• mizzidus

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

Tog detta test måndagen den 21 juli och ska till barnmorskan den 11 augusti och jag är både exalterad och livrädd på samma gång!

Tänkte om någon skulle vilja följas åt och dela med sig bilder tillsammans på denna tråd? Samt generell diskussion och tankar om så önskas!

Mvh

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-07-28 00:09
    www.familjeliv.se/forum/thread/73686231-bf-listan-for-oss-i-bf-mars-2015-traden

Länk till BF-listan!
  • Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?
  • LillLouise84
    KarinIngrid skrev 2016-05-25 15:48:53 följande:

En fråga.

Går alla ettåringar i tråden nu?

Julian är ju 13,5 månad men går inte än. Jag har börjat få kommentarer om att det är sent, att han inte kan gå än, att han ligger efter osv.. jag var inte orolig innan men börjar bli det nu. Är det väldigt sent ? Är det bara Julian som inte går ? Nån mer här ?

Han går jättebra så länge han får hålla i sig i möbler eller händer. Men vägrar konstant att gå utan stöd. 

Walter har gått utefter möbler jättelänge men att släppa har han inte vågat. Men nu vid 14 månader reser han sig mitt på golvet utan stöd och går 4-6 steg. Men som många skriver så är det normalt att vara upp till 18 månader innan de går. Det är snarare att de som går innan ett år som är väldigt tidiga.
  • LillLouise84
    septemberbarn08 skrev 2016-05-25 19:42:28 följande:

Måste få gnälla av mig lite.. vi sover KATASTROFALT jävla dåligt här hemma nu! Hon är svår att sova ner och vaknar var 10e minut hela nätterna. Håller på att bryta ihop!! Hon klättrar över mig, bökar, snuttar och håller på..

Vågar inte köra bil längre, är så trött att jag känner mig full.. har hjärtklappning och mår skit just nu (magkatarren och ibs:en som protesterar mot sömnbristen). Sambon är lika trött han, som också blir väckt och som sen måste upp halv fem plus att de har beordrad övertid och måste jobba varenda lördag.

Vet inte om det är tänder som spökar (eller något annat som stör) eller om det beror på att vi flyttade ner sovrummet för drygt tre veckor sedan. I samband med det började jag låta henne sova själv på kvällarna och ta mig lite "egentid" på kvällen. Sen dess har nattsömnen blivit såhär dålig:( någon som har något tips på hur vi ska bryta det här?

Usch jag lider med dig. Vi har precis sovit en hel natt efter tre sömnlösa nätter. Min magkatarr blommar upp varenda dålig natt och magen pajar. Samtidigt som vi sover uruselt så har jag börjat på nytt jobb och har en miljon nya saker att lära mig och behöver vara 100% skärpt. De här 25/3-15 barnen verkar inte vara några sömntutor. Jag hoppas att barnen kommer på att det är skönt att sova snart.
  • LillLouise84
    snö 81 skrev 2016-05-25 20:59:47 följande:

Tage går, eller springer kanske jag ska säga. Men på 1-årskollen på BVC sa dom att det är först vid 18 månader dom checkar av ifall barnet går.

Något som alla andra barn vekar göra, men inte min unge, är att prata. Tage säger endast rappakalja. Ibland kan man urskilja ett mammamm, men det är bara ibland. Annars är det grekiska. Däremot fattar han vad man säger åt honom. Om man ber honom plocka upp en sak från golvet och komma med den så gör han det och ser skitstolt ut :)

Men Tage gick väl tidigt? Det känns som antagligen kommer talet eller så går de. Min dotter gick jättetidigt och har en grymt bra motorik, men var och är sen med talet. Det är nu vid 3 år hon börjat prata hyfsat. Däremot Walter som nu vid 14 månader börjar gå, pratar desto bättre. Mamma, pappa, Walter, kaka, vovve, brum, mu, bä, anka, kottikott (igelkott) och han härmar det mesta vi säger
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-05-25 20:59:47 följande:

Tage går, eller springer kanske jag ska säga. Men på 1-årskollen på BVC sa dom att det är först vid 18 månader dom checkar av ifall barnet går.

Något som alla andra barn vekar göra, men inte min unge, är att prata. Tage säger endast rappakalja. Ibland kan man urskilja ett mammamm, men det är bara ibland. Annars är det grekiska. Däremot fattar han vad man säger åt honom. Om man ber honom plocka upp en sak från golvet och komma med den så gör han det och ser skitstolt ut :)

Mina äldre barn var som sagt rätt "sena" med att gå men då pratade de tidigt istället. Sonen sa tex 6ordsmeningar tydligt redan vid 18 månader (normalt sett ska de kunna 2ordsmeningar i den åldern har jag hört). Selina däremot, som gick vid 10 månader, säger bara "mamma", "pappa" och "titta" än. "Diddi" har hon sagt nån gång också (åt bablar-mjukisdjuret). Hon förstår rätt bra om man säger åt henne något men prata har hon inte tid med.
  • KarinIngrid

Vad skönt att höra att det är fler som gått "sent" fast det nu kanske inte räknas som sent. Ska försöka att inte ta åt mig så när folk kommenterar. Undrar varför folk alltid ska göra det ? Och framförallt de som har barn sen innan ska påpeka att deras små minsan gick betydligt tidigare och tala om hur sen de tycker att Julian är.  Det gör ju att man blir osäker, allafall jag, jag har ju inte barn sen tidigare och inget att jämföra med. 

