LillLouise84 skrev 2015-08-06 22:19:21 följande:
Vi har det inte alls jämnställt under föräldraledigheten. Jag sköter tvättar, diskar, handlar, lagar mat och sköter barn. Jag tar alla nätter och är en typisk gammaldags hemmafru. Och jag kommer ta så mycket föräldraledigheten som jag kan. Det är pga hans arbetstider och att han inte kan vara ledig från sitt jobb som det blir så. Vi har inte lagt upp någon ekonomisk plan förutom att det brukar bli att jag betalar mat och kläder och han betalar resten eftersom han har mer pengar.
Det är skillnad på män och kvinnor så det kan inte bli hundra jämställdhet hur man än försöker. För hur vi än vänder och vrider på det så är männen väldigt sällan hemma för foglossning och de är dåliga på att amma
.
Vi är jämställda i övrigt. Vi har liknande jobb och ungefär samma lön. När vi båda jobbar så är det den som har tid som får fixa det som behöver fixas. Så jag tror att det jämnar ut sig i slutändan.
Vi har det egentligen rätt liknande er. Jag har alltid tvättat, lagat mat, skött mestadelen av städning (nog har sambon dragit dammsugaren någon gång men resten har jag skött). Sen lilleman kom har det blivit skillnad på tvätten, den hjälps vi åt med men det är för att vi har tvättstugan i källaren (bor i lgh) o det är för besvärligt att ta med lilleman ner varje gång så en stannar uppe med han o en går ner i tvättstugan. Men nu får vi ju vårat hus i månadsskiftet så då gissar jag att tvättandet åker på mig, vilket jag tycker är helt okej! Jag är ju hemma så för mig är det en självklarhet att jag gör så mycket jag kan av hushållsarbetet. Finns dock inget krav på mig att allt ska vara gjort när han kommer hem från jobbet, utan allt är på mina villkor. Men jag gör hellre bort allt tråkigt på dagen så vi alla tre kan göra något kul när han kommer hem från jobbet...
O att nätterna är mina är för mig rätt självklara, det är ju mina tissar som tillgodoser hans behov när han vaknar... O sambon ska ju orka jobba också.