Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Sooli skrev 2014-12-08 10:25:47 följande:

Idag var jag hos BM. Kändes som evigheter sedan! Är i v.25 (24+1) och ligger +4k. Kändes skönt att allt såg bra ut. Så underbart det var att få höra hjärtljuden för första gången! Idag kommer vi slå till på vagn och babyskydd tänkte vi. Börjar bli så verkligt nu. Nu går mitt huvud på högvarv och funderingar på vad som behövs köpa. En dum fråga kanske men var köper man sådana där ilägg om brösten börjar läcka? Apoteket? phpKySIT847738.jpg

Fin mage!

Ja, inlägg till brösten hittar du på Apoteket eller Babyproffsen och liknande affärer brukar också sälja det mesta inom det området
  • snö 81

Jag sitter och väntar att VC ska ringa upp. Har haft huvudvärk i 1,5 vecka, både migrän och vanlig huvudvärk. Min BM tyckte förra veckan att jag skulle ringa läkare om det inte gav med sig, och det har det ju inte gjort.

Dessvärre verkar dom ha fullt upp där inför jul. Skulle bli uppringd 11.10 och nu är klockan 11.50 :-/

• snö 81
    niobit skrev 2014-12-08 16:12:31 följande:
    Vet inte vad jag tänkte när jag skrev det där :) Menade att det är vanligare att gå över med ettan givetvis ;)
    Jag gick över med första, men blev igångsatt redan efter 8 dagar pga slut vatten så jag vet ju inte hur länge hon hade tänkt ligga där inne om hon inte blivit forcerad ut.

Denna gången hoppas jag att den kommer sådär 3-4 dagar innan. Känns lagom ;)
  • snö 81
    sommarstad skrev 2014-12-08 17:28:35 följande:
    Kom ingen information idag och försökt ringt men får att kundtjänst är öppet mellan 8-19 men när jag vill prata med någon så är det bara tid mellan 8-17. Förstod mig inte på det så jag ska testa att maila istället. 

Jag var dock till en tyg affär i Örebro och köpte lite annat tyg så jag har så till nåt projekt iaf. Köpte trikåtyg (har nog aldrig sytt i det så det blir spännande) och tanken är att jag ska testa göra iaf en sovpåse. Blir det inge bra ger jag resten av tyget till svärmor och hon får göra vad hon vill med det ;)
    Det är kul att testa några små projekt. Jag sydde ju en sån där wrap till bilstolen och näst på tur är babynest, men då tar jag hjälp av mamma :)
  • snö 81
    Sooli skrev 2014-12-08 22:14:00 följande:

Googlade på amningsinlägg och oj vad många olika det finns. Ull, silke, tvättbara mm. Lite större skillnader än jag trodde :). Man märker att man gett sig in på något okänt men det är dock spännande.

Jag använde bara engångs, det var nog mycket tvätt som det var ändå :)

Sen så köpte jag ett par i merinoull som jag hade när jag gick ut för att inte bli kall om brösten och få mjölkstockning
  • snö 81

Här blev det tvära kast idag. Fick träffa läkare på förmiddagen som konstaterade att mitt blodtryck är alldeles för högt. Så det blev EKG, urinprov, blodprov för att se värden på lever och njurar.

Blodtrycksmedicin, remiss till specmödra och sjukskrivning en vecka till att börja med.

Så få är det bara vänta och se om detta utvecklar sig till havandeskapsförgiftning eller om det stannar vid "bara" högt blodtryck...

• snö 81
    Mimipig skrev 2014-12-09 15:55:54 följande:
    Usch vad läskigt. Håller tummarna för det sistnämnda.
    Ja, jag hoppas verkligen det! Men det kändes jättebra att dom kollade allt och direkt skickade remiss till specmödra så jag får ordentlig koll resten av graviditeten.

Vill gärna få gå tiden ut!
  • snö 81
    Kpax skrev 2014-12-09 18:06:04 följande:
    Oj fy! Hur behandlar man havandeskapsförgiftning? Vet att en jobbarkompis fick det, men det var längre fram i graviditeten, så de plockade ut barnet med kejsarsnitt.
    I första hand blodtryckssänkande medicin som jag fått nu. Det ska förhoppningsvis göra så att jag slipper utveckla havandeskapsförgiftning. Men får man det finns det bara ett sätt att bota - föda barnet.
  • snö 81
    Trollunge85 skrev 2014-12-10 11:04:01 följande:
    Hoppas det räcker med blodtryckssänkande medicin! Min syster fick tyvärr havandeskapsförgiftning kring v28 tror jag det var och då blev det kejsarsnitt. En väninna slapp det med hjälp av blodtryckssänkande men däremot satte de igång förlossningen 4 veckor före BF. Lite osäker på varför men v36 är ändå helt okej vecka att föda i jämfört med hur det kunde varit.
    Ja, v.36 hade varit rätt lagom :)

Jag har haft högt blodtryck sedan jag var 16 år och ätit medicin sedan jag var 23 år. Däremot var blodtrycket perfekt hela förra graviditeten så jag hoppades ju att jag skulle klara mig denna gång med. Men icke! :(

Det var absolut på grund av blodtrycket jag hade ont i huvudet, det var därför jag bokade tid hos läkare eftersom jag gissade att det var så.
  • snö 81
    Nixe skrev 2014-12-10 11:10:56 följande:
    Håller tummarna för att du slipper föda/snittas för tidigt. Jobbar på Neonatalen och vi har väldigt många tidigt födda barn pga havandeskapsförgiftning men jag kan försöka trösta dig med att det i de allra flesta fall går riktigt bra för de små hjältarna ändå :)
    Vet du som jobbar med sånt om man kan klara sig från att få havandeskapsförgiftning om man fått högt blodtryck såhär tidigt?
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?