• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har verkligen kommit bort från mina promenader... Från att ha gått 4-5 ggr i veckan (á 7km) till 1(!) promenad på 6 veckor... Men på måndag börjar sambon om att jobba så då ska väl jag också återgå till vardagen. Tyvärr håller dom nu på att byta ut bron så sträckan jag brukar gå funkar inte längre, o den är rätt mysig då det är runt en sjö. Sen vet jag inte om Bosse längre tolererar att ligga i vagnen 1 timma, tidigare har han ju sovit middag 1 timma vid 11-12tiden men nu sover han inte alls lika länge, o vaken är han långt ifrån lika nöjd.

• ebe91

Bosse verkligen älskar att springa runt i sin babysitter, o det är nu man inser hur inte babysäkert hem man har... Hans armar tycks räcka flera meter ;) hur är det med era barn, något annat barn som gärna ålar sig fram? Han vägrar ligga stilla på en filt... Tar bara några sekunder så är han utanför. Bara o vänja sig o hålla konstant koll antar jag!

• ebe91

Haha! Såklart springer han inte runt i babysittern utan i lära-gå-stolen ;) godmorgon yxskaft! :D

• ebe91
    snö 81 skrev 2015-08-05 19:50:41 följande:

Ni som har pojkar, har era hittat snoppen? Tage har helt plötsligt börjat dra/slita i den så fort blöjan åker av. Detta är helt nytt för mig som har en tjej sedan innan, hon pillade aldrig där. Tänker att det borde göra ont, men det verkar inte så iofs :)

Bosse har fått tag i den några enstaka gånger, och då kunnat slita rätt hårt i den. Men inte så att han alltid tar tag i snoppen när blöjan åker av utan snarare att han "råkar" få tag i den ibland :)
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-08-05 21:44:32 följande:

Idag har vi lagt W på mage på golvet flera gånger men han rullar över till rygg direkt. Det kommer ta en evighet innan han kryper om han aldrig vill ligga på mage.

Ännu en gång har ammningshjärnan varit framme. Jag har några gånger gett W ersättning och då bara fått i honom max 90 ml. Nu upptäckte jag att vi hade mams 1 napp, de är för bröstmjölk enbart. Så jag köpte storlek 3 och han drack 165 ml i ett nafs. Så nu hoppas jag han är proppmätt hela natten.

När Bosse får ersättning (väldigt sällan men händer) så är det med mams napp nr 1, tycker det funkar utmärkt med den? Har köpt nr 2 men inte velat/behövt byta. Jag tänker också att han ska få kämpa lite, så det inte rinner av bara farten...
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-08-06 08:29:56 följande:
    Jag läste på mams förpackningen 1 är från nyfödd. 2 ifrån 2 månader och 3 ifrån 4 månader. På W märktes det att han åt dubbelt så mycket och sov dubbelt så länge (6 timmar i sträck istället för 2 1/2)
    Jag gick in på mams hemsida o kollade, där står det att 1 är för nyfödda/ovana, 2 för de mer vana (2månader) och 3 är för barnet som vill äta ännu snabbare (4 månader). Men Bosse är ju inte van att äta med nappflaska då han flaskas så sällan så 1an passar fortfarande han då han är nybörjare :)
  • ebe91
    snö 81 skrev 2015-08-06 09:18:35 följande:
    Tage är allt annat än nybörjare på området, men han trivs bäst med 1:an ändå. Han tycker ju att det är grymt mysigt att äta, blir ledsen när det är slut även om han är mätt, så kanske därför 1:an passar bäst för honom?!
    Ja, mams "rekomendationer" är väl rätt allmänna :) syrrans unge som är 1,5 år har precis börjat äta med nr 3, då hon tyckt det kommit för mycket tidigare när dom provat byta :)
  • ebe91
    Mimipig skrev 2015-08-06 17:05:51 följande:

Hur gamla ska de vara eller andra kriterier (längd, vikt, färdigheter) för att få byta liggdel till sittdelen i vagnen? Vi har bugaboo, ergonomisk sittdel. W verkar väldigt intresserad av att se sig omkring.

