Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Min make jobbar men i samma stad så han har kanske 15 min hem och så har vi 10 min till förlossningen så den biten är lugn för oss. 

Jag funderar dock på hur fungerar med ersättning för partnern under förlossningsdygnet/dygnen? Går det på de 10 dagarna han får från försäkringskassan? 

• sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-02-23 18:39:42 följande:
    Det tas väl från de 10 dagarna tror jag? Åtminstone har då vi gjort så:)
    okej, jag misstänkte att det kanske var så men blev så osäker.
  • sommarstad

Gick in i en ny vecka idag,  v 40 (39 + 0).

Jag tycker att det har varit helt okej att vara gravid. Jag höll det hemligt väldigt länge vilket i efterhand känns väldigt tråkigt nu i efterhand. Överlag har jag mått väldigt bra under graviditeten men jobbet tog all ork och allt "velande" fram från deras sida tog väldigt hårt på känslorna. Allt blev så mycket lättare när jag väl berättade på jobbet att jag var gravid. Det jag också kan tycka var synd att vi hade bokat bröllopsresan i oktober. Mådde förvisso väldigt bra under resan men blev så trött efter alla olika städer  och behöva leta toaletter över allt var inte det roligaste :P

Men nu är jag trött på det, eller trött är fel ord, jag längtar så efter vår lilla älskling så jag vill att denna transportsträckan ska avslutas. Solig

• sommarstad

Idag har jag varit på "äventyr" . Maken brukar ha bilen till jobbet men idag åkte han med en kollega. Jag såg det som en möjlighet att ta mig hemifrån ett tag. Först besökte jag jobbet. De saknade mig redan och då är jag inne på min andra vecka hemma :p

Sen så åkte jag förbi makens jobb och sa hej. Därefter blev det en tur till centrum och lämna in en bok till bibblan och hämta babyboxen ftån apotek hjärtat. När jag kom hem var jag helt slut! Det var iaf skönt att komma ut lite och träffa människor :)

• sommarstad
    Lavish skrev 2015-02-24 20:08:35 följande:

Jaha, 6 dagar till BF, ingen bebis i sikte. 

Så jävla tråkigt att gå hemma och försöka hitta på olika projekt för att få dagarna att gå. Imorgon ska jag baka kakor, på den nivån är det. 

Vågar knappt höra av mig till ngn och boka in något, känns taskigt att ta upp deras tid på det sättet när det är så hög risk att det inte blir som planerat... 

Visst är det tråkigt att bara gå hemma. Imorgon är maken ledig och vi ska på förmiddagen till barnmorskan och på eftermiddagen kommer mina föräldrar förbi så det ska bli skönt att det händer lite imorgon. :)
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-02-25 09:33:57 följande:

Här är det fullt hus - golvläggare som pysslar på i tvättstugan och badrummet. Mannens pappa (elektriker) fixar ny el i det blivande köket, min pappa bygger lådor till köket och min man bygger skåpstommar. Själv ligger jag i soffan och tittar på eländet ;)

Låter som du har de bästa arbetsuppgifterna :D
  • sommarstad

Var hos barnmorskan precis. Allt såg bra ut förutom att det verkar som jag börjat läcka protein. Så istället för att boka nytt besök om två veckor så bokade vi in ett nästa vecka så hon kan kolla mittt blodtryck. Hon var dock inte så orolig eftersom jag hade väldigt bra blodtryck idag (har hsft det hela tiden). Nästa besök är inbokad dagen efter bf men som hon sa att vi får hoppas att hon slipper se oss igen ;)

• sommarstad

Hade besök av mina föräldrar tidigare idag. Det är deras första barnbarn och pappa blir bara mer och mer nervös. Han har sagt att det är värre (alltså mer nervöst) att bli morfar än när han blev pappa. Han förklarade det med att när han själv blev pappa hade han inte vett eller tid att oroa sig.  Inte lätt när hans "lilla" dotter väntar sitt första egna barn Flört

• sommarstad
    ebe91 skrev 2015-02-26 06:23:41 följande:
    Haha ja, min pappa ringer varje dag eller kommer förbi för att se hur jag har det. Både hör o ser på han att han är förväntansfull. Han är nog den enda jag inte skulle kunna bli irriterad på, om morsan var lika nyfiken hade jag blivit galen, men tycker pappa bara är söt :) är o har alltid varit hans lilla flicka ;) han är farfar och har 3 st barnbarn sedan tidigare, men det verkar vara speciellt att bli morfar för honom :) jag har en närmare relation till han än min (halv)bror har...
    Jag är också pappas lilla flicka. Förra året gifte jag mig och det märktes även då att det var väldigt känslosamt för pappa, men detta med att bli morfar verkar vara väldigt stort. Mamma tar det mer med ett lugn även om hon också ser fram emot att bli mormor, hon blev riktigt tårögd när vi berättade nyheten i sommras. :)
  • sommarstad
    JhjärtaK skrev 2015-02-26 07:44:13 följande:

Nu har jag missat typ tio sidor så ni får ursäkta om ni skrivit till mig och jag inte svarat!

Som ni vet så vaknade jag vid 02 igår och kunde inte somna om. Halvsomnade vid 05.30 ca men vaknade vid 06.15 igen för att gå upp och kissa, kom nästan ingenting men när jag gick tillbaka till sängen så började det göra fruktansvärt ont i min rygg! Jag kände igen smärtan från förra graviditeten och visste att det inte var värkar eller så utan antagligen hydronefros, IGEN! Dock var smärtan på vänster sida vilket förvånade mig (livmodern lutar åt höger rent anatomiskt så man får det oftast på höger njure).

Efter en liten stund gjorde det iaf så vedervärdigt ont att jag ringde förlossningen och de sa att jag skulle komma in. När jag kom in till antenatalen var de jättegulliga för de såg ju hur ont jag hade (japp, jag grät) och jag fick lägga mig ner och läkaren tog mig först av alla. Hon kunde se att ena njuren var lite påverkad men iom att det inte är deras specialitet så skrev hon en remiss till röntgen för att de skulle göra UL där.

För att göra en lång historia lite kortare så konstaterade röntgen att båda njurarna var påverkade, den vänstra mer än den högra, men att de inte var allvarligt förstorade så slipper dränage och fick åka hem på eftermiddagen men skall tillbaka imorgon för uppföljning. Fick smärtstillande på morgonen vilket hjälpte och sen avtog smärtan nog mycket pga att jag bara låg ner och vilade på höger sida.

Det är kul att vara gravid nästan jämt ;-P

Stackare! Måste vara riktigt jobbigt att ha så ont. :(
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?