• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

snö 81 skrev 2015-06-16 15:16:57 följande:

Jag verkar aldrig märka av dessa utvecklingssprång på Tage. Idag när jag tyckte att han varit lite mer gnällig i två dagar tänkte jag att nu(!) är det säkert ett sånt på gång, men så kollade jag appen och såg att så inte var fallet :)

Jag har inte heller märkt av några utvecklingssprång alls... Visst finns det dagar han är mer missnöjd än andra men man kan ju inte alltid vara glad? Sen tror jag inte man kan säga så mkt beroende på hur många veckor barnet är, alla är ju individuella..
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-06-16 23:23:42 följande:

Jag har inte hunnit skriva på några dar men har ett antal funderingar som jag undrar om någon känner igen.

- jag undrar om min mjölk börjar sina? Det känns inte alls som att jag producerar lika mkt och W verkar hungrigare än vad jag har att ge. Har börjat ge ersättning som komplement. Hur får jag upp mjölkproduktionen? Ammar typ varannan h.

- W har börjat släppa taget vid amning. Han tar två sugtag, sen släpper han, vrider på huvudet och vrider tillbaka och upprepar. Vad sysslar han med?

- Jag har fått ont, som träninsvärkskänsla i nedre magen, känns som i magmuskeln, gör ont när jag hostar. Har dock inte tränat magen. Kan det vara nåt annat då? (Typ livmodertumör - ja jag är lite hypokondrisk ibland)

Tillgång efter efterfrågan, egentligen kan inte bröstmjölk sina av sig själv (beror på sjukdom, minskad amning osv). Så, ge inge mer ersättning om du vill ha upp produktionen. Fri tillgång till bröstet i några dagar och mjölkproduktionen kommer anpassar sig efter vad w vill ha. Och drick mycket vatten! Sen detdär med att han vrider bort huvudet - jag tror han är nyfiken på omvärlden! När Bosse inte är speciellt hungrig brukar han också ta 2-3 sug innan han vänder på huvudet, oftast försöker han få med sig bröstvårtan i vändningen men det går inte så bra för han ;) men sådär håller han bara på på dagen när han ammas oftare, aldrig natten. Försök ha lugnt omkring dig vid amning, jag har fått stänga av TVn ngn gång för att bosse ska kunna koncentrera sig på bröstet. Tycker också bosse blivit mer besvärlig att amma, han vill gärna röras med både armar och ben, skratta lite och titta sig omkring samtidigt ;)
  • ebe91

Jag har ikväll för första gången varit iväg sen bosse föddes! Mötte upp några arbetskollegor i grannstaden och åt middag. Förutom den godaste 3-rättermiddagen jag ätit skrattade jag så att jag grät. Var helt underbart att få vara sig själv igen, inte bara den här nya mamma-rollen. Att få äta i lugn och ro (jag åt dock upp allt först av alla då jag vant mig vid att kasta i mig maten) och bara umgås med vuxna människor, och få höra lite skvaller om jobbet osv. Var väldigt behövligt vill jag lova! Bosse var hemma med pappan och jag hade pumpat ut mjölk så det fanns, men vid 22-tiden längtade jag hem och kan erkänna att jag nog körde lite onödigt snabbt... Nu ligger sockergrynet bredvid mig i sängen och sover så sött :)

• ebe91

Vi har också precis kommit hem från midsommarfirandet i min hemby, varit borta sen torsdags. Min farmor fyller 80 år i helgen så var kombinerat med födelsedagskalas, var dock samma personer som vi brukar vara på midsommar (mina kusiner/syskon med familjer). Vi har haft rätt bra väder hela helgen, 20 grader och rätt mkt sol, vilket är ovanligt här uppe på midsommar. Läste någonstans att Norrbotten haft bäst midsommarväder! Imorgon ska det fortsätta vara bra väder så då ska vi åka ut till mina svärföräldrars stuga. Sen jobbar bara sambon 1 vecka till innan han har 6 veckors semester/pappaledighet!

• ebe91
    Mimipig skrev 2015-06-21 00:58:23 följande:

Ni som ammar och pumpar (eller bara ammar): jag har alltid ställt klockan och gått upp och pumpat mitt i natten (om det inte är MIN natt, då ammar jag) för att inte mjölken ska sina. Men nu är det ju många som får sova fler än fyra h i sträck på natten - hur tänker ni kring att upprätthålla mjölkproduktionen? Jag skulle så gärna bara sova vidare varannan natt i gästrummet utan att behöva pumpa i vargtimmen.

Oj, ne sover han så sover även jag. Oftast går det kring 6 timmar första sovpasset, men han har sovit närmare 8-9 timmar i sträck någon enstaka gång o då sover jag också. Och jag upplever inte på något sätt att mjölken sinar då. Men sen har jag ju alltid nattansvaret hos oss så skulle inte frivilligt offra mig att kliva upp mitt i natten för att pumpa när jag vet att jag har ansvaret alla resterande nätter också och man aldrig vet hur kommande natt blir :)
  • ebe91

Jaha, då har appen slutat fungera igen...

