Inlägg från: Madelia |Visa alla inlägg
  • Madelia

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Jag har redan nallat nån enstaka godis ur påsen ikväll och imorgon fyller min pappa år så något slags fika blir det nog då. Men jag har promenerat ungefär 7 km idag och min tanke är att gå en längre promenad de flesta dagar i veckan.

• Madelia
    septemberbarn08 skrev 2015-04-16 11:58:46 följande:
    Men vilken underbar klänning!!

Vi har nästan aldrig klänning på Selina för det verkar som att alla klänningar i minsta storlekarna är kortärmade och det går inte med våran fryslort:(
    Vi kan inte ha kortärmat på vår heller utan att hon fryser. Nu har hon inte klänning jätteofta men vi har isåfall en långärmad body under klänningen :) Eller såklart kofta över men de flesta klänningar är så volangiga eller puffiga i ärmen så det bara blir knöligt och då känns det inte bekvämt.
  • Madelia

Jag har redan ätit ett wienerbröd idag på fika hos min pappa. Dock blev mitt besök som skulle kommit nyss inställt så då tänkte jag gå en långpromenad istället. Men Freja är på surhumör och blir bara förbannad när jag försöker ge henne mat och somnar istället när man vaggar i famnen för att trösta henne. Det är såklart bara bra hon sover när vi ska ut, men det är såpass länge sedan hon åt att jag är rädd att hon ska vakna, upptäcka att hon är dödshungrig och bli vansinnig igen mitt på promenaden. Det är inte bara och bara..... Suck.

• Madelia

Idag har varit en riktig jäkla skitdag. Freja har varit arg, ledsen eller helt hysterisk nästan hela sin vakna tid idag. Hon har som mest skrikit någon timme förut och ens det har bara hänt ett par dagar. Jag har absolut ingen aning om anledningen till varför eller vad jag kan göra för att hjälpa vilket i sin tur gör mig fruktansvärt olycklig och frustrerad såklart. Så nu hoppas jag att hon hade en dålig dag, om bebisar nu kan ha det och att det inte ska fortsätta såhär. När hon blir sådär hysterisk river hon sig i ansiktet och sparkar med benen och det känns verkligen hemskt att inte veta vad man ska göra, att amma verkar inte trösta alls utan snarare göra henne ännu argare när man försöker.

Nu sover hon så jag hoppas på en lugnare natt. Hoppas ni andra får sova också.

• Madelia

Min flicka tog vid där hon slutade igår och har varit ledsen från det att hon vaknade imorse förutom nu när hon slumrar igen. Hon verkar inte ha ont någonstans och om någon sitter inne med lite erfarenheter el gissning på vad som skulle kunna vara fel eller kanske något som kan hjälpa mottages tips tacksamt. Jag har pratat med BVC men det var såklart inte så lätt för dem heller att veta vad som kan hjälpa.

• Madelia
    Kpax skrev 2015-04-17 10:39:49 följande:
    Jag kan tillägga att jag vet hur jävla jobbigt det är. Man känner sig så värdelös och misslyckad, och stressen är enorm. Men det blir bättre! Jag har inte varit mamma längre än dig, så jag tror absolut inte att jag är någon expert, men just förmågan att hantera skrik är SÅ mycket bättre redan nu. Jag känner mig tryggare i min roll som Josefins mamma, och när jag är lugnare kan jag lugna henne lättare.

Därmed inte sagt att det är lätt nu heller, jag blir fortfarande stressad och vill lägga ner henne och gå (just lägga ner henne 30sek för att sedan lyfta upp igen brukar märkligt nog hjälpa), men det är stor skillnad!
    Tack för tipsen. Jo, man känner sig rätt otillräcklig när man inte vet hur man ska hjälpa. Bara att skriva av sig och få höra att det blir bättre eller lättare kan iaf hjälpa en själv lite. Vi har nyss fått en bärsele, dags att inviga den nu då.
  • Madelia
    Lavish skrev 2015-04-17 11:04:55 följande:
    Utvecklingssprång förmodligen, om du som sagt inte kan hitta något fel. 

Barn, både bebisar och när de blir lite äldre får en period när de är gnälliga och omöjliga att lugna precis innan de tar ett språng i utvecklingen. Jag vet inte om det kan bero på att dom liksom känner att de håller på att knäcka en ny nöt i livet men inte riktigt lyckas få grepp om det än och därför blir frustrerade och ledsna. 

Med små bebisar kan det vara svårt att märka av "utvecklingen" eftersom den liksom händer i hjärnan när de börjar förstå mer saker, med lite större bebisar och småbarn kan man tydligt märka att de plötsligt fått en ny pusselbit på plats och en ny färdighet visar sig. 

Kan såklart vara något helt annat men jag minns från sonen att man alltid tror att det är något fel och "åh nej ska det  vara såhär nu" vid utvecklingssprången och sen går det över ganska snabbt ändå. 

Hursomhelst tror jag inte du kommer få någon hjälp från BVC eller vården öht om ditt barn är gnälligt men inte har några andra symptom... 
    Tack så mycket, jag tror nog också det kan vara något sådant så då håller jag tummarna för att det lugnar ner sig lite snart. Jag tror egentligen inte heller att BVC kan vara till någon hjälp riktigt, men våran barnmorska där är väldigt rar och tar en på allvar även om det är min oro som behöver dämpas lite bara, så det kändes inte som man hade något att förlora genom att ringa och ventilera sig lite med henne.
  • Madelia
    Kpax skrev 2015-04-19 10:12:56 följande:
    Vi har köpt koksaltlösning och snorsug, men inte behövt använda dem än. Josefin är lite snorig ibland, men det löser hon genom att äta så fort att hon sätter i halsen och sprutar mjölk ur näsan. Fungerar jättebra! Jag har läst att man kan prova en droppe bröstmjölk i näsan, men vet inte på vilket sätt det ska hjälpa och hur man får in mjölken i näsan.
    Jag har inte provat själv, men jag har sett någon använda bröstmjölk mot nästäppa och hon använde en sån liten medicinspruta i plast att spruta in det med:)
  • Madelia

Jag vet inte riktigt vilken dag jag ska ha som "vägningsdag", jag väger mig varje morgon nämligen, efter helgen känns till min nackdel eftersom jag är rätt bra på att unna mig på helgerna. Med det inte sagt att jag inte fuskar på vardagarna, haha. Vi promenerar dock på duktigt för att kompensera och idag har vi gått nästan en mil i solskenet.

Iaf så vägde jag ganska precis 61 kg imorse, så har 4 kg kvar att gå ner innan jag känner mig helt nöjd.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?