Angående prat så pratar han massor. Mamma, Pappa, titta, ampa (lampa)  nej, och Gugga (gunga) , bombom (mormor) :) är väl de ord som går frekvent, sen babblas det massor konstant som vi inte fattar förstås :)

Han har börjat sätta ihop två ord. det har vi förstått är ganska tidigt. 
    Mamma titta. och Titta ampa är två exempel på "meningar" han säger.

Häromdagen skulle jag sätta på pyjamsen, då sprattlade han emot och sa, mamma, nej, pappa.. han ville alltså att pappa skulle sätta på pyjamasen :)

• snö 81
    LillLouise84 skrev 2016-05-26 08:30:47 följande:
    Men Tage gick väl tidigt? Det känns som antagligen kommer talet eller så går de. Min dotter gick jättetidigt och har en grymt bra motorik, men var och är sen med talet. Det är nu vid 3 år hon börjat prata hyfsat. Däremot Walter som nu vid 14 månader börjar gå, pratar desto bättre. Mamma, pappa, Walter, kaka, vovve, brum, mu, bä, anka, kottikott (igelkott) och han härmar det mesta vi säger
    Ja, han började gå vid 11 månader ungefär och gick riktigt stadigt vid 1-årsdagen. Tror också att det är lite antingen eller. Dottern var också tidig med att gå och sen med prat, men jag tror ändå att hon hade lite mer prat än lillebror.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2016-05-26 10:04:42 följande:
    Mina äldre barn var som sagt rätt "sena" med att gå men då pratade de tidigt istället. Sonen sa tex 6ordsmeningar tydligt redan vid 18 månader (normalt sett ska de kunna 2ordsmeningar i den åldern har jag hört). Selina däremot, som gick vid 10 månader, säger bara "mamma", "pappa" och "titta" än. "Diddi" har hon sagt nån gång också (åt bablar-mjukisdjuret). Hon förstår rätt bra om man säger åt henne något men prata har hon inte tid med.
    När Sally var liten, alltså Tages storasyster, minns jag att på 18-månaderskontollen skulle dom kunna säga 7-10 ord, inget krav på sammansatta "meningar". Men om inte Tage börjar surra snart kommer det bli kryss i protokollet vid 18 månader...
  • septemberbarn08
    snö 81 skrev 2016-05-26 11:32:39 följande:

När Sally var liten, alltså Tages storasyster, minns jag att på 18-månaderskontollen skulle dom kunna säga 7-10 ord, inget krav på sammansatta "meningar". Men om inte Tage börjar surra snart kommer det bli kryss i protokollet vid 18 månader...

Nä jag vet inte om det är något som bvc kollar men jag fick höra det iaf, att 2ordsmeningar var normalt vid 18 månader.. men sonen sa tex "jag har min traktor där borta" hur tydligt som helst när han var i den åldern. Selina är ju lååångt ifrån att rabbla några meningar än men är ju tidig på att gå istället. Springer som en galning, även ute, och klättrar på allt. :)
  • Kpax

Josefin går, men hon vägrar säga "mamma". What's that about? Hon säger Pappa, Tappa, och Tatten (katten). Även "vad är det där?" (men självklart är det inte så tydligt uttalat, mer "äedär?") och "där är katten!".

Vi har ingen katt.

Hon är nog sen med talet, FÖRSÖKER inte ens säga annat än sina tre ord. Men ganska tidigt med att gå tror jag? Eller inte sen i alla fall.

Nåja, det kommer väl förr eller senare. :)

• SvanE
    KarinIngrid skrev 2016-05-25 15:48:53 följande:

En fråga.

Går alla ettåringar i tråden nu?

Julian är ju 13,5 månad men går inte än. Jag har börjat få kommentarer om att det är sent, att han inte kan gå än, att han ligger efter osv.. jag var inte orolig innan men börjar bli det nu. Är det väldigt sent ? Är det bara Julian som inte går ? Nån mer här ?

Han går jättebra så länge han får hålla i sig i möbler eller händer. Men vägrar konstant att gå utan stöd. 

Lukas är 14 månader, han går bra med gåvagn och om vi håller i annars sätter han sig direkt, han verkar ha balansen men vågar inte själv. Precis börjat kunna gå ibland med bara en hand i min. Hade varit skönt om han gick i sommar men tyvärr får man inte bestämma sånt själv :)
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?