• ebe91

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Idag har jag o lilleman varit o hälsat på en bekant som fick barn dagen innan oss, hon hade dessutom en kollega på besök som också hade en bebis i samma ålder (skiljde 9 dagar mellan äldsta och yngsta). Var så kul att se hur olika bebisar kan vara trots att de var lika gamla. Nån kunde sitta bra med lite stöd, någon rullade, någon hade fått tänder o någon tog sig fram (bak) längs golvet. Det skillde även storleksmässigt - minsta vägde 5,6kg o största 8,5kg vid 4-månaderskontrollen.

• ebe91
    Lavish skrev 2015-07-23 22:16:03 följande:
    Åh vad spännande, vad är det för hus? (Förlåt om du skrivit och jag missat)
    Ett älvsbyhus (väldigt vanliga här uppe). Enplans med dubbelgarage. I dagsläget är det 2 sovrum med då finns det två vardagarum o ena skulle man kunna göra om till två små sovrum eller ett stort. Osen vid garagen finns två rum, varav ett är ett stort förråd så även där skulle man kunna göra om till typ ungdomsrum med egen ingång :) så finns gott om plats för familjen att växa!
  • ebe91
    LillLouise84 skrev 2015-07-24 07:32:38 följande:

Jag måste få gnälla lite.

Efter två jättebra nätter förra veckan så har vi haft varit vaken varje timme hela nätterna varje natt. Det värker i ögonen och förkylningen knackar på dörren. Plus att den stora har tandsprickning och feber. Maken jobbar och den "barnkära" farmorn tar på sig att hjälpa till och sen när det gäller så kan hon inte. Vi skulle behöva en natt med bara ett barn, och det skulle farmor fixa bara hon fick sommarlov. Nu har hon varit ledig i 7? Veckor och kan fortfarande inte hjälpa oss. Vi har ingen avlastning överhuvudtaget.

Min morsa är likadan. På fb skriker hon ut sin kärlek till barnbarnen, för hon har ju läääängtat sååååå mkt efter dom. Tror hon varit o hälsat på 3 ggr sen han föddes, o då bor vi fan i samma kommun o hon jobbar några hundra meter från där vi bor. Det är tur att lilleman har en underbar farmor istället. Här i veckan ringde jag dagen innan o hörde om hon kunde ha lilleman ngn timma då jag var tvungen fixa inför lägenhetsvisningen o det var inget problem alls, hon ställde direkt in sina planer o för henne är verkligen barnbarnen allt. Så stor skillnad. Men då har jag bättre relation till svärmor än till mamma, och att lilleman kommer föredra farmor före mormor är det ju ingen tvekan om!
  • ebe91

Fick en rolig överraskning på morgonen när jag ställde mig på vågen, -1kg på en vecka! Även måtten har minsat 0,5-1cm överallt senaste två veckorna. Så nu har jag typ 1-2kg kvar till min ursprungsvikt/idealvikt. Kroppen är helt fantastisk egentligen. Inte ens 5 månader sedan förlossning o inte ett spår av graviditeten finns kvar.

• ebe91

Hade en toppenkväll igår! Lämnade lilleman hos farmor och gick ut och åt med sambon. Vi hade förlovningsdag i fredags och sen firade vi även att vi köpt hus. Hämtade hem lilleman vid 22:30, var såååå skönt att bara hitta på ngt sambon o jag. Var första gången vi hade barnvakt och det hade gått galant :) jag är dock lite tung i huvudet idag, dom hade nämligen väldigt gott vin på restaurangen ;)

• ebe91
    pink76 skrev 2015-07-31 13:27:24 följande:

Vi grälar här hemma varje månad om räkningar och ekonomi. 

Jag är ju hemma med föräldrapenning. Jag tar ut fullt vilket resulterar i ca 12000 kr per månad.
    Min man, jobbar heltid och får ut ca 20 000 kr.

Nu tycker jag att, är man gifta, så delar man på räkningar och mat. Egentligen så tycker jag att han ska stå för mer eftersom han jobbar o tjänar mer o jag är hemma med bebisen o tjänar mindre, men ändå. 
    Men varje månad när räkningarna ska betalas så slår han bakut o fattar inte varför vi har så mycket räkningar. Han vill betala några tusenlappar o behålla resten i egen ficka. 

De pengar som jag får ut, de lägger jag allt på familjen. Är mitt "jobb" mindre värt än hans jobb. Är det inte meningen att man ska leva som familj o ta hand om varandra? 

Vad tycker ni? Hur gör ni?

