• Kpax

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-10-16 14:14:55 följande:

Kan inte hjälpa att jag blir lite (mycket!!) avundsjuk på er som plussat igen.. den där sorgen över att det här är sista vill inte riktigt släppa! Inte blev det bättre när jag nyss gick igenom Selinas gamla kläder för att avgöra vad som ska sparas och vad som ska säljas, alla söta små kläder fick den där sorgen att bubbla upp igen:(

Nåja, det går väl över hoppas jag!

Tror du att den känslan skulle gå över om du fick tillräckligt många barn? Ser väldigt märkligt ut i skrift, men jag menar är det ett behov som skulle gå att mätta? Eller tror du det är en känsla som är oundviklig för dig att uppleva, hantera och ta dig igenom?
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-10-16 20:10:57 följande:

Det är just det jag inte vet. Efter barn nr 2 var jag HELT mätt på barn, kunde inte alls tänka mig att skaffa fler.. och när syskon och kompisar började skaffa barn kände jag bara en glädje för att vi gjort bort det. Den här gången känner jag ju inte så. Jag avundas alla som är gravida! Jag plågas varje gång vi byter blöjstorlek och varje gång jag måste lägga bort något plagg som blivit för litet. Jag grät när liggkorgen till vagnen såldes. Det är en riktig sorg och jag vet inte när det ska gå över.

Jag intalar mig själv att det är bäst att det är sista barnet. Nu får vi plats i en vanlig bil, alla tre barnen kan få eget rum, vi har tid och ork och ekonomi för dessa tre barn. Vad säger att vi får ett friskt barn nästa gång? Tänk om vi får ett sjukt barn som kräver massor med sjukvård? Jag VET att det räcker nu men sörjer ändå..

Usch vad jobbigt, jag kan bara hoppas att jag slipper känna så. Jag är inställd på två barn, så kommer bli otroligt besviken om det "bara" blir ett (det beror mycket på att jag själv saknar syskon, inte att mitt barn inte räcker till för mig, men du förstår ju). I smyg tycker jag dock att tre vore häftigt...
  • Kpax
    pink76 skrev 2015-10-18 06:30:41 följande:

God morgon. Nu har vi varit uppe sedan halv 5. Min lille prins har börjat sova så dåligt. Han vill ha morgon så tidigt, ibland redan vid kl 3. 

Hur sover era små?

Dåligt.

Hon blir trött vid 19-20 men kan inte somna för natten förrän efter 22. Hon somnar bara i famnen. Lägger jag över henne i spjälsängen sover hon 20-60 minuter, sen är det bara att flytta henne till vår säng. Hon vaknar till ofta ofta ofta, äter 1-2ggr på natten. Morgon vid 7.

Jag är jävligt trött nu. Och om två veckor börjar jag jobba.

Har dessutom mens, blöder som fan och har svårt att få tamponger att funka. Måste hela kroppen verkligen rasa pga en graviditet? Trött på det.
  • Kpax
    LillLouise84 skrev 2015-10-18 21:51:07 följande:

Jag slutade amma och poff så kom mensen som ett brev på posten. Med pms, extremt sockersug, uppblåst och sväld mage och plus två kilo på vågen. Fast att jag har hormonspiral. Tamponger känns inte som att de ska sitta kvar (glapp och slapp?) det hade jag inget problem med emellan barnen men nu efter tvåan.

Vi sover skitdåligt mest hela tiden. Första tre månaderna så var jag upp och matade en gång per natt men sov upp emot sex timmar sammanhängande och somnade om efter matning. Nu sover vi aldrig känns det som. Jag bävar för den dag jag måste börja jobba igen.

Jag hade också gått upp i vikt, och det kanske är mensen då. Jag har inte haft speciellt mycket problem med rikliga blödningar eller pms tidigare, men nu... Herregud. Tampong OCH nattbinda, dygnet runt. Ska ge det lite mer tid, men i längden kommer jag inte ha kopparspiral om det här är resultatet.

