• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-10-06 11:31:06 följande:

Det är lite så jag känner också, att även om jag inte själv är så orolig för min hälsa så har jag ett ansvar gentemot mina barn att hålla mig frisk. Tänk vilken mardröm om hjärtat skulle lägga av när jag är ensam hemma med tre barn :/ jag har ingen dödslängtan direkt men är heller inte orolig och rädd för att bli sjuk eller dö.. men är däremot livrädd för att dö från mina barn!

Jag ringde 1177 igår som tyckte att jag skulle kontakta vc så det gjorde jag imorse och har nyss varit dit. Tog ett ekg och lyssnade lite på hjärtat och lungorna och tog lite blodprover. Naturligtvis kände jag inte av hjärtklappningen ett dugg under ekg-undersökningen (ungefär som när man åker in för täta sammandragningar men när man väl ligger där med ctg så händer inget alls).

Ja det är ju himla typiskt! Vad sa de att det kunde vara då?
  • Kpax
    KarinIngrid skrev 2015-10-07 06:45:52 följande:

Ja vi har också en bmw. Sambon som köpt...

Inte optimalt. Det är med näppe vagnen går in i bagagen.

Killen i butikeb sa att Britax MaxWay är storsäljare på bmw-folk just för att utrymmet ofta är begränsat.

Hahaha, skönt att man inte var ensam ;)

Den är skön att köra, men när man inte får plats med hund, vagn eller barn så är det fan en dålig kombi. Inte ens dragkrok har vi. Nästa gång väljer jag, och då ska den dessutom vara färdigrepad så sambon slipper gå med förstoringsglas och leta hack.
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-10-07 07:05:18 följande:

De tog lite prover, bland annat sköldkörtelprov för tydligen kunde det ställa till det och ge hjärtklappning. I övrigt tyckte läkaren att det såg bra ut och menade att man kunde ha såhär ibland men att om det blir värre eller om jag får andra symtom ska jag höra av mig igen.

Ah, okej. Hoppas det inte är något med sköldkörteln, det verkar vara ett jäkla skit.
  • Kpax
    ebe91 skrev 2015-10-07 08:44:51 följande:

Haha, vi hade en 330 innan jag blev gravid. Vi böt redan förra hösten för vi insåg att den inte direkt funkade som familjebil! Sambon lovade mig att vi skulle byta bil när jag tog körkort (vilket nu är 2,5 år sen) då jag inte nådde fram till pedalerna i bmwn, men icket! Jag fick ta två kuddar från vardagsrummet istället... Haha! Tur vi skaffade familj så vi fick en vettig bil (även om det nu är en passat och en av de bilar som är drabbade nu under där där vw-skandalen...).

Vi har en axkid duokid, men den är från 9kg o B vägde sist 7,5 så vi avvaktar lite. Vet att man även kan kolla hur stabilt barnet sitter o gå efter det, men vi avvaktar ändå somsagt. Tycker han är lite liten i kroppen. Även rätt skönt att kunna lyfta ut hela stolen, o speciellt då vi ska på affären för har ett vagnchassi i bilen som jag kan klicka fast babyskyddet på.

Haha, illa när man måste ta till soffkuddar! :)

Jag har också tyckt att det varit praktiskt med babyskyddet, både att bära henne i, och att det går att klicka fast på vagnen. Men nu är hon så tung att jag knappt orkar barn plus stol. Lite osäker på hur jag ska lyckas på babysimmet bara, det har varit väldigt praktiskt att ha med babyskyddet i omklädningsrummet.
  • Kpax
    KarinIngrid skrev 2015-10-07 09:01:12 följande:

Jag och Julian ska börja babysim på fredag. Nån som har gått och har nå tips?

Har köpt såna söta badbyxor :)

Vi går på sim! Både jag och Josefin tycker att det är jättekul, men jag har nog inga vettiga tips :)
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-10-07 11:42:42 följande:

Ja vikten är ett rätt stort problem. Fick ställa mig på vågen hos läkaren igår, då det är samma läkare som jag träffat hela tiden sen min mage började krångla och hon "vill hålla lite koll" på min vikt. I dagsläget väger jag 47,9kg (enligt vågen på vc, MED kläder). Det är 2,5 kg mindre än innan jag blev gravid med mitt första barn.

Nu är jag inte helt säker men tror att sköldkörtelprov tagits flera gånger under mina 6 år med magproblem så jag tror inte de visar något den här gången heller. Mest troligt är det väl bara sömnbrist och stress som ger hjärtklappning. Även om jag inte upplever mig som stressad nu så är det ju aldrig helt stressfritt med tre barn;)

En av mina kusiner har Hashimotos sjukdom. Det är en autoimmun sjukdom som påverkar sköldkörteln. I längden leder den till hypotyreos, men i början kan man istället få symtom på hypotyreos (om jag förstått saken rätt). Arytmi är ett symtom.