Jag tycker inte man behöver vara gift för att dela, räcker för mig att man lever tillsammans. Jag tar ut ca 12 dagar i månaden och får då ca 6000 kr i föräldrapenning, så om jag skulle stå för hälften av utgifterna skulle vi nog behöva bo i tält och äta bark... Fast utöver fp får jag även typ 2500kr från jobbet, vet dock ej varför... Sambon har alltid haft mycket mer än mig i lön, och har därför alltid betalat större del av räkningar osv. Just nu betalar jag mitt csn-lån, fackavgift, mobil, bosses och katternas försäkringar samt hemförsäkring. Ibland har jag även betalat typ elen, och andra strökostnader när vi varit ute o käkat oså. Sen köper jag allt till lilleman i klädväg, leksaker osv. O behöver jag mer pengar ber jag bara om mer, vi lever ju ändå tillsammans.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-08-02 17:23:36 följande:

Jag tror jag har frågat förut, men jag frågar igen.

Ni som ger bröstmjölk i flaska, eller kanske ger ersättning (vet inte hur mkt bröstmjölk 1dl ersättning motsvarar, vet någon annan?), hur mycket och hur ofta ger ni?

Jag har börjat pumpa ur och ge i flaska ibland, och då äter hon ca 100ml. Ger jag bröstet efteråt bökar hon mest runt och bits, och hon står sig lika länge på 100ml som hon gör på det hon normalt äter från bröstet.

Hon äter fortfarande varannan timme dagtid, och på natten klockan 22, och oftast bara en gång till någon gång mellan 4 och 7.

Hon är född 9/3 och är både lång och tung för sin ålder.

Vi flaskmatar bara dådå (när jag är iväg) och då brukar han äta kring 120-150 ml, är det bröstmjölk är det närmare 150 o är det ersättning är det max 120. O då står han sig 2-3 timmar.

Han äter typ varannan timme på dagen, ibland var tredje, men sen snuttar han (vad som känns som) hela nätterna. Han sov bra om nätterna tills han var typ 3 månader, sista två månaderna har varit mycket sämre...

Bosse är född 8/3.
  • ebe91
    Kpax skrev 2015-08-02 20:24:49 följande:
    Tack!

Det verkar ju vara så att de står sig längre på ersättning, det tycker jag alla säger. Då äter Tage och Josefin ungefär lika mycket sett till volym, men jag vet inte hur man räknar riktigt, om ersättning och bröstmjölk är samma lika.

Hmm, jag känner att jag är helt mosig i huvudet, så det här inlägget kan vara goddag yxskaft.
    Jag har provat ge ersättning på kvällen inför nattning i hopp om att han ska sova bättre, men icket... Märker ingen skillnad alls.
  • ebe91
    tovemaja skrev 2015-08-03 07:14:31 följande:

Folke sover rätt hyfsat för att vara bebis.. Tycker jag tills jag ser fler av era inlägg :) somnar vid 21, äter 23-02-04 och vaknar 06. Kan sedan somna om runt 07-08 och sova någon timme till... Men trots att jag är trött så är han så rolig nu så allt är "förlåtet" snabbt :) och vill jag kan jag få sovmorgon varje dag då maken går upp med honom :)

Jag önskar gubben hade tagit honom någon morgon... Nu under semestern (6e veckan nu!) har han klivit upp med honom 2 eller 3 ggr... Vanligtvis går jag o lägger mig mellan 21-23 för att orka medan sambon är vaken till mellan 01-03... Sen tjaaaatar jag tills han kliver upp mellan 10-11:30... Som en jäkla tonåring....
  • ebe91

Jag gissar att jag är rätt van att tjaaata tills han kliver upp? Så har det alltid varit så länge som vi varit tsm (snart 8 år...). Egentligen så gör det mig inget att jag tar lilleman på mornarna, passar min dygnsrytm bättre. Det jag stör mig på är nog de få gånger (max 5?) jag bett han att kliva upp med Bosse på mornarna så är det så synd om han som är så trött sen under dagen.. Och de gånger jag låter han sova vidare så måste jag ändå tjata på han att kliva upp (somsagt mellan typ 10-11:30...).

Jag tror vi alla är rätt olika. Jag skulle nog inte vilja ha en gubbe som tar 50% ansvar, då jag själv gärna vill vara den outbytbara personen som barnet tyr sig åt i första hand. Jag skulle ex aldrig gå med på att min sambo skulle vara hemma halva tiden (sen att andra vill dela jämt är ju upp till dom!). Hoppas jag inte trampade någon på tårna nu, jag vet att det är himla känsligt dethär med genus och delad föräldraledighet...

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?