LillLouise84 skrev 2015-08-17 22:00:29 följande:
Nu har ju jag ett barn som äter mycket mat redan. Men jag blir nyfiken hur ni tänker kring mat till era barn. Bvc har flera gånger sagt att vi inte bör ge korv till bebisen mer än en till två gånger i veckan för att det är så salt. Jag anser att korv inte är något att äta överhuvudtaget. Jag har inte ätit korv på 20 år och jag lever ändå. Dottern var ett år innan hon fick korv, då blev hon bjuden på mat hos en släkting. Jag äter inget halvfabrikat och väldigt sällan utemat.
Dottern som nu är drygt två år, var ett år innan hon överhuvudtaget fick prova någon sötsak, då var det en tårtbit på ett årsdagen. Sen har hon fått någon kaka, bulle eller glass vid speciella tillfällen. Aldrig chips, godis, popcorn eller söta drycker.
Jag inser att det kommer bli svårare att hålla barn nr två ifrån saker än det varit med ettan.
Jag är nog ett mellanting, kommer förhoppningsvis inte vara extrem åt något håll. Äter vi tårta kommer han få tårta, men för den skull kommer jag inte tillåta att han äter några mängder eller hur ofta som helst. På kalas - helt ok! Och angående korv, jag älskar korv och det kommer han också få äta. Men kommer undvika det första året pga salthalten, precis som bvc rekomenderar. Halvfabrikat äter vi också, och det kommer han också få göra. Självklart kommer jag inte göra puré av färdiga fiskpinnar, men när han äter "vanlig mat" kommer han få äta det med oss.