• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • ebe91
    Kpax skrev 2016-06-21 17:48:32 följande:
    Åh vad spännande!

Har du (och ni andra) något ni skulle vilja göra annorlunda inför en ny förlossning? Stundande, eller rent hypotetisk. Något ni kände var mindre bra när vi fick våra marsbebisar?
    Jag kommer inte vara lika frikostlig med smärtlindring! Kommer absolut inte ta bäckenbottenbedövning då det var det värsta med hela förlossningen. Sen ska jag försöka undvika EDAn, iaf avvakta lite med den. Sist gjorde den mig så värksvag så behövde värkstimulerande direkt, och jag blev så fast till sängen (EDA, dropp, ctg, skalpelektrod, blodtrycksmätare osv). Vill kunna ta värkarna ståendes mot ett gåbord med lustgas.

Hur känner du inför din kommande förlossning? :)
  • Kpax
    ebe91 skrev 2016-06-21 19:01:28 följande:

Jag kommer inte vara lika frikostlig med smärtlindring! Kommer absolut inte ta bäckenbottenbedövning då det var det värsta med hela förlossningen. Sen ska jag försöka undvika EDAn, iaf avvakta lite med den. Sist gjorde den mig så värksvag så behövde värkstimulerande direkt, och jag blev så fast till sängen (EDA, dropp, ctg, skalpelektrod, blodtrycksmätare osv). Vill kunna ta värkarna ståendes mot ett gåbord med lustgas.

Hur känner du inför din kommande förlossning? :)

Jag vill också undvika eda (av samma anledning som du), och tänker att jag gärna skulle vilja ha lokalbedövning för att slippa känna hur vävnaden spricker. Det var den enda smärtan som faktiskt skrämde mig sist. Men iofs är väl öppningen vid som en stekpanna nu, så det kanske inte behövs?

Öppningsskedet var jag obedövad och det gick ju bra, så det gör det säkert den här gången också!
  • tovemaja

Vill helst inte heller ta Eda då jag fick hemsk spinalhuvudvärk sist. Höll nästan i dig en vecka sist! Men minns hur skönt det var med bedövningen i stunden dock... Så får väl se hur det går!

Annars vill jag testa bada om tid finns... Duschen var ok men fick ju bara duscha halva kroppen pga. Edan.

• tovemaja

Vill helst inte heller ta Eda då jag fick hemsk spinalhuvudvärk sist. Höll nästan i dig en vecka sist! Men minns hur skönt det var med bedövningen i stunden dock... Så får väl se hur det går!

Annars vill jag testa bada om tid finns... Duschen var ok men fick ju bara duscha halva kroppen pga. Edan.

• Villhaenbebbe
    Kpax skrev 2016-06-21 17:48:32 följande:

Åh vad spännande!

Har du (och ni andra) något ni skulle vilja göra annorlunda inför en ny förlossning? Stundande, eller rent hypotetisk. Något ni kände var mindre bra när vi fick våra marsbebisar?

Jag kom på en sak nu efter min andra förlossning, att jag önskar jag skrivit i förlossningsbrevet att dom skulle berätta VAD som händer under krystningsskedet, så jag vet om det är "nära", för nu fattade jag inte om huvudet var påväg eller om jag bara krystade i blindo typ! Så det hade jag velat/kommer vilja att dom gör om jag ska ha fler barn någon gång! Men det är väl såklart inviduellt om man vill ha mycket info eller inte. För nu kändes det som jag inte hade koll och plötsligt var han ute :)
  • Villhaenbebbe

Och en sak gällande Eda! Jag tog det nu också, trots att det avstannade sist och fick värkstimulerande dropp, feber, skalpelektrod osv. Den här gången funkade det UTMÄRKT, behövde ingen dropp och kände krystvärkarna (som jag inte gjorde sist), kroppen hade full koll på vad den skulle göra och jag hade en toppen förlossning! Ville bara säga det ifall ni väljer att ta den - det kan bli annorlunda denna gång :)

• Kpax
    tovemaja skrev 2016-06-21 23:00:13 följande:

Det verkar vara rätt populärt med bad, men själv tror jag att jag skulle tycka det var skönt i typ två minuter. Vill minnas att jag bara var svettig och rastlös, de två värsta känslorna att kombinera med bad. Men som sagt, så många kvinnor har knappast fel :D

Den där huvudvärken var jag rädd för sist, men den slapp jag! Hade dock mitt livs värsta nackspärr när jag vaknade morgonen efter, det hade jag glömt! Haha, fy fasen vad den satt i länge, antagligen för att sambon hade ryggskott så jag fick ingen avlastning alls. Bittert.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2016-06-22 06:46:39 följande:

Jag kom på en sak nu efter min andra förlossning, att jag önskar jag skrivit i förlossningsbrevet att dom skulle berätta VAD som händer under krystningsskedet, så jag vet om det är "nära", för nu fattade jag inte om huvudet var påväg eller om jag bara krystade i blindo typ! Så det hade jag velat/kommer vilja att dom gör om jag ska ha fler barn någon gång! Men det är väl såklart inviduellt om man vill ha mycket info eller inte. För nu kändes det som jag inte hade koll och plötsligt var han ute :)

Bra grej! Det ska jag försöka komma ihåg.

Jag tyckte också att jag krystade i blindo, och plötsligt började de prata om barnets hår. "Va?? Ser ni huvudet??" typ.
  • Kpax
    Villhaenbebbe skrev 2016-06-22 06:50:22 följande:

Och en sak gällande Eda! Jag tog det nu också, trots att det avstannade sist och fick värkstimulerande dropp, feber, skalpelektrod osv. Den här gången funkade det UTMÄRKT, behövde ingen dropp och kände krystvärkarna (som jag inte gjorde sist), kroppen hade full koll på vad den skulle göra och jag hade en toppen förlossning! Ville bara säga det ifall ni väljer att ta den - det kan bli annorlunda denna gång :)

Vad skönt att du säger det! Då känner jag mig nog inte lika pressad att avstå om jag skulle vilja ha den väl på plats på förlossningen.

Fascinerande att det är så olika från förlossning till förlossning.
  • Mildamilda

Varma handdukar tyckte jag lindrade mycket då det tryckte på som fasen bakåt tyckte jag! Annars fick jag lära mig att man inte kan bestämma så mycket själv utan bara hänga med! Min första fl tog två dygn med mkt värkar som inte gav så mkt o slutade i akutsnitt. O andra tog typ fyra timmar från onda sammandragningar till han var ute! Jag funderade jättemycket på huruvida jag skulle ha Eda eller ej, och hur jag skulle uthärda värkarna då länge som möjligt hemma innan vi åkte hem. Men det fanns ingen tid till Eda för jag var öppen 10 cm när vi kom in. Vi var på fl 40 min innan han kom ut. Om det skulle bli nån mer gång skulle jag tänka på varma handdukar. Och träna lite på att mentalt hantera värkarna då jag fick lite panik när det blev så intensivt.

Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?