• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Detdär med mat är verkligen jättespännande! Han får en istärning (ca 1 msk) till lunch av någon rotfruktspuré som jag spär med bröstmjölk, sen 1 portion gröt till kvällen. Han skulle gärna vilja äta ännu mer mat till lunch, men jag tycker att han är för liten för det. Kommer dubbla mängden lunch när han blir ett halvår, och då ge "riktig" mat (typ ris&kyckling, fisk osv). Tror jag kommer göra sen mesta maten själv, förutom gröten för den tycker jag är bättre att köpa.

• ebe91
    tovemaja skrev 2015-08-17 16:47:08 följande:
    Kul att det är fler som gillar att göra mat :) vad har din lille för favvo? Här är det nog morotspuré, ren avokado eller blåbärsgröten :)

Av nyfikenhet, varför tycker du den köpta gröten är bättre? Näring eller konsistens eller smak? Konsistensen är svår att slå tycker jag... Men näringen och smaken går att få till:)
    Jag vet inte, känns bara som att maten är väldigt enkel att göra - det är ju i princip samma som en själv äter förrutom salt. Men gröten känns så omständig, just för att få till både konsistens men även berikningen av järn... Köpesgröten känns enklare på så sätt att den redan har rätt sammansättning och täcker barnets behov.

Jag kommer ge burkmat också, och hoppas han kommer acceptera båda delarna!
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-08-17 16:47:08 följande:
    Kul att det är fler som gillar att göra mat :) vad har din lille för favvo? Här är det nog morotspuré, ren avokado eller blåbärsgröten :)

Av nyfikenhet, varför tycker du den köpta gröten är bättre? Näring eller konsistens eller smak? Konsistensen är svår att slå tycker jag... Men näringen och smaken går att få till:)
    Oj, såg nu att jag glömde svara på första delen :) har ännu bara provat koka potatis och morot och mixa, och det tycker han är jättegott! En potatis och en morot blev 7 portioner ;) har tänkt köpa både broccoli och palsternacka o prova göra, men det blir när vi flyttat in hos min pappa (ska ju bo där 2 veckor då vi är utan bostad). Enbart potatis var ingen höjdare... Sen har han smakat banan, melon och glass också ;)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-08-17 22:00:29 följande:

Nu har ju jag ett barn som äter mycket mat redan. Men jag blir nyfiken hur ni tänker kring mat till era barn. Bvc har flera gånger sagt att vi inte bör ge korv till bebisen mer än en till två gånger i veckan för att det är så salt. Jag anser att korv inte är något att äta överhuvudtaget. Jag har inte ätit korv på 20 år och jag lever ändå. Dottern var ett år innan hon fick korv, då blev hon bjuden på mat hos en släkting. Jag äter inget halvfabrikat och väldigt sällan utemat.

Dottern som nu är drygt två år, var ett år innan hon överhuvudtaget fick prova någon sötsak, då var det en tårtbit på ett årsdagen. Sen har hon fått någon kaka, bulle eller glass vid speciella tillfällen. Aldrig chips, godis, popcorn eller söta drycker.

Jag inser att det kommer bli svårare att hålla barn nr två ifrån saker än det varit med ettan.

Jag är nog ett mellanting, kommer förhoppningsvis inte vara extrem åt något håll. Äter vi tårta kommer han få tårta, men för den skull kommer jag inte tillåta att han äter några mängder eller hur ofta som helst. På kalas - helt ok! Och angående korv, jag älskar korv och det kommer han också få äta. Men kommer undvika det första året pga salthalten, precis som bvc rekomenderar. Halvfabrikat äter vi också, och det kommer han också få göra. Självklart kommer jag inte göra puré av färdiga fiskpinnar, men när han äter "vanlig mat" kommer han få äta det med oss.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-08-18 19:40:27 följande:

Är det vid 5 månader de får nästa vaccination? Har för mig att det var vid 6 månader med de andra två barnen så jag har ju känt mig lugn, tills jag läser alla skriva att de fått nästa spruta nu? Fast iofs reagerade hon inte alls efter senaste sprutorna så det borde väl gå bra den här gången med.

Bara sticket jag behöver oroa mig över ;)

Det är vid 5 månader :) gick bra för Bosse! Sköterskan sa dock att det är vanligare att de reagerar på 5-månaders vaccinet än det vid 3...
  • ebe91

Igår var vi tvungen sänka spjälsängen, kändes sorgset... Även fast man är glad att barnen utvecklas kändes det sååå jobbigt att behöva acceptera att han inte längre ligger säkert i spjälsängen. Bosse har ju masat sig fram några veckor, och nu är han en hårsmån från att krypa. Tar sig utan problem upp på alla fyra, flyttar knänen men orkar inte riktigt flytta armarna/överkroppen. Men då lägger han sig bara ner framåt o sen upp på alla fyra igen. Så han förflyttar sig ändå ganska snabbt, tar bara några sekunder per meter... Vi har en spjälsäng där man kan sänka ena sidan, o den sidan har vi haft kloss mot vår säng. Trots att det är 1-2 DM högt när sidan är nere kan han lätt kravla sig över den... Så för säkerhets skull sänkte vi sängen. Nu sover han ytterst lite i spjälsängen men tanken är att när vi fått komma in i huset (om typ 2 veckor förhoppningsvis!) ska vi börja träna han o sova i sängen i hans rum, om det funkar...