Lilleman har lärt sig att åla sig fram... Skulle ha han på magen så han fick träna nacken o kanske vända på sig någon gång, men han hade målet rakt fram. Sparkade sig fram, drog upp knäna o fortsatte så.. Tog bara 30 sekunder så var han utanför mattan/babygymet... Nog känns det kul att han utvecklas men nu vill jag trycka på nödbromsen o bara ropa stopp! Går alldeles för fort :)

• ebe91
    Mimipig skrev 2015-06-22 23:58:58 följande:
    Oj! När är han född nu igen? W har vänt sig om från mage till rygg, men mest pga att han ramlar åt sidan när han reser på sig som ett sjölejon. Han greppar grejer, slår medvetet på saker och drar mig i håret. Han kan härma mig också, räcka ut tungan-leken etc. Gör salivbubblor och har börjat dregla, stoppa fingrarna i munnen och har skrattat enstaka ggr. Ler massor och babblar. Det är är väl ungefär hans repertoar. Han är född 26/3.
    Han är född 8/3. Han vände sig för typ en månad sen, från bägge hållen. Sen dess har han inte vänt på sig någon mer gång förrän i helgen, o då enbart från magen. Men han är nära att börja vända sig från rygg igen, bara han skulle få med sig det övre benet bättre :) sedan älskar han att sitta/stå, antingen sitter han mellan mina ben med stöd av låren eller kortare stunder i bumbon, men när han blir trött "faller" han framåt, han orkar väl typ 5 minuter sittande med stöd. Samma sak med att stå, då behöver jag bara hålla i han i händerna men då kan han stå typ 10 minuter bortsett något vingel så man får räta på han. Ligga i famnen är det värsta han vet ;) Han stoppar allt han får tag i i munnen, och dregglar som en öppen kran... Sen har jag upptäckt att han är kicklig i nacken/halsen för då kan jag få han att skratta ordentligt. Däremot pratar han väldigt lite, någon gång dådå berättar han ngt men oftast rätt tyst.
  • ebe91
    septemberbarn08 skrev 2015-06-23 19:47:43 följande:
    Men fy, jag som tänkte göra bort sprutorna imorgon men nu fick du mig att tveka!

Hoppas han lugnar sig snart och kan sova gott inatt
    Bosse fick sprutorna för 2v sedan. Han fick dom typ kl 15, sov i princip hela kvällen, sov som vanligt på natten, litelite grinig dagen efter o sen lite feber (39 grader) kvällen efter vaccin. Visst var han lite gnällig men absolut inte otröstlig, så länge jag bar han eller gav honom uppmärksamhet var han nöjd! Vaccinen är hursom helt klart värd besväret, och alla reagerar olika.
  • ebe91
    Lilj3 skrev 2015-06-23 20:51:22 följande:

4-månaderskontrollen avklarad. 7140 gram och 64 cm lång. Vi pratade om att börja med gröt och smakisar men jag tycker det känns lite läskigt att börja redan. Väntar nog ett tag till med det tror jag. Nästa gång är det sprutdags igen. :(

Hos oss rekomenderar de högst smaksensationer från 4-månader, och smakportioner först vid 6 månader... Målet är att bebisarna ska ha bytt ut 1 mål vid 8 månader, 2 vid 10 o 3 vid 12 månader hos oss... Verkar vara väldigt olika på olika BVC/landsting. Vårt BVC rekomenderar att aldrig ge välling (om man ammar kortare än 1 år rekomenderar de ersättning istället). Hur är det hos er?
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-06-24 00:13:49 följande:

Alltså, det här med vikten. Hur ligger ni till jämförde med startvikt? Jag har fortfarande en bra bit kvar och kan inte ha mina gamla kläder. Vägde ca 67 innan och var slank till mina 177 cm, nu väger jag 75 och har jättetuttar. Jag ser inte tjock ut, men det är inte jag, inget passar och jag känner mig som i undantagstillstånd. Jag fattar också att det inte gått jättelång tid och att man säger "nio månader upp, nio månader ner" men jag hoppades mer på " kilona rinner av en när man ammar". Jag vill reklamera. Jag vill ha tillbaka mig!

Jag fortsätter med viktutmaningen då mitt mål inte var att vara på normalvikt ännu (försöker vara realistiskt). Jag är 161cm och vägde innan graviditeten 53-54kg, och jag ska dit igen. Just nu ligger jag kring 57-58 och med kläder ser jag rätt smal ut. Har inga problem att komma i mina gamla jeans, även om magen fortfarande är lite mjuk. Jag får anpassa överdelen lite mer bara, dels för att dölja degen men sen ryms inte mina amningstissar i alla kläder om de ska sitta snyggt. Egentligen är det bara hormonranden (som dock bleknat väldigt mycket!) som visar att jag varit gravid, hade turen att inte få en enda bristning.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?