Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

LillLouise84 skrev 2016-04-25 21:15:31 följande:

Nu har jag varit mammaledig i stort sett 3 år. Idag var jag på en anställningsintervju. Fy tusan vad jobbigt det var. Nu är det dags att ta tag i livet och skaffa en vardag med rutiner. Nu är jag helt slut efter den där timmen med vdn och hans fru kontoristen. Jag både längtar och har ångest efter att börja jobba igen.

3 år föräldraledig - hatten av för dig! Det är sannerligen ett tufft jobb utan raster eller semester och nån löneförhöjning är det sällan tal om.
  • snö 81
    ebe91 skrev 2016-05-12 16:10:14 följande:

Idag var vi och köpte en ny kostym åt sambon, vi ska på bröllop om ca 3 veckor (en av mina bästa vänner gifter sig) och jag tyckte sambon kunde ha en mer somrig kostym en den tråkiga svarta. Blev en jättefin mellangrå med en matchande grå fluga. Nu har jag bara ångest för min klädsel... Har beställt två olika långklänningar som borde komma imorgon/början av nästa vecka. Jag kommer vara i v 38 när det är dags för bröllopet så har beställt klänningarna i tre olika storlekar så hoppas någon passar. Ena är verkligen helt perfekt. Min förhoppning är att jag ska kunna ha den i september också då vi ska på svågern+svägerskans bröllop, men det får vi ju se då! (Har bara gått upp ca 8kg nu i v35). Håller tummarna att någon av klänningarna sitter någorlunda iaf!

Åh, vad kul att gå på bröllop!! Men jag vet hur svårt det kan vara att hitta fina kläder som rymmer en mage. Jag var på bröllop i v.36 när jag väntade dottern, för 7 år sen. Stor, svullen och den enda med platta skor ;)
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2016-05-13 22:17:41 följande:

Är det nån vars barn har astma eller förkylningsastma? Vi misstänker att Isak har det. Han fick RS virus och lunginflammation för två veckor sen o vi fick ligga inne på barnsjukhuset fyra nätter. Nu är han förkyld o flåsig igen.

Båda mina barn har det, och min man :) Men dottern som är drygt 6 år har sällan problem av det längre, det har vuxit bort. Tage däremot har både haft krupp och nu förkylningsastma så det är ju kul. Började misstänka lunginflammation här om dagen, men läkaren sa att det "bara" är förkylningsastma
  • snö 81
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-18 21:18:35 följande:

Vi har fått problem på kvällarna med O, och jag tycker det är så svårt när man inte blir klok på vad som är tokigt. Han lägger sig vid 19 för att sen vakna och skrika som en tok vid ca 21, och inget annat hjälper än att ta upp honom. Då blir han pigg och är vaken till 23-00 för att sen somna med mig i sängen och sova ostört till morgonen. Han har säkert i 9 mån sovit utan problem på kvällarna så det här något nytt.

Jag börjar tänka att han kanske sover för mycket på dagen nu? Dagarna ser ut som följande

Nångång mellan 5:30-6:30 - morgon

9-10:30 sova förmiddag

13:30-15:00 sova eftermiddag

19 - lägga sig för kvällen

Alltså ca 13,5h per dyng? Eller räknar jag fel? *gravidhjärna*

Hur sover era nu? Jag är ju gravid i v 38 och sover med Olle på dagarna nu för att orka, känns också jättejobbigt att hålla på å peta i detta då vi när som helst ska få lillebror. Så typiskt att det ska börja strula med sömnen nu. Han har fått två nya tänder nu i dagarna så kanske kan vara det också? Någon som har liknande problem?

Tage vaknar mellan 4.30-5.30 på morgonen. Sover middag mellan 11-13 och somnar för kvällen nån gång mellan 19.15-19.45 ca.
    När dom är så stora som våra är ska dom inte behöva sova mer än en gång per dag. Jag skulle testa lägga om dagvilan och se om det gör nån skillnad.
  • snö 81
    josanl skrev 2016-05-18 17:15:11 följande:

En fråga angående utomhuslek. Vad har ni på era 1åringar nu i sandlådan då galon är för varmt och vanliga brallor blir så  jätte smutsiga? :/

Vi kör skalkläder. Galon används endast vid regn. Och är det för varmt för skalkläder kör vi på jeans med risk för smuts
  • snö 81
    Mildamilda skrev 2016-05-17 21:29:23 följande:
    Ok har ni fått någon medicin till Tage? Vi fick en inhalationer-grej men den är ju inte så poppis...
    Nä. Storasyster fick två olika inhalationssprayer med mask, men Tage har än så länge bara Bricanyl i flytande form. Men han har fått inhalera adrenalin på akuten vid två tillfällen.
  • snö 81
    Villhaenbebbe skrev 2016-05-23 01:41:06 följande:

Igår klockan 17:09 gjorde lillebror entré på bf -11. Man glömmer verkligen hur små dom är, men helt magiska!

Grattis till Sigge!!
  • snö 81
    KarinIngrid skrev 2016-05-25 15:48:53 följande:

En fråga.

Går alla ettåringar i tråden nu?

Julian är ju 13,5 månad men går inte än. Jag har börjat få kommentarer om att det är sent, att han inte kan gå än, att han ligger efter osv.. jag var inte orolig innan men börjar bli det nu. Är det väldigt sent ? Är det bara Julian som inte går ? Nån mer här ?

Han går jättebra så länge han får hålla i sig i möbler eller händer. Men vägrar konstant att gå utan stöd. 

Tage går, eller springer kanske jag ska säga. Men på 1-årskollen på BVC sa dom att det är först vid 18 månader dom checkar av ifall barnet går.
    Något som alla andra barn vekar göra, men inte min unge, är att prata. Tage säger endast rappakalja. Ibland kan man urskilja ett mammamm, men det är bara ibland. Annars är det grekiska. Däremot fattar han vad man säger åt honom. Om man ber honom plocka upp en sak från golvet och komma med den så gör han det och ser skitstolt ut :)
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2016-05-26 08:30:47 följande:
    Men Tage gick väl tidigt? Det känns som antagligen kommer talet eller så går de. Min dotter gick jättetidigt och har en grymt bra motorik, men var och är sen med talet. Det är nu vid 3 år hon börjat prata hyfsat. Däremot Walter som nu vid 14 månader börjar gå, pratar desto bättre. Mamma, pappa, Walter, kaka, vovve, brum, mu, bä, anka, kottikott (igelkott) och han härmar det mesta vi säger
    Ja, han började gå vid 11 månader ungefär och gick riktigt stadigt vid 1-årsdagen. Tror också att det är lite antingen eller. Dottern var också tidig med att gå och sen med prat, men jag tror ändå att hon hade lite mer prat än lillebror.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-05-26 10:04:42 följande:
    Mina äldre barn var som sagt rätt "sena" med att gå men då pratade de tidigt istället. Sonen sa tex 6ordsmeningar tydligt redan vid 18 månader (normalt sett ska de kunna 2ordsmeningar i den åldern har jag hört). Selina däremot, som gick vid 10 månader, säger bara "mamma", "pappa" och "titta" än. "Diddi" har hon sagt nån gång också (åt bablar-mjukisdjuret). Hon förstår rätt bra om man säger åt henne något men prata har hon inte tid med.
    När Sally var liten, alltså Tages storasyster, minns jag att på 18-månaderskontollen skulle dom kunna säga 7-10 ord, inget krav på sammansatta "meningar". Men om inte Tage börjar surra snart kommer det bli kryss i protokollet vid 18 månader...
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?