• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Första riktigt kassa natten sen lilleman föddes, han var vaken mellan kl 2-4. Somnade inte om förrän gubben la han i vagnen och gick ut o gick (mitt i natten....). Visst har han haft ngn natt när han vaknat ofta men aldrig så att han inte somnat om. Dagen spenderades sedan på leos lekland med en svägerska och hennes 3-åriga dotter. När vi väl kom hem därifrån var jag dödstrött så gubben tog lilleman och en flaska tissemjölk o for till hans föräldrar. Jag vaknade nyss, 2 timmar senare och känner att jag kanske kommer överleva iaf...

• ebe91

Lilleman sover ibland i spjälsängen som jag har kloss mot våran säng eller i våran säng bredvid mig mot spjälsängen. Min sambo har ingen koll på sig själv när han sover så ha honom mellan oss skulle vara ren livsfara. Sista tiden har han börjat gorma lite mer om natten o då har det blivit att han sover mer bredvid mig då det är enklare så... Annars har jag en spjälsäng med nedfällbar sida och den sidan är mot vår säng och alltid nere så det ska vara lättare att lägga tillbaka han i hans säng när han ätit klart.

• ebe91

Det är lite karuseller i stan så vi har vart o strosat någon timme där, lilleman skötte sig perfekt och sov nästan hela tiden. Tyvärr vann jag ingen sån där stor chokladkaka som jag var vääääldigt sugen på... Men fick åka en barnkarusell med sambons brorson så lite kul var det iaf ;)

• ebe91

Alltså jag måste vara världens mes... (Skyller dock på hormonerna). Började precis grina när sambon skulle fara på fiskeresa med sina bröder. Han ska vara borta till på fredagkväll, och visst har jag varit själv med lilleman i flera dagar tidigare men nu ska han till norge = annat land = dyrt att ringa (?). 75 mil bort dessutom. O sen tror jag att jag har vant mig vid att ha han hemma då han haft semester 3 veckor med oss hitills, men han ska ha två veckor pappaledigt när han kommer hem från fiskeresan också tack o lov... Nefan, nu måste jag rycka upp mig, det här kommer gå finfint.

• ebe91
    sommarstad skrev 2015-07-19 20:37:38 följande:

Tack alla för ni delar med er hur era bebisar sover.

önskar att jag hade haft en bedside crib, verkar vara så smidigt. Men vi har makens gamla spjälsäng och vi tyckte det var dumt att köpa en ny spjälsäng när det fanns en. Vi hade först min gamla vagga (släkt vagga) men den hade i tvrum mer så där sov han bara dagtid.

För en månad sen hade jag inte haft nåt större problem med att börja vänja V vid spjälsängen. Då ville inte maken för att han tyckte det var så mysigt att samsova. Sen han började bli sparkad på nätterna så tycker han inte är så mysigt längre :p Då åt Ville 1-2 ggr per natt men de senaste nätterna har det hänt nåt. Han vaknar flera gånger och vill ha mat. Jag känner att jag ändå får förlite sömn så störs maken nån natt kan han gå och lägga sig i extra sängen i Vs rum.

Nu är V säkert bara i nån period och det blir säkert bättre snart. Om jag minns rätt hade han en sån här period tidigare också. Även på dagarna äter han oftare. Maken tycker att vi kanske ska lägga till ersättning eller gröt för att V ska bli nöjd längre period. Vi ska till bvc imorgon så tänkte rådfråga där. Han är 4 månader nu.

Han äter säkert bara mer för att han är i en tillväxtperiod och behöver öka upp mjölkproduktionen. Första månaden åt B 2 ggr/natt, sen i två månader åt han 1 ggr/natt o sista månaden och speciellt sista veckan äter han mycket oftare och sover mycket sämre. Provade med ersättning för ngn kväll sen, 2 timmar stod han sig på det så inte hjälpte det då mig iaf.. Så jag fortsätter amma när han vill, känns enklare att amma ofta ett tag än att behöva hålla på med någon flaska för våran del. Huvudsaken är ju att de följer sina kurvor! :)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-07-20 14:11:49 följande:

Vi var på 4 månaderskontroll idag och lilleman går plötsligt upp för lite i vikt. 65 cm och 6.7 kilo. Så bvc tyckte att vi ska börja med att smaka mat och ge gröt en gång om dagen. Jag tycker inte att han är så smal att det är ett problem.

