Inlägg från: Skumbollen |Visa alla inlägg
  • Skumbollen

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Då har även jag varit hos barnmorskan, lilltjejen hade 134 hjärtslag per minut. Ni som jan teorierna, stämmer det med flicka? Vår son låg alltid runt 150 slag så jämför man med våra två så är det skillnad. Hb och socker var perfekta :) gött det!

Angående prutning så ska man absolut pruta! Iaf i butik, förra gången vi beställde vagn med alla tillbehör, babyskydd och bas och spjälsäng med madrass. Totalpris 17500kr, frågade om rabatt... Fick 15000, frågade vad priset blev om vi betalade allt på plats istället för att lägga handpenning, fick efter lite knappande ett pris på 13900 :)

Skall absolut göra så igen! :)

• Skumbollen

Då har även jag varit hos barnmorskan, lilltjejen hade 134 hjärtslag per minut. Ni som jan teorierna, stämmer det med flicka? Vår son låg alltid runt 150 slag så jämför man med våra två så är det skillnad. Hb och socker var perfekta :) gött det!

Angående prutning så ska man absolut pruta! Iaf i butik, förra gången vi beställde vagn med alla tillbehör, babyskydd och bas och spjälsäng med madrass. Totalpris 17500kr, frågade om rabatt... Fick 15000, frågade vad priset blev om vi betalade allt på plats istället för att lägga handpenning, fick efter lite knappande ett pris på 13900 :)

Skall absolut göra så igen! :)

• Skumbollen
    snö 81 skrev 2014-10-27 14:29:39 följande:
    Det sägs att det är pojke om det är under 140 och flicka om det är över 140.

När jag väntade dottern stämde det till 100%, men det är ju bara en myt så det var väl slumpen.

Nu är jag helt övertygad om att det är en pojke så de 145 som mättes idag gör att jag blir lite förvirrad :)
    Haha, ja då stämmer det ju inte alls på mina ungar :) det borde ju varit tvärtom ju :)
  • Skumbollen
    sommarstad skrev 2014-10-27 17:24:04 följande:

Vet nån om Ullared brukar ha mammakläder? Jag behöver mer kläder men maken har bestämt att vi ska åka till Ullared och shoppa till bebben om nån helg så tänkte att det kanske var dumt att köpa kläder till mig innan vi ska åka dit. :)

Jag håller med TigerBamse, det finns men utbudet är blandat. Men om man vill köpa leggings, långa linnen etc så finns det ju en del. Sen har de ju en del tunikor etc. På den vanliga avdelningen för en billig peng.
  • Skumbollen

Äntligen halvvägs! Fy bubblan, inte många rosa fluffiga moln i den här graviditeten men nu går det nedför iaf. :))

• Skumbollen
    laila88 skrev 2014-10-29 14:30:40 följande:

Inatt drömde jag om vaccination och bebisen och massor kring det. Var helt kallsvettig då jag vaknade.
    Socialstyrelsen rekommenderar gravida att vaccinera sig men min barnmorska säger att hon inte vill säga varken bu eller bä utan det ska man ta ställning till själv.

Jag känner att jag nog inte gör det. För jag aldrig brukar göra det. Min enda gång var nog inför svininfluensan. Men känns ändå osäkert!

Hur gör ni?

Kommer absolut vaccinera mig. Det finns ju i princip inga risker eller biverkningar med vaccinet och vem vill vara sjuk om man inte måste?

Sen är jag ju provaccin då vår son hjärtsjuk så i vår familj vaccinerar sig alla. I vår sits hade jag önskat att fler tänkte på de svaga i samhället och vaccinerade sig, eller att ha vett att hålla sig hemma när de blir sjuka iaf.

Men jag är väl partisk kanske :)
  • Skumbollen
    JhjärtaK skrev 2014-10-30 10:57:25 följande:
    Fast just influensavaccinet är långt ifrån hundraprocentig så även om de i riskgrupperna har vaccinerat sig så är det ingen garanti för att de klarar sig utan att bli drabbade själva om de träffar en smittad person.
    Du skrev det jag tänkte :)

Överlag så finns det ju en stor nonchalans hos friska människor (jag var lika dan :) )

Man tänker inte på att vad som är en lätt infektion eller virus för sig är inte det för någon annan.
  • Skumbollen
    bb2014 skrev 2014-10-30 18:16:33 följande:
    Precis, då gäller ju samma sak för de som har vaccinerat sig. Det finns en risk att de är smittbärare då skyddet inte är fullgott.

Handlar ju inte om nonchalans utan om det verkligen är nödvändigt eller inte. Detta är första åretgravuda ska vaccinera sig. Då i andra halvan av graviditeten och efter RUL. Detta för att de vill fastställa att vaccinet inte orsakar missfall eller eventuella fosterskador.

Det är endast 100.000 gravida kvinnor som testat det. Och då är det i världen. Vaccinet framställs ju på samrådan med WHO varje år och är world wide så att säga.

Min sambo är sjuksköterska och inte ens de rekommenderas att vaccinera sig.

Vill bara visa att det är upp till var och en att göra det. Man vaccinerar sig för att eventuellt skydda sig själv, inte andra.

Men säger min bm att jag absolut ska ta det, så gör jag det. Hon har inte nämnt nått än och Mama Mia Söder har inte info om någon sån rekommendation hos sig.
    Vet inte om det var mitt inlägg om nonchalans du refererar till, om det var det så menar jag inte att man är nonchalant om man inte vaccinerar sig, det är givetvis upp till var och en :)

Det som är nonchalant är vissas inställning till att hålla sig hemma när man har diverse virus och infektioner. En del tänker inte på att deras "vanliga"förkylning, lätta magsjuka som inte riktigt gått över eller vattenkoppor som smittar kan vara riktigt farligt för vissa människor, det är det jag tycker är nonchalant.
  • Skumbollen
    Lejonhierta skrev 2014-10-30 19:17:32 följande:

Hem kommen från ännu ett ultraljud och en superpigg liten gumma som både sprattlade hejdlöst mycket och räckte ut tungan.

Tyvärr så har jag totalt föreliggande placenta praevia och läkaren tror inte den kommer ändra på sig. Vad gäller övriga komplikationer såsom placenta accreta så sa hon att hon har för lite erfarenhet att bedöma det nu, så vi ska tillbaka i v30 för ännu en kontroll. Dock toppar jag alla dåliga odds för att råka ut för en placenta accreta. Så vi får se helt enkelt.

Nåväl, den stora frågan är nu om hur tidigt de tänker snitta -det får vi reda på vid jul troligtvis. Men kan nu helt plötsligt bli så att vi får ett februaribarn istället eftersom de gärna snittar praevia lite tidigare än vanligt snitt och är det en accreta så är det tydligen vanligare att man snittar i v 35-36. och vi har ju bf 11/3. Nåja inget att stirra upp sig för nu, utan mer vila för att minimera blödningsrisken och förtidsbörden. Går ju in i v 22 idag... sniglar sig framåt.

Vad kul att hon hade det gott där inne :) föreliggande moderkaka har man ju hört om men vad är placenta accrevia?
  • Skumbollen

Oj, det lät komplicerat lejonhjerta, vi får hålla tummarna för att det ser så bra ut det kan för dig.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?