Inlägg från: sommarstad |Visa alla inlägg
  • sommarstad

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Vilgots första tand är på g. Svår att urskilja med ögat (framför allt tanke på att han sätter tungan i vägen) men den känns tydligt. Det förklarar varför mina bröstvårtorna kändes ömma imorse. Jag som hade hoppas att det skulle dröja med tänder tills jag slutat helammat.

• sommarstad
    ebe91 skrev 2015-08-09 17:01:58 följande:

Bosse har inga tänder på g vad jag kan känna, men jag har skitont i bröstvårtorna. Han "gnisslar tandkött" när han börjar bli mätt, o innan jag fattade det... Ont gör det vilket som! Så nu hoppas jag verkligen det dröjer innan tänderna tittat fram, känns nog iaf..

Aj det lät inte alls skönt.
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-08-09 18:50:06 följande:

Tage har sin 3:e på gång så jag är glad att jag inte ammar! :)

Det förstår jag med så många tänder :D
  • sommarstad

Min högra bröstvårta gör så ont efter natten. Tanden har skavt bort lite hud. Jag matade bara på ett bröst under natten och pumpade ur det andra nu på morgonen. Nu får han äta på det vänstra tills det högra har återhämtat sig. Ikväll ska vi testa att blanda bröstmjölk med ersättning och se om vi kan få honom att acceptera ersättningen.

• sommarstad

Vilgot får smaka så fort det finns nåt lämpligt att smaka på. Ofta är det helt okej men ibland har han problem med konsistensen. Han är så nyfiken på vad som äts och dricks så vi passar på. Jag och hans pappa tänker dock lite olika. Jag undviker att han får smaka på sötade saker medan hans far lät honom smaka både glass och festis. Han dör ju inte men helt onödigt.

Idag fick vi äntligen i honom ersättning dock med bröstmjölk. Vi gav honom först bara bröstmjölk för att kontrollera vilken napp på flaskan han ville ha. Vi kom fram till att storlek 1 gillade han bäst. Sedan hällde vi i hälften ersättning och det var inte okej. Testade att blanda nytt med 1/4 ersättning och det tyckte han inte heller var okej. Men så testade vi att göra vanliga nattrutinen men istället för att ge bröstet som han alltid får innan ham somnat så erbjöd jag bara blandningen och då började han äta utan problem. Imorgon tänkte vi börja med lite mindre ersättning och öka försiktigt på tills förhoppningsvis han accepterar att det bara är ersättning.

• sommarstad

För Vilgot går de alla människorna bra men de får hålla sig lite på avstånd först. Men efter han fått kollat på dem i min eller makens famn först på avstånd och sen närmare går han med på att vara i deras famn. Han har haft lite svårt för män i skägg trots att min bror och vår bästa killkompis har det (dom två har det dock aldrig varit några större problem med) men sen han insett att man kan ju dra i skägg så nu är även de okej :)

• sommarstad

Igår testade vi att blanda ersättning och bröstmjölk igen. Det kändes som han hade kommit på att vi försökte lura honom så det gick inte bra. Min make blev tipsad av en kollega att testa att köpa färdigblandad istället för pulver som vi kört på och det funkade hur bra som helst. Vilgot ville dock somna vid bröstet men när han vaknade lite senare nöjde han sig med flaskan och somnade om sen. Nu är det bara att hålla tummarna att det funkar imorgon igen.

• sommarstad

Idag vet jag inte vad som har hänt med mig, men jag fick ett ryck och började storstäda. Jag damma och damsuga sovrum och tvrum. Vände ut och in både på säng och soffa för att verkligen kunna städa ordentligt. I köket tog jag ut spis och skrubbade rent under diskbänk och sopkärlen. Skurade golv i sovrum,hall och kök. Rensade bort allt ogräs på framsidans uteplats och sopade den. Vi tog även ut vardagsrums mattan och piskade den och spolade sedan av den med vattenslangen. Dessutom tvättade jag en del. Jag har haft svårt att få tid till sånt här innan och när jag väl fort en stund över så har jag varken haft tid eller lust. Idag var maken hemma och hade en vän på besök och när de gick en långpromenad så tänkte jag att nu måste jag passa på att göra nåt iaf. När jag väl börjat så fick jag en sån fart så det var svårt att sluta. Skönt för det var verkligen behövligt :)

Imorgon är tanken att städningen ska fortsätta. Vi får väl se hur det går med det.

