritisera eller frågasätta, var bara nyfiken.

Jag hoppas verkligen vi slipper göra fvp. Tycker det verkar läskigt och riskfyllt.
    Så vi håller tummarna för bra siffror på kuben så kan man släppa det och gå vidare!
    Ohh tog det inte som kritik... Bara lite bråttom i livet idag :) så det blev ett kort och rakt svar :)
  • Lejonhierta
    Kpax skrev 2014-08-26 20:31:43 följande:

Är det ingen som börjat få mage som vill lägga upp bild? :)

ska försöka lägga upp en ikväll...  :D
  • Lejonhierta

Min gravidmage... Chefen asgarvade igår då hon såg mig. Hon hade läst att jag har stor mage för att vara v 12 men inte så här stor. Väger nu 60 kg och är 171 cm lång, så det är verkligen bara mage....
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?