• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-27 11:20:24 följande:

Tack allihopa! Hon har ännu inget namn, vi velar mellan Alma, Selma, Vera o flera andra...

Ni ska få en fl-berättelse; vaknade kring 4 med värkar, blev snabbt någorlunda regelbundna (3-6 min mellan). Värkarna var på samma sätt som med sonen så förstod att det var på G direkt. Väckte sambon vid 5 och bad han ringa hans föräldrar, de var ute i stugan (på en ö) så de började packa ihop och åka hem. Hann sen ta ett bad, väntade på att sonen skulle vakna (han tyckte dock det passade bra med sovmorgon så fick väcka han). Lämnade av han hos farmor o farfar kl 8 och rullade då mot förlossningen. Fick lustgas direkt vi kom dit, fick ligga ca 30 min med ctg och vid en undersökning kl 9:15 var jag öppen 4-5 cm. Nästa undersökning gjordes 11:10 och var då öppen 8cm. 11:30 tog de hål på fosterhinnan. Vid 12 var jag tvungen försöka krysta ner bebisen, min livmoder tycks vara väldigt bakåtlutad så bm var tvungen dra livmoderöppningen framåt medan jag krystade för att få ner henne... Det var nog det värsta med förlossningen, hemska hemska värkar och barnmorskan som slet i mitt underliv och ville att jag skulle krysta medan kroppen sa kryp iväg... Där ett tag korsade jag till o med benen och sa att jag vägrar... Hon frågade hela tiden om jag ville krysta men det var det sista jag ville göra. Hon frågade om jag ville ha en morfinspruta och sa ja, så hon gick iväg o hämtade den. Under tiden hon är borta får jag en ordentlig värk och vill inte göra något annat än o krysta, o precis då kommer hon tillbaka. Vet inte hur länge jag krysta, 20-30 minuter kanske? Och sen var hon ute :) med sonen fick jag aldrig krystvärkar utan han drogs ut med klocka, medan jag var totalt borta. 3715g och 49cm (sonen vägde 3400g o var 49cm). 13:37 var hon ute, 18:30 fick vi plats på BB, 19:30 gjordes läkarundersökning och kl 20 åkte vi hem :) sonen har sovit hos farmor o farfar inatt, han kom hem på morgon och verkar inte minsta intresserad av lillasyster... Han blev mest ledsen när farmor for igen :)

Åh vad roligt med en förlossningsberättelse!

Det där med att bm slet i undetlivet lät sådär... Men antar att det ändå var ett steg i rätt riktning med tanke på att första blev sugklocka. Och huvudsaken är såklart att ungen kommer ut!

Kändes det bra att åka hem så snabbt? Visst får man välja som omföderska?

Igår umgicks vi med ett par som har en treåring och en fyraåring (15mån mellan barnen). Jesus Christ säger jag bara.... Hoppas aktivitetsnivå beror på gener och socialt arv, inte på närheten i ålder.
  • snö 81
    Kpax skrev 2016-06-30 07:25:15 följande:

Det där med att bm slet i undetlivet lät sådär... Men antar att det ändå var ett steg i rätt riktning med tanke på att första blev sugklocka. Och huvudsaken är såklart att ungen kommer ut!

Igår umgicks vi med ett par som har en treåring och en fyraåring (15mån mellan barnen). Jesus Christ säger jag bara.... Hoppas aktivitetsnivå beror på gener och socialt arv, inte på närheten i ålder.
    Alltså, barn i en viss ålder är rätt aktiva och av min egen erfarenhet älskar dom att prata alternativt bara höra sin egen röst. Jag har ju en dotter på 6,5 år och jag vet inte om mitt mentala sinne hade klarat av en 5-åring också ;)
    Jag tror att man fixar allt eftersom det är vardag, men jag är otroligt glad att ha drygt 5 år mellan mina barn. Sen har jag och min man även kommit på att bara ha ett barn är som att ha inget barn. Vi har ju fyra totalt därhemma :)
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-06-30 07:25:15 följande:

Nja, det var ju inte direkt skönt men fick inte ner henne i kanalen annars :)

Jo, vi valde att åka hem :) de frågade om vi (jag och bebis) ville stanna till morgonen efter men tyckte vi mådde så bra och vi ville hellre få vara tillsammans allihop (förutom Bosse då som var hos farmor o farfar) :) och jag var knappt öm nertill, känns som vanligt nu :)
  • septemberbarn08

Hur mycket väger era små nu? Selina har ju inte gått upp sådär jättemycket i vikt sedan hon var 8 månader och vi har ju varit till barnläkaren två gånger bland annat för detta. Tidigare har de trott att det beror på förstoppning men nu bajsar hon varje dag (oftast) men äter fortfarande sådär. Nu har vi fått en ny tid hos barnläkaren plus barndietist i augusti och nu ska vi fylla i matdagbok i tre dagar och skicka in inför det besöket. Det ska fyllas i VÄLDIGT noga, vägas och mätas och hålla på. Ett enormt jobb! Men jag inser ju nu efter att ha fyllt i idag att hon knappt får i sig något.

Frukost (efter 13 timmar utan mat och där sista målet igår bestod av 100ml nyponsoppa): 1/2 rostad med smör, 1 yoghurtbägare (sån från Nestlé som är sockerfri). Lunch: 8 miniköttbullar och en halv liten rund smörgås med smör. Mellanmål: 1 klämpåse med frukt- och yoghurtsmoothie.

Inga jättemängder alltså. Och så rör hon sig jämt. Samtidigt är hon alltid pigg och glad så jag känner ingen större oro.. men jag vet inte!