• sommarstad
    snö 81 skrev 2015-08-13 07:53:03 följande:

Det där är ett rätt typiskt kvinnligt fenomen. Om man får en timme ensam hemma utan barn, vad gör man? Läser en bok? Vilar? NEJ - städar!! ;)

Har gjort det så många gånger jag med. Just nu skulle jag behöva en sån stund för vi ligger sjukt efter med städning eftersom vi hållit på med bygge hela sommaren.

Ja så är det kanske. Men så mycket lättare att städa utan att nån gnäller och vill ha uppmärksamhet. :) maken är lika dan. När jag och V åker iväg och han är hemma brukar han passa på att klippa gräsmatta och annat som behövs göras.

Idag fick jag inte städa för V. Han grät floder bara för jag var borta i 5 se och hämtade min lunch i köket. Istället fick vi gå långpromenad. Blev 12km :)
  • sommarstad
    tovemaja skrev 2015-08-16 10:14:17 följande:

Lilj3: Folke hatade bilen länge... Jag lider med er! Hemskt är det. Mitt råd är att försöka få honom att vara riktigt, riktigt trött när ni börjar åka... Förhoppningsvis somnar han då snart.

Ebe91: potta behövs inte, kan t.ex hålla över toan bara. Forskning säger att det bara blir svårare om man börjar senare, så ju tidigare man "orkar", desto mindre jobb :)

Folke sov illa i natt igen och maken är på svensexa... En lååång dag väntar :) tur att vi är hos mina föräldrar som avlastar lite.

För min del skulle jag nog kunna tänka mig att börja testa ec men maken är inte redo för det. Blöjbytena är ju hans stunder med V tycker han. Lite svårt känner ha att det är att börja med det eftersom blöjbytena görs långt i från ett badrum.

Jag har förespråkat att vi ska flytta på skötbordet till badrummet i källaren. Just nu står det i vårat frukostrum eftersom det är enda rummet på entreplan (där vi har vårt sovrum) där det får plats. Eftersom maken menar att vi aldrig äter i det rummet så kvittar det (vi äter framför tvn). Såklart vi inte äter i ett rum där det är en hink med bajsblöjor (vi går ofta ut med den men inte efter varje blöja) plus det är lite trångt att sitta där med en extra möbel. Vi behöver aldrig byta blöja på natten och vi kan ju skaffa en extra skötbädd samt ha extra blöjor i sovrummet utifall det behövs ett nattligt byte tänker jag mig. Men maken skulle fundera och det har han gjort i kanske 6 veckor nu.

Jag vill ha tillbaka frukostrummer så vi kan äta middag ordentligt vid ett riktigt bord. I köket får inget matbord plats och matsalen är lite långt bort för enkla middagar och frukostar.
  • sommarstad
    snö 81 skrev 2015-08-16 17:50:17 följande:

Oj, jag skulle aldrig klara mig utan rinnande vatten vid skötbordet. Vi har skötbordet i badrummet på övervåningen. Ibland kan jag byta en blöja i farten på golvet i vardagsrummet, men annars går vi upp och byter. Det badrummet ligger även nära vårt sovrum om vi någon gång, mot förmodan, behöver byta på natten.

Vi hade i början inget val. Eftersom det var lite nattbyten och då ta sig runt hela huset och nedför källartrappan och sedan längst bort i källaren var liksom inget alternativ. Vi har kört på våtservetter och en termos med ljummet vatten ibland. Har funkat bra men jag vill som sagt ha tillbaka det rummet till att äta i.

Just nu får det tjatet på maken vänta. Jag håller på att tjata på att få honom bjuda sin far och moster med familjer till Vilgots välkomstkalas. Jag har tjatat på honom sen vi bestämde det hela för över en månad sen. Hur kan man hela tiden glömma bort att ringa och bjuda in? Mostern vet ju säkert om det genom makens mormor och mor men ändå. Det känns så ohyfsat av honom. Är lite orolig att hon ska tro att hon inte är välkommen och eftersom maken är hennes "gull" så kanske hon får för sig att jag som inte vill att hon kommer.

