Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

JhjärtaK skrev 2015-01-05 12:03:28 följande:

Nu är de över ett kilo, whoho! 1061 g respektive 1161 g smile1.gif

Tv 1 följer sin kurva rätt så precis, -12% denna gång (-13% förra) och Tv2 har tjockat till sig lite så -4% (-10% förra).

Båda hade gott om fostervatten och fyllda urinblåsor samt normala fostervattenrörelser så tummen upp! smile1.gif

Dagens läkare dock kändes lite sådär gällande interaktionen. Han blev väldigt stressad när vi frågade när man bestämde snittdatum och började ifrågasätta varför de skulle snittas så jag fick dra hela historien om min förlossningsskada och sen så sa han att det ändå var bättre om vi bestämde detta med en annan läkare som vi diskuterat det med tidigare (och som rekommenderade snitt).

Jaja, skall till den läkaren om en månad och är i vecka 32 då så det blir väl rätt lagom.

Vad skönt! Var det Fritz ni träffade?
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2015-01-05 16:20:33 följande:
    Nej det måste nog vara den enda kvar som jag inte träffat ännu, haha smile2.gif

Det var Jacobsson (kan hetat Bo i förnamn).
    Ja Bo! Han har vi träffat ett på gånger, har iof. Gillat honom ,trots den lite förvirrade framtoningen ;) ) min favorit är helt klart Ulla-Britt annars.
  • Skumbollen
    Mimipig skrev 2015-01-06 08:35:28 följande:
    En fråga - vem och hur bestäms det om man kan få ersättning av FK innan barnet är fött? Jag har glatt sagt att jag jobbar 100% tills bf men nu börjar jag känna mig allt tröttare och har ondare i kroppen och foglossningen. Att jobba 80% kanske vore något... Kan man det? Och vad krävs?
    Du kan ju också välja att ta ut föräldradagar 60 dagar innan bf. Väljer du det är det ingen som kan säga något.
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-01-07 07:15:10 följande:

Igår jobbade jag sista dagen, men självklart vaknade jag skittidigt idag i alla fall.

Hur som helst, tre personer på jobbet har berättat att de eller en nära vän också skulle gå hem 6-8v innan bf, men att de bara hunnit vara hemma två veckor innan bebisen tittat ut.

Igår hade jag lite mensvärk två gånger i samband med sd, och började noja. Jag är inte orolig nu, jag känner bebisen som vanligt och sådär.

Men hur vet man när något är på gång? Fixerar de sig alltid? Känner man det alltid? Har man alltid en massa förvärkar?

Jag kände varken fixering, förvärkar eller något annat när sonen kom. Slemproppen gick ca fem dagar innan har jag för mig. Mensvärk hade jag till och från hela graviditeten. Han kom på utsatt BF :)
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-01-07 08:35:56 följande:
    Skumbollen skrev 2015-01-07 07:53:47 följande:

Jag kände varken fixering, förvärkar eller något annat när sonen kom. Slemproppen gick ca fem dagar innan har jag för mig. Mensvärk hade jag till och från hela graviditeten. Han kom på utsatt BF :)

Jag gillar inte att det kan vara så olika, det vore enklare om jag kunde få svaret "så här är det för alla: Steg 1 ... " haha :)

Men Skumbollen, hur visste du att du skulle åka in då?
    De riktiga värkarna startade och eskalerade på ganska fort i styrka och täthet. När jag ringde in till förlossningen och frågade... Men när skall vi åka? Så svarade hon att när det är dags att åka in så undrar du inte det längre :) antingen gör det så ont att du inte står ut mer, eller blir man orolig och otrygg och då skall man inte heller vara kvar hemma utan åka in på en koll åtmindstånde. Bra råd tyckte jag :)

Förvärkar är väl värkar som inte kommer regelbundet och därmed inte gör någon verkan som jag fattat det :)
  • Skumbollen
    KarinIngrid skrev 2015-01-07 16:55:54 följande:
    Hej!
    ja det känns som det blir mycket nu. Precis som du säger, kalendern fylls upp, det är BM besök varannan vecka (är också i v 30 nu) och förlossningskurs och amningskurs och annat som fyller på! Och så får man mail med erbjudanden överallt och reklam i brevlådan. Och så ska man tänka på försäkring till barnet och sånt. Och jag har fått höra att man måste ställa i kö till dagis så fort de är ute och man har fått ett personnummer! jisses, dagis liksom det känns som ljusår fram..
    Tror inte du behöver nojja om förskola, de flesta kommuner jag vet iaf. Säger att man inte får sätta upp sig tidigare än ett halvår innan du vill ha platsen och att barnet måste hunnit fylla ett år innan de startar. Alltså tidigast när barnet är ett halvår. Men det är klart, har man siktet inställt på en privat förskola kan det ju vara andra bullar ;)
  • Skumbollen
    Lejonhierta skrev 2015-01-07 21:49:21 följande:
    Tror inte de skiljer mellan förstföderskor och omföderskor om jag tittar på foldern över basprogrammet som alla följer, men sen lägger de på kontroller om det behövs.

japp jag har barn sen innan :)
    Det kanske är olika på olika mvc för jag har färre besök denna gången än förra, rätt skönt :)
  • Skumbollen
    sommarstad skrev 2015-01-12 21:24:06 följande:
    Min vikarie började i onsdags och den som ska ersätta min kollega som slutade i november började idag. Så jag har just nu två under upplärning men riktigt skönt att de båda har börjat nu så de kan allt eftersom ta över uppgifter allt eftersom. 

Vi har vårat badrum i källaren vilket och på entrévåningen har vi en gästtoalett men där är det omöjligt att få plats med ett skötbord. Så vi har fått ställt skötbordet i ett annat rum, känns som det hade varit det smidigare att ha det ett badrum men fungerar verkligen inte i vårat hus. Så lite avundsjuk blir jag på ett sånt stort och fint badrum som ni har ;)
    Ett vägghängt skötbord över toaletten? Så har vi det och det har funkat kanon :)
  • Skumbollen
    LillLouise84 skrev 2015-01-13 13:43:51 följande:
    Blöjor, amningsinlägg, nappar och salvor är bara att åka till första bästa mataffär eller apoteket. Så det går fort att fixa.

Jag har det mesta eftersom jag har en liten redan. Men syskonvagn har jag panik över, medans mannen har någon form av planeringsfobi och tycker att allt löser sig. Plus att vi behöver en fleeceoverall och en varmare mössa.
    Vi har också syskonvagnspanik... Deg finns ju INGA bra :(
  • Skumbollen
    Kpax skrev 2015-01-13 11:52:43 följande:

Och ja, jag vet att man inte BEHÖVER allt jag räknade upp, men det är sånt jag tänkt att jag vill ha :)

Jag skulle nog säga att du behöver allt det där :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?