• ebe91
    anonym81 skrev 2015-08-20 19:28:28 följande:

Hej! Måste bara fråga vad era 4-5 månaders äter?

Jag slutade amma nu när Wilda blev 4 månader, hon fick 2 tänder när hon var 3 månader så der gjorde så j***a ont när hon bet mig. Hon äter ersättning och har bytt ut ett mål till gröt om dagen, och håller på att byta ut ett mål till nu till vanlig mat.

B är 5,5 månad. Äter 1msk rotfruktspuré till lunch och 0,5-1 portion gröt med fruktpuré till kvällsfika, resten ammas han. Mitt mål är att lunchen blivit 1 hel portion när han är 7-8 månader o då ska jag börja erbjuda mat till middag också.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-08-24 08:31:13 följande:

Hur har ni det på nätterna? Vi har haft okej nätter ända tills nu vid 4 1/2 månad. Han somnar 20-21 och sover till 1-2 då har han sparkat av sig filten och tappat nappen. Sen vaknar han vid 4-5 och vill tutta, sen kan han hålla på att gnälla tills vi kliver upp. Det dumma är att storasyster alltid vaknar strax efter honom.

Igår somnade W inte förrän 22.30 och så i natt var jag uppe med W klockan 1 så vaknade storasyster 2. Så W igen 4.45 och sov fem minuter åt gången och sen kom storasyster vid 5.30. Jag har magkatarr så jag är helt spyfärdig och lever på huvudvärkstabletter och cola. Jag orkar inte mer!

Mannens familj tar hand om mannens syrra som har cancer. Min mamma har yrselattacker så hon ligger och spyr vissa dagar, min pappa går på koller för hjärtat och väntar på operation för trasiga armar och händer. Min bror har trippla diskbråck så han knappt kan gå. Och övriga syskon bor långt borta. Hjälp från familjen är bara att glömma.

Ursäkta för gnäll inlägg men jag bryter snart ihop!

Bosse sov bra fram till han blev 3 månader (vaknade då 1-2ggr/natt). Nu vaknar han mellan 5-10 ggr... Oftast får jag honom att somna om utan att behöva kliva upp, man han hänger i tissen mer eller mindre. Gnäller i sömnen, för han blundar men kastar sig i sidled o låter illa... Han somnar mellan 20-21 på kvällen, vaknar första gången mellan 22-23... Sen tror jag det är lite lugnare fram till 2-3 tiden, men efter det täta uppvak.. Vi kliver upp mellan 7-8. Klart jag börjar bli trött nu när jag inte sovit ordentligt på två månader men jag tänker att det blir bättre. Just nu är vi dessutom "mellan två boenden" och bor i resväska, för stunden hos svärmor o svärfar, o det underlättar ju inte precis nätterna :) men om två veckor får vi vårat hus! (Jaja, jag tjatar om detdär huset men jag längtar så;)! )
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-08-24 09:45:21 följande:

Ni som fått tillbaka er mens, hur länge blödde ni första gången? Jag vet att den brukar vara riktigare (!), men är det en längre period också? Funderar på att boka ett par enheter blod till slutet av veckan.

Första gången var det inte så mkt men de tre nästkommande blödde jag tokmycket. I typ 4 dagar, sen 2 dagar med lite spottings bara. Mensvärken är det tack o lov bättre med men måste köpa större tamponger till nästa mens... Är van att klara mig med "normal" hela nätter men nu kan den ibland vara full efter 2 timmar.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-08-25 09:51:33 följande:

Ääääh, nu försvann mitt svar. Skitmobil som bara tappar wifin och aldrig märker det förrän det är för sent och något inte kan laddas.

Hur som helst, tack för svaren!

Det lugnade sig igår (dag 4) och nu känns det som en normal blödning. Hoppas att det blir mindre rikligt nästa gång, känns sådär att gå runt med nattbinda dygnet runt och ändå vara rädd att blöda igenom. Dessutom blir det ju tätt och jävligt, stackars blöjbarn.

Tråkigt att det blev värre för dig, Ebe91, får se om jag också åker på den roliga. Jag har ju kopparspiral nu, så det kan ju ställa till det.

Jag blöder hellre mer med lindrigare mensvärk än tvärtom ;) jag är van att vara sängliggande en dag pga mensvärk och att nu klara sig på ipren är rena lyckan :)

Vet inte om det kan påverkas av att jag nu kör hormonfritt (natural cycles) då jag alltid ätit p-piller förut, eller om det bara är efter förlossningen.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?