Inlägg från: Madelia |Visa alla inlägg
  • Madelia

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

mizzidus skrev 2014-08-10 06:33:31 följande:

Jag hoppas att jag får göra ett VUL snart, jag kan väl alltid fråga BM om det på mitt första besök vilket är imorgon. Är nervös faktiskt! 

I vårat landsting får man bara ett ul och det är RUL som väl är i v.17-20 något :/. Men sen är det nå speciella omständigheter får man säkert fler.
  • Madelia
    Pyret 85 skrev 2014-08-11 19:38:53 följande:

Kraftig molvärk sen ca 15 idag, nu ikväll när jag var på toa kom det blod när jag torkade mig. Ringde och rådfrågade 1177 som tyckte jag skulle ringa gynakuten. Sagt och gjort men dom tyckte jag skulle avvakta och ringa igen om det blev värre. Efter jag gråtit ett tag gick jag på toa igen och då var det rosa knappt synligt. Hoppas det håller sig borta nu.

Åh, nej. Förstår att man blir orolig, men håller tummarna för att det inte är någon fara! Du får uppdatera oss.
  • Madelia
    Mimipig skrev 2014-08-11 23:35:17 följande:
    Skönt att höra att någon mer än jag också gått upp! Min mage är en spärrballong! Min man tycker jag är så fiiiiin, men han verkar inte koppla att det är tarmar, bajs och gas han hyllar och inte nån bäbis. Det påstås tydligen att magen sväller mer i v 12. Måtte det stämma! (Är v 9 (8+3) nu). Min inskrivning är inte förrän 21/8... Känns sent. Eller?
    Jag tror inte det är så sent:) iaf har jag inskrivning på fredag och jag gick in i v.12 igår. Dock har jag varit på ett hälsosamtal tidigare.
  • Madelia
    Pyret 85 skrev 2014-08-12 17:02:50 följande:

Tack för stödet. Tyvärr slutade det i missfall. Allt kom ut precis innan jag träffade läkaren.

Vet hur hemskt ledsamt det känns! Beklagar så mycket. Hoppas kroppen återhämtar sig fort! Kramar
  • Madelia
    Storkbo skrev 2014-08-14 08:56:40 följande:

Har en liten fundering om det här med KUB i olika län i vårt avlånga land...jag bor i Gävle och vad jag förstått så erbjuds man inte KUB här om man inte är över 35 år eller av andra orsaker ligger i "riskgrupp" för att det skulle finnas skador på barnet...jag kan ju vara lite felinformerad men skulle vara skoj å veta hur det funkar i övriga landet :)

Jag är själv 43 år och har därav blivit erbjuden KUB denna graviditet...min förra graviditet som slutade i MF (då var ja oxå 43) så sa dom att KUB var uteslutet och att det bara var FVP som erbjöds...

I mitt landsting erbjuds ingen KUB, vare sig man är över 35 eller inte. Det är privat som gäller för de som vill göra.
  • Madelia

Idag har jag varit på inskrivning. Hade låga järnvärden så får lov att äta järntabletter, men annars inga konstigheter. Nästa vecka är det dags att ringa och boka RUL tyckte min bm:) spännande att tiden går framåt trots att det knappt känns så nuförtiden :)

• Madelia
    Kpax skrev 2014-08-15 22:44:15 följande:
    Kul! Gav hon strikta order om att det var v 18-20 som gällde? Eller det kanske är när man ringer och bokar de håller koll på sånt, så man inte sneakar åt sig ett ul i v 14.
    Hon sa att det skulle göras i v.17-18 till mig och tyvärr skulle de ha tillgång till min journal där och ser vilken vecka jag är i och det passar att göra RUL i, så det blir nog svårt att lura till sig en smygtitt innan tyvärr:)
  • Madelia
    Kpax skrev 2014-08-15 23:14:41 följande:
    Vafan, 17-18? Hon sa 18-20 till mig, vi tillhör ju samma landsting.

Nåja, det var på första samtalet, får väl se vad hon säger på tisdag :)
    Ja hon sa antingen 17-18 el. 17-19, minns ej exakt. Trodde också det skulle vara någon vecka senare, men så sa hon.

Om det är till någon tröst känner jag mig också bara tjock. Hos mig är det dock 99% chips, glass och extra mackor jag unnat mig på senaste tiden och ca 1% bebis. Jag är dock rätt smal sedan innan och motionerar en del, men det vore ju kul om det om några veckor är bebismagen som växer utan att allt runtomkring hänger med:)
  • Madelia
    laila88 skrev 2014-08-16 09:43:56 följande:

På tal om magar, jag gick upp 24 kg med sonen. Då jag redan nu väger ca 7 kg mer än min ideal vikt så vill jag verkligen se till att det inte rusar iväg, vilken sorts träning tror ni är bäst då man är gravid?

Yoga och styrketräning är nog det jag lutar mest mot, dock inte fören detta hemska illamående avtagit(!!).. Skidor och inlines är annars mina främsta just för kondition, men är rädd å ramla så det ska hända nåt med magen så de är ja nog tvingad å ge upp för nu..

Jag har tyvärr inga bra tips själv för jag motionerar mest själv i form av promenader nästan varje dag för tillfället. Dock tror jag det finns trådar här om graviditet och träning. Det finns dessutom en pod som heter gravidpodden där de har ett helt avsnitt om bara träning. Dock tror jag inte det är massor av konkreta träningstips utan mer allmänt och hur man kan och kanske inte kan träna nu :)
  • Madelia
    laila88 skrev 2014-08-16 11:25:36 följande:
    Jaa promenader är ju bra, och blir automatiskt då man har hund. Men känns som det inte är nog för mig då ja ändå lyckas gå upp o vikt hehe. Men kanske får utöka sträckor och nu kör skolterminen snart igång så blir till å från dit med cykel varje dag, man ska nog inte underskatta vardagsmotionen ändå :)

Pod vet jag knappt vad det är, typ inspelad radio va? Haha. Vart hittar man sånt? :D
    Ja precis, alla avsnitt finns bl.a. I appen gravidkalender. Jag brukar lyssna när jag är ute och går :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?