• KarinIngrid
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 14:54:51 följande:

Hur mycket väger era små nu? Selina har ju inte gått upp sådär jättemycket i vikt sedan hon var 8 månader och vi har ju varit till barnläkaren två gånger bland annat för detta. Tidigare har de trott att det beror på förstoppning men nu bajsar hon varje dag (oftast) men äter fortfarande sådär. Nu har vi fått en ny tid hos barnläkaren plus barndietist i augusti och nu ska vi fylla i matdagbok i tre dagar och skicka in inför det besöket. Det ska fyllas i VÄLDIGT noga, vägas och mätas och hålla på. Ett enormt jobb! Men jag inser ju nu efter att ha fyllt i idag att hon knappt får i sig något.

Frukost (efter 13 timmar utan mat och där sista målet igår bestod av 100ml nyponsoppa): 1/2 rostad med smör, 1 yoghurtbägare (sån från Nestlé som är sockerfri). Lunch: 8 miniköttbullar och en halv liten rund smörgås med smör. Mellanmål: 1 klämpåse med frukt- och yoghurtsmoothie.

Inga jättemängder alltså. Och så rör hon sig jämt. Samtidigt är hon alltid pigg och glad så jag känner ingen större oro.. men jag vet inte!

Ja det låter som hon får i sig lite lite.
    Julian väger nu 12,2 kg han är 83cm lång han äter såhär:

Frukost: 1 portion havregröt, 1/2 smörgås med ost, vatten

Lunch: 1 portion ca 150 gram vanlig mat. tex köttbullar, potaitis, kycklnig med ris, pasta med korv etc. alltid någon form av grönsaker. Samt ca 1/3 burk fruktpure efter. vatten.

Mellis, 1 banan och ca 1 dl yoghur, eller en ostmacka,

Middag: samma som lunch.

Nattning. 1 flaska välling.
  • septemberbarn08
    tovemaja skrev 2016-06-30 16:27:47 följande:

Folke väger närmare 13 kg och äter väldigt likt Julian som beskrivits ovan :) skillnaden är att han äter havregrynsgröt både till frukost och kvällsmat, ingen välling.

Selina vägde 8.4 vid 8 månader, 8.6 vid 10 månader och 8.7 vid 13 månader. Nu har det ju gått ytterligare 2 månader men tvivlar på att hon kommit över 9kg än. Har fortfarande storlek 74 på mycket kläder.

Det är klart att det inte är bra att hon inte gått upp mer men samtidigt är hon som sagt pigg och glad och utvecklas som hon ska i övrigt. Vi får väl se vad läkarna säger i augusti :)
  • SMA87
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 18:03:56 följande:

Selina vägde 8.4 vid 8 månader, 8.6 vid 10 månader och 8.7 vid 13 månader. Nu har det ju gått ytterligare 2 månader men tvivlar på att hon kommit över 9kg än. Har fortfarande storlek 74 på mycket kläder.

Det är klart att det inte är bra att hon inte gått upp mer men samtidigt är hon som sagt pigg och glad och utvecklas som hon ska i övrigt. Vi får väl se vad läkarna säger i augusti :)

Min lilla vägde idag ca 15 månader 9,5kg och var 79cm lång. Vi har gått på utredning för allergier och konstaterat ägg och mjölk. Men hon växer bra och följer sin kurva... Tror hon kanske vägde runt 8,5kg vid 10 månader... Vår matdag består av

Frukost gröt och smörgås med havredryck

Ibland Mellanmål banan

Lunch vår mat, tycker att hon äter mycket. Serveras det korv så kan hon äta 2st "hotdogs"

Mellanmål klämmis

Kvällsmat ca 150ml havredryck med berikningspulver

Tycker hon äter som en häst men det syns ju inte på våg eller kläder. Fortfarande stl 74 här med.

Följer inte selina sin kurva?
  • septemberbarn08
    SMA87 skrev 2016-06-30 18:48:41 följande:

Min lilla vägde idag ca 15 månader 9,5kg och var 79cm lång. Vi har gått på utredning för allergier och konstaterat ägg och mjölk. Men hon växer bra och följer sin kurva... Tror hon kanske vägde runt 8,5kg vid 10 månader... Vår matdag består av

Frukost gröt och smörgås med havredryck

Ibland Mellanmål banan

Lunch vår mat, tycker att hon äter mycket. Serveras det korv så kan hon äta 2st "hotdogs"

Mellanmål klämmis

Kvällsmat ca 150ml havredryck med berikningspulver

Tycker hon äter som en häst men det syns ju inte på våg eller kläder. Fortfarande stl 74 här med.

Följer inte selina sin kurva?

Nej hon har dalat på kurvan, det är väl därför de vill kolla upp det gissar jag:/. Men hon är ju väldigt aktiv och äter inte så mycket så man kan ju heller inte förvänta sig någon större viktuppgång. Tror inte det har med någon allergi att göra.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-06-30 14:54:51 följande:

Tage har ätit jättebra hela tiden och därför inte varit i det magra laget. Men nu sedan nån vecka tillbaka äter han jättedålig! Han har helt och hållet slutat äta gröt, välling skakar han bara på huvudet åt. Så nu är det 1/2-1 macka morgon och kväll + mjölk, liten portion mat till lunch och middag samt en banan till mellis. Jättelite för att vara honom, men samtidigt så kanske han inte kan äta lika mycket alltid.
    Vad han väger nu vet jag inte eftersom vi inte vägt eller mätt sedan 1-årskollen, men runt 12 kg tror jag.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?