• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Blw skulle säkert funka här också, om det inte vore så torrt! B är likadan som mig, allt ska dränkas i sås ;) sen är jag för lat också, burkmat är smidigt och enkelt - och B äter som en fullvuxen karl av det. Kan dock ta någon burk från 8 månader ibland, bara för att träna han o tugga lite mer. Helt slät mat är rätt tråkig enl B (gröt funkar dock utmärkt!).

• ebe91
    Kpax skrev 2015-10-06 21:50:17 följande:
    Vi köpte en likadan i lördags :)

Vi har en BMW 320, så tydligen var våra valmöjligheter väldigt begränsade ("hög kardantunnel", som jag just lärt mig). Vilken opraktisk bil! Dyr i inköp, dyr försäkring, litet bagageutrymme och nästan omöjligt att få plats med en bilstol (två är helt uteslutet). Så går det när sambon får fria händer...

Nåja, nöjd med stolen i alla fall, Josefin tycker om den!
    Haha, vi hade en 330 innan jag blev gravid. Vi böt redan förra hösten för vi insåg att den inte direkt funkade som familjebil! Sambon lovade mig att vi skulle byta bil när jag tog körkort (vilket nu är 2,5 år sen) då jag inte nådde fram till pedalerna i bmwn, men icket! Jag fick ta två kuddar från vardagsrummet istället... Haha! Tur vi skaffade familj så vi fick en vettig bil (även om det nu är en passat och en av de bilar som är drabbade nu under där där vw-skandalen...).

Vi har en axkid duokid, men den är från 9kg o B vägde sist 7,5 så vi avvaktar lite. Vet att man även kan kolla hur stabilt barnet sitter o gå efter det, men vi avvaktar ändå somsagt. Tycker han är lite liten i kroppen. Även rätt skönt att kunna lyfta ut hela stolen, o speciellt då vi ska på affären för har ett vagnchassi i bilen som jag kan klicka fast babyskyddet på.
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2015-10-07 09:01:12 följande:

Jag och Julian ska börja babysim på fredag. Nån som har gått och har nå tips?
    Har köpt såna söta badbyxor :)

Åh, fusk! Jag har längtat efter babysim, varit i kontakt med badhuset (finns bara 1 där jag bor) och de lovade att lämna information då de hade någon. Sen för 2 veckor sedan råkar jag komma över informationen att gruppen redan startat och är full :'(.... Å då har jag följt varenda sida från badhuset, men "de hade visst råkat missa att lägga ut informationen men skulle bättre sig till nästa gång".....
  • ebe91
    KarinIngrid skrev 2015-10-07 09:34:32 följande:
    Vad synd :/ och dåligt med information från deras sida.
    Hoppas du får plats i nästa grupp som startar.
    Mja, då är han ju typ 1 år så då är det för sent.. :/ får åka på badhuset ändå någon gång istället! Då har vi inte heller någon tid att passa :)
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-10-07 07:05:18 följande:
    De tog lite prover, bland annat sköldkörtelprov för tydligen kunde det ställa till det och ge hjärtklappning. I övrigt tyckte läkaren att det såg bra ut och menade att man kunde ha såhär ibland men att om det blir värre eller om jag får andra symtom ska jag höra av mig igen.
    Överproduktion av sköldkörteln kan ge hjärtklappning. Visst hade du problem med viktnedgång? För det är också ett symtom... Och magproblem. Men du hade IBS eller hur? Har för mig att det finns något samband mellan IBS och hyperthyreos (överproduktion av sköldkörtelhormon)...
  • ebe91

Vår BVC rekomenderar att aldrig ge välling, antingen amma eller ersättning till 1 år istället. Målet hos oss är att de ska bytt ut en portion vid 8 månader, två vid 10 och alla 3 vid 12 månader. Bosse blir 7 månader idag och äter bara mat ;) + 1-2 flaskor ersättning på natten. Till kvällsmat får han oftast gröt, någon gång varit för trött och fått välling istället. Man får nog göra lite som man själv vill, vi har tagit allt i Bosses takt och han har älskat mat sedan dag 1, så förstår inte varför jag skulle hålla tillbaka honom mot något han ändå tids nog ska nå.

• ebe91

Min fina sockerböna som idag blir 7 månader! Någon annan som vill bjussa en bild på era finisar? :)

• ebe91

Detdär med att få ungen att sova i sin spjälsäng tycks tusan vara en hel vetenskap! På dagen kan han vila sina 30-60 minuter. På kvällen kan jag lägga ner han när han somnat. Sen vaknar han efter 60 min. Söver om, lägger tillbaka. Sover då 20 minuter, vaknar och får söva om. Sen sover han 5-20 minuter tills jag flyttar över han till våran säng. Egentligen gör det mig inget att vi samsover men han tar sån plats. Kryper runt om natten, bökar. Jag sover jättedåligt! Sen kan jag absolut inte lämna han en sekund själv i våran säng då han kryper ur direkt han vaknar... Han gjorde en kullerbytta ur sängen i helgen, tack o lov har vi madrassen på golvet (har inte hunnit/orkat ta in sänggaveln då vi ändå ska renovera sovrummet här i höst) och han gled nog ner med ett knappt fall, alltså totalt max 25 cm. Är bara så avis på de som bara kan lägga ner barnet i spjälsängen och sen sover den där... O speciellt de som har barn som somnar av sig själv i spjälsängen!

• ebe91
    snö 81 skrev 2015-10-12 19:34:50 följande:
    Åh, jag vill också börja jobba. I alla fall halvtid.
    Men jag får minsann vänta till april...
    Jag längtar absolut inte... Trivs jättebra på jobbet, men det är rätt skönt att inte jobba. Jobbar ju som sjuksköterska på en kirurgavdelning och vi hade rätt hög belastning innan jag gick på ledighet så även om det är jobbigt att vara föräldraledig är det inget emot vad man ibland kände efter ett arbetspass. Att gå från jobbet och känna att man inte hunnit det man skulle och att man inte kunnat ta sig den tid man velat till någon är skitjobbig. Hemma behöver jag iallafall inte känna att jag inte räcker till eller att jag inte här läget under kontroll. Jag har vart förbi och hälsat på på avdelningen 3-4ggr sen Bosse föddes, det räcker för mig. Sen har jag två kollegor som jag umgås med lite på fritiden (en är också mammaledig) så får uppdatering om jobbet med jämna mellanrum ändå :) sen har jag bra med sysselsättning som det är nu, går egentligen inte en enda dag utan att vi träffar någon eller så. Och jag har ju åtminstone +40 år kvar att jobba så jag kommer hinna mitt ändå ;)
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-10-13 06:55:53 följande:
    När jag var föräldraledig med min dotter trivdes jag inte alls på mitt jobb, tyckte att det var jätteskönt att komma bort ett tag, nästan två år närmare bestämt. Då hade jag tre mammagrupper som jag hängde med så jag träffade folk varenda dag.
    Denna gång trivs jag jättebra på mitt jobb, nästan alla mina vänner har jag genom jobbet, har inte en enda dagledig person att umgås med. Så dom enda jag träffar om dagarna är barnen och min man. Blir inte så mycket socialt med vänner heller då vi har fyra barn totalt och det alltid är nåt med dom. Som i helgen som var träffade jag knappt min man heller för han spenderade lördag+söndag i en ishall med en av sina stora barn... och jag tig hand om dom tre övriga.
    Så för mig känns jobbet som en social dröm ;)
    Ne, då förstår jag verkligen :) men tiden går fort! Är ju redan 7 månader sedan det var mars. (Hjälp!)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?