pink76 skrev 2015-07-31 13:27:24 följande:
Vi grälar här hemma varje månad om räkningar och ekonomi.
Jag är ju hemma med föräldrapenning. Jag tar ut fullt vilket resulterar i ca 12000 kr per månad.
Min man, jobbar heltid och får ut ca 20 000 kr.
Nu tycker jag att, är man gifta, så delar man på räkningar och mat. Egentligen så tycker jag att han ska stå för mer eftersom han jobbar o tjänar mer o jag är hemma med bebisen o tjänar mindre, men ändå.
Men varje månad när räkningarna ska betalas så slår han bakut o fattar inte varför vi har så mycket räkningar. Han vill betala några tusenlappar o behålla resten i egen ficka.
De pengar som jag får ut, de lägger jag allt på familjen. Är mitt "jobb" mindre värt än hans jobb. Är det inte meningen att man ska leva som familj o ta hand om varandra?
Vad tycker ni? Hur gör ni?
Jag tycker inte man behöver vara gift för att dela, räcker för mig att man lever tillsammans. Jag tar ut ca 12 dagar i månaden och får då ca 6000 kr i föräldrapenning, så om jag skulle stå för hälften av utgifterna skulle vi nog behöva bo i tält och äta bark... Fast utöver fp får jag även typ 2500kr från jobbet, vet dock ej varför... Sambon har alltid haft mycket mer än mig i lön, och har därför alltid betalat större del av räkningar osv. Just nu betalar jag mitt csn-lån, fackavgift, mobil, bosses och katternas försäkringar samt hemförsäkring. Ibland har jag även betalat typ elen, och andra strökostnader när vi varit ute o käkat oså. Sen köper jag allt till lilleman i klädväg, leksaker osv. O behöver jag mer pengar ber jag bara om mer, vi lever ju ändå tillsammans.