Tampongerna gör lite ont att sätta i och ta ur, och så verkar det rinna på sidan... Hoppas det är tillfälligt.
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-10-18 22:34:53 följande:

Så jobbigt det är när sömnen strular! Lider med er... Här verkar det tack och lov långsamt ha vänt. Vi kan ha bakslag någon natt här och där men ofta vaknar han för snabb amning 2-3 kortisar bara nu. Dock längtar jag fortfarande efter en hel natts sömn... Men bokat in en resa till Örebro näst-näst-nästa helg så då blir det ett dygn utan Folke... Om jag inte får kalla fötter!

Kpax: kan du inte sova uran Josefin bör du börjar jobba? Så har vi löst det... Skulle nog funka dåligt annars! Nu sover maken i gästrummet sina jobbdagarna och i januari börjar jag jobba och kommer sova där då. Eller ammar du på natten? Jag ska försöka avveckla min nattamning innan jobbstart.. Om det går!

Ang. Tampong. Tyckte det kändes strävt nu under amningen så har bytt till lunette menskopp som man köper på Apoteket... Trixigt i början men jag gillar konceptet och snacka om att den sitter bra! Kanske värt att testa?

Jo, jag kan sova på luftmadrass (en sån där tjock och stor) i Josefins rum. Men skriker hon så hör jag det så länge jag är hemma. I början kommer hon ju att skrika, men jag hoppas att hon snart accepterar att pappa finns där istället.

I natt har hon faktiskt sovit bra! Fortfarande i vår säng, men hon har bara vaknat ett par gånger, och snabbt somnat om. Kanske är den här perioden över? Vore otroligt skönt.

Jag gillar inte alls tanken på menskopp. Jag är rädd att den fylls upp med blod, och sen hamnar den snett eller glider ut (gör den inte det nu efter förlossningen?). Ser scenen i filmen Carrie framför mig...

Men det är ju många som älskar menskopp, så man kanske borde våga testa.
  • Kpax
    Pojkmamma01 skrev 2015-10-19 09:49:21 följande:

Hur äter din lilla på dagen?

Min äter liiite mat, fruktgröt, försöker få henne att gilla välling men det är trögt.. Mest ersättning för bebisar över 6 mån.

Rån, lite smörgåsbitar..

Äter 150 ml ersättning på natten men vaknar ibland vid 3 och är pigg??

Ibland vill hon kliva upp 4-5 på morgonen..Zzzz

Jag känner mig vilse vad jag ska göra. Hon sover i sitt neste mellan mig och sambon i vår säng.

Hon äter bra nu tycker jag! Välling (gör 100ml, men oftast lämnar hon lite) en till två gånger om dagen, riktig mat en till två gånger, och amning kanske 2ggr. Och amning som sista mål sent på kvällen och minst en gång på natten.

Jag gör egen mat, och ofta är det samma som jag äter, minus kryddor och med mer kolhydrater och mindre kött. Pasta och köttfärssås, linsgryta, fläsklägg och rotmos, lax och potatis. Plus broccoli, kokta morötter, ärter och frukt. Och katrinplommon (köpt puré alltså, för magen).

Eftersom jag gör egen mat vet jag inte hur mycket det motsvarar i burkmat, för den innehåller väl mer vatten? Hon äter 0,5-1dl per mål.

Gröt gillar hon inte, vi har provat tre olika, och gjort dem olika tjocka, men hon tycker inte om. Jaja, det är väl ändå samma sak som välling?

Jobbigt att hon blir pigg så tidigt! Josefin brukade SOMNA 4 när hon hade kolik, hehe.

När somnar er plutt på kvällarna då?
  • Kpax
    tovemaja skrev 2015-10-19 12:01:21 följande:

Haha... Vilken syn! Nej, glider ut gör den verkligen inte, tycker tvärtom att det negativa är att den sitter ganska hårt :) kan inte säga mycket än eftersom det bara är andra cykeln men tycker spontant att det känns som det kommer funka fint! Nattetid har jag behövt komplettera med trosskydd dock.