Alltså endel bvc oroar föräldrarna för mycket, jag tycker inte det låter galet med den vikten o längden? Vad vägde han förra gången? sålänge de följer sina egna kurvor lixom... Du känner själv ditt eget barn och vet vad som är rätt för han.
  • ebe91
    sommarstad skrev 2015-07-20 13:19:10 följande:

Var på 4 mån kontrollen idag. Skulle haft den förra veckan men eftersom vår bvc-sköterska fortfarande hade semester då tyckte jag att det kunde vänta en vecka. Lättare att rådfråga med nån som varit med från början.

Han väger 6090 g och är 63 cm lång. Följer sin kurva jättebra och sköterskan sa att han säkert äter mer för att just kunna följa sin kurva. Finns inga behov för honom att äta ersättning, eftersom han följer kurvan, men för familjens skull kan det vara skönt att byta ut nåt mål då och då. Får se hur vi gör. Vi kommer iaf inte byta ut ett mål varje dag utan blir i såfall nån gång då och då.

Tidigare pumpade jag ut för att sambon ska kunna vara själv med lilleman om jag vill/behöver åka iväg ett tag, men nu har jag bestämt att han får ersättning de få gångerna jag är iväg.

Skrev för kanske 2 månader sedan att vi hittat ett hus, men har glömt berätta att vi även vann budgivningen! Inflyttningsdatum är inte bestämt ännu då säljarna letar lägenhet förfullt, och säljaren ringde på fm och undrade om de kunde få kika på våran lgh och om vi isåfall kunde byta boenden. (Är en fruktansvärd bostadsbrist här precis som resten av sverige...) Sambon är ju somsagt i norge men pratade med svärmor så lilleman ska dit imorgon em så jag får plocka undan lite o "fixa till", vill ju göra ett så gott intryck som möjligt så vi kan få överta huset inom en rimlig tid! Så håll tummarna på onsdag, och att våran hyresvärd går med på det! Vi bor i ett "pensionershus" och säljarna skulle passa in perfekt, är också en väldigt liten fastighetsägare så det går nog att lösa...
  • ebe91
    Lilj3 skrev 2015-07-20 16:06:51 följande:
    Åh vad kul, grattis till husköp! Längtar tills vi hittar något, men det är inte lätt när man bor i en liten stad där bostadspriserna ökat med 23% det senaste året (snitt för landet var 11%).
    I vår kommun har både bostadsrätterna och villorna ökat med 25% (!!) senaste året (har varit ökning i flera år nu) men då har det tidigare varit billigt o köpa boendet här då vi bor så långt norrut och i en liten kommun, så vi kommer trots det väldigt lindrigt undan.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-07-20 15:09:25 följande:
    Jag ställde mig på vågen här hemma med Selina igår och enligt den ska hon väga 6,9kg nu. Jisses liksom! Får halvt panik och funderar om hon är FÖR stor men de säger ju att ammade barn inte kan bli för tjocka. Ska på bvc på onsdag så får se vad deras våg visar och om sköterskorna säger något.

Hon var 60cm sist och det var för en månad sedan.
    Hoho, min lillgrabb vägde 6750 till sina stååååtliga 60,5 cm ;)

Vilken skitkväll vi hade igår. Grin o stök mellan kl 18-00. Hann med 2 kortare promenader med vagnen för att söva lilleman, vaknade 10 min efter hemkomst båda gångerna. Kl 23:30 spolade jag upp ett bad för då brukar han bli lugn o nöjd, jorå.. tills jag tog upp han. Kl 00 gjorde jag en flaska ersättning för då var jag less, han somnade med den i munnen och har sovit tills nyss förutom amning kl 2:30 o 6:30. Blev alltså en helt fantastisk natt tillslut! Men hann sitta och grina i två omgångar igårkväll o skicka iväg ett meddelande till sambon om hur orättvist det var att han var borta nästan en vecka på semester osv...
  • ebe91

Jag är sååå glad! Säljarna till huset vi ska köpa var och tittade på våran lägenhet idag, och de bestämde sig för att ta den! Har hunnit stämma av med hyresvärden att det är ok också, så på söndag ska kontrakt skrivas. Är ju lite speciellt när man ska byta boenden med varandra, men som det ser ut nu lämnar vi över våran lägenhet 1 sept och får tillträde till huset senast 15 sept (får förvara våra möbler etc i ekonomidelen/garaget). Svärmor o svärfar bor 500m därifrån och vi ska låna min mammas husvagn o ställa på svärmors tomt så vi kan sova där. Kanske inte är optimalt med en halvårsbebis men tror absolut det kommer funka! Handlar ju ändå max om 2 veckor, mest troligt kortare än så. Sen kanske jag o lilleman åker o hälsar på min pappa osv någon natt, och sambon jobbar ev på traktamente då också.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?