Inlägg från: snö 81 |Visa alla inlägg
  • snö 81

BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?

septemberbarn08 skrev 2015-09-29 12:35:58 följande:

Dåligt med sömn inatt med, mycket snuttande och uppvaknande men hon är åtminstone inte ledsen så det känns rätt okey ändå. Hon är väl så täppt i näsan att hon vaknar av att hon tappar tutten;) försökte powernappa imorse när jag lämnat syskonen på dagis och skola men det gick sådär..

Nu på morgonen såg jag förresten att TVÅ tänder är på väg upp!! För er vars barn redan har munnen fulla med tänder är det kanske inget konstigt men jag blev helt till mig (mina boobies kanske inte håller med senare haha). Mina andra barn var ju 11 månader när första gaddarna dök upp så jag är jätteförvånad att Selina får dem redan nu när hon är 6 månader! Superskoj, men som sagt gissar jag att det känns mindre skoj när de kommit upp mer och hon börjar bita mig under amningarna.

Nu sitter hon rätt stadigt också. Tippar omkull ibland men ändå. Även där är det kanske jättefånigt för er vars barn redan kryper och reser sig upp men hos oss är det stort:) de andra två var 8 månader innan de satt såhär bra :)

Tage har flera tänder, men det är ungefär allt han kan stoltsera med :)
    Sitta kan han ibland, men oftast tippar han inom en sekund. Stå på alla fyra gör han inte, så krypa känns långt bort. Åla/hasa sig fram gör han inte heller, men han gillar att rulla fram. Dessvärre är det en ganska oprecis metod om man vill till en speciell leksak i rummet.
    Alla barn är olika, men lika fantastiska ändå!
  • snö 81
    LillLouise84 skrev 2015-09-30 06:25:00 följande:

PLÖTSLIGT HÄNDER DET!!!! Vi har sovit 7 TIMMAR sammanhängande!!! 22.30- 5.45 Det var verkligen behövligt. Jag vaknade av att lilleman låg i spjälsängen och jollrade, helt underbart efter alla våra stökiga nätter.

Härligt!! Håller tummarna att det håller i sig
    Vi hade kassa nätter i ca 3 veckor, men nu har han sovit som en liten gris i 3 nätter så jag hoppas det har vänt tillbaka nu (hoppashoppashoppas!!!)
  • snö 81
    Mimipig skrev 2015-10-01 17:23:09 följande:

Hur klängiga är era barn? W vill vara på mig hela tiden. Helst ska jag stå eller gå med honom, eller hjälpa honom att hoppa i knät. Han är jättedålig på att klara sig själv mer än bara några sekunder i tex babysittern, på en filt på golvet. Jag menar inte att lämna honom vind för våg, men det vore praktiskt om han kunde ligga själv, i samma rum när jag tex lagar mat eller viker tvätt. Nu får jag göra allt med honom på höften. Jag undrar om jag klemat bort honom. Tips?

T var nöjd enbart i famnen när han var mindre, fram till att han lärde sig rulla runt. Nu kan han ligga på golvet i typ 1.5-2 timmar i sträck och rulla runt och leka med allt från dammsugarsladden till sina egna leksaker. Men försvinner jag utom synhåll blir han ledsen direkt. Ibland vill han att jag sitter/ligger med honom och ibland ligger han själv och jag kan pyssla med tvätt, laga mat eller dricka kaffe och se Nyhetsmorgon :)
  • snö 81
    SMA87 skrev 2015-10-02 10:12:24 följande:
    Man fick den utskriven på recept och skulle hämtas innan... Ligger i obruten förpackning och testade ringa Apoteket och fråga men tydligen tog de inte tillbaka eftersom det var på recept. Segt. Om det blir aktuellt någon mer gång så ska jag be om en tid för mätning först! Blev mest paff eftersom hon talade så gott om spiral och att det var bra att sätta in medan man forfarande ammade. Hade liksom inte ens tänkt tanken att den inte skulle gå att sätta in.
    Eftersom man hämtar ut på recept och den kostar en hel del tycker jag verkligen att dom borde göra en koll först så att det verkligen funkar, innan man sedan får hämta ut den.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-03 14:09:39 följande:

Selina är extreeemt mammig! Ligga på golvet går väl an en liten stund, eller sitta i gåstolen eller babysittern.. men det ska vara en väldigt liten stund och helst ska hon se mig hela tiden. En del dagar funkar det inte alls, då är det bara min famn som gäller. Mysigt på sätt och vis men nu har vi ju liksom varit ihopklistrade i 6 månader så jag börjar faktiskt längta efter lite "egentid" (behöver jag skämmas för att jag känner så?:/ )

Jag börjar tycka det är rätt frustrerande med maten också. Jag är förstås jätteglad för att amningen fungerat så bra men det vore skönt om hon inte är SÅ beroende av mig. Skulle något hända och jag måste iväg utan henne så kommer hon förstås må dåligt och vara ledsen för att jag är borta men det är ju trots allt inget hon dör av.. utan mat däremot kan hon ju inte vara. Ersättning vägrar hon, bröstmjölk vägrar hon (om det inte kommer direkt från bröstet naturligtvis), gröt och puréer kräks hon av.. det stressar mig lite att hon är så beroende av mig:/