Hashimotos syns inte alltid på blodprov, de ska kolla sköldkörteln med ultraljud (och då se svarta prickar). Du kan ju läsa lite snabbt på Wikipedia om du vill, just in case :)
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-10-07 19:10:17 följande:

Konstigt. Jag fick veta att det är ersättning som gäller och välling är inte superbra eftersom det är så mycket gluten. Vilket också överensstämmer med det jag läst. Varför skulle välling vara bättre enligt dem?

Våran bvc sa också att vi skulle ta välling isf. Det lät som att hon tyckte att det var avigt att börja med ersättning om man skulle fasa in mat. Står de sig längre på välling kanske?

Jag hade också läst att välling inte är så värst bra.
  • Kpax

Jag har hört att de brukar bli lösa i magen vid tandsprickning, men när Josefin fick sina två var hon lös mest hela tiden ändå (eftersom hon nästan bara ammade). Jag kände heller ingen svullnad eller såg någon rodnad på tandköttet, trots att jag verkligen höll koll! Hon hade tuggat och dreglat mycket flera månader när det plötsligt kändes en liten vass kant.

Nu har hon börjat dregla och tugga mer igen, och den här gången verkar hon mer besvärad. Är det nya på gång då, tro? Eller fortsätter de påverkas av de här tänderna tills de är helt utväxta (de är nu ett par millimeter, och det är nog två månader sedan de sprack igenom)?

Igår kaskadkräktes hon, och var även lös i magen. Jag får för mig att jag matförgiftat henne (typ diskat pipmuggen för dåligt, haft plommonpurén i kylen för många dagar eller liknande), men vi har för all del en skitig hund, och Josefin blir ibland slickad på händerna, plus att hon förstås stoppar allt i munnen.

Hon var som vanligt sen, förutom den -vad jag gissar är- tandrelaterade gnälligheten.

• Kpax
    ebe91 skrev 2015-10-12 09:24:19 följande:

Detdär med att få ungen att sova i sin spjälsäng tycks tusan vara en hel vetenskap! På dagen kan han vila sina 30-60 minuter. På kvällen kan jag lägga ner han när han somnat. Sen vaknar han efter 60 min. Söver om, lägger tillbaka. Sover då 20 minuter, vaknar och får söva om. Sen sover han 5-20 minuter tills jag flyttar över han till våran säng. Egentligen gör det mig inget att vi samsover men han tar sån plats. Kryper runt om natten, bökar. Jag sover jättedåligt! Sen kan jag absolut inte lämna han en sekund själv i våran säng då han kryper ur direkt han vaknar... Han gjorde en kullerbytta ur sängen i helgen, tack o lov har vi madrassen på golvet (har inte hunnit/orkat ta in sänggaveln då vi ändå ska renovera sovrummet här i höst) och han gled nog ner med ett knappt fall, alltså totalt max 25 cm. Är bara så avis på de som bara kan lägga ner barnet i spjälsängen och sen sover den där... O speciellt de som har barn som somnar av sig själv i spjälsängen!

Precis så är det här också, jag bryr mig inte ens om att försöka flytta tillbaka henne till spjälsängen när hon vaknar på natten (ganska exakt en timme efter att jag lagt henne där, sovande). Hon får ligga kvar i vår säng. Hon vaknar till ändå, men brukar somna om när jag vänder henne i sidoläge, och det behöver jag inte vakna ordentligt för att göra.

Nu har det gått så långt att jag har svårt att somna på kvällen för att jag vet att jag snart måste vakna och lyfta över henne.
  • Kpax
    snö 81 skrev 2015-10-12 09:33:06 följande:

Tages första tre tänder kom utan större problem, lite extra dreglande bara. Denna gång när han har tre tänder på G är han supersvullen i munnen, bajsar ruttet, kräks mer, gnällig och sover dåligt. Det kan nog vara så att ibland störs dom mer än annars. En del får ju feber, men inte vid varje tand.

LillLouise84 skrev 2015-10-12 11:35:33 följande:

Min dotter har varenda gång blivit förkyld, feber, spytt, lös i magen och drägglig. På henne ökar saliv produktionen så hon säger nu när hon är två att det kommer kräks och försöker spy men det är bara saliv.

Jamen då var det kanske därför då... Skönt om det inte är jag som orsakat sjukdomen.

Igår var hon verkligen ovanligt svår att söva. Hon pendlade mellan trött, pigg, ledsen och glad i flera timmar. Somnade nästan, men fick ett vaket-ryck igen. Frustrerande. Till slut tvingade jag henne att ligga i famnen när jag studsade på pilatesbollen (något hon vanligtvis tycker väldigt bra om), och efter några minuter somnade hon.

Hoppas allt blir bättre snart, jag börjar jobba den 2/11.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?