• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • KarinIngrid

Juilan stackarn har fått kindtänder på alla sidor samtidigt. alltså både uppe och nere och på båda sidorna. totalt 5 kindtänder har kommit upp senaste två veckorna. Han har varit helt svullen och röd i munnen och knappt kunnat äta alls! Stackarn. Sömnen har också varit jättejobbigt. Men nu har det spruckit igenom och man ser alla 5 tänderna. och han har lugnat sig lite. sover bättre igen och har börjat äta!

• KarinIngrid

Det känns som väldigt tidigt att få så många kindtänder när han bara är 14 månader!! Men han fick å andra sidan sina framtänder tidigt också. när han var 8 månader hade han fyra uppe och två nere.. 

• septemberbarn08

Selina har också (minst) en kindtand på väg. Den ligger precis under tandköttet och irriterar :/ kanske är det också en orsak till den dåliga sömnen?

Usch, idag är jag så arg och ledsen. Mina föräldrar har varit i Bulgarien 10 dagar och jag fick i uppdrag att vara kattvakt. De har 2 katter och 3 hundar men hundarna har de lämnat bort. Nu är ju jag uppvuxen med massa djur då mina föräldrar har kennel och så men jag kan inte minnas att det var såhär SKITIGT hemma när jag var liten. Det är som att mina föräldrar inte bryr sig liksom? Bägge katterna skiter bara ibland på lådan, annars kan det bli lite varsomhelst. Hundarna kissar inne jämt (fullvuxna hundar alla tre). Fattar inte att mina föräldrar kan leva i detta och inte gör något åt det? De verkar inte bry sig.

Nu har jag haft fullt sjå att hålla koll på Selina när jag varit dit så hon inte hunnit till kattbajset innan jag fått bort det. Har känt att det är fasen vidrigt att mina barn är där då och då med alla kisspölar osv men samtidigt har ju mina barn varit där en hel del sen de föddes (de äldre två) och aldrig blivit sjuka så jag antar att de blivit "härdade". Idag blev det dock lite för mycket när Selina kom och tuggade på torkad kattspya!!! Hoppas jag fick ut så mycket som möjligt ur munnen innan hon han svälja något men nu är jag ju livrädd att hon ska bli sjuk :( någon som kan lugna mig?

Det kanske är totalt överdrivet men nu vill jag liksom aldrig mer lämna barnen där så länge de inte ser till att djuren blir rumsrena!.. samtidigt är mina föräldrar enda chansen till avlastning för min del och jag inser ju att barn i alla tider vuxit upp med djur och fått i sig både det ena och det andra utan att dö så jag kanske överdriver?

• snö 81
    KarinIngrid skrev 2016-06-08 09:18:18 följande:

Det känns som väldigt tidigt att få så många kindtänder när han bara är 14 månader!! Men han fick å andra sidan sina framtänder tidigt också. när han var 8 månader hade han fyra uppe och två nere.. 

Det är ju så olika när tänderna kommer, men oavsett om dom har 4 eller 16 tänder är det lika vanligt.

Tage hade 8 tänder vid 8 månader, 4 uppe och 4 nere. När han var 13 månader kom 4 kindtänder och vid 14 månader kom 4 "huggtänder". Så nu vid (nästan) 15 månader har han alltså 16 tänder. Min dotter hade samma antal tänder vid 16-17 månader.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-06-08 09:55:53 följande:

Selina har också (minst) en kindtand på väg. Den ligger precis under tandköttet och irriterar :/ kanske är det också en orsak till den dåliga sömnen?

Usch, idag är jag så arg och ledsen. Mina föräldrar har varit i Bulgarien 10 dagar och jag fick i uppdrag att vara kattvakt. De har 2 katter och 3 hundar men hundarna har de lämnat bort. Nu är ju jag uppvuxen med massa djur då mina föräldrar har kennel och så men jag kan inte minnas att det var såhär SKITIGT hemma när jag var liten. Det är som att mina föräldrar inte bryr sig liksom? Bägge katterna skiter bara ibland på lådan, annars kan det bli lite varsomhelst. Hundarna kissar inne jämt (fullvuxna hundar alla tre). Fattar inte att mina föräldrar kan leva i detta och inte gör något åt det? De verkar inte bry sig.

Nu har jag haft fullt sjå att hålla koll på Selina när jag varit dit så hon inte hunnit till kattbajset innan jag fått bort det. Har känt att det är fasen vidrigt att mina barn är där då och då med alla kisspölar osv men samtidigt har ju mina barn varit där en hel del sen de föddes (de äldre två) och aldrig blivit sjuka så jag antar att de blivit "härdade". Idag blev det dock lite för mycket när Selina kom och tuggade på torkad kattspya!!! Hoppas jag fick ut så mycket som möjligt ur munnen innan hon han svälja något men nu är jag ju livrädd att hon ska bli sjuk :( någon som kan lugna mig?

Det kanske är totalt överdrivet men nu vill jag liksom aldrig mer lämna barnen där så länge de inte ser till att djuren blir rumsrena!.. samtidigt är mina föräldrar enda chansen till avlastning för min del och jag inser ju att barn i alla tider vuxit upp med djur och fått i sig både det ena och det andra utan att dö så jag kanske överdriver?