Nej, du behöver verkligen inte skämmas för att du vill ha lite tid bara för dig själv! Min dotter var sådär mammig och jag gick nästan in i väggen tillslut av att aldrig kunna göra nåt utan att hon gallskrek till dess att jag var i närheten igen. Åka på affären en kvart var på ett sätt jätteskönt, men samtidigt stressande eftersom jag visste att hon skrek medan jag var borta
  • snö 81
    Mullan skrev 2015-10-04 19:41:38 följande:

Jo till en början var jag lite rädd men grejen är ju att dom kräks före dom sätter i halsen. Jag är sjukt fascinerad över hur denna lilla kille kan hantera maten så bra i munnen. Dom sköter det jättebra själva. Får han in för stora bitar som han inte klara mala ner så spottar han ut:) kolla in blwmamman på instagram :)

Men även om dom kräks kan dom ju sätta i halsen och inte få upp det. Det var ju ett barn som dog av en korvbit på en förskola i våras.
    Jag tycker det känns märkligt att inte hjälpa ett barn som verkar sätta i halsen...
  • snö 81
    Mullan skrev 2015-10-04 21:44:52 följande:
    Självklart så hjälper man ett barn som sätter i halsen.
    Blw är ett sätt att introducera mat på under första året. Ett barn på förskolan är större än så. Ju äldre barnet blir ju längre bak flyttas kräkreflexen. Allt finns att läsa om ang detta på nätet.
    För oss funkar detta toppen. Jag skulle självklart inte lämna ungen utan uppsikt, jag har full koll på hur han hanterar maten. Förstår att man är skeptisk men jag rekommenderar er som är intresserade att läsa på och prova. Jag var själv skeptisk men nu är jag bara fascinerad.
    Jag är inte så insatt, men jag tänkte mest på citatet som Kpax skrev om att man inte ska försöka hjälpa barnet om det börjar hosta eller frusta. Jag tycker det låter helt galet!!
    Men att kräkreflexen är stark när dom är små vet jag av erfarenhet. Min dotter kräktes av all mat med bitar i till hon var nästan ett år. Hon fick hipps puré för 4-6 månader, allt annat kräktes hon upp efter 1-2 tuggor. Men mellan 11-12 månader gav det sig och då kunde hon börja få våran vanliga mat.
    Tage verkar vara lite åt samma håll. Mat med småbitar i tycker han är obehagligt, men jag hoppas det ska gå bättre för honom än för storasyster.
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-07 11:42:42 följande:
    Ja vikten är ett rätt stort problem. Fick ställa mig på vågen hos läkaren igår, då det är samma läkare som jag träffat hela tiden sen min mage började krångla och hon "vill hålla lite koll" på min vikt. I dagsläget väger jag 47,9kg (enligt vågen på vc, MED kläder). Det är 2,5 kg mindre än innan jag blev gravid med mitt första barn.

Nu är jag inte helt säker men tror att sköldkörtelprov tagits flera gånger under mina 6 år med magproblem så jag tror inte de visar något den här gången heller. Mest troligt är det väl bara sömnbrist och stress som ger hjärtklappning. Även om jag inte upplever mig som stressad nu så är det ju aldrig helt stressfritt med tre barn;)
    Men sköldkörteln kan väl börja krångla i samband med graviditet om jag inte är fel ute.
    Jag fick nämligen lämna ett sånt prov efter att jag fått min dotter då jag hade diverse symptom på obalans i sköldkörteln, och då har jag för mig att dom sa att det kan komma i samband med att man fått barn?!
    Så jag tänkte att även om det varit ok innan så kan det ju vara annat nu... Hoppas dock att allt visar bra och att du "bara" sover för lite
  • snö 81
    septemberbarn08 skrev 2015-10-08 06:11:32 följande:
    Precis så lät det på våran läkare också, att det liksom var knepigt att byta ut bröstmjölk mot ersättning nu när det ska börjas med mat.
    Ja, ersättning är väl istället för bröstmjölk när dom bara äter det. När jag slutade amma dottern började jag ge henne välling istället och det åt hon till hon var 2 år. Vi har testat ge välling till Tage, men han är så van med sin ersättning så han tyckte inte riktigt om det...
  • snö 81
    ebe91 skrev 2015-10-08 08:02:55 följande:

Vår BVC rekomenderar att aldrig ge välling, antingen amma eller ersättning till 1 år istället. Målet hos oss är att de ska bytt ut en portion vid 8 månader, två vid 10 och alla 3 vid 12 månader. Bosse blir 7 månader idag och äter bara mat ;) + 1-2 flaskor ersättning på natten. Till kvällsmat får han oftast gröt, någon gång varit för trött och fått välling istället. Man får nog göra lite som man själv vill, vi har tagit allt i Bosses takt och han har älskat mat sedan dag 1, så förstår inte varför jag skulle hålla tillbaka honom mot något han ändå tids nog ska nå.

Här har ingen sagt nåt hur mycket mat dom ska äta när, men på 6-månaderskollen sa jag hur/vad han äter (bara mat och gröt samt ersättning på natten) och dom sa inget. Tage tyckte inte alls om mat först, men sen helt plötsligt när det vände så var det med besked och få byttes alla mål ut mot mat inom loppet av två veckor.
Svar på tråden BF Mars 2015! :) Någon som vill följas åt?