Men maken är sån här. När vi gifte oss blev vi nästan utan tårta för det var det han skulle fixa och gjorde det för sent. Så säger han till mig "varför tjatar du inte på mig?" Suck!
  • sommarstad
    Trollunge85 skrev 2015-08-16 15:32:43 följande:

Min svåger hade pottan i vardagsrummet när de pottränade för att dottern skulle sitta kvar och inte missa allt och sen satt han och läste sagor under tiden hon satt där. Nu var hon ju över året så då kanske det behövs för att få barn att sitta kvar. Jag hoppas att när vi väl skaffat pottan så kan H sitta på den när jag ändå ska på toa så han vänjer sig vid den.

Nja jag vet att en del har så men som han är idag skulle det aldrig funka. Han ska strecka sig efter allt roligt och hans leksaker är i vardagsrummet. Dessutom har vi obehandlat furugolv, endast vitsåpat. Snyggt i teorin, opraktiskt i verkligheten och nej, vi har inte valt det utan tidigare ägare har lagt in det. Skulle det komma lite utanför eller att det skulle välta kommer fläckarna aldrig gå bort det känns inte så lockande.

Ska vi börja med ec känner jag att det nog är lättast i samband med blöjbytena och då är det i badrum jag vill vara.
  • sommarstad

Idag var det 5 mån kontrollen. Han väger nu ca 6700 och är 67,5 cm. Han hade växt 4 cm sen sist och gått upp över 700g. Jag som oroat mig lite att han inte får i sig tillräckligt med mat men han hamnade lite över sin kurva till och med.

Han är lite dålig att äta på dagarna för han vill inte missa något. Hela tiden hittar han saker som han måste titta eller lyssna på. På nätterna därmot äter han bra och ofta. Vilket gör att jag är riktigt trött och sliten på dagarna numera. Idag har han dock sökt tröst hos bröstet efter sprutorna så hoppas denna natt blir bättre.

• sommarstad
    pink76 skrev 2015-08-18 06:52:15 följande:

Känns som att jag bara gnäller. Men det här fungerar inte. 

Min lille prins är så underbar och jag försöker göra allt för honom och min dotter. 

Men nu orkar jag inte mer. Min man är så hemsk o jag får honom inte att förstå. Nu sist när vi skulle åka o köpa mat så hade han slut på pengar. De hade han spenderat på en ny bil. Jag blev så arg att jag fullständigt gick i taket. försökte få honom att förstå att man kan inte kalla sig man eller pappa om man väljer att köpa en bil istället för att se att familjen har mat så att de klarar sig. 

Han svar på det hela är att han i fortsättningen köper sin egen mat så får jag köpa mat till familjen. 

Det går inte att ha det så, eller? Jag orkar inte. Detta ständiga grälande är hemskt. 

Förlåt för mitt gnällande.

Du får gnälla hur mycket du vill. Det är ju bland annat denna tråd är till för.

Jag förstår att du tröttnar regält. Han resonerar verkligen inte som en pappa eller en make ska göra i en familj. Jag har inga råd att ge men jag hoppas att det löser sig för dig.
  • sommarstad
    septemberbarn08 skrev 2015-08-18 19:40:27 följande:

Är det vid 5 månader de får nästa vaccination? Har för mig att det var vid 6 månader med de andra två barnen så jag har ju känt mig lugn, tills jag läser alla skriva att de fått nästa spruta nu? Fast iofs reagerade hon inte alls efter senaste sprutorna så det borde väl gå bra den här gången med.

Bara sticket jag behöver oroa mig över ;)

Vilgot fick sitt andra dos av vaccinet i förrgår och hade feber igår. Fast han var ändå pigg och glad så han led inte så av det. Idag är han feberfri. :)
  • sommarstad

Jag helammar men försöker få in nåt mål med ersättning (mest för att få lite egentid) och sen får han smaka på min mat samt en liten bit smörgåsrån för att få in gluten. Sen får han lite eget i sin smaknapp ex banan lite då och då.

Vi ska nu börja med att när vi äter lunch ska han också få lunch, blir nog mest lite olika puréer. Mest för att träna äta att äta med sked och få det som en rutin. Vid 6 månader hade vi tänkt att då ska vi kommit så långt att det motsvarar ett mål mat.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?