En annan fråga - när börjar ni med välling och mat? När tänker ni som ammar sluta med det? Trappa ner? Hur funkar det egentligen?

Planen var att delamma iaf tills han är kring året, men vet inte längre hur jag kmr göra... Han är (och har aldrig varit) inte speciellt stort fan av tissarna... Jag tycker fortfarande det är helmysigt men det är väldigt sällan det flyter på obehindrat. Har börjat introducera lite mat. Äter ca 1 isbit till lunch (morot, potatis, majs, katrinplommonpure eller liknande) och sen ca två isbitar (i mängd) gröt på kvällen. Ammar som vanligt resten av dygnet. Kommer väl öka upp till två isbitar till lunch om någon vecka, och att han då ska äta en portion gröt på kvällen. Resten amning. Sen öka upp till full lunch. Tar allt i Bosses takt, men han är somsagt inget jättefan av tissen så kanske går snabbare än vad jag själv egentligen vill... O som jag sagt tidigare, välling kommer jag aldrig ge honom, isåfall får han ersättning istället. Han blir 5 månader till helgen.
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-08-06 22:19:21 följande:
    Vi har det inte alls jämnställt under föräldraledigheten. Jag sköter tvättar, diskar, handlar, lagar mat och sköter barn. Jag tar alla nätter och är en typisk gammaldags hemmafru. Och jag kommer ta så mycket föräldraledigheten som jag kan. Det är pga hans arbetstider och att han inte kan vara ledig från sitt jobb som det blir så. Vi har inte lagt upp någon ekonomisk plan förutom att det brukar bli att jag betalar mat och kläder och han betalar resten eftersom han har mer pengar.

Det är skillnad på män och kvinnor så det kan inte bli hundra jämställdhet hur man än försöker. För hur vi än vänder och vrider på det så är männen väldigt sällan hemma för foglossning och de är dåliga på att amma smile5.gif .

Vi är jämställda i övrigt. Vi har liknande jobb och ungefär samma lön. När vi båda jobbar så är det den som har tid som får fixa det som behöver fixas. Så jag tror att det jämnar ut sig i slutändan.
    Vi har det egentligen rätt liknande er. Jag har alltid tvättat, lagat mat, skött mestadelen av städning (nog har sambon dragit dammsugaren någon gång men resten har jag skött). Sen lilleman kom har det blivit skillnad på tvätten, den hjälps vi åt med men det är för att vi har tvättstugan i källaren (bor i lgh) o det är för besvärligt att ta med lilleman ner varje gång så en stannar uppe med han o en går ner i tvättstugan. Men nu får vi ju vårat hus i månadsskiftet så då gissar jag att tvättandet åker på mig, vilket jag tycker är helt okej! Jag är ju hemma så för mig är det en självklarhet att jag gör så mycket jag kan av hushållsarbetet. Finns dock inget krav på mig att allt ska vara gjort när han kommer hem från jobbet, utan allt är på mina villkor. Men jag gör hellre bort allt tråkigt på dagen så vi alla tre kan göra något kul när han kommer hem från jobbet...

O att nätterna är mina är för mig rätt självklara, det är ju mina tissar som tillgodoser hans behov när han vaknar... O sambon ska ju orka jobba också.
  • ebe91

Har haft en skitbra natt inatt! Efter att ha haft väldigt många dåliga nätter där lilleman varit vaken allt mellan 1-3 timmar mellan kl 00-04 var jag lite slut i huvudet... Kl 20 åt han en rätt stor portion gröt, sov en liten lur o vaknade för att amma. Somnade om strax efter 22 i sin egen säng (!!) vilket inte hänt på säkert 2 månader. Han vaknade 00:30 o käkade o somnade sen om i spjälsängen. Åt nästa gång kl 4 men då flyttade jag över han till oss, sen sov vi till kl 8. Jag tackar den ordentliga grötportionen för en bra natt! Innan har jag inte velat introducera någon mat innan 6 månader, men jag har lärt mig att man måste anpassa sig efter barnet. Och jag ska aldrig mer säga "jag kommer aaaaldrig blablabla"... Det blir lätt som man först inte tänkt sig ;)

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?