Jag kommer ju höra Folke från gästrummet också men tänker mig öronproppar... Hjälper väl något. Hur tänker ni göra med nattamningen?

Läcker det lite då alltså? Som en tampong som inte riktigt räcker till? Jag hade sett framför mig att antingen läcker det inte alls, eller så rinner det ordentligt, men jag vet ju inte alls :)

Nattamningen ja... Hon BEHÖVER ju inte äta, så jag har hoppats på att hon inte ska tänka på det om jag inte ligger i sängen. Annars så finns flaskalternativet förstås, men om det bara är en okomplicerad amning så stör inte det så värst mycket heller kanske... Hur ska ni göra?
  • Kpax
    Trollunge85 skrev 2015-10-19 14:17:44 följande:

Den glider inte ut. Läcker det så är det för man satt in den fel. Jag hade det innan jag blev gravid och tyckte det var supersmidigt eftersom jag blöder så mycket. Tog några cykler att få rätt på det men sen har det bara varit smidigt. Får se hur det funkar när mensen kommer tillbaka. Vet inte om jag har en för liten storlek så här efter förlossningen. Men inga fler tamponger för mig. Mitt underliv jublade när jag bytte till kopp.

Jag har nog aldrig hört någon säga att de testat men inte gillar menskopp. Kanske dags att våga prova i alla fall! Hur vet man vilken storlek man ska ha?
  • Kpax
    septemberbarn08 skrev 2015-10-19 21:51:11 följande:

Vi brukar ligga kring 10 000 på Ica men på det senaste utdraget (för september) var vi uppe i hela 12 400 kr.

Då är vi förvisso två vuxna och tre barn men Selina "kostar" ju inget ännu. Blöjorna får vi som sagt gratis när vi veckohandlar och någon mat är det ju inte på tal än (max 200kr/mån för några burkar).

Utöver ica äter vi som sagt pizza kanske 3 gånger/månad (=600 och handlar för kanske en tusenlapp sammanlagt på Coop och macken.

Så vi hamnade nog på 14 000kr i september viket ju är HELT åt skogen! Hur tusan ska man göra för att få ner matkostnaden?

Ja 14000 är ju mycket. Vi har, enligt mig, varit väldigt slösaktiga länge, men nu försöker jag styra upp det.

Vi (jag...) planerar typ sex måltider och handlar en gång i veckan. En storhandling går på typ 800-900 kr inklusive hygien- och städartiklar. Sen kompletterar vi med mjölk, frukt och bröd nån gång till.

Vi ligger nog runt 5000kr i månaden nu, och det känns okej, även om jag hade kunnat få ner det jäkligt mycket mer om jag inte hade behövt ta hänsyn till sambon som är rädd för allt som inte är korv och makaroner i princip (och sån barnmat gillar inte jag)...

Så mina tips är: Planera veckans måltider, handla en gång i veckan (och följ listan!), laga mat varannan dag och ät rester varannan (sparar tid, kanske inte så mycket pengar), töm frys och skafferi ibland, där har man ofta massor :)
  • Kpax
    SvanE skrev 2015-10-20 08:06:59 följande:

Jag har kopparspiral, blödde mycket så jag hade samma skydd som dig iallafall på natten men märker inte av att det är mycket mer nu, kanske med tanke på att de var så rikliga innan. Jag tar cyklo-F eller tranexamsyra 1-2 gånger under mensperioden när det blöder som mest (t.ex inför natten) och det hjälper verkligen! Finns på Apoteket :)

Det var 1,5 dag som var vansinnigt, före och efter var det normalt. Märkligt att det växlade så snabbt... Tanken på Cyklo-f slog mig, men jag ville läsa mer om det innan jag petar i mig något :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?