Oj! Jag förstår att det blev för mycket för dig. Alla människor är ju olika och det är olika vad man tycker är ok eller inte. Jag kan bara prata för egen del, men en sån inomhusmiljö känns inte optimal för barn. Inte för vuxna heller, men dom har ju ett eget ansvar.
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-06-08 11:37:07 följande:

Oj! Jag förstår att det blev för mycket för dig. Alla människor är ju olika och det är olika vad man tycker är ok eller inte. Jag kan bara prata för egen del, men en sån inomhusmiljö känns inte optimal för barn. Inte för vuxna heller, men dom har ju ett eget ansvar.

Jag vet inte om jag förträngt att det varit så smutsigt eller om det är något som blivit efter att vi alla barn flyttade hemifrån. Nog minns jag att det var hund- och katthår överallt och att man fick ha inneskor på sig när vi hade valpar som kissade inne. Men kan inte minnas att det var såhär SKITIGT. Mina barn har som sagt aldrig blivit sjuka av att vara där så jag försöker vara lugn och tänka att "lite skit rensar magen", och jag är ju kanske istället överdrivet pedant i mitt städande (skadad av barndomen kanske?). Samtidigt vill jag bara ställa ett ultimatum; ta bort djuren/se till att de blir rumsrena ELLER så får ni inte ha barnen hemma hos er mer. Mina föräldrar är världens snällaste, de avgudar sina barnbarn och barnen avgudar dem.. men hur ska jag kunna lämna Selina där och veta att hon kan hitta både bajs och kräks att äta på?
  • ebe91

Jobbigt... Kan bara lugna dig med att Bosse också fått tag i vad jag tror var en kräkboll (alt är en bajskorv) som han mumsade på så fint. Vår katt är 100% rumsren, men kräks hårbollar gör hon ju någon gång ibland och någon enstaka gång har det fastnat en bajskorv i rumppälsen (då har hon oftast blivit störd när hon varit på lådan). Han blev aldrig dålig på något sätt av det, trodde hans mage skulle krackelera men inte det!
  • Kpax

Jag förstår dig! Jag hade också varit skeptisk till att lämna mitt barn när det kan hända att hon äter bajs och spyor. Men antagligen håller de koll på henne när de passar henne, och håller efter när djuren bajsar och spyr (nu är de ju bortresta, så det har väl samlats sen igår eller förrgår eller när du var där sist). Och det är nog inte så farligt om hon äter lite spya egentligen...

Jag vill inte lämna mitt barn hos min mamma eftersom jag inte alls litar på att hon har koll i den extrema röran. Det kan mycket väl ligga spik, knivar och flaskor med lösningsmedel framme. Och det är ju farligt "på riktigt". Samtidigt känns det viktigt att mitt barn får alla möjligheter att bygga starka relationer med alla far- och morföräldrar. Svårt.
  • septemberbarn08
    Kpax skrev 2016-06-08 13:15:05 följande:

Jag förstår dig! Jag hade också varit skeptisk till att lämna mitt barn när det kan hända att hon äter bajs och spyor. Men antagligen håller de koll på henne när de passar henne, och håller efter när djuren bajsar och spyr (nu är de ju bortresta, så det har väl samlats sen igår eller förrgår eller när du var där sist). Och det är nog inte så farligt om hon äter lite spya egentligen...

Jag vill inte lämna mitt barn hos min mamma eftersom jag inte alls litar på att hon har koll i den extrema röran. Det kan mycket väl ligga spik, knivar och flaskor med lösningsmedel framme. Och det är ju farligt "på riktigt". Samtidigt känns det viktigt att mitt barn får alla möjligheter att bygga starka relationer med alla far- och morföräldrar. Svårt.

Ja alltså jag tänker ju också så, att de hinner väl förhoppningsvis få bort spyorna/bajset direkt. Nu har jag varit dit en gång om dagen så när jag kommit dit har jag fått springa runt och checka av vartenda rum.. men bara grejen att det är allmänt skitigt stör mig. Det är kanske jag som är överdrivet pedant och lite smuts i hörnen är ju knappast något barnen kommer dö av.. men det blev lite för mycket när jag fick stå och gräva ur munnen på henne. URK!
  • Villhaenbebbe
    tovemaja skrev 2016-06-07 12:02:49 följande:

Folke har också alltid varit matglad men strulat lite nu sista 2-3 veckorna. Jag har gissat att det berott på värmen men kanske inte då ändå...? Kanske det beror på åldern? Känner mig dock inte särskilt orolig över detta och försöker inte truga. Tänker att de väl äter förr eller senare. Smoothie dom mellis funkar jämt i alla fall (frusna jordgubbar+frusen mango+ mixa med en skvätt äppeljuice och vatten).

Vilhaenbebbe: hur funkar vardagen nu med två små? Vad har vi andra att vänta oss? Vad har varit lättare/jobbigare än vad du tänkt innan?

Vardagen funkar bra tycker jag, lillen sover ju för det mesta och när jag ammar så är Olle väldigt bra på att roa sig själv! Man kan be honom hämta sin traktor (favvoleksaken) så kör han runt med den en stund. Däremot tycker jag att det är lite jobbigt att Sigge får ligga mycket själv i sängen (sovandes då såklart) och inte får så mycket fokus som Olle fick när han var nyfödd.. Men försöker ta igen det när Olle somnat för kvällen :)

Däremot så hamnar man ju sist i prio, med två små barn som ska matas, bytas på, sövas och roas/ha närhet, så det enda som känns jobbigt är det är svårt att hinna med sig själv, äta, duscha, gå på toa osv, men det får man väl rutin på inom sin tid! Men överlag så går det som jag väntat mig - bra! Kan tänkta mig att det är när lillen börjat röra sig mer och kräva lite mer som det blir "jobbigt"!
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?