Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

SvanE skrev 2015-02-27 17:13:07 följande:
    Här i stan på Ica och Coop får man köpa ett valfritt paket blöjor för 1kr när man handlar för 500kr så det har samlats blöjor (mest strl 2-3) sedan i höstas, billigt värre :)
    Jösses vad billigt! Vad är det märke på dem?
  • Skumbollen

När jag väntade sonen så var sen avnavling ett hett ämne i vår BF tråd men denna gången har nästan ingen nämnt något om det, förutom trollunge nu då.

I Göteborg gör de någon halvvariant på avnavlingen, dvs tar navelsträngsprovet i vikt navelsträng för att sedan släppa på någon minut eller två till. Det tycker jag känns helt ok för vår del, jag känner inte att det måste pulsera klart helt, hur tänker ni andra?

• Skumbollen

Angående sen avnavling så finns det massor att läsa, och det är inte standard att göra så runt om i Sverige. När bebisen ligger i magen cirkulerar ju bebisens blod in i moderkakan och sen tillbaka igen. Detta innebär att upp till 20% (om jag minns rätt) av barnets blod kan finnas kvar i moderkakan om man klipper navelsträngen för fort. Detta resulterar i att många barn blir slöa av blodbrist till exempel.

Anledningen till att man kapar/kapade så snabbt i Sverige var/är för att kunna ta stamcellerfrån navelsträngen. Stamceller som används till forskning av olika slag.

Det finns massor av bra information att googla sig till under "sen avnavling" och personligen tycker jag nog att man bör skumma lite för att veta vad som sker, inland utanför ens kontroll. Sen vad man bestämmer eller tycker är ju upp till var och en. Personligen känns det ju självklart att mitt barn inte skall starta livet med blodbrist och sova bort första månaden av den anledningen :)

• Skumbollen
    snö 81 skrev 2015-02-27 20:19:56 följande:
    Men sover första tiden gör dom väl ändå, det har väl inte bara med tidig eller sen avnavling att göra?!!
    Mjaaaa... Det är klart att bebisar sover mycket... Men om man precis förlorat 20% av sitt blod blir man ju slö, och fram till ett par år sedan klämde man av flödet inom några sekunder på alla nyfödda barn. Kanske därav vi lever med tron att alla barn är slöa, för de var dem... men vad vet jag... :)
  • Skumbollen
    HellKat skrev 2015-02-27 20:17:26 följande:

Hej hopp, nytillskott på sidan och likaså i tråden såklart..

Tänkte bara höra med er andra här inne hur ni ser på detta med vaccinering? Jag själv är väldigt skeptisk till det men trots min skepsis är de 2 tidigare barnen fullvaccinerade, inte helt till min lycka..

Hej... Märkligt att hoppa in i tråd utan närmre presentation och starta med det ämnet... När har du BF? hur gammal är du? Hur gamla är dina andra barn?

Angående din fråga så ser jag det som självklart att alla skall vaccineras, blir faktiskt mörkrädd av människor som inte vaccinerar.
  • Skumbollen

Haha, ja det blev tunga ämnen en fredag som denna :)

Vad det gäller rutiner kring förlossning oavsett det gäller avnavling, k-vitaminsprutan, perinalgrepp eller vad det bu kan vara så verkar ju åsikter och rutiner skilja sig mycket på olika sjukhus, därför kan jag tycka det känns skönt att ha läst på lite själv och få möjlighet att bilda mig en egen uppfattning.

Imorgon skall jag äntligen gå till frisören!!! Vågar inte säga hur längesen det var sen sist :)

• Skumbollen
    snö 81 skrev 2015-02-27 21:42:59 följande:
    Jag har fattat det som att man kan få ta med sig moderkakan hem, borde inte navelsträngen få följa med i så fall??

För mig känns det helt makabert att ha en moderkaka och navelsträng i frysen, men jag kan väl ändå kanske fatta grejen. Men frågan är ju då om man blir sjuk - måste man ha "sina egna" stamceller eller funkar det inte lika bra med någon annans??
    Tror mimpig pratar om samma frysteknik som man använder när man fryser ner embryon/sperma mm :) men det hade vart något att fråga barnmorskan :D - ursäkta kan du packa moderkakan på is i en kylbag :)) djuren käkar ju sina, kändisarna också har jag hört *skratt*
  • Skumbollen
    snö 81 skrev 2015-02-27 21:52:19 följande:
    Ja, jag läste journalisten Annika Leones blogg när hon var gravid och hon skulle ta hem moderkakan för den var tydligen jättenyttig. Jag skulle inte vilja äta min iaf :)
    Haha, nä fy f-n (saknar emojissarna så mycket ibland :) )
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-02-27 21:46:30 följande:
    Apropå stamceller och avnavling googlade jag just och såg någon artikel om att sen avnavling hotar stamcellsbanken. Och att sen avnavling ökar risken för gulsot (vilket väl iofs inte är värre än några timmar i solarium?). Så det finns väl både för och nackdelar.

Men det här med stamcellsbanken, undrar om de frågar eller om de bara tar blodet? Jag har aldrig hört att man kan (kunde) frysa ner navelsträngen, vore intressant att veta hur många som gjorde det, och hur många som sedan haft användning för sina stamceller.
    Förr så tog de bara blodet, men i samband med debatten så får man ge sitt medgivande numera. I Göteborg om jag fattat det rätt så utesluter inte det ena det andra då de bara klämmer åt navelsträngen tillfälligt när provet tas istället för att kapa den som man gjorde förr.
  • Skumbollen
    Trollunge85 skrev 2015-02-27 22:28:11 följande:

När det gäller vaccinering (menade inte vara en av dem som tog upp de tunga ämnena, jag mest sammanfattade mitt besök hos bm smile5.gif ) så kommer jag självklart vaccinera. Har läst en del och inget av det jag läst har fått mig att ändra åsikt.

Samma här, snarare tvärtom :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?